Hieman pelottaa jo etukäteen kun pikkusisko saa lapsen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ://
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

://

Vieras
Pikkusiskoni odottaa ihan viimesillään ensimmäistä lastaan. Hän ja miehensä ovat 19-vuotiaita.
En siis tarkoita heitä kohtaan pahalla mutta minua hieman on mietityttänyt koko asia. Esim. rahat heiltä on aina loppu jo nyt. Eihän sitä kenelläkään ole liikoja mutta heillä on sellainen asenne nyt että jos heiltä vastedes loppuu rahat niin kyllä sukulaiset antaa sitä kun he saavat vauvankin. Lapsen isällä pitää jatkuvasti olla meno päällä, jos on tylsää keskellä yötä niin sitten vaan autoon ajelulle ja huoltoasemille kahville ja pelikonetta pelaamaan. Molemmat ovat luonteeltaan sellaisia että heille kelpaa vaan nirsosti paras ja koska heillä ei ole varaa niin joku muu saa hankkia ja nämä hankinnat on saatava HETI! Varsinkin lapsen isä on vielä kamalan lapsellinen, kun olivat meillä kylässä ja minun lapseni saivat suklaavanukkaat niin se alkoi ruikuttaa kun pikkulapsi että hänkin tahtoo suklaavanukkaan, siis ei kysynyt vaan ulisevalla äänellä valitti että mulle kanssa!
He muutivat yhteen kun olivat seurustelleet viikon ja kuukauden päästä siitä alkoi raskaus. Sitä ennen poika ei ole seurustellut muiden naisten kanssa ja siskollani oli juuri päättynyt ensimmäinen vakava suhde.
Välillä kun kuuntelen heidän juttujaan vauvasta niin he olettavat suunnilleen sen olevan hiljainen koriste-esine joka aina pysyy vauvana ja jonka voi pukea nätisti samaan sävyyn omien vaatteiden kanssa. (Kunhan joku muu ostaa vauvalle ne vaatteet.) :/
Molemmat ovat luonteeltaan myös sellaisia että eivät osaa luopua omasta mielihalusta eli vaikka on rahat ihan finaalissa niin on pakko ajella autolla ympäriinsä näkemään kavereita ja mennä lempijoukkueen peliin, huolimatta siitä että pitäisi vaikka ostaa vaippoja.

Ei ehkä pitäisi, mutta olen hieman huolissani kun tiedän että äidillänikään ei ole suuret tulot mutta nämä nuoret tulevat varmasti itkemään äidilleni kuinka tarvitsevat sitä tätä ja tuota VAUVALLE mutta ei ole rahaa. Äitini sitten heltyy ja lainaa vaikka itse sukulaisilta. Tottakai autetaan toisiamme, ei se siitä ole kiinni mutta kun tiedän että heidän rahat menee kaiken mailman hömpötyksiin. Nytkin heillä on ollut jo 8kk aikaa hankkia vaikka mitä, ja ovat saaneet kaiken ilmaiseksi. Vaatteita vauvalle on jo 3 jätesäkillistä, heillä on rattaat, syöttötuoli, turvakaukalo, vanna, yms. kaikkea ja nyt he ovat menossa itkemään sossuun kun tarvitsevat uuden lipaston vauvanvaatteille. KAIKEN muun ne on saanut ilmaiseksi niin eivät ole voineet säästää lipastoa varten.

Ehkä pitäisi vain olla ajattelematta asiaa ja antaa ajan kanssa heidän havahtua siihen että on tingittävä asioista jos haluaa jotain muuta. Mutta säälittää jo äitini, isäni ja omakin osa. Tiedän että soittoja tulee sen harvasen päivä jollekkin sukulaiselle että vahditteko vauvaa tai oisko antaa rahaa vaippoihin. :/

Sama juttu mieheni veljellä. Kumpikaan ei käy töissä, rahat kuluu viinaan, tupakkaan ja turhuuksiin. Syömässä käydään anoppilassa. Vauva syntyy toukokuussa, mitään ei ole vielä sille hankittuna.

Kyllä se vauva kasvattaa aikuisuuteen. Eipähän sitä voi ko tukea tuossa tilanteessa niin että lapsellaki on parhaat maholliset lähtökohat elämään. Prioriteetit oppii kyllä ko lapsi tullee talouteen, varsinki sitte jos käy niin totaalisen huonosti ettei mistään saa sitä rahaa lainaan joku kerta ja viimeset sentit on tuhlattu turhuuksiin.
Luulenpa (liekö sitte olen liianki positiivinen ihminen) että turha murehtia, kyllä se siitä lähtee menemään...

