Hihih

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Freiya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mihin lähteisiin?

Nii-in, kaikki koirat eivät tietenkään sairastu., mutta se ei takaa sitä etteivätkö ne kanna sisällään sitä "sairasta" geeniä, vaikka itse ovat terveitä. Sitten kun koira pariutetaan toisen sairautta kantavan tai jopa sairaan koiran kanssa niin show jatkuu ja jatkuu..

Ihan sama ihmisten perinnöllisissä sairauksissa. Kun kaksi kantajaa pariutuu niin tuloksena on sairaita tai terveitä lapsia. Arpapeliä on kuinka moni jälkeläisistä sairastuu tautiin, kuka pysyy terveenä mutta tulee kantajaksi ja kuka säilyy kokonaan terveenä.

Esimerkki oli joo yhdestä yhdistelmästä mutta noinhan se menee oli yhdistelmä mikä tahansa. :whistle:

Ja tää sama juttu ei päde sekarotuisiin koska? Onko sulla mitään käsitystä kuinka paljon usempia rotuja pitää ensin testata eri sairauksien varalta ennen kuin ne saavat pevisan mukaan lisääntyä keskenään? Entä kuvitteletko oikeesti että sekarotuisilta useinkin tutkitaan noi asiat ennen pennuttamista? Joissain tapauksissa joo, mutta ei läheskään edes puolissa.
Tietenkin sitten se sekarotuinenkin on terve jos sen vanhemmat ja isovanhemmat jne. ties kuinka monenteen sukupolveen asti tutkitaan sairauksien varalta, eikä sairaita koiria käytetä pennuttamiseen, mutta ihan oikeassa elämässä, kuinka moni edes pitää kirjaa sekarotuisten sukulaissuhteista? Vastuullinen kennelliittoon kuuluva kasvattaja taas "joutuu" näitä määräyksiä noudattamaan.

Eri asia on jos puhutaan seropeista joiden vanhemmat ovat kaksi puhdasrotuista koiraa, ja on tehty ns. coctail-pentue. Silloin voikin olla mahdollista että pennut ovat terveempiä kuin tietyt puhtaat rodut, mutta sekin edellyttä että vanhemmat on ensin testattu terveiksi. Ei riitä että koira ei ole koskaan sairastanut, vaan siitä terveydestä pitää oikeesti olla tutkimustulokset. Mutta nyt puhuttiin alunperin kaikista sekarotuisista vs. kaikki puhdasrotuiset. Ei oikeasti ole olemassa mitään todisteita siitä, että seropit ois terveempiä. Sen takia m pystyn lupaamaan sen satasen ihan helposti. Mä nimittäin tiedän etten tuu häviimään sitä. En ainakaan sulle. :D

Itseasiassa sä penäät nyt multa sitä satasta, mä sen olen luvannut. Ymmärräthän ettei puhdasrotuisten geeniperimää noin vaan aleta oman mielen mukaan laajentamaan, koska silloin ei enää ole kyse puhdasrotuisista koirista. :D Sä et ole vastannut miltään kantilta täydellisesti mun kysymyksiini, laita sitä linkkiä lähteisiin niin sit voidaan neuvotella. Ja mä lupaan et ihan oikeesti laitan sulle sen satasen jos osoitat mun olevan väärässä. :)

Ai sori, sultako se oli. :ashamed: No, joka tapauksessa.

Tottakai mä sen ymmärrän. Jalostukseen käytetään toisia rotuja parantamaan kantaa. Se tehdään niin että sekoitettujen rotujen jälkeläisissä on vieraita geenejä vain muutamia prosentteja eli häviävän vähän mutta tarpeeksi parantamaan perimää. Ei tietenkään jokaista pentuetta ristetytetä. Esim. Jos risteytetään collie-labradorimix labradorin kanssa niin collietahan niissä pennuissa on vain 25%. Seuraavissa sukupolvissa aina vain vähemmän.. Sitten kun mennään tarpeeksi pitkälle niin ne ovat täysin puhdasrotuisia ja geeniperimältään puhtaita.

No, minen sun satastas tarvitse ja menen tekemään ruokaa. Väitellään toiste lisää. Tää oli kivaa!! :p

Ja minä en älyä miksi se on jalostajille niin hankala myöntää, että kahden sekarotuisen todennäköisyys sairastua perinnölliseen sairauteen yksinkertaisesti on pienempi, johtuen siitä, että suurinosa sairauksista on resessiivisiä.

