Hieman harmittaa sukulaisen puolesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
5 kaljaa keskellä yötä? Mulle muutama on ehkä 2:)
En usko että lapsia pois vievät mutta jäävät varmaan sossun tarkkailun alle.

Kuka ne edelliset 2 ilmoitusta on tehnyt? Onko ne molemmat ns. vääriä?

Minulle pari on 2 ja muutama 4-5.

Ei tiedetä kuka on tehnyt mutta ainakin ensimmäinen oli koska aikaisemmin jo mainitsinkin, olin itse lapsenvahtina. En ymmärrä itsekkään miksi ihmeessä he tekivät näin kun ovat aina olleet ihan fiksuja ihmisiä ja hyvin elämässä pärjänneet.

Jotenkin outoa että yhdestä perheestä tehtaillaan ilmotuksia..turhia tai ei.
Minkäikäisiä lapsia?
Juovatko vanhemmat useinkin näitä"muutamia"?

Se siinä onkin kun eivät ota. Siitä ensimmäisestä ilmoituksesta on reippaasti yli vuosi melkein kaksi. Kaksoset 5v ja 2&3 v.

Ok..aika pieniä lapsia kyllä.
Mielenkiintoista on tosiaan se kuka sen ilmotuksen teki, ihankun tässä olisi jotain muuta taustalla lisäks.

Täällä pienessä kylässä kaukana pohjosessa ei ihmisillä ole muuta tekemistä kun kiusata muita ihmisiä. Siis epäillään että vihainen kaveri olisi sen ekan tehnyt aikoinaan

Jos on tehty ilmoitus, mutta silloin siellä ei ole ketää käynyt tarkastuskäynnillä yöllä. Niin miten todistavat, että äiti on juonut 5kaljaa? Miksei sitten vaan sano, että mies meinasi tulla kavereiden kanssa, mutta eivät sitten jääneet sinne. Voi sen sanoa, että itsekin sitten maistoi ja nyt katuu...
Jos oikeasti huolta, niin sitten kertoo kaiken ja pyytää lisäapua, mutta jos sinäkin olet sitä mieltä että normaalisti kaikki toimii ja arki kulkee hyvin. niin sitten varmaan selviävät keskustelulla.

Kannattaisi jo miettiä sossun kanssa yhdessä, että onko heillä vihamiehiä, kun jo noin monta ilmoitusta tullut... vai onko oikeasti hätä...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos on tehty ilmoitus, mutta silloin siellä ei ole ketää käynyt tarkastuskäynnillä yöllä. Niin miten todistavat, että äiti on juonut 5kaljaa? Miksei sitten vaan sano, että mies meinasi tulla kavereiden kanssa, mutta eivät sitten jääneet sinne. Voi sen sanoa, että itsekin sitten maistoi ja nyt katuu...
Jos oikeasti huolta, niin sitten kertoo kaiken ja pyytää lisäapua, mutta jos sinäkin olet sitä mieltä että normaalisti kaikki toimii ja arki kulkee hyvin. niin sitten varmaan selviävät keskustelulla.

Kannattaisi jo miettiä sossun kanssa yhdessä, että onko heillä vihamiehiä, kun jo noin monta ilmoitusta tullut... vai onko oikeasti hätä...

Niin no siellä oli neljä henkeä jotka voivat todistaa äitiä vastaan. Että ei ainakaan valehtelemaan kannata alkaa. :/ No, mie lähen kattomaan että miten siellä voidaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
5 kaljaa keskellä yötä? Mulle muutama on ehkä 2:)
En usko että lapsia pois vievät mutta jäävät varmaan sossun tarkkailun alle.

Kuka ne edelliset 2 ilmoitusta on tehnyt? Onko ne molemmat ns. vääriä?

Minulle pari on 2 ja muutama 4-5.

Ei tiedetä kuka on tehnyt mutta ainakin ensimmäinen oli koska aikaisemmin jo mainitsinkin, olin itse lapsenvahtina. En ymmärrä itsekkään miksi ihmeessä he tekivät näin kun ovat aina olleet ihan fiksuja ihmisiä ja hyvin elämässä pärjänneet.

