Hernekeitto pk:ssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nam

Vieras
Meillä on 4v. poika, joka syö mielellään lähes kaikkea, mutta hernekeitto on edelleen inhotus, jota ei suostu syömään. Hän on kova poika liikkumaan ja syökin paljon. Kun päiväkodissa on hernesoppapäivä niin pyynnöstäni huolimatta eivät anna mitään muuta, vaikka tietävät, että jätkä ei voi sietää sitä! On sitten kovin nälissään tullessaan hoidosta. Ymmärrän, että jos olisi kokonaan ronkeli, mutta kun vain yksi ruoka saa inhon aikaan. Onko mielestänne oikein, että on pakko syödä tai ainakin maistaa (ei enää edes suostu maistamaan sitä) vai miksi ei tällaisessa tapauksessa saisi vaikka eilistä ruokaa?

Minä en pakota inhokkiruokaa syömään. Itse inhoan myös hernekeittoa yli kaiken, eipä tuntuisi mukavalle jos sitä pakotettaisiin syömään. Siksi en ymmärrä, miksi pitäisi pakottaa. Jos omalta kohdalta miettii, niin jos jostain ruoasta ei tykkää, niin ei se kyllä hyvältä ala maistumaan milloinkaan.

Oikeastiko sun pojalle pitäisi antaa jotain muuta? :D Elämän kevät...

Mun molemmat lapset vihasivat hernekeittoa. KAIKKI muu ruoka meni. Pk:ssa tiesivät asiasta, antoivat vain minimaalisen pienen nokareen sitä, ja maistaa piti (kyllä, mielestäni on pakko maistaa). Hernekeiton lisäksi saivat sitten leipää ja pannukakkua, eli eivät kuolleet nälkään.

Ja kas: molemmat tykkäävät nykyään hernekeitosta. Kun piti maistaa, niin maku tuli tutuksi.

Sen verran meidän lapsia on "lellitty", että hernaripäivinä on joskus pk:ssa ollut kasvissosekeittoa. Mun lapset kun eivät syö sianlihaa, ja vauvaryhmällä on hernekeittopäivinä kasvissosekeittoa ruokana. Ihan aina ei kokki ole jaksanut tehdä sianlihatonta hernekeittoa, joten silloin sianlihattomat/kasvissyöjät saivat kasvissosesoppaa. Mutta sen syy ei olekaan se, että lapsi ei tykkää.

Aina ei voi miellyttää kaikkia... Mulla on hoidossa erittäin nirso lapsi, joka söisi vain hampurilaisia ja kalapuikkoja. Kaikki muu on yäk... No hampurilaisia en edes tarjoa ja kalapuikkojakin aniharvoin. Tämä lapsi on siis useampana kuin yhtenä päivänä nälkäinen, mutta "onneksi" kotona tehdään karhunpalvelua ja illalla lapsi saa haluamaansa....

Ei voi olettaa, että antaisivat muuta ruokaa. Jos siihen lähdettäisiin, niin varmasti päivittäin pitäisi jollekin olla eri ruoka. Kai hän leipää ja sellaista kuitenkin saa hernekeittopäivinä?

Monissa päiväkodeissa ei enää tehdä ruokaa, vaan ruoka tulee kuljetettuna sinne.
Niin tai näin, tarjolla on yleensä vain yhtä lajia ruokaa, kun ei se pk mikään ravintola ole.

Kaikille tarjolla samaa ruokaa, yleensä lisänä kumminkin ainakin leipää ja maitoa, keittopäivänä voi olla myös leivänpäälistä ja vaikkapa juurespala.

Ja ei terve lapsi nälkään kuole, jos muuten kerta syö hyvin. Annat sitten kotona isomman ruoka-annoksen! Kai teillä syödään lämmintä ruokaa kotonakin?

Täällä on hernekeiton kanssa tarjolla pieni pala ruisleipää, lisäksi saa ottaa näkkäriä. Mutta viimeksikin oli hernekeittopäivänä välipalalla tarjolla yksi pulla, lisäksi sitä näkkäriä jos vielä jaksoi aamupalan ja lounaan jälkeen sitä puputtaa. Oli kyllä nälkäisiä lapsia kun kotiin pääsivät.

meidän päiväkodissa luovuttiin hernekeitosta pari vuotta sitten, kun suurin osa lapsista ei sitä saata syödä... ja silloin aikaisemmin kun sitä vielä oli, oli sitten myös erittäin tukeva välipala, puuroa, pannaria yms... Eli kyllä siinä talossa pyritään pitämään vatsat täynnä...

Yhteistyössä