Hieman huolestuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **^**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

**^**

Vieras
tämä meidä tilanne...

Olen rv 30 raskaana ja laskettu aika on kesäkuun alussa. Saatan joutua sektioon jo toukokuun lopussa, mutta tieto asiasta tulee vasta toukokuun alussa. No jokataupauksessa, asumme nyt 1h+tpk asunnossa mieheni ja koiran kanssa. Vuokrasopimuksemme päättyy 31.5.2011, ja emme voi jatkaa tässä asumista sillä tämä on opiskelija asunto, ja täällä Helsingissä ne on tosi tarkkoja asian suhteen. Olemme hakeneet helsingin kaupungilta asuntoa jo viime marraskuusta lähtien, samoin nuorisosäätiöltä ja nuorten asuntoliitolta. Mistää ei kuulu mitään ja panikoin, mitä jos meille ei tarjota asuntoa 1.6.2011? Mitä silloin tapahtuu? Olemme myös hakeneet VVO ja Satolta asuntoa, mutta hinnat ovat aika kovat, ja meillä ei kertakaikkiaan ole varaa maksaa 900+ € kk vuokraa, se on vain fakta, eikä kenenkään edun mukaista että otamme vastaan asunnon jonka vuokraa meillä ei ole varaa maksaa, se olisi aivan typerää. Yksityiseltä olen myös katsonut asuntoa, mutta niinkuin me kaikki tiedämme, suurin osa asunnoista on hyvin kalliita - ja jos hinta on alle 700€ niin kilpailu kovaa asunnoista. Mieheni on ulkomaalainen, joten yksityiseltä asunnon saaminen on vaikeaa - sekin on surullinen fakta.

En tiedä mitä tässä enää keksisi... Jos asuisimme perheeni tai edes sukuni lähellä, niin voisimme tietenkin heille muuttaa kunnes asunto löytyy, mutta perheeni on 600km päässä.

Olisiko kenelläkään ideoita, mitä emme vielä ole ole ottaneet huomioon?

Olen ilmoittanut näihin eri paikkoihin, että asunto otetaan heti vastaan kun vain saadaan, ja vielä parempi jos sopimus voisi alkaa jo 1.5.2011, sillä olisin vielä yhtenä kappaleena. Jos muutto on tuolloin 1.6.2011, en ite pysty hirveästi auttamaan jos olen juuri sektiosta toipumassa + tietenkin olisi mukavaa muuttaa uuteen kotiin ennen vauvan tuloa, jotta voimme valmistella häntä varten.

Mulla on ihan kauhea hätä, ja tuntuu että vaikka olenkin yhteydessä hki kaupunkiin, nuorisosäätiölle jne. niin he eivät ymmärrä tilanteen vakavuutta/ota meitä vakavissaan. Olen tämän asian takia itkeny monet itkut ja stressaa aivan hirveesti mikä meidän kohtalo on asian suhteen.

Teille on pakko löytyä asunto ennenkuin lapsi syntyy. Lapsiperhettä ei saa jättää ilman asuntoa. Minä ja exäni emme meinanneet saada millään asuntoa ollessani raskaana. Syynä olivat menetetyt luottotiedot. Sosiaalitoimiston kautta saimme kuitenkin tapaamisajan sosiaaliasiamiehen kanssa ja hänen kauttaan asunto järjestyi hyvin nopeasti.

Eli siis ehdottaisin ottamaan yhteyttä sosiaalitoimistoon. Heiltä varmaan löytyisi neuvoja teidän tilanteeseenne. Kyllä asunto teille löytyy!

Olethan toimittanut jo raskaustodistuksen kaupungille? Jos et, niin pyydä sellainen välittömästi neuvolasta ja toimita se perille. Toisekseen, meillä ainakin Espoossa kaupngin vuokra-asunnoissa pätee kirjoittamaton sääntö; mitä enemmän heille soittele, sitä varmemmin asunnon saat. Joten ei muuta kuin viikottain vaan asuntotilanteen tarkistelua puhelimitse ja aivan varmasti asunto sieltä aukeaa. Teille se asunto kuitenkin kuuluu ja olette asunnon tarpeessa mutta itse on nähtävä hieman vaivaa, jotta kaupungin rattaat pyörisivät :)

Tsemppiä asunnonhakuun :)

Olisiko muutto pois Helsingistä mahdollinen? Entä olettko harkinneet, josko teillä kuitenkin olisi varaa omistusasuntoon? Lainanmaksua on usein helpompi sovitella elämäntilanteidenkin mukaan kuin vuokranmaksua. Toki jos esim. 700 €/kk on teille ihan mahdoton summa asumiseen, niin voi olla vähän hankala. Mitä miehesi tällä hetkellä tekee, kun rahat ovat noin tiukilla?

No oikeasti pakko sanoa, että kannattaisi vähän suunnitella niitä asioita etukäteen ja ajoissa. Enkä kyllä ymmärrä, miten teillä on varaa sitä lasta kasvattaa, jos teillä ei ole varaa edes vuokra-asuntoon.
Mutta käsittääkseni kaupungin vuokra-asuntoja pidetään muutamia hätävarana tyhjillään juuri tuollaisia onnettomia tapauksia varten, joten mene vaikka käymään siellä toimistossa ja selitä, että tilanne on oikeasti se, että asunto on pakko saada.

toimittaneet raskaustodistuksen kaikkiin näihin paikkoihin heti kun vaan sain todistuksen tammikuussa.

Olemme myös miettineet asunnon ostoa, mutta työsopimukseni on määräaikainen syyskuun loppuun, joten äitiysloman jälkeen olen taas työnhaussa joten pankista saatiin kieltävä vastaus. Mieheni on nyt suomenkielen kurssilla (valmistunut merkonomi) ja etsii samalla töitä koko ajan (tekee keikkaa 3-4 kertaa viikossa ravintolassa keittiöapulaisena). Hän on myös hakenut kouluun syksyksi, vastaus saadaan kesäkuun alussa. Luottotiedot meillä ok, ja saadaan aina laskut maksettua ajallaan.