Ei se poista sitä faktaa, että he tekee oman rotunsa puolesta tärkeää työtä ja tottakai on järkevää yrittää jalostaa myös terveitä rotukoiria. Onko se jotenkin heiltä pois, jos toteaa sekarotuisilla olevan pienempi prosentuaalinen mahdollisuus saada perinnöllinen sairaus. Ei se poista sitä faktaa, että on myös sairaita sekarotuisia. Eikä se poista myöskään sitä, että suurinosa ihmisistä haluaa rotukoiran, joten on tärkeää keskittyä myös niiden sairauksien tutkimiseen ja terveiden koirien jalostukseen.

http://www.malinuts.net/geneettinen_monimuotoisuus.pdf

Tuossa myös linkki, jossa painotetaan geneettisen monimuotoisuuden tärkeyttä perinnöllisten sairauksien ehkäisyssä. Ja tottakai kahdella erirotuisella on lähtökohtaisesti enemmän erilaisia geenejä kuin kahdella samanrotuisella.

Ja tää sama juttu ei päde sekarotuisiin koska? Onko sulla mitään käsitystä kuinka paljon usempia rotuja pitää ensin testata eri sairauksien varalta ennen kuin ne saavat pevisan mukaan lisääntyä keskenään? Entä kuvitteletko oikeesti että sekarotuisilta useinkin tutkitaan noi asiat ennen pennuttamista? Joissain tapauksissa joo, mutta ei läheskään edes puolissa.
Tietenkin sitten se sekarotuinenkin on terve jos sen vanhemmat ja isovanhemmat jne. ties kuinka monenteen sukupolveen asti tutkitaan sairauksien varalta, eikä sairaita koiria käytetä pennuttamiseen, mutta ihan oikeassa elämässä, kuinka moni edes pitää kirjaa sekarotuisten sukulaissuhteista? Vastuullinen kennelliittoon kuuluva kasvattaja taas "joutuu" näitä määräyksiä noudattamaan.

Eri asia on jos puhutaan seropeista joiden vanhemmat ovat kaksi puhdasrotuista koiraa, ja on tehty ns. coctail-pentue. Silloin voikin olla mahdollista että pennut ovat terveempiä kuin tietyt puhtaat rodut, mutta sekin edellyttä että vanhemmat on ensin testattu terveiksi. Ei riitä että koira ei ole koskaan sairastanut, vaan siitä terveydestä pitää oikeesti olla tutkimustulokset. Mutta nyt puhuttiin alunperin kaikista sekarotuisista vs. kaikki puhdasrotuiset. Ei oikeasti ole olemassa mitään todisteita siitä, että seropit ois terveempiä. Sen takia m pystyn lupaamaan sen satasen ihan helposti. Mä nimittäin tiedän etten tuu häviimään sitä. En ainakaan sulle. :D

Pevisa sitä ja tätä. Pentutehtailijat kuitenkin pitävät huolta siitä että pevisaa ei noudateta ja perinnölliset sairaudet kukkivat rotukoirissa. Vai mitä, jos kaikki noudattaisivat pevisaa niin kaiken järjen mukaan perinnöllisiä sairauksia ei enää olisi.

Ja kuten rotukoiratkin niin seropitkin pitää osata ottaa oikeasta paikasta, hyvästä yhdistelmästä. Ei se että ottaa sekarotuisen merkitse sitä että ottaa ekan piskin mikä vastaan tulee, tottakai seropitkin sairastavat. Siksi tuo sun yksi lause on mustattu.

Mutta nyt lopetan.

[QUOTE="Mina";22424594]Millekähän faktoille itse perustat väitteesi, että rotukoirata ei ole sairaampia? Onko siitä asiasta tutkimusta? Jos yhtään ymmärtää perinnöllisyys asioita, niin älyää, että monet sairaudet on regressiivisiä (Geenitestit koiranjalostuksessa) ja näin ollen on epätodennäköistä, että molemmilla sekarotuisilla vanhemmilla olisi k.o. geeni. Ja molemmilla vanhemmilla tulee olla geeni, jotta sairaus puhkeaa, mikä taas on todennäköisempää kahden saman rodun edustajan kohdalla.

