Hae Anna.fi-sivustolta

Hiustensiirto

Viestiketju osiossa 'Kropan kohentajat' , käynnistäjänä Yksi harvapäinen, 03.04.2009.

1. Utelias Urpo Vierailija

No niin. Mimmi. Mitä kuuluu?

2. kjgptaqjg<ä Vierailija

Itsellä löydettiin hiustenlähdön syyksi tälläinen kilpirauhashormoni ongelma jota ei testata terveyskeskuksissa normi kilpirauhas testeissä vaan pitää mennä yksityiselle asiantuntija lääkärille ja testitkin pitää tilata rapakon taakaa.. Tämän oireyhtymän ymmärrys ja hoito on vielä niin uutta suomessa. Tähän liittyy todella paljon muutakin terveysongelmaa* kuin hiustenlähtö ja kannattaa katsoa josko on muitakin oireita. Kyseessä voi olla Wilsonin oireyhtymä. Ei Wilsonin tauti, se on eri. Lääkäri mulle vielä lupaili että hiukset kasvaa takaisin.

Thyroid and Hair Loss | Wilson's Syndrome | Wilson's Temperature Syndrome

T3- ja rT3-hormonit - Kilpirauhanen

*
    tässä vain osa oireista jotka kuuluu pakettiin:
    verensokeri heittelee
    kylmyys, alhainen ruumiinlämpö
    mielenterveys ongelmat, aivosumu
    kuume ei nouse vilustuessa
    paha väsymys, lisääntynyt unen tarve
    pms, kuukautishäiriöt
    hiustenlähtö
    kuiva iho, huonot kynnet
    normi tk-kilpparitesteissä ei mitään vikaa, lääkkeeksi annetaan nuppinappeja

3. epätoivoinen Vierailija

Tietääkö kukaan paikkaa missä tästä ongelmasta kärsivät naiset voisivat keskustella asiasta ja ehkä auttaa toisiaan jaksamaan? Yleensä kaikki keskustelut hiustenlähtöön liittyen painottuvat miehiin, ja haluaisin nimenomaan olla yhteyksissä niihin onnettomiin naisiin joiden riesaksi tämä kirous on tullut.

Itse huomasin pitkälle ehtineen hiustenlähtöni / alkavan kaljuuntumisen vasta äskettäin. Jouluna vanhempien luona kylässä äiti kysyi mitä hiuksilleni oli tapahtunut ja silloin lopulta huomasin sen itsekin. Otsalla ja ohimoilla kasvaa 5-15 cm pitkää haituvaa pitkälle päälaelle saakka, pysyvät poissa silmiltä enää n. sadalla ponnarille asti yltävällä hiuksella. Kun ne putoavat edessä on otsatukan leikkaaminen. Paha vaan että tukka on jo niin ohut että otsatukkaa voi tuskin sellaiseksi kutsua, ja kasvonpiirteet ovat otsatukalle täysin sopimattomat. En käsitä miten en ole huomannut ohentumista aiemmin, aina kun tukka on näyttänyt huonolta olen vain ajatellut että olihan se ohut jo aiemmin. 2/3 irtoavista hiuksista on ohuita, alle 20 senttisiä ja kaikki lähtevät juurineen:_(. Ja ihan kun tässä ei olisi jo tarpeeksi, tukka rasvoittuu älyttmän nopeasti mikä saa sen näyttämään entistä säälittävämmältä.

Kävin vähän aikaa sitten asiaan erikoistuneen lääkärin luona, joka totesi että olen malliesimerkki naistyyppisestä kaljuuntumisesta, joka on siis perinnöllistä eikä siihen auta mitkään vitamiinit, aromaterapiat tai muut poppakonstit. Antoi spironolaktonia ja sanoi että jos hyvin käy voi hiusten lähtö pysähtyä sillä. Itse en ole kovin optimistinen, peilistä tuijottaa niin surullinen näky, ja ne haituvat kammassa pistävät itkemään joka päivä. Nyt kun katselen vanhoja kuvia, näkyy otsahiusten oheneminen alkaneen jo viitisen vuotta sitten. Olen vasta 30, ja jo nyt menettämässä hiukseni. Muutoinkin viime vuodet ovat olleet elämässäni tosi vaikeaa aikaa, ja nyt tulee vielä tällainen kaiken päälle. Tunnen itseni kummajaiseksi ja naisen irvikuvaksi, rumaksi säälittäväksi olennoksi. Pelkään että tämä on se viimeinen tekijä joka sysää minut masennukseen. Miten ihmeessä olettte jaksaneet kaiken tämän, kohtalosiskot siellä jossain?

