Hirveä olla, todella väärinkohdeltu olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jossu"

Vieras
Teen töitä kahdessa eri tiimissä ja nyt sain bonuksen, jota perusteltiin työpanoksellani. Toinen tiimi jonka kanssa teen töitä onnitteli bonuksesta ja jatkettiin normaalisti hommia, mutta tämä toinen tiimi, jossa teen töitä kolmen naisen kanssa... Kukaan ei onnitellut, eikä se nyt mitään haittaa, mutta tänä aamuna sain kuulla kunniani: yksi tiimin jäsenistä (50v nainen) avautui naama täristen kun kysyin, että onko minun syytä tietää jotain kun kaikki tuntuvat niin kummallisilta..

Hän sanoi mm. tällaista: en tiedä MILLÄ perusteella bonus jaetaan. Ja sanoi olevansa "TODELLA loukkaantunut"?! Kysyin että MIKSI?! vastaus oli: olet puhunut omasta työpanoksestasi valheellisesti ja KOROSTANUT sitä. En ole puhunut omasta työstäni kenellekään.. olen vain tehnyt työtäni... Arkana ihmisenä tämä on aika kammottava tilanne... en osaa ollenkaan suhtautua ja näiden minulle suuttuneiden/loukkaantuneiden kanssa pitäisi kuitenkin töitä tehdä tiiviistikin..

Menee aiheen vierestä, mutta kuulostat muutenkin vähän vaikealta tyypiltä. Mitä ihmeen väliä tuon "naama väpisten" valittaneen henkilön iällä on yhtään mihinkään.
Opettele kohtelemaan ihmisiä ihmisinä, äläkä liikaa tarraudu heidän ikäänsä tai sukupuoleensa.

[QUOTE="hmm";23353444]Menee aiheen vierestä, mutta kuulostat muutenkin vähän vaikealta tyypiltä. Mitä ihmeen väliä tuon "naama väpisten" valittaneen henkilön iällä on yhtään mihinkään.
Opettele kohtelemaan ihmisiä ihmisinä, äläkä liikaa tarraudu heidän ikäänsä tai sukupuoleensa.[/QUOTE]

Iän mainitsin vain siitä syystä, että lukija ymmärtää kyseessä olevan AIKUISEN ihmisen, ts. käytöstä ei voi pistää iän piikkiin.

[QUOTE="jossu";23353448]Ottanut? Miten? Sain palkan yhteydessä bonuksen. En ole ottanut mitään.. Näin ne täällä jaetaan, nuo bonukset.[/QUOTE]

Kai teillä nyt joku raportointijärjestelmä on tai joku muu kanava, jossa noista töistä kerrotaan tai yleensäkin kerrotaan, mitä on vuoden aikana tehnyt. Miten sitä muuten voitaisiin bonusta jostain työstä antaa??? Siis telepaattisestiko ne bonuksista päättävät tietävät, kuka on tehnyt mitäkin?

[QUOTE="vieras";23353418]No vastasitko naiselle, ettet ole puhunut työpanoksestasi yhtään kellekään?[/QUOTE]

Vastasin. Sanoin, etten ole puhunut työstäni kenellekään eikä kukaan ole tullut mitään kysymäänkään. Hän väitti, että näin ei voi olla, valehtelen.

[QUOTE="jossu";23353469]Iän mainitsin vain siitä syystä, että lukija ymmärtää kyseessä olevan AIKUISEN ihmisen, ts. käytöstä ei voi pistää iän piikkiin.[/QUOTE]

Niin varmaan joo. Harvoin ne lapset siellä töissä avautuukaan. Miksi sitten kerroit tuon ihmisen sukupuolen?

Kai teillä nyt joku raportointijärjestelmä on tai joku muu kanava, jossa noista töistä kerrotaan tai yleensäkin kerrotaan, mitä on vuoden aikana tehnyt. Miten sitä muuten voitaisiin bonusta jostain työstä antaa??? Siis telepaattisestiko ne bonuksista päättävät tietävät, kuka on tehnyt mitäkin?

Meillä on ns. kehityskeskustelu kerran vuodessa lähimmän esimiehen kanssa. Tässä tilaisuudessa annetaan palautetta puolin ja toisin, ei kehuskella omalla työpanoksella.

Bonussysteemi perustuu lähinnä asenteeseen ja tehokkuuteen.

