tympäsee kun perhepäivähoitaja on kipeänä, taas.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkunen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päiväkotiin tulee sijainen, jos hoitaja sairastuu. Erittäin toimiva systeemi lapsen kannalta. Ei tarvitse mennä outoon paikkaan varahoitoon. Tuttu paikka ja tutut kaverit ovat aina ympärillä, vaikka hoitajat olisivat sairaana tai lomalla. Vanhempienkin kannalta kätevää, kun tietää, että lapsen voi aina viedä ja hakea sovitusti samaan paikkaan.

Minulta paloin aikoinani hermot hoitajan jatkuvien poissaolojen takia. Onneksi usein ilmoitti niistä etukäteen, jolloin pystyin järjestelemään omia lomia. Tosin siinä paloivat lomani hoitajan menojen tahdissa.

:laugh:

Ei ollut hyvä meillä, koska lapsella oli eri varahoitopaikka kuin muilla pph:n lapsilla, koska asuimme eri alueella. Hoitaja kävi muiden lasten varahoitopaikassa säännöllisesti, joten se päiväkoti oli 'tuttu', mutta meidän lapsen varahoitopaikka oli niin kaukana, ettei hoitaja käynyt siellä kertaakaan (emmekä mekään päässeet, koska olimme töissä). Lapsen kannalta oli todella ikävää, kun sitten joutui ensimmäisen kerran menemään täysin uppo-outoon päiväkotiin varahoitoon. Ei ollut edes tuttuja hoitokavereita samassa paikassa. Lisäksi paikka ja hoitajat olivat uusia ja outoja. Eipä siis toimi aina kunnallisellakaan puolella tämä varahoitosysteemi.

Suosittelen edelleen päiväkotia.

No en sanonut että kunnallisen hoitopaikan pitäisi olla juuri pph. Mutta on se mikä tahansa niin silti ei hoitajan tarvitse kipeänä töissä olla (ei tulot laske) ja varahoitopaikka (mikä sitten onkaan) on aina taattu.

Kyllä minä näen, että ryhmässä on aina täysi määrä hoitajia.

Niinkuin sanoin niin päälle päin näyttää aina hyvältä. Ja jos sijainen onkin niin pätevä ei ole ainakaan.

Minä olin kerran opiskeluihini liittyvässä harjoittelussa päikyssä (ja harjoittelijaa ei saa ikinä laskea vahvuuteen). Mulla kuitenkin oli ns. pätevyys vaikka olinkin harjoittelija, joten niinä päivinä kun harjoittelussa olin, ja vajaata oli sairaslomien takia niin mut merkittiin sijaiseksi...

[QUOTE="vieras";28000621]en mä sitä väittänytkään, mutta ärsyttää et se on sit mun lapselta mun aikaa pois kun olen toisen lasten sairastamisien takia tosi usein ylitöissä ja joudun delegoimaan mummuja ja kummeja hakemaan lasta kun en ite pääsekään sovittuna aikana.
tai kauhee säätö aamun kanssa kun aamuun menevä kyseinen kollegani ilmoittaakin edellisiltana et lapset on kipeinä, niin mun tarvii keksiä jotain omalleni kun meenkin kahdeksan sijasta kuuteen töihin. että kyllä saa ärsyttää minuakin.[/QUOTE]

Se on työnantajan vastuulla järjestellä asiat niin ettei tilanne mene mahdottomaksi, ja joskus on vaan hyväksyttävä, että asiat hieman viivästyvät.

Tympeää tuollainen kaikille - ja pahaksi työilmapiirille.

Niinkuin sanoin niin päälle päin näyttää aina hyvältä. Ja jos sijainen onkin niin pätevä ei ole ainakaan.

Minä olin kerran opiskeluihini liittyvässä harjoittelussa päikyssä (ja harjoittelijaa ei saa ikinä laskea vahvuuteen). Mulla kuitenkin oli ns. pätevyys vaikka olinkin harjoittelija, joten niinä päivinä kun harjoittelussa olin, ja vajaata oli sairaslomien takia niin mut merkittiin sijaiseksi...

Saitko palkkaa noilta päiviltä? Lähihoitajaopinnoos saa tehdä harjootteluja palkallisena, mutta silloon ei voi vaatia samaa ohjausta ku palkattomana harjoottelijana. Näyttöpäivät pitää olla palkattomia. Näin on koulus sanottu. Mulla oli yhdes harjoottelus niin, että palvelukodin henkilökunnalla oli joku koulutus ja mun piti jäädä yksin iltavuoroon. Sain palkan tuolta ajalta.