Jotenkin outoa että yhdestä perheestä tehtaillaan ilmotuksia..turhia tai ei.
Minkäikäisiä lapsia?
Juovatko vanhemmat useinkin näitä"muutamia"?

Yli-innokas naapuri?

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
iskä raahasi kännipäissään kaverit kotiinsa juopottelemaan ja äitikin ryhtyi tähän. Ei tulisi mieleenkään päästää humalaisia ihmisiä kotiini lasten olessa siellä, mitä vaan voi tapahtua. Sitä saa mitä tilaa...

Jaa, mielenkiintoisia kaveripiirejä joillakin ihmisillä. Kyllä minun ystäväni ovat sellaisia, että ei tarvitse pelätä mitä lapsilleni tekevät vaikka olisivat kuinka umpitukossa. Meluhaittaa saattaisi tulla, niin mielelläni en kavereita päästäisi iltaa viettämään jos lapset nukkuu, mutta aika jännä oletus, että siellä heti möykätään ja örvelletään ja vähintäänkin lapsilta päät irtoaa.
Mielestäni kun ihminen on kännissä hän ei ikinä ole oma itsensä. Vaikka kuinka luottaisin ystäviini en koskaan heitä päästäisi lasteni seuraan umpitukossa kuten asian ilmaisit.

Niin eihän noita kännisiä ihmisiä mielellään lasten seuraan otakaan, mutta kyllä tuossa ensimmäisessä lainauksessa on hieman kärjistettyä tekstiä. Olivatko nuo vieraat edes kännissä? Jos pari kaveria tulisi illalla kylään ottamaan muutaman kaljan ja lapset nukkuvat eri huoneessa, niin onko se lastensuojeluasia? Ihan oikeasti?

Miksi aina on kyse umpikännistä, örvellyksestä ja riehumisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Niin no siellä oli neljä henkeä jotka voivat todistaa äitiä vastaan. Että ei ainakaan valehtelemaan kannata alkaa. :/ No, mie lähen kattomaan että miten siellä voidaan.

Ei valehtelemaan kannata alkaakaan, mutta se että henkilöt ovat olleet kännissä, niin ei varmana ole hyvää kuvaa heillä muillakaan illan kulusta...

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Kuka ihme sen ilmoituksen oli tehnyt? Miehen kaveritko?

Kai ne lastensuojelussa tutkivat tapauksen. Mikähän määrä tuo muutama on... Kaksi kaljaa? Humala? Se kai vaikuttaa aika paljon. En tiedä.

Ilmeisesti jos oikein ymmärsin niin oli ottanut 5 olutta.

Saatan olla hieman kalkkis, mutta 5 oluen ottaminen keskellä yötä muidenkin ollessa humalassa ei ole kovin fiksua toimintaa aikuiselta silloin kun lapset ovat kotona.
Saattaa olla ihan hyvä, että asiasta keskustellaan lastensuojelun kanssa.

Ymmärtäisin itse vielä yhden tai kaksi kaljaa seurana, mutta viisi vaikuttaa minusta jo humalahakuiselta juomiselta.
Tässä tapauksessa ymmärrän ilmoituksen :(

No ei tuo minusta mikään ilmoituksen arvoinen asia ole. Riippuu myös paljon siitä minkä ikäisiä lapsia. Meillä kotona vanhemmat ottivat monestikin alkoholia iltaisin eikä kyllä ollut ikinä mitään ongelmaa, ei edes pientä tappelua tai sitä, että eivät heräisi yöllä/aamulla jos tarvetta. En ymmärrä miten semmoinen voi olla lastensuojeluasia.

Enkä mitenkään puolustele tässä nyt itseäni. Otan alkoholia todella harvoin, yleensä myös todella vähän, ja ainoastaan pari kertaa on lapsi ollut paikalla (tällöin en tietenkään minä itse ole hoitajana). En pidä siitä, että alkoholia otetaan kun on pieniä lapsia paikalla, mutta siltikin siitä on vielä matkaa lastensuojeluilmoitukseen.

