Hiton päivähoito systeemi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme simputusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihme simputusta

Vieras
Löysin lapselleni ihanan perhepäivähoitajan.
Lapseni ikä on 1v 1kk kun lähtee hoitoon.

Pyrimme mieheni kanssa syksyllä , että lapsen ei tarvitse olla hoidossa kuin maksimissaan 6h tuntia päivässä.

Hoitaja olisi ottanut lapsemme mieluusti hoitoon mutta alkoi selvitteleen , että miten käy jos ei ylity joku ihmeen tuntiraja???
Olemme hakemassa kokopäivästä ja joskus hoitopäivä toki voi venyä yli 6h mutta tästä sopisimme erikseen. Eli viikko tunnit olisivat 23-36 tuntia vaihtelevasti.
Eli ottaisin hoidon varalta 7-17 jonka välillä käymme ilmoitettuina aikoina.

Mutta tämä ei hoitajalle passaa! Viikossa pitää tulla 30 tuntia vähintää hoitoa jotta hän saa tuet? No me kyllä otetaan kokopäiväpaikka ja maksetaan kokopäivämaksu hoitajalle. Kunta inisee vastaa.

ONKO tosiaan näin kun en halua pitää noin pientä liian pitkiä päiviä hoidossa on ainut vaihtoehto viedä päiväkotiin jonne en missään nimessä tahdo viedä lasta.

Eli jos pääsen töistä aiemmin en saa hakea lasta kotia koska hoitaja menettaa kelan tuet???? Täähän on naurettavaa .Hoitaja on yksityinen ja onko niillä eri säännöt kuin kunnallisilla?

Kokopäivälapseksi katsotaan lapsi joka on viikossa yli 25 tuntia tai päivässä yli 5 tuntia. Monessa kunnassa ei saa kuntalisää jos tuo ehto ei täyty.Kyllä lapsen saa aina vanhemmat hakea pois juuri silloin kun haluaa sovitun hoitoajan puitteissa.On sitten yksityinen tai kunnallinen päiväkoti tai perhepäivähoitaja.

[QUOTE="ypph";28295177]Kokopäivälapseksi katsotaan lapsi joka on viikossa yli 25 tuntia tai päivässä yli 5 tuntia. Monessa kunnassa ei saa kuntalisää jos tuo ehto ei täyty.Kyllä lapsen saa aina vanhemmat hakea pois juuri silloin kun haluaa sovitun hoitoajan puitteissa.On sitten yksityinen tai kunnallinen päiväkoti tai perhepäivähoitaja.[/QUOTE]

No tämä hoitaja pahoitteli , että ei tiedä nyt voiko ottaa lastamme hoitoon kun kunta vaatii 30h. En mä halua pitää lasta väkisin hoidossa.

Onko se näin?

No tämä hoitaja pahoitteli , että ei tiedä nyt voiko ottaa lastamme hoitoon kun kunta vaatii 30h. En mä halua pitää lasta väkisin hoidossa.

Onko se näin?

no meille sanottiin myös että perhepäivähoidossa ei ole osapäivämahdollisuutta hoitajien palkan takia. Ärsyttävää kyllä. Voisivat hoitajille silti maksaa kokoaikaisesta, että palkan saavat. Moni lapsi olisi vähemmän aikaa hoidossa ilman tuota.

Itse lähetän ohjaajalle joka kuukausi pph-päiväkirjan johon on vain merkitty hoidossaolopäivät,lomat,sairaslomat .Ei sinne mitään tunteja merkitä(kyseessä Vantaa). Oman kunnan nettsivuilta kyllä tieto löytyy.Kyllä minulla lapset ovat joskus olleet vain pari tuntiakin hoidossa vanhemman omasta valinnasta.Ja jopa vapaapäivillä:)

Eiköhän se ole niin, että kaiken ratkaisee se, että paperilla on tarpeeksi pitkät hoitoajat. Eikä mikään eikä kukaan pakota pitämään väkisin lasta hoidossa niin pitkään. Maksu on vähän isompi perheelle, kun päivä on pidempi, mutta kannattaahan hyvästä maksaakin!

Sovitte, että lapsen hoitoajat ovat 7-17. Piste. Sitten sovitte hoitajan kanssa, että tuotte ensi viikolla vasta klo 9:15. Ja kun on tulossa lyhyt päivä ilmoitatte vain, että pääsettekin tänään aiemmin hakemaan. Musta tuntuu, että hoitaja on ymmärtänyt jotain väärin. Hän on töissä 10 h, joskus vaan käy niin, että töitä on vähän vähemmän ja silloin ei tarvitsekaan tehdä koko päivää.

Meillä lapsi on yksityisessä pk:ssa ja samalla tavalla kunta maksaa hänestä täysipäiväisestä hoidosta, vaikka välillä on ollut useampi kuukausi että lapsi on ollut hoidossa vain 3 tai 4 päivää viikossa, mutta päiväkoti on joutunut varautumaan koko aikaiseen hoitoon, joten kokoaikainen paikka hänellä silti on.

[QUOTE="vieras";28295230]Sovitte, että lapsen hoitoajat ovat 7-17. Piste. Sitten sovitte hoitajan kanssa, että tuotte ensi viikolla vasta klo 9:15. Ja kun on tulossa lyhyt päivä ilmoitatte vain, että pääsettekin tänään aiemmin hakemaan. Musta tuntuu, että hoitaja on ymmärtänyt jotain väärin. Hän on töissä 10 h, joskus vaan käy niin, että töitä on vähän vähemmän ja silloin ei tarvitsekaan tehdä koko päivää.

Meillä lapsi on yksityisessä pk:ssa ja samalla tavalla kunta maksaa hänestä täysipäiväisestä hoidosta, vaikka välillä on ollut useampi kuukausi että lapsi on ollut hoidossa vain 3 tai 4 päivää viikossa, mutta päiväkoti on joutunut varautumaan koko aikaiseen hoitoon, joten kokoaikainen paikka hänellä silti on.[/QUOTE]

Eikä tarvitse mitään kymmenen tunnin päivää merkitä... Eikö nykyisin perhepäivähoitajilla ole kahdeksan tunnin työaika.

Oletko ap vähän vajaa? Hoitaja voi ihan vapaasti kirjoittaa tietoihinsa, että lapsi on hoidossa joka päivä sen 8 h. Silti voit hakea lapsen pois vaikka jo viiden tunnin jälkeen pois. Minä sovin aikoinani 10 h hoitopäivistä, mutta usein hain lapsen paljon aikaisemmin pois hoidosta. Hoitaja kirkkain silmin kertoi esimiehelleen puhelimessa (kuulin, kun olin vieressä ja hoitaja myiönsi sen minullekin) että lasta tullaan hakemaan vasta tunnin päästä. Joskus lapsellani oli ylilmääräisiä vapaapäiviä ja silloinkaan hoitaja ei kertonut niistä esimiehelleen.

En ymmärrä ap:n ongelmaa.

Ehdota niille vanhemmille, että saa merkitä muutaman tunnin yli ;) Ehkä hoitaja ei itse sitä kehtaa vain kysyä suoraan uusilta vanhemmilta. Aikamoista keplottelua tämä välillä on.

[QUOTE="pph";28298679]Ehdota niille vanhemmille, että saa merkitä muutaman tunnin yli ;) Ehkä hoitaja ei itse sitä kehtaa vain kysyä suoraan uusilta vanhemmilta. Aikamoista keplottelua tämä välillä on.[/QUOTE]

ei kun siis ehdota pph:lle.... ajatukset sekaisin ;)

Yhteistyössä