Hitto, menee hermot tuon teinin kanssa !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minkäikäisiä?:
minkäikäisiä teinejä teillä? :)
Mulla on nyt jo aikuiset lapset, mutta lasteni ollessa about 13 v alkoi jonkinlaisia laiskuus-saamattomuus-ongelmia ilmetä.

*muoks* Kuopus on siis nyt 18 v, esikoinen 23 v ja asunut omillaan jo 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kii:
Alkuperäinen kirjoittaja houkuttelevaa se on nuorelle nuorisokoti:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta sekään ei auta.unohdin sen, että mitään häne ei JAKSA kotona tehdä, ei viedä koiraa ulos, ei tyhjätä tiskikonetta jne. Tekee kyllä kun en anna periksi ja teen riidan. Muuten ei tee mitään

uhkaile että heität hänet lastenkotiin niin eiköhän ala tulla kuri :)

Tuo nyt on ihan älytön uhkaus.

Nuorisokotiin kun pääsee/joutuu,niin taivas aukeaa.Siellä saa omaa rahaa ja oman huoneen.Niin ne kertoo jotka siellä asuu että on vallan loisto-olot.

oma nuoreni asuu perhetukikeskuksessa ja se on kaikkea muuta kuin "taivas"

henkilökunta on aivan ihanaa ja tilat on hienot, jokaisella on oma huone jne.

MUTTA kotiintuloajat on selkeet, sääntöjä on ja jokaisella omat tehtävät. Rangaistuksia tulee jos ei noudata ja puhalla yhteen hiileen toisten kanssa. Huoneeseen mennään tiettyyn kellonaikaan illalla ja nukutaan. Jokainen hoitaa kotihommia, pesee pyykkinsä. Rahaa saa 15e/viikossa JOS ei mokaile ja on hoitanu hommansa.... jos ottaa hatkat niin ohjaajat tulee vaikka poliisien kanssa hakemaan .. ja seuraamukset on isot, sit keskustellaan taas sossujen kanssa ja niin edelleen. Ainakin tuolla missä nuoreni on, ei ne uskalla tehdä mitään virheitä. Tottakai jokainen mokaa joskus, mut mitään suurempaa sillä aina on vaarassa paikkansa menetys ja joutuminen sit jonnekin suljetumpaan paikkaan tai toiselle paikkakunnalle. JKa sitä ei kukaan tahdo...

Saanko kysyä miksi lapsesi joutui tuonne kotiin?onko ollut kauankin?
Oma tyttäreni varasti meikkejä tavaratalosta ja on asunut kuukauden turvakodissa.Tytöllä ollut masennusta ja käytös on muuttunut

Alkuperäinen kirjoittaja huoli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kii:
Alkuperäinen kirjoittaja houkuttelevaa se on nuorelle nuorisokoti:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta sekään ei auta.unohdin sen, että mitään häne ei JAKSA kotona tehdä, ei viedä koiraa ulos, ei tyhjätä tiskikonetta jne. Tekee kyllä kun en anna periksi ja teen riidan. Muuten ei tee mitään

uhkaile että heität hänet lastenkotiin niin eiköhän ala tulla kuri :)

Tuo nyt on ihan älytön uhkaus.

Nuorisokotiin kun pääsee/joutuu,niin taivas aukeaa.Siellä saa omaa rahaa ja oman huoneen.Niin ne kertoo jotka siellä asuu että on vallan loisto-olot.

oma nuoreni asuu perhetukikeskuksessa ja se on kaikkea muuta kuin "taivas"

henkilökunta on aivan ihanaa ja tilat on hienot, jokaisella on oma huone jne.

MUTTA kotiintuloajat on selkeet, sääntöjä on ja jokaisella omat tehtävät. Rangaistuksia tulee jos ei noudata ja puhalla yhteen hiileen toisten kanssa. Huoneeseen mennään tiettyyn kellonaikaan illalla ja nukutaan. Jokainen hoitaa kotihommia, pesee pyykkinsä. Rahaa saa 15e/viikossa JOS ei mokaile ja on hoitanu hommansa.... jos ottaa hatkat niin ohjaajat tulee vaikka poliisien kanssa hakemaan .. ja seuraamukset on isot, sit keskustellaan taas sossujen kanssa ja niin edelleen. Ainakin tuolla missä nuoreni on, ei ne uskalla tehdä mitään virheitä. Tottakai jokainen mokaa joskus, mut mitään suurempaa sillä aina on vaarassa paikkansa menetys ja joutuminen sit jonnekin suljetumpaan paikkaan tai toiselle paikkakunnalle. JKa sitä ei kukaan tahdo...