Mä ajattelen tuon, että jos kaikki paikalla olevat henkilöt ovat keskellä yötä humalassa niin se on heitteillepano.

Ymmärrän kuitenkin jos illalla otetaan muutama. Silloin mielestäni kyse ei ole humalahakuisesta juomista. Näen eron näiden kahden eri juoma"tyylin/ajankohdan" välillä. Juonhan itsekin joskus pari kaljaa illalla lasten ollessa nukkumassa.

heitteillepano..sinäkös sen "panon" määrittelet?

iskä raahasi kännipäissään kaverit kotiinsa juopottelemaan ja äitikin ryhtyi tähän. Ei tulisi mieleenkään päästää humalaisia ihmisiä kotiini lasten olessa siellä, mitä vaan voi tapahtua. Sitä saa mitä tilaa...

Jaa, mielenkiintoisia kaveripiirejä joillakin ihmisillä. Kyllä minun ystäväni ovat sellaisia, että ei tarvitse pelätä mitä lapsilleni tekevät vaikka olisivat kuinka umpitukossa. Meluhaittaa saattaisi tulla, niin mielelläni en kavereita päästäisi iltaa viettämään jos lapset nukkuu, mutta aika jännä oletus, että siellä heti möykätään ja örvelletään ja vähintäänkin lapsilta päät irtoaa.
Mielestäni kun ihminen on kännissä hän ei ikinä ole oma itsensä. Vaikka kuinka luottaisin ystäviini en koskaan heitä päästäisi lasteni seuraan umpitukossa kuten asian ilmaisit.

Jos pari kaveria tulisi illalla kylään ottamaan muutaman kaljan ja lapset nukkuvat eri huoneessa, niin onko se lastensuojeluasia? Ihan oikeasti?

Tummennettuun vastaan omalta osaltani, ei. Muutama olut on eri asia kuin humalahakuinen juominen.

Toiseen kohtaan vastaan vain tämän tapauksen perusteella oletan baari-illan jälkeen ihmisten olevan humalan puolella eli kännissä. Samoin viiden kaljan juominen yöllä (juomisen aloittaminen yöllä ) on humalahakuista juomista ja nostaa veren alkoholipitoisuuden humalan puolelle. Parista oluesta ei tule humalaan tai känniin, viidestä jo alkaa tulemaan. Varsinkin jos niitä viittä olutta ei ole tissuteltu koko iltaa.

Mulle ero illanistujaissa ja tässä tapauksessa on juomisen ajankohdassa ja juotujen alkomäärien kohdalla. Toisen hyväksyn, mutta toinen menee yli.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Kuka ihme sen ilmoituksen oli tehnyt? Miehen kaveritko?

Kai ne lastensuojelussa tutkivat tapauksen. Mikähän määrä tuo muutama on... Kaksi kaljaa? Humala? Se kai vaikuttaa aika paljon. En tiedä.

Ilmeisesti jos oikein ymmärsin niin oli ottanut 5 olutta.

Saatan olla hieman kalkkis, mutta 5 oluen ottaminen keskellä yötä muidenkin ollessa humalassa ei ole kovin fiksua toimintaa aikuiselta silloin kun lapset ovat kotona.
Saattaa olla ihan hyvä, että asiasta keskustellaan lastensuojelun kanssa.

Ymmärtäisin itse vielä yhden tai kaksi kaljaa seurana, mutta viisi vaikuttaa minusta jo humalahakuiselta juomiselta.
Tässä tapauksessa ymmärrän ilmoituksen :(

No ei tuo minusta mikään ilmoituksen arvoinen asia ole. Riippuu myös paljon siitä minkä ikäisiä lapsia. Meillä kotona vanhemmat ottivat monestikin alkoholia iltaisin eikä kyllä ollut ikinä mitään ongelmaa, ei edes pientä tappelua tai sitä, että eivät heräisi yöllä/aamulla jos tarvetta. En ymmärrä miten semmoinen voi olla lastensuojeluasia.

