HERNETÄTI!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävällinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ystävällinen

Vieras
kerroit tuolla yhessä ketjussa että teillä menee 200-250? kuussa ruokakauppaan, kuinka tuo on mahollista????
Ihan ystävällisess mielessä haluan udella, että mitä ostatte sieltä ja missä kaupassa käytte ja monta teitä on syömässä????
Meillä pitäs kans alkaa jotenki saada noit ruokakuluja pienmmäksi, siksi haluisin tietää et miten toi on mahollista?????

Muakin kiinnostaa. Meitä 4 hlöä, kaksi lasta ja kaksi aikuista, pian kolmas vauva syntyy. Vaihtelevasti on kk-ruokalasku (plus pesu-ja muut tämmöset tarvikkeet) 400-600 euroa, VAIKKA SUUNNITTELEN AINA MONTA PÄIVÄÄ ETEENPÄIN!!! (Kausittain nuo kalliimmat laskut, jos paljon arjesta poikkeavaa tapahtumaa...)

Meillä on kyllä se periaate, ettei ruoasta myöskään tingitä, eli syömme monipuolisesti kaikenlaista. Kotiäitinä olen, itse teen suurimmaksi osaksi kaikki ruoat, eineksiä ei paljon mene. Kyllä ihmettelen, jos joku perhe 200 eurolla muka pärjää!?

Joo, mä oon kans kotihoidontuella ja kolmas lapsi syntyy loppuvuodesta (ja tietysti mies myös taloudessa), että kiinnostas kovasti tietää miten tommisiin summiin pääsee, mitä pitää/voi ostaa???

Palasin vielä kommentoimaan, vaikken tähän aloitukseen muuten liitykään...

Meidän syömisellä ei ole kahden sadan euron kuukausibudjetti mitenkään mahdollinen, joten en kyllä erikseen mitään ruokavinkkejä Hernetädiltä edes kaipaa. Jos kaikki ostan raakana ja itte laitan, heräteostoksia ja vkl-hyvää myös silloin tällöin - en ole edes valmis luopumaan mistään, eli meillä on hyvä näin. Väitän, että jos kahdella sadalla perheen hankinnat kuukaudessa pyörittää, syödään siellä aika yksipuolisesti, eikä ikinä kyllä osteta mitään "ylimääräistä"! Sama menu viikosta toiseen.

Vaikka meilläkin puuroa ja perunaa menee kiitettävästi, haluan joka päivä nauttia myös hedelmistä, vihanneksista, jostain luksuksesta, tämän lisäksi olen kokeileva kokki, eli kaikenlaista meidän keittiössä valmistuu. Mielelläni maksan siis tuon, mikä meillä nytkin menee, enkä edes haikaile pihistelyn perään. Meillä tingitään sitten kaikesta muusta, mutta ei ruoasta.

en muista oliko hernetäti mutta joku kummiskin joskus kertoi pienistä ruokamenoistaan ja siitä kuinka osti rasvasta maitoa ja lantrasi sitä ja tadaa tulikin tuplasti enemmän maitoa :/ ja tämmössii kikkakolmosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
en muista oliko hernetäti mutta joku kummiskin joskus kertoi pienistä ruokamenoistaan ja siitä kuinka osti rasvasta maitoa ja lantrasi sitä ja tadaa tulikin tuplasti enemmän maitoa :/ ja tämmössii kikkakolmosia.

Ei taivas!!!! Eihän tommonen voi olla totta, uskomatonta!!!!!

Meillä menee se 500-600? kuussa ruokaan, toki välillä on ylimäärästä, mutta haluan silti tietää, et miten toi on mahollista pärjätä parilla sadalla kuussa!!!
Jos sais jotai ASIALLISIA vinkkejä ruokakulujen minimoimiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Vaikka meilläkin puuroa ja perunaa menee kiitettävästi, haluan joka päivä nauttia myös hedelmistä, vihanneksista, jostain luksuksesta, tämän lisäksi olen kokeileva kokki, eli kaikenlaista meidän keittiössä valmistuu. Mielelläni maksan siis tuon, mikä meillä nytkin menee, enkä edes haikaile pihistelyn perään. Meillä tingitään sitten kaikesta muusta, mutta ei ruoasta.

tästä tuli semmoinen mieleen, että jos sattuu lidl löytymään lähistöltä niin kasviksissa ja hedelmissä säästää isoja summia kun sieltä hakee. ite en kans niistä suostu tinkimään ja monesti mun perjantai-illan herkkuostokset suuntautuu lidlin vihannesosastolle!