Vauva ei valitettavasti välttämättä kasvata aikuisuuteen. Vanhemmaksi se voi kasvattaa, jos nuori itse on siihen tarpeeksi "herkkä". Homman sujuminen riippuu ihan siitä, kuinka kypsiä nämä nuoret ovat persoonallisuudeltaan.

Voihan olla, että vanhemmuus kasvattaa. Tai sitten ei.. Ihan sukuna voisitte puhua parille järkeä ja pitää tiukkaa linjaa. Ilmeisesti siskosi on kasvatettu tuollaiseksi. Eiköhän ne pian opi säästään kun rahaa ei suvulta tipu.

Vauva parka... mä ottaisin kyllä jo tässä vaiheessa yhteyttä lastensuojeluun, sen voi tehdä nimettömänäkin.. Tuskin ne mitään voi tehdä, mutta ainakin voivat olla yhteydessä neuvolaan ja tietävät tarkkailla tilannetta.

Mun sisko on samanlainen, heillä vauva kohta 1v ja suureellisia synttäreitä suunnitellaan, isovanhemmat maksumiehinä. Ovat nuoria joten molempien vanhempien lisäksi on omat isovanhemmat hankkimassa niitä tavaroita mitä vauva tarvii.

Mulla ja poikaystävän siskolla on lapsia ennestään ja meiltä heille kelpaisi vain ne arvokkaimmat lastentarvikkeet käytettyinä. Kun ei stokken sänkyä annettu vaan säästettiin itse seuraavalle lapselle niin siitä tuli hirveä valitus kun ei auteta yhtää. Käytetyt lastenvaatteet mitä olisin antanut hyväkuntoisina eivät kelpaa mutta kalliista toppahaalarista suututtiin kun pistin sen myyntiin enkä antanut heille.

Isovanhemmilla ostatetaan kaikki ja tehdään laskentalistaa että kun ton vanhemmat osti tämän ni mun vanhempien pitää ostaa toi. Jos vanhemmat ei osta niin syytetään kuinka ne ei välitä lapsenlapsesta ja uhataan katkaista välit. Sama juttu jos eivät pysty hoitamaan lasta jonain tiettynä aikana.

Mun äidillä on taloudellisesti tiukkaa ja se osteskelee lastentarvikkeita osamaksulla, mä en tiedä kumpi mua siinä enemmän suututtaa, sisko vai äiti kun lähtee tohon mukaan. Omasta puolestani ottaa päähän kun mulla on ollut joku meno minkä ajaksi äiti on lupautunut meille lapsia hoitamaan ja kun sisko kuulee siitä niin hänkin tarvii lapsenhoitajan just silloin ja äiti peruu mun lastenhoidon. Sitten ihmetellään kun nykyää me luotetaan vaan appivanhempiin.

Kyllä se vauva kasvattaa aikuisuuteen. Eipähän sitä voi ko tukea tuossa tilanteessa niin että lapsellaki on parhaat maholliset lähtökohat elämään. Prioriteetit oppii kyllä ko lapsi tullee talouteen, varsinki sitte jos käy niin totaalisen huonosti ettei mistään saa sitä rahaa lainaan joku kerta ja viimeset sentit on tuhlattu turhuuksiin.
Luulenpa (liekö sitte olen liianki positiivinen ihminen) että turha murehtia, kyllä se siitä lähtee menemään...

Valitettavasti se ei aina mene näin.

Tiedän yhdenkin perheen, jossa on kaksi lasta. Kolmatta puuhataan kovaa vauhtia. Vanhemmat käyvät töissä, mutta hummaavat ja tuhlaavat "turhuuteen" kaiken. Vierailevat säännöllisesti isovanhempien pussilla. Tässäkin tapauksessa ne isovanhemmat voisivat katsoa peiliin ja lopettaa karhunpalvelun. Joskus on pakko itsenäistyä..

Voihan olla, että vanhemmuus kasvattaa. Tai sitten ei.. Ihan sukuna voisitte puhua parille järkeä ja pitää tiukkaa linjaa. Ilmeisesti siskosi on kasvatettu tuollaiseksi. Eiköhän ne pian opi säästään kun rahaa ei suvulta tipu.