[QUOTE="hmm";23353490]Niin varmaan joo. Harvoin ne lapset siellä töissä avautuukaan. Miksi sitten kerroit tuon ihmisen sukupuolen?[/QUOTE]

En osaa sanoa, ei syytä. Nimeäkään ei voi käyttää, joten kunhan nyt käytin jotain ilmaisua. Miksi takerrut tähän?

Älä välitä ämmien narinasta, etköhän ole bonuksesi ansainnut.

Itse olen ihan varma, että tuo aloittaja on kyllä vienyt ainakin osin kunnian tiimiltä yksin. Nyt hän vain kerjää täältä myötätuntoisia kommentteja painottamalla, että naisrymässä kukaan ei onnitellut ja viiskymppinen nainen naapa väristen valitti hänelle. Näillä keinoilla helposti saa vietyä keskustelun siihen, että voi voi kun nyt naistiimi oli kateellinen tälle aloittajalle.

Melko läpinäkyvää sanoisin.

[QUOTE="hmm";23353530]Itse olen ihan varma, että tuo aloittaja on kyllä vienyt ainakin osin kunnian tiimiltä yksin. Nyt hän vain kerjää täältä myötätuntoisia kommentteja painottamalla, että naisrymässä kukaan ei onnitellut ja viiskymppinen nainen naapa väristen valitti hänelle. Näillä keinoilla helposti saa vietyä keskustelun siihen, että voi voi kun nyt naistiimi oli kateellinen tälle aloittajalle.

Melko läpinäkyvää sanoisin.[/QUOTE]

Melko läpinäkyvää on myös se mihn ryhmään itse kuulut ;) (et ainakaan meihin 25v uralla eteneviin ja bonuksia kerääviin NAISIIN) :)

[QUOTE="hmm";23353530]Itse olen ihan varma, että tuo aloittaja on kyllä vienyt ainakin osin kunnian tiimiltä yksin. Nyt hän vain kerjää täältä myötätuntoisia kommentteja painottamalla, että naisrymässä kukaan ei onnitellut ja viiskymppinen nainen naapa väristen valitti hänelle. Näillä keinoilla helposti saa vietyä keskustelun siihen, että voi voi kun nyt naistiimi oli kateellinen tälle aloittajalle.

Melko läpinäkyvää sanoisin.[/QUOTE]

Paljonpa osaat noin lyhyestä aloituksesta päätellä. Etkö voi uskoa, että joku voi olla niin hyvin työnsä tehnyt että ansaitsee bonuksen?

[QUOTE="jossu";23353483]Vastasin. Sanoin, etten ole puhunut työstäni kenellekään eikä kukaan ole tullut mitään kysymäänkään. Hän väitti, että näin ei voi olla, valehtelen.[/QUOTE]

No niinhän sinä valehtelitkin. Juuri tuossa sanot, että kehityskeskutelussa käydään läpi, mitä ja miten on töitä tehty.

Paljonpa osaat noin lyhyestä aloituksesta päätellä. Etkö voi uskoa, että joku voi olla niin hyvin työnsä tehnyt että ansaitsee bonuksen?

Voin uskoa. Mutta en ihan purematta usko sitä, että kolme ihmistä pitää jotain asiaa epäoikeudenmukaisena. Sen ymmärtäisin, jos yksi ihminen olisi hermostunut tuosta asiasta, mutta jos kolme ihmistä on hermostunut, niin vaikea uskoa, että siihen ei olisi mitään syytä.

Melko läpinäkyvää on myös se mihn ryhmään itse kuulut ;) (et ainakaan meihin 25v uralla eteneviin ja bonuksia kerääviin NAISIIN) :)

En niin. Kuulun meihin yli kolmekymppisiin jo melko lailla urallani rehellisesti saavuttaneiden naisten ryhmään. Ja voin kertoa, että olen näinkin lyhyehkön urani aikani tavannu melko lukuisia tyyppejä, jotka yrittävät viedä kunnian muiden työstä. Nyt kun olen itse tiiminvetäjänä ja välillisesti päättämässä esim. tulospalkkausten maksamisesta, niin voin kertoa, että lähes poikkeuksestta sieltä tiimistä löytyy aina joku v-pää, joka yrittää saada koko projektin onnistumisen näyttämään ihan vain omilta ansioiltaan.