keittoja syödään. ostan leivät leipomosta, , saan säkkikaupalla, vääriin pusseihin pakattua tai eilistä leipää halvalla. kolme pussillista maksaa noin 20e.
halvimpia esim euroshopperin . rainbowin x-tra tuottet jne. maitoa ostan ingmannin, jos vaan on, koska se on halvempaa prismassa ainakin kuin valion, jugurtit halvimmillaan saa prismasta 0, 79 e litran törpöissä. nyt kävin lapin lihalta ostamassa lihat ja makkarat säästin siinäkin paljon.

ja säästyyhän siinä toki paljon kun lapset syö koulussa ja eskarissa yhden aterian.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
keittoja syödään. ostan leivät leipomosta, , saan säkkikaupalla, vääriin pusseihin pakattua tai eilistä leipää halvalla. kolme pussillista maksaa noin 20e.
halvimpia esim euroshopperin . rainbowin x-tra tuottet jne. maitoa ostan ingmannin, jos vaan on, koska se on halvempaa prismassa ainakin kuin valion, jugurtit halvimmillaan saa prismasta 0, 79 e litran törpöissä. nyt kävin lapin lihalta ostamassa lihat ja makkarat säästin siinäkin paljon.

ja säästyyhän siinä toki paljon kun lapset syö koulussa ja eskarissa yhden aterian.

joskus on nyt kesäaikaan anoppi lahjoittanut pottuja ja sipulia, kun eivät kaksistaan niitä jaksa niin paljoa syödä. ovat taatusti tuoreita aj ilman lisäaineita kasvatettuja. mansikoita ja viinimarjoja sieltä on joskus annettu, tänän vuona vaan ei oikin mansikkaa tuklklut. metsä on täynnnä syötävää, marjoja ja sieniä ja kalastakin voi itse.

kiitos vastauksesta, mutta meneekö teillä tosiaan vaan pari sataa kuussa ruokaan???
No, joo, voihanse mennäkkin jos lapset syö just koulussa ja eskarissa....mut silti.... *miettii ankarasti'

Laitatko muutaman päivän ruokalistan meille tänne nähtäväksi, olisi mielenkiintoista nähdä että mitä syötte. Laita ihan kaikki päivän ruokailut aamupalasta iltapalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äiti:
Meillä on 5 henkinen perhe, ja ruokaan menee n.200?/kk, ja ihan terveellisesti syödään, ja välillä herkutellaankin!

No kerrohan ihmeessä mitä ruokaa ostat kaupasta!!!

Ja kiitos HERNETÄTI!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hei Hernetäti:
Laitatko muutaman päivän ruokalistan meille tänne nähtäväksi, olisi mielenkiintoista nähdä että mitä syötte. Laita ihan kaikki päivän ruokailut aamupalasta iltapalaan.

muistaakseni hernetäti saa yhden nakkipaketin riittämään koko perheen ruokiin moneksi päiväksi.. eli muistelisin että aika laihoja keittoja ovat. (ei millään pahalla tietenkään ja korjatkaa jos olen väärässä)

Alkuperäinen kirjoittaja ystävällinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äiti:
Meillä on 5 henkinen perhe, ja ruokaan menee n.200?/kk, ja ihan terveellisesti syödään, ja välillä herkutellaankin!

No kerrohan ihmeessä mitä ruokaa ostat kaupasta!!!

Ja kiitos HERNETÄTI!!!!

No ihan tavallista ruokaa. Meillä syödään joka aamu puuroa, ja siihen marjoja päälle. Paljon teen keittoja, esim. nakkikeittoa, ja itse hernekeittoa, käyn leipomolta leivät, joskus teen itse sämpylöitä pakkaseen ison määrän kerralla. Mehua meillä ei osteta ollenkaan, syksyisin mehustan omista viinimarjoista mehua. Perunat/porkkanat/sipulit tulee omasta kasvimaasta, niissäkin säästää paljon. Kasvissosekeittoa teen aika usein. Marjoja meillä syödään paljon eri muodossa. Uunipuuroa ja mehukeittoa on usein.
Tarjouslapulla olevia lihoja saatan ostaa kerralla esim. 10 pakettia jne..

Yleensä kellä menee vähemmän, osa perheenjäsenistä syö kodin ulkopuolella lounaan ja se siis pienentää tietenkin ruokalaskua. Kun taas meillä on 2 aikuista ja 1-vuotias, ruokaan menee kyllä tuo 400 euroa mutta mies vie eväät itse töihin, eli nekin on ruokalaskussa. Ja meilläkään ei syödä paljon eineksiä ja halvimpia koitetaan katella. Hedelmiä syödään kyllä paljon ja makkraa, niistä en luopuis.

