Hmmm...noloa juttua vauvan pippelistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Nolostuttaa jo etukäteen, mutta minkäs teet, kun huoli iskee.

Onko normaalia, jos poikavauvan (5kk) pippeli on n. sentin mittainen, ryppyinen, jotenkin kireän oloinen? Puhdistelin sitä tässä yhtenä päivänä ja kiinnitin huomiota tuohon kireyteen. Muuten en yhtään olisi tätä ajatellut, mutta satuin näkemään kuvan toisesta samanikäisestä poikavauvasta, jonka pippeli oli IHAN erilainen, huomattavasti pitempi ja sileä.

Ok, kai pippeleitäkin on erilaisia vauvoillakin, eihän ne aikuisillakaan ole samanlaisia, mutta pisti silti mietityttämään. Äitinä sitä heti alkaa ajatukset laukata jo nuoruuteen ja mahdollisiin itsetunto-asioihin, mitä pienenpieni pippeli voi aiheuttaa. Puhumattakaan siitä, jos takana on jotain hormonihäikkää?

Pahoittelen, jos tämä on ihan soopaa, mutta kun ei ole mitään mihin vertailla, niin ei voi tietää.

Kiitos asiallisista vastauksista, kettuiluihin en aio vastata.

siis miten sä sitä erikoisemmin puhdistelit ? emmä koskaan ole puhdistellut. peruspyllypesut vaan ja suihkupesut..
tuskin vauvas pippelis mitään häikkää on - älä huoli.

Minä olen myös vauvauinnissa huomannut ja kavereiden poikavauvoja alasti nähdessä, että tosi monilla poikavauvoilla on ihan minimaalinen pippeli. Juuri ja juuri jotain pippeliksi tulkittavaa siellä jalkojen välissä. Meidän pojalla on aina ollut ihan erilainen pippeli ja ennen omia lapsia olin kuvitellut, että sellaisia ne on kaikilla, mutta sittemmin olen nähny tnäitä minipippeleitä.

Onpas oudot jutut. :D

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
siis miten sä sitä erikoisemmin puhdistelit ? emmä koskaan ole puhdistellut. peruspyllypesut vaan ja suihkupesut..
tuskin vauvas pippelis mitään häikkää on - älä huoli.

Talkkia oli päässyt kertymään siihen pippelin juureen niin sitä sitten puhdistelin, kun ei ollut vesipesussa lähtenyt.

Kiitos vastauksesta.

jos asia kovastikkin mietityttää niin kannattaa neuvolan tätiä pyytää tarkistamaan asia, mie en ole asiaa joutunut miettimään joten en nyt oikein osaa muuta neuvoa antaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen myös vauvauinnissa huomannut ja kavereiden poikavauvoja alasti nähdessä, että tosi monilla poikavauvoilla on ihan minimaalinen pippeli. Juuri ja juuri jotain pippeliksi tulkittavaa siellä jalkojen välissä. Meidän pojalla on aina ollut ihan erilainen pippeli ja ennen omia lapsia olin kuvitellut, että sellaisia ne on kaikilla, mutta sittemmin olen nähny tnäitä minipippeleitä.

Onpas oudot jutut. :D

Huoh, ihana kuulla, että on muitakin minipippeleitä. Hehhee, on tää tosiaan vähän outo puheenaihe =)

Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
jos asia kovastikkin mietityttää niin kannattaa neuvolan tätiä pyytää tarkistamaan asia, mie en ole asiaa joutunut miettimään joten en nyt oikein osaa muuta neuvoa antaa

Ajattelinkin kyllä, että kaipa ne neuvolassa olisivat siihen asiaan tarttuneet (öh, siis kuvaannollisesti), jos siinä jotain häikkää olisi. Ehkä kysyn, jos kehtaan, ensi kerralla...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Ajattelinkin kyllä, että kaipa ne neuvolassa olisivat siihen asiaan tarttuneet (öh, siis kuvaannollisesti), jos siinä jotain häikkää olisi. Ehkä kysyn, jos kehtaan, ensi kerralla...

