Hiihtävät lapset - vakava uhka yhteiskunnalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haistvtyyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haistvtyyli

Vieras
Voi v....u ei voi muuta sanoa. On melkoista vihamielisyyttä lapsia kohtaan jos näiltä kielletään ulkoilu ja liikunta.

"Turun kaupunki haluaa pienet koululaiset pois hiihtoladuilta. Kaupungin kouluille on lähtenyt alkuviikosta viesti, jossa koulujen opettajia kehotetaan olemaan viemättä pienimpiä koululaisia Impivaaran varsinaiselle isolle hiihtoradalle.

Turun kaupungin liikuntapalvelukeskuksen liikuntapaikkamestari Jukka Virtanen kertoo, että ihmisiltä on tullut valituksia laduilla räpiköivistä pikkuhiihtäjistä.

–?Siellä on ollut lapsia monta rinnakkain samassa nousussa ja muuta tällaista. Toki se on niin, että jos laduilla on paljon hiihtotaidottomia, ei muiden hiihtämisestä tule mitään.

Virtanen sanoo, että kaupunki teki päätöksensä ennen kaikkea turvallisuusnäkökulmasta.

–?Tämä on nyt vain suositus. Ja lapsethan voivat edelleen hiihtää kilometrin latua, joka on tasaisempikin.

Kaupungin latuinfon mukaan Impivaara on tällä hetkellä lähes ainoa kohde, jossa ladut ovat hiihtokunnossa. Eräs alakoululaisen vanhempi onkin kaupungin päätöksestä kiukuissaan.

– Ymmärrän kyllä turvallisuusnäkökulman, mutta kyseessähän on julkinen hiihtoverkosto. Kyllä tämä hiihtokeskustelu on edennyt nyt ihan uusiin ulottuvuuksiin."

Turku haluaa lapset pois latuja tukkimasta - Kotimaa - Turun Sanomat

Mitä tarkoittaa pienet koululaiset? Esim. ekaluokkalaisille pienten latu voikin olla ihan ok(jollei hiihdä tosi hyvin), mutta mihin se raja sitten vedetään?

Eikö tuonne siis pääse edes vanhempien vahtiessa? Silloin en kyllä ymmärrä.
Mutta hiihtäköön vanhat kääkät rauhassa, hiihto on sitten lajina kuolemassa sukupuuttoon, lapsille kun ei latuja nykyään enää löydy:)

Voi v....u ei voi muuta sanoa. On melkoista vihamielisyyttä lapsia kohtaan jos näiltä kielletään ulkoilu ja liikunta. EI KAI KIELLETTY ULKOILU JA LIIKUNTA VAAN JOTAIN IHAN MUUTA

"Turun kaupunki haluaa pienet koululaiset pois hiihtoladuilta. Kaupungin kouluille on lähtenyt alkuviikosta viesti, jossa koulujen opettajia kehotetaan olemaan viemättä pienimpiä koululaisia Impivaaran varsinaiselle isolle hiihtoradalle. NIIN YHTEEN PAIKKAAN ON KIELLETTY?

Turun kaupungin liikuntapalvelukeskuksen liikuntapaikkamestari Jukka Virtanen kertoo, että ihmisiltä on tullut valituksia laduilla räpiköivistä pikkuhiihtäjistä.

–?Siellä on ollut lapsia monta rinnakkain samassa nousussa ja muuta tällaista. Toki se on niin, että jos laduilla on paljon hiihtotaidottomia, ei muiden hiihtämisestä tule mitään. KANNATTAISIKO OPETTAA NIITÄ LAPSIA MENEMÄÄN PERÄKKÄIN ESIMERKIKSI?

Virtanen sanoo, että kaupunki teki päätöksensä ennen kaikkea turvallisuusnäkökulmasta. AIVAN, JOS JOTAIN OLISI SATTUNUT, NIIN MAMMAT HUUTAIS TÄÄLLÄ MIKSEI ASIALLE TEHTY MITÄÄN AIEMMIN (NO NYT TEHDÄÄN)

–?Tämä on nyt vain suositus. Ja lapsethan voivat edelleen hiihtää kilometrin latua, joka on tasaisempikin. ETTÄ SINNE VAAN JA OPASTUKSEN KERA

Kaupungin latuinfon mukaan Impivaara on tällä hetkellä lähes ainoa kohde, jossa ladut ovat hiihtokunnossa. Eräs alakoululaisen vanhempi onkin kaupungin päätöksestä kiukuissaan. KUMMALLISTA, KUN MUUALLA SUOMESSA OSATAAN IIHTÄÄ JA TEHDÄ LATUJA VAIKKA UMPIHANKEEN...