Sitäkään minä en ymmärrä, että miksi rotukoirien puolestapuhujat aina hehkuttaa, että kun rotukoirat on niin hyvin testattuja ja vain terveillä yksilöillä jatketaan sukua ja silti lähipiirini rotukoirilla on hyvinkin paljon sairauksia? Ja nimenomaan myös niitä perinnöllisiä..

Ja koska suurinosa sairauksista on resessiivisiä, niin ns. kahdella terveellä kantajalla voi saada hyvinkin sairaan otuksen aikaan ja tuskin geenitestit kattavat kovinkaan isoa osaa sairauksista (ja mitenkään muutenhan se kantajuus ei tule esille kuin geenitestillä). Kun taas risteyttää kaksi eri rodun koiraa, on hyvin epätodennäköistä, että heillä olisi sama resessiivinen geeni erilaisesta geeniperimästä johtuen. Ja siis jos rotukoirilla ei olisi hyvin suuri riski sairastua, niin miksi niitä testejä edes tulisi tehdä? Juuri siksi koska hyvin todennäköisesti koira on sairas, jos vanhempia ei ole tarkkaan valittu.[/QUOTE]

Ymmärrät varmaan, että kuten seropien teettäjissä, myös rotukoirien kasvattajissa on niitä hyviä ja huonoja tyyppejä. Pevisa ei ole kovinkaan vanha systeemi, eivätkä kaikki rodut edes kuulu siihen, mutta pyrkimyksenä kuitenkin olisi liittää kaikki rodut sen alaisuuteen. Jos joku rotu kuuluu pevisaan, eikä kasvattaja sitä noudata, ei kyseistä pentuetta rekisteröidä kennelliittoon. Tällöin koiralle ei myöskään saa papereita, eli kyseessä on tavallaan sekarotuinen.

Oletko muuten sitä mieltä että jokaisella koirarodulla on omat sairautensa? Että esim. kaksi eri rotuista koiraa ei voi sairastaa samaa sairautta? Musta tuntuu että koitat nyt väittää mulle että yhdistämällä esim. Lonkkavikainen sakemanni ja lonkkavikainen dobberi, saadaan terveitä coctail-pentuja? Korjaa jos olen väärässä.

Mä en myöskään ole tietääkseni väittänyt kummastakaan ryhmästä että olisivat toistaan terveempiä. Ei vaan ole olemassa mitään todisteita että seropit olis ryhmänä terveempiä kuin rotukoirat tai päinvastoin. Mun kanta on se, että kasvattajan valintojen ja pyrkimysten jälkeen se on ihan puhdasta arpapeliä elääkö koira terveen elämän, oli sitten puhdas- tai sekarotuinen.

Mutta nyt puhuttiin alunperin kaikista sekarotuisista vs. kaikki puhdasrotuiset. Ei oikeasti ole olemassa mitään todisteita siitä, että seropit ois terveempiä. Sen takia m pystyn lupaamaan sen satasen ihan helposti. Mä nimittäin tiedän etten tuu häviimään sitä. En ainakaan sulle. :D

Koirien sairauksista suurinosa on resessiivisiä. Se todistaa sen, että seropit on terveempiä. Jos kaikki sairaudet olisivat dominoivia, ei sekarotuiset olisi yhtään sen terveempiä. Vai pystytkö väittämään vastaan?

Oletko muuten sitä mieltä että jokaisella koirarodulla on omat sairautensa? Että esim. kaksi eri rotuista koiraa ei voi sairastaa samaa sairautta? Musta tuntuu että koitat nyt väittää mulle että yhdistämällä esim. Lonkkavikainen sakemanni ja lonkkavikainen dobberi, saadaan terveitä coctail-pentuja? Korjaa jos olen väärässä.

En väitä, että joka koirarodulla olisi omat sairautensa. Väitän vain, että rotujen välillä on vaihtelua siinnä suhteessa, että mitä perinnöllisien sairauksien geenejä ne kantaa. Ja koska suurinosa sairauksista periytyy vain, jos molemmilla sekä isällä että äidillä on sama geeni (resessiivisyys) niin on todennäköisempää että saman rodun edustajilla on sama geeni. En väitä etteikö ole mahdotonta saada geneettisen sairauden omaavaa seropia, vaan väitän, että se on epätodennäköisempää.