Saanko kysyä miksi lapsesi joutui tuonne kotiin?onko ollut kauankin?
Oma tyttäreni varasti meikkejä tavaratalosta ja on asunut kuukauden turvakodissa.Tytöllä ollut masennusta ja käytös on muuttunut

Oliko teillä muuta kuin varastamista ja miksi asuu turvakodissa?

Meillä takana näpistyksiä, päihteiden käyttöä, lintsaamista, koulun laiminlyöntiä, kotoa karkailua (ts. ei tullut yöksi kotiin jne.)

On ollut nyt perhetukikeskuksessa 3kk ja todennäköisesti jatkuu, käytös on parantunut ja pääsee nyt kai luokaltaan mutta pari kertaa on sössinyt oikein lahjakkaasti tänä aikana.. ja jos totta puhutaan, minua hirvittäisi ottaa teini kotiin kesäksi. Olen 99% varma että sitten sillä lähtisi lapasesta ihan kokonaan.......
Kypsymistä tarvitaan vielä, palaveria paljon takana ja paljon tulossa.

Nyt teini saa ajan myös nuorisopsykiatrian polille, masennusta epäillään täälläkin :(

Ihan kun kertoisit nuo samat omasta tyttärestäni.Meillä lisäksi varastanut sisarusten kännykät,mp3 soittimet,minulta rahaa monta sataa euroa,tehnnyt pikavippejä vaikka on alaikäinen,ei rupea olemaan kotona öitä vaan karkailee kavereille.Nyt kaiken huipukssi valehdellut sossuille että minä mukamas aion tappaa häneet,kotona ei ole ruokaa,siis ihan kaikkea.Nyt koko perhe olemme sossun silmätikkuna ja tää on ihan kauheeta.Kun ei ole edes totta.
Minuun ihan sydämeen sattuu ja koskee tämä tilanne.Lapsella on vaan joku psykoosi joka satuilee niitä näitä.

Meidän teini ei kiroile, eikä pahemmin kiukuttele ja ruoka jota tarjotaan kelpaa. Halailee, antaa kehuja ja kiitoksia. Käytös siis mitä parhainta :)
Mutta huone on kuin rytökärpän pesä! Pyyhekumin muruja, lippuja ja lappuja ja "kaikkea tarpeellista" pöytä täynnä.
Minä en luolaa siivoa ja teini siivoa aina -huomenna tai ensi viikolla :whistle: Pölyä siis riittää ja vaatekaapin pari hyllyä on kuin pommin jäljiltä.

Lähes joka iltainen traditio on alkaa sovitella vaatteita seuraavaa päivää varten ja todeta ettei ole mitään päälle laitettavaa.
No, vaateostoksilla käynti taas on mitä on. Katselee vaatteita aikansa ja toteaa ettei täällä mitään ole. Kun ehdotan jotain vaatetta se on joko väärän värinen tai mallinen tai ei kuulu hänen tyyliinsä tai kaikilla on semmonen tai... |O
Ihan taitolaji siis oikeanlaisten kledjujen löytäminen :D

Oi kun helpotti ja nauratti :) Meilläkin asuu teini :)

Jotenkin on ne omat teiniajat niin muistissa, että välillä ymmärtää sitä sen tuskaa, mutta just nuo siivouspuuhat, pyykit, tiskit jne. Voi taivas, että osaa olla vaikeeta!

Ja koskaan ei ole mitään syötävää! Kun tein lihapullia tomaattikastikkeessa, niin mikset koskaan tee ruskeekastikkeeseen, kun KAIKKI muutkin tekee. Jos on perunoita, pitäis olla muusia ja päinvastoin. Välillä kyllä tulee kiitostakin, ei se ihan ja angstia ole koko ajan. Onneks on vielä sitä iloisuutta ja positiivisuuttakin jäljellä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oi kun helpotti ja nauratti :) Meilläkin asuu teini :)

Jotenkin on ne omat teiniajat niin muistissa, että välillä ymmärtää sitä sen tuskaa, mutta just nuo siivouspuuhat, pyykit, tiskit jne. Voi taivas, että osaa olla vaikeeta!