– Ymmärrän kyllä turvallisuusnäkökulman, mutta kyseessähän on julkinen hiihtoverkosto. Kyllä tämä hiihtokeskustelu on edennyt nyt ihan uusiin ulottuvuuksiin." NIIN, MOOTTORITIELLEKIN KAIKKI LENKKEILIJÄT VAAN, YLEINEN TIEHÄN SE ON

Turku haluaa lapset pois latuja tukkimasta - Kotimaa - Turun Sanomat

Että niin ...

Kuinka moni teistä oikeasti hiihtää umpihangessa?
Siis ymmärrän jos on kova pakkanen ja lumi kantavaa, mutta itsestäni upottavassa hangessa hiihtäminen on ikävää. Ja vieläkin vaikeampaa jos on vielä opettelemassa.

Syy miksi kommentoin tähän, on viimeaikoina lisääntynyt keskustelu(jokapuolella) siitä että lapset hiihtävät siellä ja täällä, vaikka eivät saisi.

Mutta sitten ihmetellään miksi eskari-ikäinen ei osaa hiihtää.

Vanhempien pitää opettaa lapset hiihtämään ja hiihtää jokapäivä tietenkin!
Mutta kun ei ole paikkoja.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="maatiainen";27894599]Kuinka moni teistä oikeasti hiihtää umpihangessa?
Siis ymmärrän jos on kova pakkanen ja lumi kantavaa, mutta itsestäni upottavassa hangessa hiihtäminen on ikävää. Ja vieläkin vaikeampaa jos on vielä opettelemassa.

Syy miksi kommentoin tähän, on viimeaikoina lisääntynyt keskustelu(jokapuolella) siitä että lapset hiihtävät siellä ja täällä, vaikka eivät saisi.

Mutta sitten ihmetellään miksi eskari-ikäinen ei osaa hiihtää.

Vanhempien pitää opettaa lapset hiihtämään ja hiihtää jokapäivä tietenkin!
Mutta kun ei ole paikkoja.[/QUOTE]

Kai sä ymmärrät että umpihanki = latu sen jälkeen kun siitä on kerran menty suksilla ;) Aikuinen voi ihan hyvin tehdä ladun lapselle vaikk minne, missä lunt on senverran ettei pohjat raapiinnu. Älkää nyt olko niin uusavuttomia....