Helsingistä poismuutto olisi muuten ok, mutta odotamme koulupaikan varmistumista (haki myös toiselle paikkakunnalle).

Mulla on ihan kauhea hätä, ja tuntuu että vaikka olenkin yhteydessä hki kaupunkiin, nuorisosäätiölle jne. niin he eivät ymmärrä tilanteen vakavuutta/ota meitä vakavissaan. Olen tämän asian takia itkeny monet itkut ja stressaa aivan hirveesti mikä meidän kohtalo on asian suhteen.

en halua kuullostaa julmalta tai ilkeältä, mutta esimerkiksi Helsingin kaupungilla on tälläkin hetkellä 54 000 ihmistä jonottamassa asuntoa ja heistä useammalla sadalla tilanne on aivan sama kuin teillä. Kyse ei ole siitä että ymmärrystä ei olisi, vaan siitä että niitä asuntoja EI OLE kaikille tarvitseville.

[QUOTE="vieras";23461150]en halua kuullostaa julmalta tai ilkeältä, mutta esimerkiksi Helsingin kaupungilla on tälläkin hetkellä 54 000 ihmistä jonottamassa asuntoa ja heistä useammalla sadalla tilanne on aivan sama kuin teillä. Kyse ei ole siitä että ymmärrystä ei olisi, vaan siitä että niitä asuntoja EI OLE kaikille tarvitseville.[/QUOTE]

Tiedän että tilanne on tällä hetkellä paha, ja että emme todellakaan ole ainoat asuntoa hakemassa, mutta se ei muuta sitä asiaa että mulla on hätä ja että yritän tehdä parhaani meidän perheemme hyväksi.

Soitin äsken sosiaalitoimistoon ja he sanoivat että heillä on velvollisuus tarjota meille hätä majoutusta 1.6.2011 alkaen, jos ei mitään muuta meille löydy. Sanoivat myös että mun kannattaa aktiivisesti olla yhteydssä tuonne stadin asunnot, ja käydäkkin sielä toimistolla. Soitin sinne toimistolle ja katsoivat hakemusta, kuulemma hyvältä näyttää ja että olemme siinä kiireellisessä jonossa. Tiedän että he yritäävät parhaansa, mutta ei se hirveästi kuitenkaan lämmitä, sanoi vaan se asiakaspalvelu että periaatteessa niiden ei tarvitse tarjota asuntoa jos eivät halua... Arrgghhh tää tilanne on niin turhauttava.

Tiedän että tilanne on tällä hetkellä paha, ja että emme todellakaan ole ainoat asuntoa hakemassa, mutta se ei muuta sitä asiaa että mulla on hätä ja että yritän tehdä parhaani meidän perheemme hyväksi.

Soitin äsken sosiaalitoimistoon ja he sanoivat että heillä on velvollisuus tarjota meille hätä majoutusta 1.6.2011 alkaen, jos ei mitään muuta meille löydy. Sanoivat myös että mun kannattaa aktiivisesti olla yhteydssä tuonne stadin asunnot, ja käydäkkin sielä toimistolla. Soitin sinne toimistolle ja katsoivat hakemusta, kuulemma hyvältä näyttää ja että olemme siinä kiireellisessä jonossa. Tiedän että he yritäävät parhaansa, mutta ei se hirveästi kuitenkaan lämmitä, sanoi vaan se asiakaspalvelu että periaatteessa niiden ei tarvitse tarjota asuntoa jos eivät halua... Arrgghhh tää tilanne on niin turhauttava.

Jatkat vain soittelua sinne ja olet aktiivinen, aivan varmasti saatte asunnon tilanteessanne! Ja sitten tosta hätämajoituksesta; ainakin meillä Espoossa, ne on Forenomin asuntoja mitä kaupunki tarjoaa hätämajoituksena. Ne ovat kalustettuja asuntoja joihin ei saa omia tavaroitaan viedä muutoin kuin vaatteet ja henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet yms (ja tällöin joutuu mahdollisesti jopa vuokraamaan säilytystilaa omille huonekaluille). Lisäksi niiden vuokra ylittää reilusti esimerkiksi Saton vuokrakulut, joten kannattaa tarkistaa vielä se sosiaalitoimistosta, ettette joudu sitten suden suuhun ilman varoitusta :)

Jatkat vain soittelua sinne ja olet aktiivinen, aivan varmasti saatte asunnon tilanteessanne! Ja sitten tosta hätämajoituksesta; ainakin meillä Espoossa, ne on Forenomin asuntoja mitä kaupunki tarjoaa hätämajoituksena. Ne ovat kalustettuja asuntoja joihin ei saa omia tavaroitaan viedä muutoin kuin vaatteet ja henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet yms (ja tällöin joutuu mahdollisesti jopa vuokraamaan säilytystilaa omille huonekaluille). Lisäksi niiden vuokra ylittää reilusti esimerkiksi Saton vuokrakulut, joten kannattaa tarkistaa vielä se sosiaalitoimistosta, ettette joudu sitten suden suuhun ilman varoitusta :)

Niin mä vähän ymmärsin kans että tuo hätämajoitus on ehdottomasti viimeinen vaihtoehto johon turvautua. Kiitos teille vinkeistä, yritän jatkaa asunnon metsäsystä ja toivon mukaan pian rapsahtaa... Jos jollekkin vielä tulee mieleen joku vaihtoehto mitä ei oltais yritetty niin kertokaapa ihmeessä...

Yhteistyössä