Minua vähän huvittaa, että tiimityöskentelyssä joku voi viedä kunnian muilta. Siis jos työt tehdään tiimissä, niin se tehdään tiimissä työnantajan pyynnöstä mitä ilmeisemmin. Työnanntaja tietää, että koko lössi tekee hommia. Näin ollen keltäkään kunniaa ei voi viedä.

Tiimistä huomaa, ketkä osaa siinä työskennellä ja ketkä ei. Tiimissä ikävä kyllä osa voi joutua tekemään toisten jobit. Ja ne luuserit siinä tiimissä huomataan, myös pomot eli bonuksien maksajat.

Sanos vaan naiselle, että työpanoksesi on enemmän kun teet eri tiimeissä töitä ja tästä palkkio. Vaihtatkoot alaa, jos ei kelpaa.

Huvittaa, kun ihmiset tarttuvat ikään tai sukupuoleen tässä keskustelussa. Naiset nyt vaan on vaikeita ja kateellisia eivätkä osaa edetä urallaan. Jos joku osaa, niin sitten ketuttaa vietävästi. Huomaa sen naisten urakehityksestä, ei tartte itse keksiä. Miehet osaavat ottaa riskejä, näkyy niin onnettomuustilastoissa kuin palkassa ja etenemisessäkin.

[QUOTE="hmm";23353608]Voin uskoa. Mutta en ihan purematta usko sitä, että kolme ihmistä pitää jotain asiaa epäoikeudenmukaisena. Sen ymmärtäisin, jos yksi ihminen olisi hermostunut tuosta asiasta, mutta jos kolme ihmistä on hermostunut, niin vaikea uskoa, että siihen ei olisi mitään syytä.[/QUOTE]

Meillä töissä saa palkkioita ihan myynnin mukaan ja silti siellä on katkeria ihmisiä töissä, enemmänkin kuin kolme, jotka ovat sitä mieltä että ne huippumyyjät jotenkin huijaa, käyttävät jotain salaista asetta mitä eivät jaa muiden tietoon tai jos ei muuta niin hutiloivat koska eihän ne mitenkään ehdi niillä myyntimäärillä tekemään töitään huolellisesti. Eli kyllä tuollaisia ihmisiä aina löytyy, joita harmittaa ihan vietävästi se että joku saa jonkun bonuksen tai palkkion vaikka se olisi kuinka ansaittua. Jos meidän työpaikassa joskus jaettaisiin palkkio sen mukaan kuka valittaa eniten tai käyttää työaikaansa johonkin epäollennaiseen (iltiksen sivuilla, omien sähköpostien kirjottamiseen) tms. niin saisi joskus nuokin niitä palkintoja..

Ap:lle.. sinuna selvittäisin tuon asian perinpohjin. Itse en antaisi olla koska tuo jäisi kaivelemaan kaikkien mieltä. Pyytäisin esimiestä järjestämään palaverin jossa käytäisiin homma läpi ja esimies saisi perustella päätöstään palkkion antamisesta juuri sinulle. Meillä on vähän vastaava palaveri käyty, kyse ei edes ollut mistään palkkiosta vaan kuukauden paras työntekijä-tittelistä ;)

[QUOTE="jep";23353686]Minua vähän huvittaa, että tiimityöskentelyssä joku voi viedä kunnian muilta. Siis jos työt tehdään tiimissä, niin se tehdään tiimissä työnantajan pyynnöstä mitä ilmeisemmin. Työnanntaja tietää, että koko lössi tekee hommia. Näin ollen keltäkään kunniaa ei voi viedä.

Tiimistä huomaa, ketkä osaa siinä työskennellä ja ketkä ei. Tiimissä ikävä kyllä osa voi joutua tekemään toisten jobit. Ja ne luuserit siinä tiimissä huomataan, myös pomot eli bonuksien maksajat.
.[/QUOTE]

Huomaa että sinulla ei juuri taida ole kokemusta tiimityöskentelystä ainakaan isommissa yrityksissä.
Olen itse työskennellyt kolmessa Suomen suurimpiin lukeutuvissa yrityksissä, ja voin kertoa, että yhdessäkään paikassa esimiehillä, jotka päättävät bonuksista tai palkkauksesta ei ole mitään kovin selkeää kuvaa siitä, miten ja kuka yksittäiset hommat yksikössä hoidetaan.
Kuvitteletko nyt oikeasti, että esimiehellä on aikaa/mahdollisuuksia seurata yksittäisen työntekijän tai edes tiimin työskentelyä niin tarkasti, että voisi tiedää, kuka siellä on mitä tehnyt? Kyllä esimies saa vain kokonaiskuvan siitä, miten joku projekti on mennyt, onko se aikataulussa/resursseissa ja jos, niin miksi ei.