Kyllä on vanhemmillakin häkää päässä jos lähtevät lasten kanssa hiihtämään jolleki haastavalle reitille jossa on jyrkkiä laskuja. Pitäisihän sen nyt tajuta että tälläisillä reiteillä on harrastehiihtäjiä jotka menevät oikeasti lujaa ja eivät auraile alasmäessä ja aika vaikea on väistää sitten viivi viisveetä jos siellä on kaatuneena. Lapset saavat olla ihan vapaasti tasamaalla ja loivissa laskuissa ja nousuissa, ylipäätänsä sellaisissa laskuissa joissa näkee pitkälle eteen. Ei mulle tule kyllä mieleenkään huutaa lapsille tai vanhemmille yhtään mitään kun tuolla hiihtelevät, se on lähinnä suloista ja hellyyttävää kun siellä konttaavat sukset jaloissa ja yrittävät opetella hiihtämistä. Mutta osaamaton pikkuhiihtäjä vaativalla reitillä on todellinen turvallisuusuhka itsellensä ja muille. Itse hiihdän talvisin noin 500-1000km ja ei kyllä tule pahemmin jyrkissäkään laskuissa jarruteltua vaikka olisi mutkikkaita. Eli vähän järkeä päähän vanhemmille että aika pahasti siinä käy lapselle jos aikuinen laskee täysillä päin. Siinä vaiheessa kun lapsi osaa jo hiihtää ja laskea mäkiä niin toki voi mennä vaikeampiin laskuihin mutta olisi kyllä siltikin melko järkevää että se aikuinen olisi siellä mäen päällä nähden lapsen kokoajan ja jos kaatuu niin lapsen tulee itse selvitä ylös ja aikuinen on vain varottamassa väliaikaisesti muita hiihtäjiä lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vapaan_hiihtäjä_vm86;27894929:
Kyllä on vanhemmillakin häkää päässä jos lähtevät lasten kanssa hiihtämään jolleki haastavalle reitille jossa on jyrkkiä laskuja. Pitäisihän sen nyt tajuta että tälläisillä reiteillä on harrastehiihtäjiä jotka menevät oikeasti lujaa ja eivät auraile alasmäessä ja aika vaikea on väistää sitten viivi viisveetä jos siellä on kaatuneena. Lapset saavat olla ihan vapaasti tasamaalla ja loivissa laskuissa ja nousuissa, ylipäätänsä sellaisissa laskuissa joissa näkee pitkälle eteen. Ei mulle tule kyllä mieleenkään huutaa lapsille tai vanhemmille yhtään mitään kun tuolla hiihtelevät, se on lähinnä suloista ja hellyyttävää kun siellä konttaavat sukset jaloissa ja yrittävät opetella hiihtämistä. Mutta osaamaton pikkuhiihtäjä vaativalla reitillä on todellinen turvallisuusuhka itsellensä ja muille. Itse hiihdän talvisin noin 500-1000km ja ei kyllä tule pahemmin jyrkissäkään laskuissa jarruteltua vaikka olisi mutkikkaita. Eli vähän järkeä päähän vanhemmille että aika pahasti siinä käy lapselle jos aikuinen laskee täysillä päin. Siinä vaiheessa kun lapsi osaa jo hiihtää ja laskea mäkiä niin toki voi mennä vaikeampiin laskuihin mutta olisi kyllä siltikin melko järkevää että se aikuinen olisi siellä mäen päällä nähden lapsen kokoajan ja jos kaatuu niin lapsen tulee itse selvitä ylös ja aikuinen on vain varottamassa väliaikaisesti muita hiihtäjiä lapsesta.

Hatunnosto tälle kirjoitukselle, näinhän se juurikin on. Monelle vanhemmalle tekis hyvää itse kokeilla lajia, hiihtää ja laskea niistä mäistä ja miettiä miten siinä vauhdissa väistäisi jotain kömpivää pikkuista.

Eikös teille haarat vaahdossa hiihtäville hemohesseille ole hiihtoputkeja ja tunneleita Suomi täynnä? Kuolatkaa raivonne siellä ja antakaa normaali hemoglobiinisten hiihtää ja aurailla mutkissa, mäissä ja Impivaaroilla. Se on sitä liikunnan iloa ja riemua.

[QUOTE="nuuh";27894961]Eikös teille haarat vaahdossa hiihtäville hemohesseille ole hiihtoputkeja ja tunneleita Suomi täynnä? Kuolatkaa raivonne siellä ja antakaa normaali hemoglobiinisten hiihtää ja aurailla mutkissa, mäissä ja Impivaaroilla. Se on sitä liikunnan iloa ja riemua.[/QUOTE]

Tämän kirjoituksen kirjoittaja pikemminkin tarvitsee sitä raivonpurkuputkea :)

Itse olin viime viikonloppuna hiihtämässä juuri kaksi vuotta täyttäneen kanssa. Kokeiltiin ensin kotipihalla mut hiihtämisestä ei tullut mitään. Mentiin sit koneella tehdylle ladulle ja lapsi hiihti kilometrin lenkin kaatumatta. Itsestä on mukavampi opettaa lasta hiihtämään kunnon ladulla. Ja meidän 5 v laskee jyrkätkin mäet hyvin kaatumatta, hänkin on aloitanut hiihtämisen kaksi vuotiaana.

No kieltämättä ymmärrän asian. Lapsille PITÄÄ olla omat mahdollisuudet hiihdellä rauhassa ja opetella. Kuten taas harrastajilla saa olla paikat jossa voi kunnolla treenata. Ihan sama kuin uimahalleissa. Ei opettelijat kuulu niille radoille joissa uidaan kovaa vauhtia.