Pevisa sitä ja tätä. Pentutehtailijat kuitenkin pitävät huolta siitä että pevisaa ei noudateta ja perinnölliset sairaudet kukkivat rotukoirissa. Vai mitä, jos kaikki noudattaisivat pevisaa niin kaiken järjen mukaan perinnöllisiä sairauksia ei enää olisi.

Ja kuten rotukoiratkin niin seropitkin pitää osata ottaa oikeasta paikasta, hyvästä yhdistelmästä. Ei se että ottaa sekarotuisen merkitse sitä että ottaa ekan piskin mikä vastaan tulee, tottakai seropitkin sairastavat. Siksi tuo sun yksi lause on mustattu.

Mutta nyt lopetan.

Ilmeisesti myös kennelliitto on sulle täysin vieras instituutio? Pentutehtailijat ja pevisaa noudattamattomat kasvattajat eivät saa koriaan kennelliiton rekisteriin. Sen takia näillä tyypeillä ei ole mitään vaikutusta paperillisiin rotukoiriin ja niiden jalostukseen.

[QUOTE="Mina";22424747]En väitä, että joka koirarodulla olisi omat sairautensa. Väitän vain, että rotujen välillä on vaihtelua siinnä suhteessa, että mitä perinnöllisien sairauksien geenejä ne kantaa. Ja koska suurinosa sairauksista periytyy vain, jos molemmilla sekä isällä että äidillä on sama geeni (resessiivisyys) niin on todennäköisempää että saman rodun edustajilla on sama geeni. En väitä etteikö ole mahdotonta saada geneettisen sairauden omaavaa seropia, vaan väitän, että se on epätodennäköisempää.[/QUOTE]

Kato kun ei tajuta vaikka rautalangasta väännetään.. ;) :flower:

[QUOTE="Mina";22424730]Koirien sairauksista suurinosa on resessiivisiä. Se todistaa sen, että seropit on terveempiä. Jos kaikki sairaudet olisivat dominoivia, ei sekarotuiset olisi yhtään sen terveempiä. Vai pystytkö väittämään vastaan?[/QUOTE]

Tässä en väitä vastaan, vaan siinä, että suurinta osaa seropeista ei tarkisteta näiden sairauksien varalta ennen pennuttamista. Ja koirilla on myös muitakin sairauksia kuin perinnölliset, mutta niistä kukaan ei halua väitellä mitään. :D Lisäksi resessiivisyys ei takaa sitä etteikö osasta pennuista saattaisi tulla ks. sairauden kantajia, jolloin niiden jälkeläisillä on mahdollisuus sairastua. Koska seropien sukutauluista ei oikeen mikään instanssi pidä kirjaa, on kauheen vaikee tietää mitä sairauksia vanhemmat mahdollisesti sairastaa ellei niitä tutkita.

Kato kun ei tajuta vaikka rautalangasta väännetään.. ;) :flower:

En mä suostu tajuamaan asiaa väärin, sorry siitä. Mulle tää ei oikeesti oo mikään kilpailu siitä kummat on terveempiä. Ja ihan oikeesti toi on ihan turha vedota noihin perinnöllisiin sairauksiin kun ihan oikeasti suurinta osaa seropeista ei todellakaan tarkisteta niiden varalta ennen pennuttamista. Silloin epätodennäköisyyksillä ei oo mitään merkitystä jos ihmisiä ei kiinnosta edes tutkituttaa koiriaan kun ne ovat seropeja eli terveitä.

En mä suostu tajuamaan asiaa väärin, sorry siitä. Mulle tää ei oikeesti oo mikään kilpailu siitä kummat on terveempiä. Ja ihan oikeesti toi on ihan turha vedota noihin perinnöllisiin sairauksiin kun ihan oikeasti suurinta osaa seropeista ei todellakaan tarkisteta niiden varalta ennen pennuttamista. Silloin epätodennäköisyyksillä ei oo mitään merkitystä jos ihmisiä ei kiinnosta edes tutkituttaa koiriaan kun ne ovat seropeja eli terveitä.

Eikös juuri esim. Chef sanonut että hänen koiransa on kuvattu. Niin on kuvattu mun collie-labradorikin, tosin ei kilpailujen takia. Ja niin tullaan mun pentukin kuvaamaan, jotta päästään kisaamaan kunnolla puhdasrotuisia vastaan. ;)

Siis biologinen totuus sulle ei riitä, vaan sa haluisit jonkun tutkimuksen mitä ei olla tehty juuri sen takia että seropeille ei ole pevisaa tms.