Saitko palkkaa noilta päiviltä? Lähihoitajaopinnoos saa tehdä harjootteluja palkallisena, mutta silloon ei voi vaatia samaa ohjausta ku palkattomana harjoottelijana. Näyttöpäivät pitää olla palkattomia. Näin on koulus sanottu. Mulla oli yhdes harjoottelus niin, että palvelukodin henkilökunnalla oli joku koulutus ja mun piti jäädä yksin iltavuoroon. Sain palkan tuolta ajalta.

Opparilla opiskelin joten sain palkkaa harjoittelusta, mutta en ollut pätevä toimimaan päiväkodissa. En toiminut lähärinä.

[QUOTE="lastenhoitaja";28001049]olin sanomassa samaa..... sen päivän ku näkis että sijainen tulis :D no joskus on saatu joku epäpätevä ryhmään heilumaan. Ja vaikka ois kenet palkkais niin meidän kunnassa alle 3 päivän sairaslomiin EI SAA palkata ketään sijaista.[/QUOTE]

Juurikin näin. Ja se että joku mamma on nähnyt että ryhmässä on täys miehitys niin...mamma vissiin oli sitten koko päivän siinä ryhmässä? Ei vaan sitä viittä minuuttia kun vei lastaan? Että olisi nähnyt että se "sijainen" eli se pk-apulainen palasi sitten omiin töihinsä?

Sellanen kiva sanahirviö kun "sijaisen palkkauskielto"; kysykääpä esim. teidänkin pk:n johtajilta mitä tarkoittaa käytännössä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiukkunen äiti;28000565:
Eli lapsemme käy perhepäivähoitajalla hoidossa.
Nyt hoidossa on kiertänyt nuhakuume ja hoitajakin oli kaksi päivää pois töistä kuumeen takia. Oli hankalaa järjestää varahoitopaikkaa koska kunnalla ei ole tarjota ja yksityinen ei sit tarjoa.
Noh , taas tänään valitteli oloa, on nuhaa, yskää, keuhkot kipeenä ja lämpöä.
Vein lapseni hoitoon kun ei suoraan sanonut ettei ota vastaan.
Oli sinne tullut toisenkin perheen lapset. Heillä tosin lapset ovat vain lyhyitä päivii.
Mutta hakiessani tuumasi etteivät ole olleet ulkona ja muutenkin lapset saaneet vain leikkiä keskenään.
Kuulemma kun puhuu alkaa voimakas yskä yms. muuta valitusta.

Minusta tämä on vaan töistä luistamista tollanen valitus terveydestä. Näin kyllä että kipeenä on mutta en voi viedä lasta muualle hoitoon kun muuta paikkaa ei ole.
Voisi hoitaja vähän tehdä jotain palkkansa eteen eikä vaan niistää ja yskiä päivän lasten kanssa. Ulkoila voi vaikka on nuha, ainakin aikuinen ihminen. Nyt lapsella on virtaa kuin pienessä kylässä kun sisällä olleet koko päivän.

Miten aikuinen ihminen voi muka olla noin kipeä? Ja töissä kipeenä ? Minusta jos ei ole 100% työkunnossa saa olla pois töistä : tästä tosin hoitaja ei meillä saa palkkaa vaan heti vähennän jos sairastaa ja ei päästä hoitoon lasta viemään. Kallista sairastamista toki hoitajalle mutta kallista se on mullekin olla töistä pois.

Pikkasen on ristiriitanen kirjoitus.. Sinusta on töistä luistamista ja saman aikaisesti näet, että on kipeä!
Eli sinusta pph pitäisi olla kipeenä töissä, ulkoiluttaa lapsia jne. Ja sinua ärsyttää, jos toinen on kipeä, koska sinä et saa muuta hoitopaikkaa.
Tuskin pph tahallaan sairastaa ja sinun kiusallasi.
Itselläni oli just pari viikkoa sitten yli viikon kestävä flunssa, yskää, kuumetta ja kurkkukipua. Kun oli yksi päivä suht hyvä olo, päätin mennä pihalle ja virhe oli.. Yskä paheni heti, kurkkuun alkoi ottaa uudestaan ja tuskanhikeä pukkasi ja kuume nousi yöllä uudestaan. Että ei tuo ulkoilu välttämättä vaaratonta ole.
Ja mistäs tiedät, ettei oma pilttisi ole niin rasvavilli, että hoitaja saa tukka putkella juosta hänen perässään.
Noitten palkat ovat niin surkeat, ettei monikaan varmasti huvikseen halua vielä huonommalle sairaspäivärahalle.

Yhteistyössä