Mahdollisuus ilman muuta pitää olla opetella ja harjoitella. Mutta aikuisille pitää olla myös mahdollisuus mennä omaa nopeampaa tahtiaan. Kun luoja paratkoo lääniä suomessa riittää ladulle jos toisellekin.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Tyhmät mammat eivät taas osaa lukea. Ongelmanahan tuolla oli se, että lapset hiihtävät rinnakkain. Kyllä se ärsyttää, jos ei ohi pääse, oli kyseessä laji mikä hyvänsä.

Lapset - heidän pitää ehdottomasti olla joka asiassa maailma napoja. Auta armias jos joku taho nätisti tai hyvätahtoisestikin hieman rajoittaisi heitä "aikuisten" alueilta pois. EI. lasten pitää saada olla ihan kaikkialla ja joka paikassa.

Olisi kuitenkin syytä muistaa että tässä maailmassa on muillakin oikeuksia. Ei vaan lapsilla. Hienointa olisi se jos lapsille mahdollistetaan omat paikat harjoitella ja opetella vaikka sitten tätä hiihtoa. Koska kyllä aikuisillakin lajin harrastajilla tulee olla oikeus harrastaa lajiaan omalla tasolla ja pelkäämättä että lapsi jää vahingossa jalkoihin - tai joudut jatkuvasti pyytämään että menisittekö yksi kerrallaan tai antaisitteko tilaa.

"Kyllä meidän Pertti-Inkerin pitää saada ajaa moottoritiellä kolmipyöräisellä, se on MEIDÄN verovaroista maksettu sekin tie!"

"Kyllä meidän Nico-Jessican pitää saada uida uimahallissa millä radalla vaan, se on MEIDÄN verovaroista maksettu sekin halli!"

"Kyllä meidän Iiro-Annikan pitää saada mennä lukion kolmannelle jo viisivuotiaana, se on MEIDÄN verovaroista maksettu sekin koulu!"

Itse en hiihdä, mutta lapseni hiihtäisivät mielellään niillä laduilla jotka olen verovaroissa maksanut. Nyt siellä hiihtävät vain hemohes-himohiihtäjät. Ja jos erehtyy koiran kanssa edes lähelle tuollaista urveloa, se tyrkkää koiraa sauvalla.

Mä en omaa lastani tuonne Impivaaran laduille päästäisi, sen verran maanisia ne "huippu-urheilijat" siellä on. Mutta Impivaara on ainoa ladusto, mitä ylläpidetään tyyliin säällä kuin säällä. Tällä hetkellä Turussa on pari latua kunnossa, muut ovat hiihtokelvottomia tai hyvin huonossa kunnossa. Pelloillakaan ei välttämättä ole hirveästi lunta, meidän taloa vastapäätä oleva pelto on niin vähäluminen, ettei siellä pärjäis pulkallakaan.

Tosin mä kyllä ymmärrän, että nämä huippuhiihtäjät haluavat mennä täysillä. Mikseivät haluais, kun kerran kunto siihen riittää. Mut mites sitten kun laduilla voi olla myös hitaita aikuisia? Pitäiskö heidänkin siirtyä jonnekin lastenladulle, kun ei vauhtia ole riittävästi?

"Kyllä meidän Pertti-Inkerin pitää saada ajaa moottoritiellä kolmipyöräisellä, se on MEIDÄN verovaroista maksettu sekin tie!"

"Kyllä meidän Nico-Jessican pitää saada uida uimahallissa millä radalla vaan, se on MEIDÄN verovaroista maksettu sekin halli!"

"Kyllä meidän Iiro-Annikan pitää saada mennä lukion kolmannelle jo viisivuotiaana, se on MEIDÄN verovaroista maksettu sekin koulu!"

Tämä on hyvä näkökulma kyllä.

Itse en hiihdä, mutta lapseni hiihtäisivät mielellään niillä laduilla jotka olen verovaroissa maksanut. Nyt siellä hiihtävät vain hemohes-himohiihtäjät. Ja jos erehtyy koiran kanssa edes lähelle tuollaista urveloa, se tyrkkää koiraa sauvalla.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että koirien kanssa ei ole mitään asiaa laduille. Se on jo laissakin kielletty. Jos hiihtokautta on täällä lounaassakin maksimissaan kaksi kuukautta vuodessa, niin sen ajan voi kyllä ulkoiluttaa koiraa muuallakin. Samoin sen kävelylenkin voi tehdä muualla. Mulla on itsellänikin koira eikä tulisi mieleenkään mennä laduille sen kanssa.