4. Toivotonta Vierailija

Olen 25 vuotias nainen. Hiukset harventuneet syksystä niin että käytän nykyään lähes aina päähinettä. Mieliala on niin masentunut kuin vain voi

5. Tukka takaisin! Vierailija

Hei te ketjun naiset (ja miehet), joita hiustenlähtö koettelee!

Itse olen 28-vuotias nuori nainen, joka kärsii täsmälleen samasta ongelmasta kuin te muutkin. Olen käynyt lääkäreillä, selvittänyt veren vitamiinipitoisuudet ja syön terveellisesti sekä urheilen riittävästi. Minua suorastaan suututtaa se, että tällaisten asioiden kanssa kärsiville vain sanotaan, että syy on hormonaalinen, eikä asialle nyt valitettavasti voi mitään. Hiustenlähtö on naiselle todella iso itsetuntoasia, ja vähintäänkin siihen pitäisi saada jotain apua tai tukea. Minulle ei mainittu hiustensiirroista, Rogainea kyllä suositeltiin. Ajatus tuntui heti epämieluisalta, samoin peruukin käyttäminen. Mieluummin sijoitan kerralla isohkon summan pysyvän lopputuloksen saavuttamiseksi, kuin sijoitan lopulta myös isot rahat tuotteeseen, jota joutuisin käyttämäään säännöllisesti loppuelämäni. Saati että venkslaisin sinkkunaisena peruukkini kanssa kaljuani piilotellen (joka ei siis vielä ole kalju).

Kun lääkärit puhuivat hormonaalisesta hiustenlähdöstä, jäin miettimään, mitä se oikein tarkoittaa. Minulta on testattu kaikki hormoniarvot, mutta niissä ei ollut mitään ongelmaa (kilpirauhasarvot lähentelivät ylärajaa kyllä muutama vuosi sitten, mutta sen jälkeen mitään ei ole havaittu). Oletankin, että tämä "diagnoosi" perinnöllisestä/hormonaalisesta kaljuuntumisesta on vain se helpoin, todennäköisin, ja sen piikkiin on helppo hiustenlähtö laittaa. Omassa perheessäni ja luullakseni myös suvussani kaikilla on hiukset päässä, äidilläni vielä hyvinkin tuuheana. Yksi lääkäri sanoi, että hiustenlähdön taustalla on niin monenlaisia syitä, että lopulta aiheuttajaa voi olla vaikea selvittää.

Tässä tilanteessa ei siis jää hirveästi vaihtoehtoja, muuta kuin ottaa itse härkää sarvista ja toimia. Ymmärrän, että monia teistä masentaa harvenevien hiusten peittely. Joka kerta, kun omasta mielestä hiuksia lähtee liikaa, sitä kauhistelee ja tarkkailee, onko päälaki jälleen kerran hieman läpikuultavampi kuin viimeksi. Huomio kiinnittyy muiden ihmisten tuuheisiin hiuksiin, ja monesti ajattelen, miten hyvät hiukset itsessään jo voivat tehdä ihmisestä niin kauniin ja elinvoimaisen näköisen. Mitäs väliä sillä vinolla nenällä, kuten joku sanoi. Toisaalta, monilla muilla on ehkä ongelmia, joista me hiusongelmaiset emme tiedä mitään. Ja välttämättä sellaiset, joilla ei ole hiusongelmia, eivät kiinnitä huomiota ohuttukkaisiin tylleröihin ja naisiin. Mutta lopulta se oma fiilis asiasta on tietenkin tärkein, minkä vuoksi päätin vihdoin mennä hiustensiirto-operaatioon. Olen valmis sijoittamaan omaan onnellisuuteeni joka ikisen pennin jonka se maksaa. Tunnen, etten parantele itsessäni yhtään mitään, saan vain takaisin sen, mikä oli. Sinä ensimmäinen kirjoittaja, joka kamppailit tukkasi kanssa ja pohdit, mennäkö hiustensiirtoon. Komppaan nimimerkkiä ex-kampaaja: soita ja varaa aika, loppu menee kuin itsestään. Olosi ei tule tuosta varmasti parantumaan, jos jätät asian tekemättä (kun kerran sinulla on rahatkin valmiina). Vaikea kuvitella, että operaation jälkeen, hiuksesi takaisin saaneena olisit tyytymätön siihen miten käytit rahasi. Ylipäätään olen sitä mieltä, että jos on pitkään tilanteessa, joka aiheuttaa stressiä, siihen on yritettävä itse tehdä muutos jos mahdollista. Sinulla on siihen avaimet käsissäsi! Tsemppiä! :)
    Päivittelen itse myöhemmin kuulumisia siitä, miten kaikki meni ja millainen lopputulos oli.

