Hiivatulehduksesta, osaisko joku auttaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Olen raskaana rv 28, tässä raskaudessa hiiva jo toista kertaa, mutta tällä kertaa pahempana ja outoja oireita. Ensin tuli ulkoiset oireet, jopa haavaumia ja muutenkin tosi pahana. Sisäisiä oireita en tuntenut mielestäni. Soitin äitiysneuvolaan, jossa neuvottiin käyttämään Canestenin puikko ja voide, siis sisällekin hoito vaikkei kutinaa tms. siellä tuntunutkaan. No, viime yöksi laitoin puikon ja sitä laittaessa jo tunsin kuin "kaikki ei tuntuisi normaalilta". Viikko sitten lääkäri sanoi, että kohdunsuu on takana ja kiinteä, mutta nyt omalla kädellä tuntui kuin olisi ollut hyvinkin edessä ja muutenkin outo koko emätin. Muutenkin ollut nyt sellainen tunne, että painetta alapäätä kohti. En alkanut tunkemaan puikkoa kovin syvälle. Aamulla kun heräsin niin alkoi kirvely, kutina ja muutenkin sisällä oireet. Voiko puikko aiheuttaa ne? (Ennen ei ole tullut mitään puikosta.) Vai raskaus? Eikö olisikaan kannattanut totella neuvolan ohjeita? Osaako kukaan auttaa?

Jos sulla on ihan emätintulehdus? Se voi tehdä sellaista painontunnetta. Lisänä voi olla tietysti hiiva, joka tekee kutinan, haavaumat yms. Emätintulehduksessa myös runsas vuoto oireena, onko sellaista? Mulla oikein lorahti housuihin valkovuotoa :X

Jos sulla on ihan emätintulehdus? Se voi tehdä sellaista painontunnetta. Lisänä voi olla tietysti hiiva, joka tekee kutinan, haavaumat yms. Emätintulehduksessa myös runsas vuoto oireena, onko sellaista? Mulla oikein lorahti housuihin valkovuotoa :X

Ei ole valkovuotoa mielestäni juuri ollenkaan. Tuo painon tunne tai jonkinlainen kipu alapäässä alkoi toissapäivänä. Tämä hiivaoireilu alkoi jo viikko sitten. Antibioottikuuri oli ja sen aikana alkoi ihan klassiset hiivan oireet (mitä mulla ollut ennenkin) pahana ja haavaumat lisänä. Canestenin voide auttanut ulkoisesti aika hyvin. Mutta mietin, että tekikö tuo puikko nyt jotain pahaa kun tuntuu oudolle sisällä...

Koskaan ei emätintulehdusta ole ollut, mitäs siihen kuuluu?

tai sit ihan liitoskipuja tms??

No sellaisiakin kyllä on mutta ne on taas mun mielestä ihan eri juttu, tuntuvat muualla kuin emättimessä/limakalvolla. Tää on kuitenkin jo neljäs raskaus, niin vaivat on tuttuja... mutta emätintulehdusta mulla ei ole ollut, onneksi. On vaan nyt niin oudot oireet tämän hiivan (?) suhteen, että en tiiä mitä tehdä. Ei huvittais mennä näyttämään kätilöllekään, vaikka hän kuulemma voisi vilkaista.

Oletko ennen käyttänyt Canestenia tai vastaavia tuotteita? On aika yleistä että monet naiset ovat yliherkkiä esim. Canestenin vaikuttaville aineille ja puikko itsessään aiheuttaa kirvelyä. Kannattaa kilauttaa neuvolalääkärille joka kirjoittaa sinulle resptin toisesta valmisteesta.

Oletko ennen käyttänyt Canestenia tai vastaavia tuotteita? On aika yleistä että monet naiset ovat yliherkkiä esim. Canestenin vaikuttaville aineille ja puikko itsessään aiheuttaa kirvelyä. Kannattaa kilauttaa neuvolalääkärille joka kirjoittaa sinulle resptin toisesta valmisteesta.

Olen käyttänyt Canestenin kombia ennenkin, eikä ole tullut mitään vastaavaa kirvelyä ja poltetta emättimeen. Miten ihmeessä tuon kirvelyn saa pois, tuntuu että polttaa kauheasti... :(

Olen käyttänyt Canestenin kombia ennenkin, eikä ole tullut mitään vastaavaa kirvelyä ja poltetta emättimeen. Miten ihmeessä tuon kirvelyn saa pois, tuntuu että polttaa kauheasti... :(

Sähän olet voinut esim. tässä raskaudessa herkistyä niin, ettei sulle sovikaan Canesten vaan aiheuttaa nyt inhottavia sivuoireita :hug:...käytä itseäsi lääkärissä pikimmiten, niin saat nopeasti apua vaivaasi.