Meillä menee paljon rahaa ruokaan, mutta ei tarvitsisi mennä, jos en haluaisi. Ruokamenoissa voisin säästää paljonkin ilman, että ruuan terveellisyys siitä miksikään muuttuisi. Puurot ovat edullisia ja terveellisiä ja leivän saa itse tehtynä edullisemmin kuin kaupasta ostamalla. Hedelmissä voi vvalita sen, mikä kaupassa on edullisin eikä sitä, mitä mieli tekee ja mikä sattuu olemaan kalliimpaa. Tänään on K-kaupossa paprikat edullisia, alle 2 euroa kilo, joten paprikaa kannataa syödä nyt eikä tammikuussa, jolloin ne on 5 euroa kilo. Kotimainen kaali tuntuu olevan monilta unohtunut kokonaan, vaikka erityisesti nyt se on maukkaimmillaan. Ei siis tarvitse ostaa vajaan euron ruukkusalaattia kun kaali on euron pintaan kilo. Vesimelonitkin näyttivät olleen cittarissa alle euron kilo. Silakkakin tuntuu olevan enää "wanhan kansan" ruokaa, vaikka silakasta saa hyviä sapuskoita.
Vielä, jos on itsellä mahdollisuus marjastaa, sienestää ja kalastaa, niin pakkaseen saa kerättyä ihan ilmaiseksikin ruokaa. Keväälläkin voi kerätä nokkosia ja tehdä pinaattilettujen ja -keiton sijasta nokkoslettuja ja -keittoa.

Jos kaiken ostaa kaupasta, menee rahaa yhtäkkiä paljonkin. Mutta jos kerää marjoja metsästä/omista pensaista (tai saa anopilta, niin kuin me ), niin ei tarvitse ostaa hilloja. Jos kasvattaa kesällä tomaattia ja kurkkua omassa kasvihuoneessa, siitäkin saa säästöä. Tomaattejakin voi säilöä, tosin ne ei ole tuoreisiin verrattavissa. Meillä tehdään lisäksi itse mm. kurpitsapikkelsiä, ja etikkapunajuuria. Jos ostaa lihaa suoraan jostain pienestä teurastamosta kerralla pakastimen täyteen tai puolilleen, se on halvempaa ja saa paljousalennustakin. Leivissä ja pullissa säästää, kun hakee suoraan leipomosta ja pakastaa, ei mene kuluja joka päivä hakemiseen, ja jos kelpuuttaa eiliset, säästää lisää. Ja itse leipoen säästää vielä enemmän, mutta pitää leipoa kerralla paljon, kun uunin kerran lämmitttää, säästää sähkössä. Ja aina pitää penkoa tarjousaltaatkin.

Eli syötte paljon keittoja joita meillä tehdään harvoin, koska eivät pidä niin hyvin nälkää, toisin sanoen meidän on vissiin aika turha yrittää pienentää ruokalaskua, mä en vois kuvitellakkaan tekeväni päivä ruuaksi puuroja tai jotain hedelmä keittoja, eihän ne pidä nälkää ja mun mielestä ne kuuluu aamu ja iltapalaksi, joten ei voi valittaa.....

Alkuperäinen kirjoittaja Ystävällinen:
Eli syötte paljon keittoja joita meillä tehdään harvoin, koska eivät pidä niin hyvin nälkää, toisin sanoen meidän on vissiin aika turha yrittää pienentää ruokalaskua, mä en vois kuvitellakkaan tekeväni päivä ruuaksi puuroja tai jotain hedelmä keittoja, eihän ne pidä nälkää ja mun mielestä ne kuuluu aamu ja iltapalaksi, joten ei voi valittaa.....

Tuskin hernetäti mitään mehukeittoja tarkoitti keitoilla, vaan esin, nakkikeittoa tms.

Kyllä puuro pitää varsin hyvin nälkää, paremmin kuin voileivät. Esim jos aamulla tempasee kunnon lautasellisen ruispuuroa, niin lounaaksi riittää oikein hyvin keittokin.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

Tuskin hernetäti mitään mehukeittoja tarkoitti keitoilla, vaan esin, nakkikeittoa tms.

Ei tarkottanutkaan, kuten kirjoitin, ei meillä tehdä kuin harvoin keittoja ja en vois kuvitellakkaan tekeväni päivä ruuaksi puuroja ja mehukeittoja, ovat mielstäni aamu/iltapaloja

Yhteistyössä