Mitä Prioriniin tulee (mainittu keskustelun alussa), en syö sitä, koska huomasin vertailtuani tuotteita apteekissa, että sehän on täyttä huojausta. Apteekissa on esimerkiksi kotimaisia tuotteita, jotka maksavat murto-osan Priorinin hinnasta, ja joissa vaikuttavia aineita on jopa kymmenkertainen määrä. Jos ymmärsin oikein, Priorin sisältää käytännössä vain Biotiinia (ja sitäkin vähän), muita aineita vain marginaalisesti. Joten syön Acomaxia (kotimainen) ja toista tuotetta, jonka merkkiä en nyt muista. Muut vitamiinit myös kunnossa. Kynnet ovat vahvistuneet, mutta hiusten osalta en ole huomannut mitään muutosta.

6. epätoivoinen Vierailija

Hei!

Ompas vanha ketju.. mutta viimeisimmästä viestistä ei kovinkaan kauaa. Te, jotka olitte operaatioon menossa, onko uusia kuulumisia?

Ps. Täällä yksi 25-vuotias hiustenlähdöstä kärsivä nuori nainen

7. Seurailin tässä mielenkiinnolla hiustensiirtokeskusteluja joissa kyseessä myös naiset. Tiedän kokemuksesta että hiustenlähtö on kova paikka miehellä joten voin kuvitella miten inhottava tilanne tämä on naiselle.

Itse olen seurannut näitä keskustelupalstoja viimeiset 8 vuotta suomalaisilla foorumeilla ja kirjavan tiedon takia olen lähtenyt itseopiskelemaan hiustenlähtö siihen käytettäviä hoitoja sekä hiustensiirtoja ulkomaalaisilta foorumeilta.

Jos suomi on on jollakin osa alueella jäljessä muita maita se on hiustensiirrot.
    Suomessa tehtävät hiustensiirrot ovat todella kalliita ja luonnollinen lopputulos on epävarma.

Keskimääräisesti maailman parhaat hiustensiirtäjät ovat 4 tunnin lentomatkan päässä. Turkissa.

Ympäri maailman ihmiset käyvät hoidattamassa oman ongelman kuntoon Turkissa. Turkissa on todella ammattitaitoiset kirurgit. Sen lisäksi operaation hinnat ovat jopa 1 / 5 siitä mitä maksamme suomessa huonosta työstä.

Itse tutkin muutamaa hyvää vaihtoehtoa turkissa. Päädyin hoitamaan oman kiusallisen ongelman Turkkiin Tohtori Civas Ekremille.

Civas Ekrem on todella suosittu alan tekijä turkissa ja hän on alkanut myös markkinoimaan itseään Suomessa. lisätietoa hänestä löydät www.hiustensiirtoulkomailla.fi Hänen potilaistaan tulee 60 % turkin ulkopuolelta. Hän tekee hiustensiirtoja miehille sekä naisille. hiustensiirtojen lisäksi hän on erikoistunut myös kulmakarvojen ja parran operoimiseen.

Homma lähtee liikenteeseen maksuttomasta konsultaatiosta, jossa kerrot kuvineen oman tilanteesi. voit tilata maksuttoman konsultaation joko www.civashairtransplant.com tai www.hiustensiirtoulkomailla.fi

Suomenkieliseltä sivustolta saa ainakin tällä hetkellä 20% alennuksen operaation.

