Hmm...voiko tokaluokkalaisen siis viedä "aamuhoitoon" esikouluun???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitensit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitensit

Vieras
Olen huomannut naapurissa asuvan tuttavani vievän aamulla klo 7.30 kuopusta esikouluun viedessään vievän samalla esim sateisina aamuina tokaluokkalaisen myös eskaan odottamaan klo 9 koulun alkamista. Ettei lapsen tarvitse sentäs kävellä sateessa/tuulessa/kylmässä.

Kyseessä täysin terve, reipas 8,5-vuotias tyttö! Oma tokaluokkalainen saa kyllä kävellä säässä kuin säässä ysiin mennessään, vaikka esikoulu onkin ihan koulun vieressä. Mietin vain, mitähän eskantädit sanoisivat, jos kaikki eskalaisten isosisarukset olisivat siellä aina aamuisin "hoidossa". Ja niin...meiltä on vain sen 2km kävelymatkaa koululle.

Mun nähdäkseni siihen pihalle saa kyllä tulla leikkimään, mutta sisälle ei saa mennä eivätkä tädit "vahdi perään" vaan itsensä on sit hoideltava kuitenkin. En sitten tiedä, jos kyseessä on esim. erityislapsi että olisiko jotain erityistä hoitosopimusta tehty kaupungin kanssa. Oletko varma ettei mitään tällaista ole taustalla, ehkäpä naapurit eivät vaan halua kuuluttaa asiaa pitkin kyliä?

Onko siellä päiväkodissa iltapäivätoimintaa koululaisille? Monissa kunnissa järjestetään iltapäiv'kerhot päiväkotien tiloissa ja myös aamupäivisin on mahdollisuus näihin. Tosin en kyllä tiedä ketään kuka vielä tokaluokkalaisen näihin ilmottaisi, saati että se tokaluokkalainen suostuisi menemään.

Muistakaa, että lapsia on erilaisia. Naapurinne eivät välttämättä halua kuuluttaa lasten diagnooseja tai muuta syytä erikoisjärjestelyihin kaikkien rääpittäväksi, kun tästäkin aloituksesta huomaa, että kyräily ja kyttäys ovat nimenomaan naisten keskuudessa pop... (vai oletteko huomanneet, että miehet olisivat huolissaan esimerkiksi naapurin lapsen kouluun kulkemisesta ;) )

Ei meillä ainakaan voi tulla edes pihalle leikkimään, vastuukysymys.

Mutta se on eri asia jos pk:ssa, esikoulun yhteydessä toimii esim. aamu/iltapäiväkerho. Nehän on sitten maksullisia ja niissä ohjaajat on tietty lapsista vastuussa ja järkkää heille toimintaa jne.

Ei ole mikään erityislapsi, koska olemme naapurin kanssa niin hyviä kavereita että hän käy kyllä lastensa sairaudet läpi minulle. Ja koska esikoisensa leikkii meillä yleensä iltapäivät koulun jälkeen, olen lasta nähnytkin.
Meillä aamu- ja ip-hoito on vain ekaluokkalaisille. Kaveri laittaa tokaluokkalaiselleen aamupalan mukaan ja lapsi syö aamupalan eskassa, leikkii siellä sitten myös koulun alkua odotellessaan. Ja näin´siis silloin, kun on "huono" sää kävellä kouluun.

[QUOTE="nekku";27205967]menisit töihin, kun päässä noin viiraa[/QUOTE]

Kiitos, olen kyllä töissä :) Pohdin vain, miksi joidenkin lapset ovat sokerista eivätkä kestä kävelyä sateessa tai tuulessa.

Yhteistyössä