Eli sä olet väärässä, mutta et suostu sitä hyväksymään vaan vaadit todistukseksi jotain mitä ei ole vaikka biologialla tää on moneen kertaan sulle jo todistettu. Okei, ymmärsin..

Eikös juuri esim. Chef sanonut että hänen koiransa on kuvattu. Niin on kuvattu mun collie-labradorikin, tosin ei kilpailujen takia. Ja niin tullaan mun pentukin kuvaamaan, jotta päästään kisaamaan kunnolla puhdasrotuisia vastaan. ;)

Siis biologinen totuus sulle ei riitä, vaan sa haluisit jonkun tutkimuksen mitä ei olla tehty juuri sen takia että seropeille ei ole pevisaa tms.

Eli sä olet väärässä, mutta et suostu sitä hyväksymään vaan vaadit todistukseksi jotain mitä ei ole vaikka biologialla tää on moneen kertaan sulle jo todistettu. Okei, ymmärsin..

Vieläkään kaks kuvattua seropia ei todista mitään. Biologialla ei voi todistaa mitään jos se ei käytännössä toteudu. Juurikin itse sanoit ettei tutkimusta voida tehdä koska sekarotuisten terveystuloksia ei kirjata mihinkään, eikä niitä vaadita jotta voisi pennuttaa seropeja. Niin kauan kuin ihmiset tekee sekarotuisia pentuja ilman niiden sukuaisten terveystuloksia, ei kukaan voi sanoa ovatko sekarotuiset vai rotukoirat ryhmänä terveempiä. Mutta koska sä et suostu tätä uskomaan, niin turha kai tässä on väitellä.

Edelleenkään en suostu olemaan väärässä koska aiheesta on mahdoton tehdä mitään vedenpitävää tutkimusta. Sen vain teidän, ettei ole mitään todisteita sille että seropit olisi automaattisesti terveempiä kuin rotukoirat.

Onneksi mun verenpaine on normaalistikin niin matala ettei pieni kiihtyminen yhtään haittaa mua. :D Mihinkäs muuten hävisi se tyyppi joka leijui täällä hänen kattavalla 15 koiran otannallaan? Oisin halunnu kovasti kuulla hänen vastaväitteitään.

No vielä yksi kommentti, että miksi ne seropit pitäisi tutkituttaa, jos on hyvin epätodennäköistä, että niillä kahdella on sama tautia aiheuttava geeni? Ja kun yleensä tutkitaan ne rodulle ominaiset sairaudet, niin entäs kun sekarotuisilla ei ole rodulle ominaisia sairauksia? Varsinkin jos on jo useamman polven sekarotuinen.. Tuo geneettisten tautien yleisyyshän johtuu nimenomaan rodunjalostuksesta alunperinkin.. Toisaalta se terveiden yksilöiden seulominen koko ajan vähentää sitä geeniperimän monipuolisuutta rodun sisällä ja siitä luulisin aiheutuvan sitten uusia ongelmia.

Mut ehkä jätän tämän jankkaamisen nyt tähän. Voit vain itse miettiä, että jos sinulla olisi perinnöllinen sairaus, niin haluaisitko mieluummin lisääntyä toisen semmoisen suvun kanssa, jossa tätä sairautta tiedetään olevan vai jonkun toisen, jossa sairautta ei juurikaan edes todeta?

Vieläkään kaks kuvattua seropia ei todista mitään. Biologialla ei voi todistaa mitään jos se ei käytännössä toteudu. Juurikin itse sanoit ettei tutkimusta voida tehdä koska sekarotuisten terveystuloksia ei kirjata mihinkään, eikä niitä vaadita jotta voisi pennuttaa seropeja. Niin kauan kuin ihmiset tekee sekarotuisia pentuja ilman niiden sukuaisten terveystuloksia, ei kukaan voi sanoa ovatko sekarotuiset vai rotukoirat ryhmänä terveempiä. Mutta koska sä et suostu tätä uskomaan, niin turha kai tässä on väitellä.

Edelleenkään en suostu olemaan väärässä koska aiheesta on mahdoton tehdä mitään vedenpitävää tutkimusta. Sen vain teidän, ettei ole mitään todisteita sille että seropit olisi automaattisesti terveempiä kuin rotukoirat.