Enkä mitenkään puolustele tässä nyt itseäni. Otan alkoholia todella harvoin, yleensä myös todella vähän, ja ainoastaan pari kertaa on lapsi ollut paikalla (tällöin en tietenkään minä itse ole hoitajana). En pidä siitä, että alkoholia otetaan kun on pieniä lapsia paikalla, mutta siltikin siitä on vielä matkaa lastensuojeluilmoitukseen.

Mä ajattelen tuon, että jos kaikki paikalla olevat henkilöt ovat keskellä yötä humalassa niin se on heitteillepano.

Ymmärrän kuitenkin jos illalla otetaan muutama. Silloin mielestäni kyse ei ole humalahakuisesta juomista. Näen eron näiden kahden eri juoma"tyylin/ajankohdan" välillä. Juonhan itsekin joskus pari kaljaa illalla lasten ollessa nukkumassa.

heitteillepano..sinäkös sen "panon" määrittelet?

En, vaan Suomen laki. Kannattaa vaikka googlettaa.

Jos pari kaveria tulisi illalla kylään ottamaan muutaman kaljan ja lapset nukkuvat eri huoneessa, niin onko se lastensuojeluasia? Ihan oikeasti?

Tummennettuun vastaan omalta osaltani, ei. Muutama olut on eri asia kuin humalahakuinen juominen.

Toiseen kohtaan vastaan vain tämän tapauksen perusteella oletan baari-illan jälkeen ihmisten olevan humalan puolella eli kännissä. Samoin viiden kaljan juominen yöllä (juomisen aloittaminen yöllä ) on humalahakuista juomista ja nostaa veren alkoholipitoisuuden humalan puolelle. Parista oluesta ei tule humalaan tai känniin, viidestä jo alkaa tulemaan. Varsinkin jos niitä viittä olutta ei ole tissuteltu koko iltaa.

Mulle ero illanistujaissa ja tässä tapauksessa on juomisen ajankohdassa ja juotujen alkomäärien kohdalla. Toisen hyväksyn, mutta toinen menee yli.

Mutta nuo on kaikki oletuksia. Emme tiedä kuinka humalassa ihmiset olivat tai paljonko kello oli. Emme tiedä kuinka humalaan äiti tulee viidestä kaljasta. Emme tiedä olivatko baarissa, oletat niin vain automaattisesti.

Silloin kun nämä jutut eivät ole tiedossa on turhaa jeesustella että ilmoitus oli aiheellinen. Kyse voi olla muutamasta harmittomasta kaljasta ja yksittäistapauksesta, jolloin yhteydenotto lastensuojeluun on suorastaan naurettava. Kyse voi olla myös jostain vakavammasta, mutta mielestäni on ikävää, että ihmiset automaattisesti olettavat pahinta, eivätkä voi eritellä vastauksessaan "jos kuitenkin...".

Mutta nuo on kaikki oletuksia. Emme tiedä kuinka humalassa ihmiset olivat tai paljonko kello oli. Emme tiedä kuinka humalaan äiti tulee viidestä kaljasta. Emme tiedä olivatko baarissa, oletat niin vain automaattisesti.

Silloin kun nämä jutut eivät ole tiedossa on turhaa jeesustella että ilmoitus oli aiheellinen. Kyse voi olla muutamasta harmittomasta kaljasta ja yksittäistapauksesta, jolloin yhteydenotto lastensuojeluun on suorastaan naurettava. Kyse voi olla myös jostain vakavammasta, mutta mielestäni on ikävää, että ihmiset automaattisesti olettavat pahinta, eivätkä voi eritellä vastauksessaan "jos kuitenkin...".

Yleensä nämä tapaukset asianosaisten taholta vähätellään "otin muutaman" kun sitten otettiinkin six-pack parissa tunnissa, "kävin katsomassa lapsia" kun lapset ovat saattaneet hyvinkin pelätä humalaisten ääniä huoneessaan jne.