Kyllä, pikkusiskoni on ollut se ns. äidin lellipentu. Isääni hän ei juurikaan muuten ole tekemisissä paitsi jos tarvitsee rahaa. (Vanhempani ovat siis eronneet.) Siskon mies taas on sellaisesta perheestä missä vanhemmat ovat viettäneet molemmat omaa elämäänsä erikseen mutta asuneet yhdessä. Vanhemmat eivät ole paljoa lapsien kanssa koskaan ollut ja se on korvattu rahalla ja tavaralla.
Suvun kanssa ollaan yritetty jutella mutta siskoni ottaa sen hyökkäyksenä ja sellaisella asenteella että me muut emme halua heidän lasta sukuun. Se ei pidä paikkaansa, minusta tulee lapsen kummi ja aion olla helkkarin hyvä siinä kummin ja tädin virassa. :)
Tiukka linja...kumpa se onnistuisi mutta tiedän että äitini höltyy kun pikkusisko käyttää vauvaa kiristyskeinona. Jos ei tule apuja ja rahaa, ei saa nähdä vauvaakaan. :( Meidän isovanhemmat on myös elossa ja pikkusiskoni on sielläkin harva se kuukausi itkemässä kun tarvitsee ostaa vaikka mitä ja ei ole rahaa ja sitten mummimme heltyy ja antaa sille aina 100e kouraan. :/ En ole siis katkera että sukulaiset antaa siskolleni rahaa, me mieheni kanssa pärjätään ihan kivasti vaikkei niin suuret tulot olekkaan, on vain pienet menot. :D

[QUOTE="kohtalotoveri";23393442]Mun sisko on samanlainen, heillä vauva kohta 1v ja suureellisia synttäreitä suunnitellaan, isovanhemmat maksumiehinä. Ovat nuoria joten molempien vanhempien lisäksi on omat isovanhemmat hankkimassa niitä tavaroita mitä vauva tarvii.

Mulla ja poikaystävän siskolla on lapsia ennestään ja meiltä heille kelpaisi vain ne arvokkaimmat lastentarvikkeet käytettyinä. Kun ei stokken sänkyä annettu vaan säästettiin itse seuraavalle lapselle niin siitä tuli hirveä valitus kun ei auteta yhtää. Käytetyt lastenvaatteet mitä olisin antanut hyväkuntoisina eivät kelpaa mutta kalliista toppahaalarista suututtiin kun pistin sen myyntiin enkä antanut heille.

Isovanhemmilla ostatetaan kaikki ja tehdään laskentalistaa että kun ton vanhemmat osti tämän ni mun vanhempien pitää ostaa toi. Jos vanhemmat ei osta niin syytetään kuinka ne ei välitä lapsenlapsesta ja uhataan katkaista välit. Sama juttu jos eivät pysty hoitamaan lasta jonain tiettynä aikana.

Mun äidillä on taloudellisesti tiukkaa ja se osteskelee lastentarvikkeita osamaksulla, mä en tiedä kumpi mua siinä enemmän suututtaa, sisko vai äiti kun lähtee tohon mukaan. Omasta puolestani ottaa päähän kun mulla on ollut joku meno minkä ajaksi äiti on lupautunut meille lapsia hoitamaan ja kun sisko kuulee siitä niin hänkin tarvii lapsenhoitajan just silloin ja äiti peruu mun lastenhoidon. Sitten ihmetellään kun nykyää me luotetaan vaan appivanhempiin.[/QUOTE]

Voi apua. :O Ollaan ihan samassa tilanteessa. Meillä suuttuu kanssa kun annan jotain ns. halvempaa ja en annakkaan noita ns. kalliimpia tuotteita. Ihan periaatteesta en viitsi antaa kaikkea, jos joskun sijoitan johonkin niin se menee lastenvaatteisiin. Valitettavasti myyn osan itse sillä kyllä mekin tarvitsemme sitä rahaa jolla ostaa sitten uusia vaatteita.
Mutta toi laskentalista on jo kaiken huippu! :O

En tajua näitä vanhempia, jotka eivät kasvata omaa jälkikasvuaan pärjäämään omillaan ja vastuullisiksi ihmisiksi. Tälle nuorelleparille tekisi tosiaan hyvää tulla muutama kuukausi toimeen täysin ilman apua, sekä rahallista että hoitoapua. Voisi silmät aueta elämän realiteetteihin.

Kuulostavan ihan näiltä nykyajan pilalle lellityiltä teineiltä, jotka eivät ikinä kasva aikuisiksi, vaan ovat jämähtäneet jollekin 12-vuotiaan tasolle.

En tajua näitä vanhempia, jotka eivät kasvata omaa jälkikasvuaan pärjäämään omillaan ja vastuullisiksi ihmisiksi. Tälle nuorelleparille tekisi tosiaan hyvää tulla muutama kuukausi toimeen täysin ilman apua, sekä rahallista että hoitoapua. Voisi silmät aueta elämän realiteetteihin.

Kuulostavan ihan näiltä nykyajan pilalle lellityiltä teineiltä, jotka eivät ikinä kasva aikuisiksi, vaan ovat jämähtäneet jollekin 12-vuotiaan tasolle.

Eläpä muuta sano. Minusta on kumma miten eri tavalla minut ja siskoni on kasvatettu, tosin meillä on 10 vuotta ikäeroakin. Sehän minua ärsyttääkin äidissäni kun hän vieläkin hyysää tuota toista aikuista tytärtään.

Yhteistyössä