Onneksi mun verenpaine on normaalistikin niin matala ettei pieni kiihtyminen yhtään haittaa mua. :D Mihinkäs muuten hävisi se tyyppi joka leijui täällä hänen kattavalla 15 koiran otannallaan? Oisin halunnu kovasti kuulla hänen vastaväitteitään.

:wave:

[QUOTE="Mina";22424920]No vielä yksi kommentti, että miksi ne seropit pitäisi tutkituttaa, jos on hyvin epätodennäköistä, että niillä kahdella on sama tautia aiheuttava geeni? Ja kun yleensä tutkitaan ne rodulle ominaiset sairaudet, niin entäs kun sekarotuisilla ei ole rodulle ominaisia sairauksia? Varsinkin jos on jo useamman polven sekarotuinen.. Tuo geneettisten tautien yleisyyshän johtuu nimenomaan rodunjalostuksesta alunperinkin.. Toisaalta se terveiden yksilöiden seulominen koko ajan vähentää sitä geeniperimän monipuolisuutta rodun sisällä ja siitä luulisin aiheutuvan sitten uusia ongelmia.

Mut ehkä jätän tämän jankkaamisen nyt tähän. Voit vain itse miettiä, että jos sinulla olisi perinnöllinen sairaus, niin haluaisitko mieluummin lisääntyä toisen semmoisen suvun kanssa, jossa tätä sairautta tiedetään olevan vai jonkun toisen, jossa sairautta ei juurikaan edes todeta?[/QUOTE]

Voi v.. siinä se tuli. Jos kaikilla seropien pennuttajilla on toi asenne niin ei ihmekään. :D Ja mistä repäisit ton että ois hyvin epätodennäköistä? Ei niitä perinnöllisiä sairauksiakaan mitään miljoonaa ole. Ja jos seropeilla ei ole rotuominaisia sairauksia, niin se ei suinkaan tarkoita ettei niitä kannata tarkistaa, vaan ne pitäisi päin vastoin sitten tarkistaa vielä tarkemmin.

Mietipäs itse sitten vastaavasti, haluisitko elää koko elämäsi tutkituttamatta itseäsi ja vielä vahingossa tehdä lapsia henkilön kanssa jolla on myös piilevänä joitain sairauksia, mahdollisesti myös samoja kuin itselläsi? Eiku ainiin, niinhän ihmiset tekeekin, ja ne vasta sairaita onkin. :D

Voi v.. siinä se tuli. Jos kaikilla seropien pennuttajilla on toi asenne niin ei ihmekään. :D Ja mistä repäisit ton että ois hyvin epätodennäköistä? Ei niitä perinnöllisiä sairauksiakaan mitään miljoonaa ole. Ja jos seropeilla ei ole rotuominaisia sairauksia, niin se ei suinkaan tarkoita ettei niitä kannata tarkistaa, vaan ne pitäisi päin vastoin sitten tarkistaa vielä tarkemmin.

Mietipäs itse sitten vastaavasti, haluisitko elää koko elämäsi tutkituttamatta itseäsi ja vielä vahingossa tehdä lapsia henkilön kanssa jolla on myös piilevänä joitain sairauksia, mahdollisesti myös samoja kuin itselläsi? Eiku ainiin, niinhän ihmiset tekeekin, ja ne vasta sairaita onkin. :D

Vitsit sä oot yksinkertainen, oikeesti!! Niinhän ihmisten perinnölliset sairaudet juuri tulevat esiin että kun pari saa sairaan lapsen niin silloin lähdetään tutkimaan yhtenä vaihtoehtona perinnöllistä sairautta. Ja jos sellainen on niin sitten pari saa itse päättää hankkiiko lisää lapsia ja ottaa riskin että toisetkin lapset ovat sairaita vai jättääkö lapsiluvun siihen.

Ei kukaan meistä mene geenitesteihin varmiiden vuoksi tarkistamaan kantaako jotain perinnöllistä sairautta. Ja vielä vähemmän pistä puolisoaan käymään testeissä jos vaikka sattuisivat kantamaan samaa sairautta. Eli kun huono säkä käy niin pari jonka kumpikin osapuoli kantaa samaa perinnöllistä sairautta hankkii lapsia jotka mahdollisesti sairastavat perinnöllistä sairautta. Eli kyllä, ihmiset sairastavat myös perinnöllisiä sairauksia.

Yhteistyössä