Uskoisin että olisivat sanoneet jos olisi jotain epänormaalia. Varmasti normaalin variaation piiriin mahtuu monenlaista. Onhan tuo tärkeä asia.

kannattaa kysästä, kyllä se täti varmasti osaa pelkällä vilkaisulla todeta että onko jotain huolenaihetta.. ja kun/jos ei ole niin sie saat asian pois mielestä :)

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
siis 5 kk ikäiseltä vedät esinahkaa taaksepäin?

? En vetänyt kyllä mitään.

no miten tulit tulokseen,että vauvan pippelissä on kireyttä jos et ole esinahkaa liikutellut?
todella oudolta kuullostaa

Minä "nostin" sitä ylöspäin, jotta sain putsattua sen pippelin juuren. En tarkoittanut kireydellä esinahkan kireyttä.

En ole provo, jos sitä tarkoitat tuolla oudolla. Olen vain (ilmeisesti turhasta) huolestunut esikoisen äiti =)

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
siis 5 kk ikäiseltä vedät esinahkaa taaksepäin?

? En vetänyt kyllä mitään.

no miten tulit tulokseen,että vauvan pippelissä on kireyttä jos et ole esinahkaa liikutellut?
todella oudolta kuullostaa

Minä "nostin" sitä ylöspäin, jotta sain putsattua sen pippelin juuren. En tarkoittanut kireydellä esinahkan kireyttä.

En ole provo, jos sitä tarkoitat tuolla oudolla. Olen vain (ilmeisesti turhasta) huolestunut esikoisen äiti =)

Esinahkaan koskeminen on vain palstalla rikosilmoituksen arvoinen juttu.

Kaikkien vauvojen pippeli on erilainen. Kuten aikuisilla miehilläkin ?
Toisilla on sellainen pieni nysä, toisilla pidempi.
Normaalia siis.

Kivekset ja pippeli tarkistataan neuvolalääkärin käynneillä, 5 vuotiaana tarkistetaan että kivekset on laskeutuneet.

Jos lapsesi pippeli olisi epänormaalin pieni, olisi se sanottu jo synnärillä. Meidän pojan peli mitattiin synnärin ekassa lääkärintarkastuksessa. Oli sellainen pikkuruinen ja kurttuinen. Ihan normaali kuitenkin, totesi lääkäri.

Nyt ikää 2 vuotta ja peli on ihan normaali, ei kai erityisen iso muttei minikään. Neuvolassa eivät ole koskaan kommentoineet mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ei hätää:
Kaikkien vauvojen pippeli on erilainen. Kuten aikuisilla miehilläkin ?
Toisilla on sellainen pieni nysä, toisilla pidempi.
Normaalia siis.

Kivekset ja pippeli tarkistataan neuvolalääkärin käynneillä, 5 vuotiaana tarkistetaan että kivekset on laskeutuneet.

Oikaisen tätä vastausta vähän: kiveksetkin tarkistetaan jo synnärillä sekä jokaisella neuvolakerralla. Jos niitä aletaan etsiä 5-vuotiaana, ollaan jo aika pahasti myöhässä.

Elä huoli ap. Pippeli on jokasella omanlaisensa ja koko jne vaihtelevat. Omalla pojallani oli vauvana tosi pieni, nyt 1,5v on jo selvemmin mittaa tullut kehon kasvun myötä. Kyl ne sanois neuvolassa jos ois aihetta.
Lääkäri on kahdesti tarkastanut kivekset ja pippelin silleen ylipäänsä, terkka ei koskaan kiveksiä oo kattonu, sen vaan vilassu mitä näkee kun lasta alasti mitataan. Ja kyllä se esikoisen äiti vaan miettii vaikka ja mitä, se on aivan sitä uutta äitiyttä =)

Kuopuksen synnyttyä juttelin synnärillä lähtötarkastusta tekevän lääkärin kanssa juuri tuosta pippelien koosta. Hän sanoi että toisilla, varsinkin vähänkään pulleammilla vauvoilla se pippeli jää tavallaan näkymättömiin sinne rasvakerroksen alle ja esiin jää vain pieni nysä. Eli näinollen vaikka pippeli näyttääkin pieneltä, se ei välttämättä sitä ole. Vanhemmat ovat kuulemma hirmu usein ollut huolestuneita juuri tuosta asiasta.
Eli älä huoli, eiköhän se ihan normaali ole!!!

Yhteistyössä