Hiivatulehdus ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sienimetsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sienimetsä

Vieras
Olisikohan kellään neuvoa tällaisessa tapauksessa, jossa hiivatulehdukset ovat raskausaikana suorastaan vitsauksena? Meneillään rv22, ja tuntuu, että viimeisen kuukauden aikana joka viikko on saanut käyttää vuorotellen Canestenia sekä maitohappobakteerikapseleita, kun kutina ja valkovuoto ovat olleet melkein jokapäiväinen kumppani. Olen kysynyt tästä neuvolan terkalta sekä kahdelta gynekologilta, eikä kenestäkään heistä ole ollut apua, en ole siis saanut vinkin vinkkiä siitä, mikä olisi toimiva hoito- saati ehkäisykeino.

Olen siitäkin syystä tässä varppeillani, koska sama hiivaongelma alkoi ensimmäisessä raskaudessani muutama vuosi sitten, ja lapseni syntyi etuajassa. Syytä ei löytynyt, mutta yksi lääkäri kertoi hiivan altistavan ennenaikaiselle synnytykselle.

Jos teitä muita vastaavasta kärsiviä löytyy, millaisia ohjeita olette hoitohenkilökunnalta saaneet? Onko mikään niistä toiminut kunnolla?

Varmaan turhaan muistutan mutta miehesi on myös hoidettava jotta kierre saadaan katkaistua. Minulla toimi,kierre katkesi! Kyllä helpotti! Aina kun minulle tulee hiiva mies myös hoidetaan ; ) Hiiva on jostain syystä herkempi iskemään näin raskausaikana

Mulla on nyt kolmas raskaus menossa ja viikkoja jo 28 eikä ainuttakaan hiivatulehdusta ole ollut. Kahdessa aiemmassa tuntui että oli jatkuvasti!!! Siis ainakin 3-4hiivakuuria oli. Ja nyt tiedän mistä ne on tulleet: melko runsaasta pepsimaxin juomisesta sekä karkin, suklaan, pullien mättäämisestä, vaikkei painoa silti tullut kuin molemmissa 9kg, mutta ne on ne tekijät. Tässä raskaudessa en ole juonut kuin ehkä kaks lasia limpparia koko aikana ja muukin sokerin syönti ollut paljon vähäisempää, lisäksi olen syönyt paljon asidofilus-bifido-jogurtteja niin siinä se. Ei ainuttakaan tulehdusta, ei kutinaa, ei kirvelyä. Jossain vaiheessa tunsin että ei nytkö se hiiva iskee mutta heti jogurttia tai piimää nassuun ja ei missään nimessä mitään sokerista niin talttui ihan sillä. Tsemppiä siis! :)

Täällä myös yksi "sokeri-hiivasta" kärsinyt odottaja. Olin huomannut että runsaalla sokerin syömisellä ja hiivalla on selvä yhteys, jo ennen raskautta. Nyt olenkin ollut super tarkka etten pistä suuhuni sokeroituja ruokia, en edes perunaa tai vehnää sisältäviä ruokia koska ne nostavat verensokeria yhtä tehokkaasti kuin sokeri. Suosittelen lämpimästi!!

Lisää tietoa aiheesta löytyy esim. Ellien etusivulla olevassa jutussa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Siinä tosin käsitellään aihetta laihdutuksen kannalta, mutta hyötyä on myös moneen muuhun vaivaan. Kuten siihen hiivatin hiivaan.

Kannattaa ensin selvittää, että kyseessä todella on hiiva. Eli pyytää ottamaan emättimestä näyte. Itse luulin kärsiväni hiivasta ja mitkään lääkkeet / ruokavaliohoidot eivät auttaneet, kunnes kävin otattamassa hiivanäytteen, jossa ei sitten laisinkaan hiivaa todettu vaan epäspesifinen emätintulehdus, johon sain antibioottiemätinkapselit hoidoksi. Oireet olivat kuitenkin täysin samat kuin hiivassa eli kutina ja kokkareinen valkovuoto.

Mulla oli edellisessä raskaudessa hiivaongelmia ja tosi pahoja. rasvoista ei ollut mitään apua. Nyt olen syönyt liikaakin sokeria ja makeaa, mutta uskon että omalla kohdalla on auttanut AAMUPUURO: olen syönyt kaura- tai neljänviljanpuuroa lautasellisen joka aamu ainakin puolen vuoden ajan ja hiivatuledhusta ei ole ollut vuoteen! (Koputtaa puuta...)

Toinen raskaus rv 32 ja lievää hiivaa kummassakin odotuksessa jotenkin koko ajan. En ole lääkinnyt, kun se tuntuu palaavan. Sen sijaan huuhtelen alapäätä useasti ja vaihdan alkkareita pari kertaa päivässä. Se tuntuu minulla hillitsevän, ainakin kutinaa.

Yhteistyössä