Erikoinen työpaikka jos palkka- ja bonusasiat huudellaan koko työporukalle työantajan toimesta! Ei meidän firmassa kenenkään saamia bonuksia kerrota. Bonuksia tulee kaikille mutta summia ei kerrota ja tiedän että joku saa varmasti enemmän kuin minä ja joku vähemmän, riippuen työpanoksesta ja aikaansaannoksista.

Miten työkaverit sai tietää bonuksistasi? Tuleeko teillä joku sähköposti jossa lukee Maija sai 1000€ bonusta, Merja 300€ ja Marita 2500€-tyylillä?

[QUOTE="hmm";23353728]Huomaa että sinulla ei juuri taida ole kokemusta tiimityöskentelystä ainakaan isommissa yrityksissä.
Olen itse työskennellyt kolmessa Suomen suurimpiin lukeutuvissa yrityksissä, ja voin kertoa, että yhdessäkään paikassa esimiehillä, jotka päättävät bonuksista tai palkkauksesta ei ole mitään kovin selkeää kuvaa siitä, miten ja kuka yksittäiset hommat yksikössä hoidetaan.
Kuvitteletko nyt oikeasti, että esimiehellä on aikaa/mahdollisuuksia seurata yksittäisen työntekijän tai edes tiimin työskentelyä niin tarkasti, että voisi tiedää, kuka siellä on mitä tehnyt? Kyllä esimies saa vain kokonaiskuvan siitä, miten joku projekti on mennyt, onko se aikataulussa/resursseissa ja jos, niin miksi ei.[/QUOTE]

No esim. meidän firmassa voidaan tehdä tiiminä työtä, mutta kyllä siellä jokaisella on omat vastuualueensa. Myöskin jokainen lähettää omat hommansa eteenpäin omalla nimellään ja jos siellä jatkuvasti näkyy että neitiX on ollut vastuussa tästä hommasta mutta sen on laittanut jatkoon neitiY niin silloinhan se kertoo siitä että neitiY on hoitanut myös neitiX:n hommat omiensa ohella.

IT-alalla teen töitä ja meidän firmassa tämä on yleinen käytäntö. Kyllä lähetetystä materiaalista näkee kuka on minkäkin homman hoitanut, siitä ei voi ottaa kunniaa itselleen jos se materiaali ei ole itse tehty. Olen useammankin kerran tehnyt työkaverin hommat koska hän ei niitä kyennyt hoitamaan ja jätti tehtävät tekemättä ilmoittamatta asiasta kenellekään tai pyytämättä apua/neuvoa. Valitettavasti tällainen tyyppi jäi yt-neuvotteluissa ns. jyrän alle eli hommia ei sitten jatkossa ollutkaan.

joillain työpaikoilla on palkintolista...ja kilpaillaan siitä parhaan työntekijän tittelistä, joka herättää toisissa kateutta. Esim. näin ollen työpaikalla on yleisesti tiedossa se, miten palkka lasketaan sen jälkeen, kun on noussut kärkeen palkintolistalla...ja toisilla työpaikoilla taas on seinilläkin korvat. Esim. joku on saamassa palkankorotuksen, niin siitä tietää koko porukka lyhyen ajan sisällä...ja sitten sama ralli alkaa. Tai työpaikalla on joku "kiipijä" joka huomaa et toinen menestyykin paremmin kuin itse, ja alkaa mollaamaan toista tiimin seläntakana keksien vaikka mitä...ja vie asian esimiehelle ja näin saa itselleen sen, mikä toiselle olisi kuulunut, kun menestymisen esteenä ollut työntekijä irtisanoo itsensä/sanotaan irti juonittelujen vuoksi.
Työelämä osaa olla julma maailma...ja nämä esimerkit on oikeasta elämästä, Suomessa olevista työpaikoista...

Uusimmat

Yhteistyössä