Anteeksi mutta onko ne kunnon ladut tehty vain tuhatta ja sataa hiihtäville superkuntoilijoille?

Ihan kuin olisi olemassa joku tehokkaiden ja supernopeiden yli-ihmisten param-kasti ja vain heillä on oikeus kaikkeen kunnolliseen ja hyvään. Muut tehottomat hidastelijat rämpikööt suossa....

Niin, kyllä musta teidän NikoJessikallakin on ihan kohtuullinen oikeus hiihtää yleisillä laduilla.

Mä en omaa lastani tuonne Impivaaran laduille päästäisi, sen verran maanisia ne "huippu-urheilijat" siellä on. Mutta Impivaara on ainoa ladusto, mitä ylläpidetään tyyliin säällä kuin säällä. Tällä hetkellä Turussa on pari latua kunnossa, muut ovat hiihtokelvottomia tai hyvin huonossa kunnossa. Pelloillakaan ei välttämättä ole hirveästi lunta, meidän taloa vastapäätä oleva pelto on niin vähäluminen, ettei siellä pärjäis pulkallakaan.

Tosin mä kyllä ymmärrän, että nämä huippuhiihtäjät haluavat mennä täysillä. Mikseivät haluais, kun kerran kunto siihen riittää. Mut mites sitten kun laduilla voi olla myös hitaita aikuisia? Pitäiskö heidänkin siirtyä jonnekin lastenladulle, kun ei vauhtia ole riittävästi?

Onhan niitä himouimareitakin, halleissa on onneksi pystytty järkkäämään eritasoisille kuntoilijoille omat radat, mutta kyyyllä ne nopeet joskus innostuu tunkemaan hitaidenkin radoille (miksiköhän?)...pitäiskö kiukutella? En ole vielä viitsinyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vapaan_hiihtäjä_vm86;27894929:

Anteeksi, mutta verkkaisempana toimijana mä koen ne supernopeet hikiposottelijat suurempana uhkana kuin hitaat...lajissa kuin lajissa...välineen kuin välineen kera.

No jos nyt keuhkoavat mammat täällä hiukan funtsivat, niin ongelmahan tuskin on himohiihtäjät vastaan lapset. Ongelma on paremminkin esim. jyrkkä alamäki, harvoin hiihtävä aikuinen kuntoilija, joka saattaa olla vaikkapa melko kokematon hiihtämisessä hänkin, sekä ilman aikuista ja ohjausta ladulla piipertävä lapsi. Joka on koskaan hiihtänyt, tietää, että se jarruttelu alamäessä voi olla todella vaikeaa, jos latu on täynnä pientä hiihtäjää, ja kaatuessa voi loukata sekä se aikuinen että myös ne lapset.

Jos aikuiset viitsisivät edes neuvoa ja ohjata niitä lapsukaisiaan, ei tätä keskustelua ehkä tarvitsisi edes käydä.

Anteeksi, mutta verkkaisempana toimijana mä koen ne supernopeet hikiposottelijat suurempana uhkana kuin hitaat...lajissa kuin lajissa...välineen kuin välineen kera.

Ei siinä ole mitään ongelmaa. Lapset ja vanhukset voivat pysyä poissa vaativilta reiteiltä jos ei ole vielä/enää edellytyksiä niihin paikkoihin. Eli jos kaatuu niin siitä pitää päästä kohtuullisessa ajassa ylös, eli alle 5sekunnissa. Jos ei tähän pysty niin on ehkä parempi että hiihtää tasaisella ja loivia nousuja/laskuja sisältäviä latuja pitkin. Kyllä jokainen aikuinen osaa hiihtää tarpeeksi taitavasti että takaatuleva pääsee ongelmitta ohi ja ei pitäisi olla "hemohessi"hiihtäjälle ongelma. Ainut ongelma kuntohiihtäjille ovat vaativat laskut jos siellä on joku perse pystyssä.

Yhteistyössä