Hih mitäs tv-maksupummit nyt tuumaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juntti perähikiältä;26522513:
Ei ole tuota suomen peruskoulua takana vaikka myöhemmin olen mm. sen virkamiesruotsin tenttinyt.

En ymmärrä, miksi suomessa ollaan niin rähmällään ruotsiin, että tälläistä siedetään. Kai niitä ruotsalaisia sitten siellä vaasassa ja turussa on ja varmaan aika korkeilla paikoilla kun saavat suomen alistettua noin hyvin

Menee aika huimasti ohi aiheen. Jos haluat kitistä pakkoruotsista, avaa sille oma ketju.

[QUOTE="vieras";26522543]Kyllä mielestäni saan kirjastossa asioida ihan vapaasti ja tehdä mitä haluan toisin kuin YLE:n televisiokanavia katsellessa.[/QUOTE]

Autuaita ovat pölvästit, sillä he eivät tiedä, mistä puhuvat. Voisko *tu edes yrittää edes esittää älykästä, kiitos.

[QUOTE="vieras";26522543]Kyllä mielestäni saan kirjastossa asioida ihan vapaasti ja tehdä mitä haluan toisin kuin YLE:n televisiokanavia katsellessa.[/QUOTE]

Ootko sä tyhmä vai provo? Sä päätät itse menetkö kirjastoon ja päätät itse mitä kirjaston palveluja käytät. Sä päätät itse käytätkö Ylen palveluja ja mitä Ylen palveluja käytät. Mitä eroa näissä on?

Menee aika huimasti ohi aiheen. Jos haluat kitistä pakkoruotsista, avaa sille oma ketju.

Ylen rahotuksesta menee suuri osa ruotsalaisille vaikka suurin osa ruotsia puhuvista on erikseen vapautettu sen rahoituksesta.

Enkä kritisoi pakkoruotsia. Olen virkamiesruotsin tenttinyt arvosanalla tyydyttävä eikä minun tarvitse sillä enää itseäni vaivata. Sanaakaan en ole koskaan puhunut enkä puhu ja jos joku minulle ruotsia puhuu niin en vastaa

Alkuperäinen kirjoittaja juntti perähikiältä;26522513:
Ei ole tuota suomen peruskoulua takana vaikka myöhemmin olen mm. sen virkamiesruotsin tenttinyt.

En ymmärrä, miksi suomessa ollaan niin rähmällään ruotsiin, että tälläistä siedetään. Kai niitä ruotsalaisia sitten siellä vaasassa ja turussa on ja varmaan aika korkeilla paikoilla kun saavat suomen alistettua noin hyvin

Lappeenrannassa on ruotsinkielisiä 15 kpl kuntalaisista. Etkö todellakaan ole tätä tiennyt?

Itäisin ruotsinkieinen koulu löytyy muuten Varkaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja juntti perähikiältä;26522581:
Ylen rahotuksesta menee suuri osa ruotsalaisille vaikka suurin osa ruotsia puhuvista on erikseen vapautettu sen rahoituksesta.

Enkä kritisoi pakkoruotsia. Olen virkamiesruotsin tenttinyt arvosanalla tyydyttävä eikä minun tarvitse sillä enää itseäni vaivata. Sanaakaan en ole koskaan puhunut enkä puhu ja jos joku minulle ruotsia puhuu niin en vastaa

Itse asiassa ahvenmaalaiset ovat pieni osa suomenruotsalaisia. Suurin osa suomenruotsalaisista asuu mantereella ja näin ollen maksaa Yle-veroa.

Puoli prosenttia suomen kansalaisista on vapautettu erikseen kyseisestä verosta.

Suurin osa? Ahvenanmaalaisia on alle 30.000. Suomenruotsalaisia on Suomessa yhteensä vajaa 300.000

[QUOTE="Lanski";26522460]Esim. kirjastot ylläpidetään verorahoilla, vaikka niitäkään suuri osa ei kai käytä. Pitääkö nekin teidän vastustajien mielestä lopettaa? Ja itse kyllä katson mieluummin YLEn uutisia ja pistän lapselleni pikku kakkosen, kuin kaupallisten kanavien p--a[/QUOTE]

Ei pidä lopettaa.

Mitä noihin lastenohjelmiin tulee niin meillä niitä on katsottu mainosrahoitteisilta kanavilta sekä maksukanavilta (Disney Channel, Nickelodeon ja Maikkarin Junior). Mä en ihan heti muista milloin oltaisiin viimeksi Ylen lastenohjelmia katsottu. Uutisia mä katson jos olen katsoakseni Maikkarilta seiskalta tai Neloselta yhdeltätoista.

Ei pidä lopettaa.

Mitä noihin lastenohjelmiin tulee niin meillä niitä on katsottu mainosrahoitteisilta kanavilta sekä maksukanavilta (Disney Channel, Nickelodeon ja Maikkarin Junior). Mä en ihan heti muista milloin oltaisiin viimeksi Ylen lastenohjelmia katsottu. Uutisia mä katson jos olen katsoakseni Maikkarilta seiskalta tai Neloselta yhdeltätoista.