Kun itse tein päätöksen operaatiosta minulle varattiin aika hiustensiirtoon. lähetin lentolipuista heille kopiot jolloinka he varasivat minulle 4 tähden hotellin Klinikan vierestä. Kuljetus hotellille sekä hotellilta hoidettiin erittäin järjestelmällisesti. Ensimmäisenä päivänä minulle suunniteltiin hiusraja ja keskustelin tohtorin kanssa kaikki mieltä askarruttavat asiat. Toisena päivänä operaation alettiin jo aamulla ja se kesti noin 9 tuntia. Viimeisenä päivänä minulle annettiin tarkat jälkihoito ohjeet ja heitettiin takaisin lentokentälle.
    Tämän jälkeen toipumistani seurattiin sähköpostin välityksellä.

Operaatiosta on nyt 2 vuotta ja tämä olen vain harmissani etten mennyt operaation aiemmin. Itse olen mies ja pidän tukkani nykyisin siilinä. uusin hiustensiirto (motoric Fue) mahdollistaa sen koska operaatiosta ei jää arpia.

Civas ekremin sivuilla on myös kuvia naisille tehdyistä operaatioista. Miehillä ja naisilla operaatio tehdään samalla menetelmällä ja lopputulos on yhtä taattu.

Tässä pieni tietopläjäys hiustensiirrosta. Clinikat vastailevat usein kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

8. Aiika Vierailija

I would advise you to take the hair transplant surgery in Turkey by Dr Ekrem Civas. He is very professional and skilled in his work. He has been doing hair transplant since 1999, so very experienced. My husband had surgery with him last year; I went with him. The doctor was really nice to us; very personal and caring. He made us assured that everything will go fine and answered all our questions. The surgery went great, and right now one year post surgery the results look great. I recommend anyone who wants hair surgery to definitely consider Dr Civas. More info about him check www.civashairtransplant.com.

9. Siiri Siirto Vierailija

Jotta voi siirtää hiuksia pitää olla hiuksia, eikä kukaan turkkilainen saa ohuista hiuksista paksuja.

10. Mariaaa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Synnytyksen jälkeen, hiukseni alkoivat tulla ohuiksi. Aiemmin minulla on aina ollut tuuheat hiukset, vaalean-tummat, aaltoilevat. Voisin kirjoittaa, että näinä aikoina raha ei ole ongelma, mutta se ei ollut ensisijainen näkökulmani. Minulla on vain yksi pää, ja halusin parhaan tuloksen. Etsin tietoa lukuisilta hyviltä keskustelupalstoilta, luin lukuisia kommentteja ennen päätöksentekoa. Kesti jonkin aikaa ennen kuin ymmärsin kaiken tiedon mitä luin ja ennen kuin tein lopullisen päätöksen. Tarkoituksena ei ollut löytää kauneinta klinikkaa, vaan pikemminkin se jossa sain kattavimmat ja tarkimmat tiedot. Olen 34-vuotias, en voi olla unelmoija enää. Lopulta valitsin PHAEYDE Klinikan. He leikkasivat takahiuksiani 15cm, jotka korvattiin hiuksilla viiden päivän hoidon aikana, myöskin huivi oli hyvä ystäväni näinä päivinä. Menettely kesti klo 8 klo 19 asti, hoito olisi edennyt nopeammin, ellen olisi halunnut samaa hoitoa myös etuhiuksiin. Tällä tavalla hiukset saatiin siirrettyä pitkien hiuksieni sekaan. En sanoisi hoitoa kivuliaaksi, mutta se tietysti riippuu henkilöstä: Olen kokenut myös hauskempia päiviä. Etu- ja keskiosaan siirrettiin 3 000 hiussiirrännäistä. Teoriassa, niitä olisi voinut olla vielä enemmänkin, mutta useammilta alueilta olisi pitänyt leikata, ja sanoin nyt katsotaan ensin miltä tuo määrä näyttää. Luulen etten tarvitse lisää hoitoja, sillä hiusten tuuheus on riittävä minulle ja pidän myös niitten lujuudesta. Ehkä, että muiden silmissä hoito ei tehnyt minusta kauniimpaa, mutta syvällä sielussani olen paljon onnellisempi, ja olen tullut paljon itsevarmemmaksi.

