Hitto kun on paha mieli (munasolunluovutuksesta pari sanaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Sain tänään kuulla, että ensimmäisestä luovutuskerrasta lahjoittamillani soluilla alkuun saatu raskaus oli mennyt kesken. Kyllä tuli paha mieli :(

Jotenkin sitä ajatteli, että jee, voin auttaa jotakuta ja pääsen tekemään hyvää...mutta nyt sitten tulikin melkoinen pettymys. Vaikka tiesin että näin voi käydä ja olin siis siihen sikäli varautunut, niin jotenkaan en kuitenkaan olisi uskonut että se näinkin pahalta tuntuu.

Toivottavasti pari jaksaa sinnitellä ja yrittää vielä uudestaan.

Mulla on uusi luovutuskierros meneillään ja ensi viikolla joku toinen pari saa liki 20 solua...toivottavasti niillä sitten onnistuttaisiin.

Missä nuo tiedot kerrotaan? Itse en Väestöliitolta ole kuullut mitään luovutuksen jälkeisistä tapahtumista ja ihan hyvä niin. Luovutin nyt toisen kerran ja molemmilla kerroilla on saatu jaettua kahdelle parille, sen verran tiedän :)

Ehkä ei kannattaisi ottaa vastaan mitään tietoa, mitä tapahtuu sen jälkeen kun oma osuus on ohitse. Ihan moneltakin kantilta.

Tätä pohdinkin sekä alussa, että nyt taas.

Uskon kuitenkin että illalla kun menen nukkumaan, on tämä asia jo jäänyt ns. "taakse". Tokikaan se ei iloiseksi uutiseksi muutu, mutta ehkäpä sitä ei sitten ota enää niin kovana tai miten sen nyt sanoisi.

Jos vielä illalla tulee tätä pohdittua, niin jatkossa en halua tietää.

[QUOTE="vieras";22956409]Missä nuo tiedot kerrotaan? Itse en Väestöliitolta ole kuullut mitään luovutuksen jälkeisistä tapahtumista ja ihan hyvä niin. Luovutin nyt toisen kerran ja molemmilla kerroilla on saatu jaettua kahdelle parille, sen verran tiedän :)[/QUOTE]

AVA:lla kerrotaan. Mä koen kyllä toisaalta tarpeelliseksi tietää, mutta siis vain vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;22956436:
Mistä tosiaan tuollaisia tietoja luovutetaan? Eikö se olekaan salassapidettävää tietoa?

Ei ole salassapidettävää.

Luovuttaja saa tietää joitakin asioita liittyen vastaanottajaan ja raskauteen, kuin myös vastaanottaja saa tieää joitakin asioita luovuttajasta.

Ne asiat mitä kerrotaan, ovat sellaisia joiden perusteella ei ketään pysty tunnistamaan jne. Eikä niitä kerrottavia asioita kovinkaan montaa ole.

[QUOTE="vieras";22956455]Mites muuten on munasolunluovutuksen kanssa, että onko sillä lapsella 18 täytettyään oikeus saada selville munasolun lahjoittaja?[/QUOTE]

On oikeus. Mutta vanhemmat ovat toki tätä ennen tehneet jo yhden ratkaisun lapsen puolesta, eli he joko kertovat lapselle alkuperästään, tai sitten eivät. Ja tällöinhän lapsi ei tiedä oikeudestaan, jos hän ei tiedä lähtökohdistaan.

Mitä tietoja luovuttaja/vastaanottaja saavat tietää toisistaan? Ikä, ammatti vai mitä?

Ei mitään sellaista, joka ei liity oleellisesti asiaan. Eli ei mitään ammatteja, enkä mä saa tietää vastaanopttajan ikää, mutta vastaanottaja saa tietää mun ikäni mikäli raskaus alkaa. Sillä kun on merkitystä sen raskauden suhteen, sillä se soluhan on mun ikäinen, eikä sen lapsen äidin ikäinen.

Mä tiedän ensimmäisestä "tapauksesta" sen verran, että luovutin 9 solua, joista vain 2 hedelmöittyi ja ne molemmat siirrettiin. Vastaanottaja sai positiivisen testin, mutta raskaus meni kesken ennen ultraa. Lisäksi tiedän, että vastaanottaja ei asunut suomessa.

Yhteistyössä