Mutta miksi kirjastoja ei pidä lopettaa? Kirjastotkin voisi ihan hyvin hoitaa yksityiset yritykset.

[QUOTE="vieras";26522584]Lappeenrannassa on ruotsinkielisiä 15 kpl kuntalaisista. Etkö todellakaan ole tätä tiennyt?

Itäisin ruotsinkieinen koulu löytyy muuten Varkaudesta.[/QUOTE]

Siis kunnassa on 15 ihmistä, jotka osaa Suomen lisäksi myös Ruotsinkieltä?

Heti tulee mieleen, että enemmän on englanninkielisiä, venäjänkielisiä, espanjankielisiä, hollanninkielisiä, turkinkielisiä, ranskankielisiä, kiinankielisiä tai saksankielisiä. Jo 70- luvulla Lappeenrannassa oli pieni Italialaisvähemmistö.

Alkuperäinen kirjoittaja juntti perähikiältä;26522655:

Heti tulee mieleen, että enemmän on englanninkielisiä, venäjänkielisiä, espanjankielisiä, hollanninkielisiä, turkinkielisiä, ranskankielisiä, kiinankielisiä tai saksankielisiä. Jo 70- luvulla Lappeenrannassa oli pieni Italialaisvähemmistö.

Ei vaan nämä ihmiset ovat ilmoittaneet äidinkielikseen ruotsin ja ovat oikeutettuja saamaan palvelut äidinkiellellään.

Alkuperäinen kirjoittaja juntti perähikiältä;26522655:

On täysin eri asia osaako jotain kieltä vai puhuuko sitä äidinkielenä. Mä en nyt kyllä myöskään ymmärrä että jos sulle on nyt ongelma kaksikielisyys ylipäätänsä niin mitä ihmettä se tähän ketjuun liittyy?

[QUOTE="vieras";26522666]Ei vaan nämä ihmiset ovat ilmoittaneet äidinkielikseen ruotsin ja ovat oikeutettuja saamaan palvelut äidinkiellellään.[/QUOTE]

:laugh:

Perehdy omaan postaukseesi, ehkä tuo kysymys sitten aukenee.

Postauksessa varmaan tarkoitettiin sitä että kirjastosta ei kukaan lykkää lainaajalle mitään ylimääräistä matkaan vaan lainaaja saa juuri sen mitä haluaakin. Esimerkiksi jos joku lainaa romanttisen romaanin luettavaksi niin mukaan ei tungeta teosta Rooman historiasta.

[QUOTE="vieras";26522682]On täysin eri asia osaako jotain kieltä vai puhuuko sitä äidinkielenä. Mä en nyt kyllä myöskään ymmärrä että jos sulle on nyt ongelma kaksikielisyys ylipäätänsä niin mitä ihmettä se tähän ketjuun liittyy?[/QUOTE]

Kaksikielisyys suomessa muutaman rannikolla asuvan pussihousun nimissä on vitsi. Suurimmalle osalle suomalaisista kaksikielisyys on sama kuin pakkoruotsi jota edes sen opettajat eivät ota tosissaan.

Itse kun suoritin virkamiesruotsin niin ensimmäisellä tunnilla opettaja kertoi että ei ole tullut tänne kiusattavaksi eikä ole tullut opettamaan teille ruotsia. Hänen työ on saada teidät kokeesta läpi. Ihan yhtä hyvin olisi voinut opettaa kiswahiliä. Se on sentään suomessa ruotsia yleisempi kieli

Postauksessa varmaan tarkoitettiin sitä että kirjastosta ei kukaan lykkää lainaajalle mitään ylimääräistä matkaan vaan lainaaja saa juuri sen mitä haluaakin. Esimerkiksi jos joku lainaa romanttisen romaanin luettavaksi niin mukaan ei tungeta teosta Rooman historiasta.

Ja miten tämä eroaa Ylen käytännöstä? Tuleeko joku sun kotiin laittamaan ykkösen päälle ja sitoo sut tuoliin pakottaen katsomaan sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja juntti perähikiältä;26522725:
Kaksikielisyys suomessa muutaman rannikolla asuvan pussihousun nimissä on vitsi. Suurimmalle osalle suomalaisista kaksikielisyys on sama kuin pakkoruotsi jota edes sen opettajat eivät ota tosissaan.

Itse kun suoritin virkamiesruotsin niin ensimmäisellä tunnilla opettaja kertoi että ei ole tullut tänne kiusattavaksi eikä ole tullut opettamaan teille ruotsia. Hänen työ on saada teidät kokeesta läpi. Ihan yhtä hyvin olisi voinut opettaa kiswahiliä. Se on sentään suomessa ruotsia yleisempi kieli

Kaksikielisyys ja pakkoruotsi ovat kaksi täysin eri asiaa. Ja kumpikaan niistä ei liity tähän ketjuun mitenkään. Yrität vain jotenkin korjata omaa tyhmyyttäsi minkä paljastit parissa viestissä.

Alkuperäinen kirjoittaja juntti perähikiältä;26522725:

Ehkä toi kertoo jotain itäsuomalaisesta sivistyksen sekä koulutuksen tasosta =)

onnea vaan sinne perähikiälle, sivistymätön juntti :)