Ja koskaan ei ole mitään syötävää! Kun tein lihapullia tomaattikastikkeessa, niin mikset koskaan tee ruskeekastikkeeseen, kun KAIKKI muutkin tekee. Jos on perunoita, pitäis olla muusia ja päinvastoin. Välillä kyllä tulee kiitostakin, ei se ihan ja angstia ole koko ajan. Onneks on vielä sitä iloisuutta ja positiivisuuttakin jäljellä :)

Oma teinini ei onneksi karkaile, ole yötä poissa, varasta tai käytä alkoholia. On suht hyvä koulussa (ka 8.4) ja harrastaa kilpaurheilua.

Olen melko varma ettei edes ole kokeillut alkoholia, kun tulee iltaisin aina kotiin ennen kuin me mennään nukkumaan

Mutta tiedättekös mitä? Kun sen teinin on saanut huolehtimaan huoneestaan, pyykeistään ja muusta, niin tulee päivä, jolloin se ei olekaan enää niin kivaa. Kun tulet töistä ja sun pitäisi saada seuraavaksi päiväksi jotkut tietyt vaatteet päällesi, teini onkin päättänyt vaihtaa lakanat ja pesukone pyörittää teinin petivaatteita. Sitten valvot itse pitkään, että saat omat vaatteesi koneeseen ja narulle. Tai kun tulet kaupasta ja ajattelet ryhtyä paistamaan kalafileitä, niin teini onkin jo syönyt. Et myöskään enää ole perillä siitä, milloin pölynimurin pölypussit, pyykinhuuhteluaine, pesuaineet tai kahvi on loppu. Alat harkita toisen pesukoneen hankintaa todettuasi, että ei kahta huushollia voi pyörittää yksillä välineillä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Tai nuoren aikuisen ulkoistamista omaan talouteensa :D
Tuo tulee yleensä hyvin pian sen toisen pesukoneen harkinnan jälkeen ihan jo siitäkin syystä, että harvassa asunnossa on paikkaa kahdelle pesukoneelle :D

Mun kuopus niin aurinkoinen ja kova puhumaan. Mutta, jätä ne likaiset vaatteet sinne lattialle. Havahtuu kyllä lopulta kun ei puhtaita enää ole. Näin sain yhden teinin tuomaan likavaatteensa pyykkiin.
Meillä on ovet auki ja siivoan teinin huoneen samalla kuin muutkin, näin tehty kaikkien kanssa. Toki on heidänkin imuroitava väliin koko kämppä ja poika kantaa puisteltavat matot ulos, vahvempana.
Ei enää kauaa kun hän muuttaa pois, muutama vuosi. Ikävä tulee ja niin tyhjää, kun viimeinenkin kotoa lähtee.
Positiivinen ilmapiiri vanhemmilta, keskustelua. Valitettavasti se ei teininä enää onnistu ellei aiemmin ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Laitat teinin huoneen oven kiinni ja menet keittämään itsellesi kahvia. Meillä myös aika ajoin astioita kerääntyy kuopuksen huoneeseen, mutta koska asun nyt kuopuksen kanssa kaksin, niin mä en laita ruokaa, jos ei ole astioita. Kummasti ne astiat sieltä keittiöön ilmestyvät, kun pojalle tulee nälkä.

Viimeistään tiskatessa huutelen puuttuvia astioita ja kiltisti kantaa ne tiskiin, joskus jopa tuo pyytämättä.
Eivät he jaksa moisiin kiinnittää huomiota kun pää täynnä asioita, muutoksia itsessä.
Kovalta kyllä kuulostaa nuo "piuhat piilossa" mutta kait sellaisiakin tehtävä. Netissä kuitenkin kaikki kaverit ja ne kaverit ovat niin tärkeitä.

Voi meilläkin on sotkuinen teini- abi, jollla ei ole nyt mitään tekemistä. Mutta huonetta ei siivoa, jättää tavaroita pitkin taloa. Ihan vain minua kiusatakseen. Rahaa ei tule, mutta ei se kuulemma haittaa. Haki muutamaan työpaikkaan (ei tiedä vielä onko päässyt) Pitää kuulemma välivuoden kun ei ehdi lukea pääsykokeisiin.