Onpa erikoista! Kannattaa varmaan kuitenkin käydä lääkärissä. Onhan se inhottava yrittää kärvistellä tuollaisilla oireilla.

Joo, ja oireet oli jo mun mielestä paranemassa kunnes käytin tuon puikon viime yönä. Neuvolan käskystä, että pitää hoitaa sisältäkin. Mutta siitä ne oireet vasta yltyi... Luin googlettamalla, että Canesten (tai muutkin merkit) voi aiheuttaa limakalvoille kuivuutta ja haavaumia, jotka tekee nämä oireet. Eli pahenee vaan. Mutta miten niistä eroon. Lääkärin kautta kai.

Sokeri, valkoisetviljat pois, maito pois. Vahvoja maitohappobakteereja, puolukkaa, karpaloa ym. hapanta jokapäivä. Myös riittävä D:n saanti on tärkeää, 100µg-150µg päivässä. Keitä tuoretta inkivääriä puoli tuntia ja juo liemi. Inkiväärillä on tulehdusta ehkäisevä vaikutus.

[QUOTE="terveys";29136529]Sokeri, valkoisetviljat pois, maito pois. Vahvoja maitohappobakteereja, puolukkaa, karpaloa ym. hapanta jokapäivä. Myös riittävä D:n saanti on tärkeää, 100µg-150µg päivässä. Keitä tuoretta inkivääriä puoli tuntia ja juo liemi. Inkiväärillä on tulehdusta ehkäisevä vaikutus.[/QUOTE]

Niin tai sitten menet vain ap sinne lääkäriin...

[QUOTE="terveys";29136529]Sokeri, valkoisetviljat pois, maito pois. Vahvoja maitohappobakteereja, puolukkaa, karpaloa ym. hapanta jokapäivä. Myös riittävä D:n saanti on tärkeää, 100µg-150µg päivässä. Keitä tuoretta inkivääriä puoli tuntia ja juo liemi. Inkiväärillä on tulehdusta ehkäisevä vaikutus.[/QUOTE]

Ei missään tapauksessa inkivääriä raskausaikana!! Sisältää sikiön kehitykselle haitallisia ainesosia.

Sokeria en ylimäärin käytä, mutta maitoa juon. Maitohappoja käytän. D-vitamiinia ei saa raskausaikana noin paljon ottaa, voi olla haittaa sikiölle. Inkivääriä ei saa myöskään raskaana käyttää. Ja kyllähän nämä oletetut hiivat on ihan antibioottikuureista (ja raskaudesta yhdessä) johtuvia. Ei mulla hiivaa ole muuten ollut kuin raskauden aikana ab-kuurin yhteydessä.

[QUOTE="Vieras";29136543]Ei missään tapauksessa inkivääriä raskausaikana!! Sisältää sikiön kehitykselle haitallisia ainesosia.[/QUOTE]

Korjaan hieman.. Pieninä määrinä, esim. glögissä tai pipareissa ok.
Mutta ei noin, että sitä keitettäisiin ja juotaisiin liemi.

Sokeria en ylimäärin käytä, mutta maitoa juon. Maitohappoja käytän. D-vitamiinia ei saa raskausaikana noin paljon ottaa, voi olla haittaa sikiölle. Inkivääriä ei saa myöskään raskaana käyttää. Ja kyllähän nämä oletetut hiivat on ihan antibioottikuureista (ja raskaudesta yhdessä) johtuvia. Ei mulla hiivaa ole muuten ollut kuin raskauden aikana ab-kuurin yhteydessä.

Ei ole haittaa D:stä, päinvastoin! Käy S-D-25 kokeessa, voit yllättyä tuloksesta, miten alhaalla tasosi ovat. On tutkittu että riittävä D:n saanti ehkäisee keskosuuksia ja muita komplikaatioita.

Pyydä neuvolasta lähete labraan ja teetä hiivatesti. Sitten apteekin kautta kotiin ja ota 3 vrk:n kuuri Gyno-Daktarinia. Canesten ei kaikille sovi eikä edes tehoa. Raskauden aikana hormonit ovat niin erilaisia, että hiivatulehduksen oireetkin ovat toisenlaisia kuin muulloin.

Yhteistyössä