11. Ninnuli69 Vierailija

Olen etsinyt useita keskustelupalstoja löytääkseni naisten kokemuksia hiustensiirroista ja en löydä niitä mistään. Eikö kenellekään naiselle ole tehty Suomessa tai suomalaiselle naiselle hiustensiirtoa ulkomailla. Olen epätoivon ja valtavan surun vallassa omien hiusteni suhteen, jotka ovat tässä muutamassa kuukaudessa hävinneet olemattomiin. Itkien lähden töihin ja surulla mietin milloin on edessä se päivä etten viitsi astua kotoa ulos. Häpeän. Häpeän niin valtavasti. Tuntikaupalla olen selaillut eri sivustoja hiustensiirrosta, lukenut eri palstojen kokemuksia kirurgeista ja yrittänyt löytää apua tähän tuskaan. Tämä on naiselle äärimmäisen surullinen tilanne. Olisin niin halunnut kuulla, että onko kenelläkään naisella/naisilla onnistuneita hiustensiirtoja?

12. siirretty Vierailija

On kokemusta valitettavasti. Naisten hiustenlähtö on monesti väliaikaista. Se voi olla monesti myös "laikukasta" eli ei arvattavan kuvion mukaista kuten miehillä.

Hiustensiirrolla ei saada tuuheaa tukkaa, varsinkin kun hiustensiirto tappaa monesti päässä jo olevia hiuksia. Nimensä mukaisesti siirtäisit vain hiuksia paikasta toiseen, eli ne on sitten jostain muualta ohuemmat. Päänahkaan jäävät arvet ovat myös aika järkyttäviä.

Tähänkin ketjuun on pari klinikkaa laittanut mainos"arvostelunsa". Näitä mainoksia ilmestyy foorumeille, blogeihin ja klinikoiden sivuille, mutta koitapa löytää oikea ihminen joka on tyytyväinen hiustensiirtoonsa.

13. hiusveks Vierailija

Minullakin katoaa tukka päästä. Uuttakin tukkaa on kasvanut kaljuihin kohtiin, on todella tummaa ja vahvaa hiusta, mutta kun samaan aikaan lähtee muualta, niin on aika toivoton tilanne.

Periaatteessa voisin vaikka kulkea kaljut läiskät kiiltäen ulkona ja ihmisten ilmoilla: en vaan jaksa surra tuota asiaa, enkä ole koskaan välittänyt muidenkaan ihmisten kaljuista. Silti kaipaan hirveästi ihanaa hiuspehkoani takaisin. Se mikä minua ärsyttää on ihmisten tuijottaminen (usein vieläpä suu auki). En ymmärrä miksi pitää käyttäytyä niin juntisti.

Peruukin saan, jos haluan, joskin lääkäri uskoo, että tämä on ohimenevää, koska tuota uuttaa tukkaa on tulossa koko ajan. SIinä vain voi kestää. Ehkä se peruukki helpottaa sitten niiden muiden ihmisten elämää ettei ihan leuka heiltä mene sijoiltaan tuijottaessan.

Jotain verikokeita otettiin tänään, koska minulla on muitakin yleisoireita: jatkuvasti palelee, olen väsynyt, tuntuu kuumeiselta, mutta harvemmin mittari näyttää edes 36:tta. Kuukautisia en muista nähneeni pitkään aikaan, vaihdevuosia ei ole ainakaan vielä. Raskaana en ole. Saa nyt nähdä mitä verikokeet kertoo. Jotenkin toivon, että ne kertoisivat syyn (oispahan sitten helppo lähteä hoitamaan syytä), vaikka pahoin pelkään, että tulos on että kaikki oli verikokeissa hyvin.

Itsekin olen miettinyt tuota hiustensiirtoa, mutta kun ei se sitten takaa etteikö hiuksia alkaisi lähteä muualta pois, että sitten olisi taas sama tilanne, että toisaalla on nättiä tukkaa, toisaalla sitten kaljuja läikkiä.

tuo Wilsons Temperature Syndrome sivu oli mielenkiintoinen, kiitos siitä linkin tuojalle.

14. Hiusrajalla Vierailija

Olen 38 v. nainen ja hiukseni ovat harventuneet ohimoilta hiljalleen, noin kymmenen vuoden ajan. Otsatukalla peitän korkeaa otsaani ja muuten pitkillä hiuksilla saan peitettyä myös ohimoiden paljaat lahdekkeet. Mutta, asia vaivaa aivan tolkuttomasti.