Suuttuu mulle pienimmistäkin asioista ja sitten mököttää viikkotolkulla. Puhuu isälleen korostetun ystävällisesti ja yrittää naureskella minulle selän takana. Siivoa jos isänsä käskee, mutta jos minä käsken niin ei.

Minä olen maksanut lukion kirjat, yo-mekon ja yleensä kaiken ja nyt ei edes kerro, mitä tuloksia saanut yo-kokeista. Tai siis sanoisi jos kysyisin. Silti soitellut kaikki sukulaiset läpi ja kertonut heille. Mutta ei mulle kiusallaankaan kerro kun taas mököttää. Kun käskin siivota ja uhkailin rahan menetyksellä

Mitä hittoa teen tuon kanssa, olen kuin ei koko neitiä olisi olemassakaan?

Meillä on ihan samanlaista. Olen aina ollut teinin kanssa hyvissä väleissä, shoppailemme, vietämme aikaa yhdessä ja hän kertoo kaikki asiat minulle.
Välillä - yhä enenevässä määrin - suuttuu minulle jostain ihan käsittämättömän pienestä asiasta tai jos "väittelemme" jostain asiasta tahallaan muistaa väärin ja alkaa vääristelemään asiaa ja minähän provosoidun. Sitten kun laitan teinin järjestykseen alkaa mykkäkoulu ja korostetus ystävällinen keskustelu isän kanssa. Ja piilovittuilu minulle

On mykkäkoulussa niin kauan kun minä annan periksi. Ja sitten taas on kaikki hyvin.

Isälle ei ole KOSKAAN tuollainen, miksi vain minulle ? menee kohta hermot

Vaikka sitä kuinka ajattelee että ei provosoidu tänään niin toisin käy... mitähän sitä pitäisi tehdä, ei ole kiva olla aina ihan raivona ! tyttö kyllä tietää miten saa mut raivoon
- huone kuin kaatopaikka, KAIKKI käyetyt vaatteet kasassa lattialla, pöytä täynnä mukeja ja lautasia, roskat pöydällä vaikka pöydän alla roskis
- kaikki ruoka mitä teen on pahaa, paskaa, yököttävää
- pestyt vaatteet kasaa kaappiin ryttyyn ja kiroilee aamulla kun ei löydä mitään
-kiroilee koko ajan

Uskokaa pois - huoneen sotkuisuudesta nalkutus vaan provosoi teiniä enemmän siihen, että huonetta ei todellakaan tule siivottua. Näin ainakin kaikkien minun tuntemien teinien ja itseni kohdalla on ollut - ja teini-iästä ei ole kovin monta vuotta ;) Jos hän ei kiikuta itse vaatteita pyykkikoriin vaan antaa lojua lattialla, niin siinä olkoot - kyllä jossain vaiheessa havahtuu siihen, että ei ole mitään päällepantavaa. Samoin ne astiatkin alkaa haisemaan ja kasvamaan hometta jossain vaiheessa ja mukavasti löyhkää huoneessa.
Kannattaisi tosin vihjaista, että ne likaiset pyykitkin voi alkaa homehtumaan, tai lika jäädä niin kiinni ettei enää irtoa - samoin ne astiat alkaa haisemaan. Ja että oma vikansa jos ei löydä vaatteita kun kaikki on sikinsokin, järjestetystä kaapista löytää paremmin.

Jos ruoasta sanottaisiin meillä että "paskaa, yököttävää" niin mä ärähtäisin, että ruoasta ei sanota KOSKAAN noin. Sanoisin myös että hän saa sitten itse kokata ruoan silloin kun on pahaa - ja omilla rahoillaan kans.

Ja jos koko ajan lentelisi vittua ja perkelettä niin rangaistus - kotiarestia, tietokone tai puhelin pois, tms.

jos ruokaa haukutaan , niin teini tehkööt sitten ruuat itse ja omailla rahoillaan( ei se kauaa jaksa syödä nuudelia)

olkoot huone siivoamatta, vaikka äitiä kuinka vaivaisi, itse laitoin aina oven kiinnin kun en jaksanut katsella

jos pentu on mykkäkoulussa, ole sinäkin tai siis ole kuin kiukuttelevaa teiniä ei olisi olemassakaan

älä anna rahaa

minä siivon jäljet.En pidä jöötä asiasta.Asiasta voidaan tietty keskustella jos pyytää jotain.Siis neuvotella saako sen mitä haluaa ja neuvottelu aseena käytetään ...:)

Yhteistyössä