Ei nyt ehkä kuitenkaan ole aiheellista viedä lapsia mutta varoituksen sananen olisi paikallaan. Mielestäni lasten paikka ei ole siellä missä otetaan alkoa, tai jos nyt jotkut illanistujaiset on niin vähintäänkin yksi selväpäinen paikalla. Ihan siltä varalta että jotain sattuu.

Itse muistan lapsuudestani kun olin kaverilla yökylässä ja heillä yllätysyllätys taas dokattiin porukalla. Jotain riehuttiin ja kaverin pikkuveli löi päänsä niin pahasti että se piti liimata. Kaverin äiti sitten soitti taksin ja pyysi meitä kaverin kanssa mukaan (olin aika pikkuvanha, halusi minut selittämään tapahtumien kulun).

Siellä se sitten toikkaroi kännissä päivystyksessä kun Laura 10 vee kertoo hoitajille sairaskertomusta. Hienoa :flower:

Niin ja ei tullut mitään seuraamuksia.

Tottakai mä oletan, mitä muuta noilla tiedoilla voi tehdä kuin spekuloida?
Vastasin vain mitä itse ajattelen noilla tiedoilla asiasta, kuten sinäkin vastasit =)
Automaattisesti oletan, että ilmoitettu viisi olutta keskellä yötä on humalahakuista juomista, koska sitä se mielestäni on.

On muuten kumma juttu että 5 olutta on örveltämistä, ylipäätän muutaman ottaminen on aina jotain hirmuista känniä, älämölöä ja kaikkea epämääräistä. Muutama lasi viiniä on ihan sama asia mutta kuulostaa eriasialta,,omassa ystäväpiirissä saattaa useinkin tulla kaupungilta vielä meille käymään. Kaikki perheellisiä kunnollisia ihmisiä, siivoa seurusteluakin voi olla yöllä! ja parempi silloin kun lapset nukkuu niin ei pyöri siinä jaloissa. Ja miksi lapset olisivat huoneessa pelkäämässä humalaisiä ääniä? mitä ääniä? ja miksi pelkäisi kun kukaan ei ole riehuva pultsari!

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttua juttua:

Yleensä nämä tapaukset asianosaisten taholta vähätellään "otin muutaman" kun sitten otettiinkin six-pack parissa tunnissa, "kävin katsomassa lapsia" kun lapset ovat saattaneet hyvinkin pelätä humalaisten ääniä huoneessaan jne.

Tietysti vähättelevät. Alkoholistit vähättelevät alkoholinkäyttöään. Tarkoittaako se sitä, että kaikki ihmiset valehtelevat omasta kulutuksestaan? Eikö se joskus voi ollakin ihan vaan totuus se 3 kaljaa ja lapset eivät tienneet mistään mitään?

Täytyy myöntää, että en varmaankaan itse olisi uskaltanut päästää juhlimaan meneviä kavereitani kylään (olivat he sitten ottaneet pohjille pari viinilasia pikkujouluillallisten kanssa tai enemmän) jos meistä olisi jo lastensuojeluilmoituksia tehty. Olisin hyvin todennäköisesti paljon varovaisempi ja alkoholia ei käytettäisi kotona ollenkaan ellei lapset ole hoidossa muualla.

Ja tosiaan kyllähän tässäkin tarinassa voi olla paljon ikävää takana. On kuitenkin myös mahdollista, että kyseessä oli viaton illanvietto, ja vieläpä yksittäistapaus. Minua niin ärsyttää kun ihmiset hyökkäävät heti että "hyvä että tehtiin ilmoitus, toivottavasti otetaan lapset pois juopoilta". Enkä nyt tarkoita että kaikki tässä ketjussa olisivat noin sanoneet.

Kyllä minäkin olen nähnyt alkoholiongelmaisten perheitä. Ja meidän perheessä otettiin välillä alkoholia eikä ollut mitään ongelmia. Mielelläni soisin apua niille joilla on ongelmia, ja rauhan kyyläykseltä niille, joilla asiat on kunnossa, mutta ei eletä kuin mormoonit.

Tätä voin peesailla. Humalaiset ja lapset eivät kuulu samaan kotiin.

Yhteistyössä