Suuri määrä energiaa kuluu kaljun peittelyyn ja kyllä, elämässäni on paljon muutakin mietittävää ja elettävää, mutta tämä yksi, omaan identiteettiin ja itsetuntoon vaikuttava asia ei poistu elämästä. Tiedostin etenevän ongelman jo vuosia sitten ja mietinkin konsultaatiokäyntiä Nordströmille. Se jäi kuitenkin käymättä, mutta nyt tälle taakalle on tehtävä jotain.

Harkitsen hiustensiirtoa ja mielellään sen teettäisin Suomessa ja FUE-tekniikalla. Paljon on kuitenkin kysymyksiä, joita pienessä mielessäni pohdin.
    Onkohan Asko Salmi/Medousa/Sairaala Klinikka pätevä hiustensiirroissa? Saisikohan 5000 eurolla jo jotain aikaiseksi?

En halua takaraivoon järjetöntä vekkiä (FUT-tekniikka), joka voi kipuilla ja kiristää vuosia operaation jälkeen. Onnistuukohan FUE-tekniikka ilman, että pitkiä hiuksia leikataan siiliksi? Vai millainen se ottoalue tulee olemaan?

Ulkomaan reissut eivät innosta, sillä yksinäisenä naisena en vain uskalla lähteä jonnekin Turkkiin operaatioon.

Onko muita kanssasiskoja, jotka miettivät hiustensiirtoa? Millaisia mietteitä ja mahdollisia ratkaisuja olette tehneet?

15. Hiusrajalla Vierailija

Olen 38 v. nainen ja hiukseni ovat harventuneet ohimoilta hiljalleen, noin kymmenen vuoden ajan. Otsatukalla peitän korkeaa otsaani ja muuten pitkillä hiuksilla saan peitettyä myös ohimoiden paljaat lahdekkeet. Mutta, asia vaivaa aivan tolkuttomasti.

Suuri määrä energiaa kuluu kaljun peittelyyn ja kyllä, elämässäni on paljon muutakin mietittävää ja elettävää, mutta tämä yksi, omaan identiteettiin ja itsetuntoon vaikuttava asia ei poistu elämästä. Tiedostin etenevän ongelman jo vuosia sitten ja mietinkin konsultaatiokäyntiä Nordströmille. Se jäi kuitenkin käymättä, mutta nyt tälle taakalle on tehtävä jotain.

Harkitsen hiustensiirtoa ja mielellään sen teettäisin Suomessa ja FUE-tekniikalla. Paljon on kuitenkin kysymyksiä, joita pienessä mielessäni pohdin.
    Onkohan Asko Salmi/Medousa/Sairaala Klinikka pätevä hiustensiirroissa? Saisikohan 5000 eurolla jo jotain aikaiseksi?

En halua takaraivoon järjetöntä vekkiä (FUT-tekniikka), joka voi kipuilla ja kiristää vuosia operaation jälkeen. Onnistuukohan FUE-tekniikka ilman, että pitkiä hiuksia leikataan siiliksi? Vai millainen se ottoalue tulee olemaan?

Ulkomaan reissut eivät innosta, sillä yksinäisenä naisena en vain uskalla lähteä jonnekin Turkkiin operaatioon.

Onko muita kanssasiskoja, jotka miettivät hiustensiirtoa? Millaisia mietteitä ja mahdollisia ratkaisuja olette tehneet?

16. vierailija Vierailija

Hei! Olen 41-vuotias nainen ja kävin tässä lähiaikoina hiustensiirrossa Medusassa/KL-sairaalassa. Palvelu oli oikein hyvää! Asko Salmi toimi kirurgina hommassa. Taustani on sellainen, että mulle ei ole kasvanut etuhiukset enää pituutta noin 14 vuoteen. Ovat olleet siis ihmeelliset töpöt ja myös ohimoilta hiuksia oli lähtenyt ajan myötä. Mulle siirrettiin fut-tekniikalla 2500 siirrettä ja hinta oli vähän päälle 5000 e. Nyt jännityksellä odottelen, että millaista "satoa" tulee. Asko Salmi totesi fut-tekniikan olevan hyvä ja toimiva! Ymmärrän vallan hyvin teitä kanssasisaria tämän asian suhteen. Tsemppiä kaikille! -Jankkuliini-

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri