Hoidatko puolisosi aiemmasta liitosta olevat lapset, jos olet itse kotona ja puolisosi entinen on töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muikku"

Vieras
Varmaan monella on tämä tilanne: Puolisollasi on aiemmasta liitosta lapsia, jotka asuvat äitinsä/isänsä luona (siis puolisosi entisen luona). Lapset ovat tietysti teillä esim. joka toinen viikonloppu jne.

Oletetaan, että sinä olet kotona joko työttömänä tai hoidat omiasi ja/tai puolisosi ja sinun yhteisiä lapsia.
Puolisosi entinen taas on töissä. Hoidatko sinä myös puolisosi ja hänen entisensä lapsia? Vai viedäänkö heidät hoitopaikkaan?

Monimutkaisesti kysytty, mutta ehkä joku ymmärsi:)

Periaatteessa oli niin, että miehen tytär oli meillä silloin, kun miehellä oli vapaata, vuorotyöläisenä hän saattoi pitää tyttöä luonamme arkisinkin, joten se vähensi päiväkotiaikaa. Mutta kun olin äitiyslomilla, tyttö oli kyllä usein meillä vaikka isänsä olisikin ollut töissä. Silloin lähinnä tytön äidin työvuorojen ja menojen mukaan mentiin. Hyvin toimi. Alku oli hankalaa ja myöhemmin, kun lapsi oli jo melkein aikuinen, oli taas vaikeaa. Mutta monta vuotta meni hyvin.

Pitäisikö vastaus muotoilla näin: "En tietenkään hoida vaan tuuppaan kakarat ovesta ulos lelukasseineen ja sanon: koittakaa pärjäillä. Äiti/isä tulee teidät hakemaan töiden jälkeen."

Tarkoittiko tämä kysyjä nyt siis viikonloppua, jolloin nyksän ja sen eksän lapset ovat luonanne?

Viimeksi muokattu:
Jos ymmärsin kysymyksen oikein niin... Hypoteettisessa tilanteessa kyllä juu, voisin hoitaa jos saisin kotihoidontuen heistä :) Mikäs siinä! Jos olisin työttömänä niin en lupautuisi kauheasti heitä hoitamaan, sillä olettaisin saavani töitä piakkoin. Jos sen sijaan olisin hoitovapaalla oman lapsen kanssa niin voisin toimia pph:na puolison edellisen liiton lapsille jos se hänen exälleen sopisi. Jos taas meillä olisi vuoroviikko systeemi niin voisin kyllä pitää edellisen liiton lapset kotona silloin, kun asuisivat meillä. Olisihan se sisaruksille mukavaa saada viettää päiviä yhdessä! :)

Omat vanhemmat hoitaa eli jos miehellä menoja, lapset on äidillä. Tai isovanhemmillla. Joskus toki minäkin hoidan, mutta vastustan olisi tuoda lapsia minulle hoitoon, jos isä poissa ja äiti tai mummot kaipaa. Sitä tilannetta ei ole ollut, eyttä pitäisi päiväkoti ja kotitöitä punnita. Vaikea sanoa, ehkäpä äiti järjestäisi, koska siellä asuvat pääsääntöisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24655043:
Pitäisikö vastaus muotoilla näin: "En tietenkään hoida vaan tuuppaan kakarat ovesta ulos lelukasseineen ja sanon: koittakaa pärjäillä. Äiti/isä tulee teidät hakemaan töiden jälkeen."

Tarkoittiko tämä kysyjä nyt siis viikonloppua, jolloin nyksän ja sen eksän lapset ovat luonanne?

En tainnut osata muotoilla kysymystäni kovin hyvin:(

Otan esimerkin, joka on kuvitteellinen. Arvelen, että tälläinen tapaus voisi olla ihan tottakin.
Minä olen äiti, jolla on pieniä lapsia edellisestä liitosta. Lapset asuvat luonani. Nykyisellä miehelläni on edellisestä liitosta pieniä lapsia, jotka asuvat pääsääntöisesti äitinsä luona. Mieheni lapset ovat meillä säännöllisesti joka toinen viikonloppu. Lisäksi pidempiä aikoja lomilla ja joskus muulloinkin.
Minä hoidan lapsiani kotona. Mieheni lasten äiti (siis mieheni entinen puoliso) käy töissä. Myös mieheni käy töissä.
Hoitaisiko tässä tapauksessa miehesi lapsia kotonanne vai veisikö äiti (miehesi entinen) ne hoitopaikkaan?

Kun Tytär½ oli pieni, hoidin häntä tarvittaessa ja äijän ex hoiti meidän lapsiamme. Ja tasapuolisuuden nimissä hoidin myös äijän exän uudesta suhteesta syntyneitä lapsia. Miksen olisi, olimme silloinkin ystäviä?

Hoitaisiko tässä tapauksessa miehesi lapsia kotonanne vai veisikö äiti (miehesi entinen) ne hoitopaikkaan?

Kysyt siis, että toimisitko miehesi lasten perhepäivähoitajana jos heidän äitinsä olisi töissä :) Olettaen, että äiti siis on lähihuoltaja. Minä vastasin, että kyllä, minä voisin toimia heidän perhepäivähoitajanaan jos minulle maksettaisiin siitä jotain korvausta - esim kotihoidontuki tai yksityisen hoidon tuki. Tämä luonnollisesti edellyttäisi sitä, että miehen ex, eli lasten äiti ja lähihuoltaja, olisi valmis tällaiseen ratkaisuun. Ilmaiseksi en heitä hoitaisi 40-45 tuntia viikosta, se olisi työtä. Sen sijaan lyhyempiä pätkiä totta kai voisin omilla ehdoillani heitä hoitaa tarpeen mukaan.

Onneksi tuo tilanne kuuluu jo menneisyyteen, koska siitä oli pelkkiä hankaluuksia. Mies teki paljon viikonloppu- ja yövuoroja. Hänen 3v. poikansa tuli myös näinä viikonloppuina meille. Minä vahdin siis poikaa nämä ajat, eli miehen ex ei laittanut häntä hoitoon. Kun poika sunnuntaiaamuisin kli 8 heräili,minä olin tietysti se joka heräili syöttämään. Mies sai nukkua puolille päivin. Olin töissä ja itselläni on lapsi myös (vanhempi, ei herätellyt öisin, eikä vaatinut aamusyöttämistä klo 8). Täytyy sanoa, että väsyin nopeasti tuohon touhuun. Siitä sain myöhemmin kuulla mieheltä kovia syytöksiä. Ero tuli muista syistä ja hyvä oli, että tuli.

Mä en ole ihan varma, mitä tässä nyt kysytään. Että ottaisinko lapset meille hoitoon siksi aikaa kun heidän äitinsä on töissä, ja äidin päästyä kotiin hän hakisi meiltä lapset? Vai sitä, että lapset tulevat meille tapaamissopimuksen mukaan vaikka vuoroviikoin, ja isä on töissä, hoidanko lapsia vai viekö isä heidät hoitoon?

En alkaisi perhepäivähoitajaksi lapsille, mutta niinä aikoina kun lapset meillä asuisivat, hoitaisin toki heitä kun kerran olen kotona, jos isän kanssa niin sovittaisiin. Ellei lapsille olisi parempi mennä päivähoitoon vaikka edes muutamaksi tunniksi, jos kaipaisivat sinne kovasti ja olisi heille ikävää olla vuoroviikot erossa päiväkotikavereista.

[QUOTE="vieras";24655203]Mä en ole ihan varma, mitä tässä nyt kysytään. Että ottaisinko lapset meille hoitoon siksi aikaa kun heidän äitinsä on töissä, ja äidin päästyä kotiin hän hakisi meiltä lapset?
[/QUOTE]

Kysyn juuri tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24655070:
Kiva yleistys, tämäkin tietysti oli vitsi, jota en (taaskaan)tajunnut.

hyvinkin yleistä.
Perheessä neljä lasta eron astuessa voimaan.Lapset asuvat äidillä, joka tekee 8h työpäivää plus tunnin matkat suuntaan.
Lapset silloin hoidossa lähes 10h päiviä.
Isä asuu uuden naikkosen kanssa samassa kaupungissa. Ja käy työssä 7-15 työmatkoihin menee 15min.
Isä ei hae lapsiaan hoidosta vaikka siihen on mahdollisuus. Isällä myös vapaapäiviä eikä pidä lapsia silloin luonaan vaan ovat sen 10h hoidossa.

Mihin isän velvollisuus katosi.

Ennen eroa haki lapset hoidosta ilman ongelmia.

[QUOTE="vieras";24655347]hyvinkin yleistä.
Perheessä neljä lasta eron astuessa voimaan.Lapset asuvat äidillä, joka tekee 8h työpäivää plus tunnin matkat suuntaan.
Lapset silloin hoidossa lähes 10h päiviä.
Isä asuu uuden naikkosen kanssa samassa kaupungissa. Ja käy työssä 7-15 työmatkoihin menee 15min.
Isä ei hae lapsiaan hoidosta vaikka siihen on mahdollisuus. Isällä myös vapaapäiviä eikä pidä lapsia silloin luonaan vaan ovat sen 10h hoidossa.

Mihin isän velvollisuus katosi.

Ennen eroa haki lapset hoidosta ilman ongelmia.[/QUOTE]
Siis yleistä yhden tapauksen perusteella. Niinpä tietysti.

Sitten ihan offtopic: taitaa siepata eniten tässä eksäsi uusi, muutoin häntä ei naikkoseksi nimiteltäisi.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24655355:
Siis yleistä yhden tapauksen perusteella. Niinpä tietysti.

Sitten ihan offtopic: taitaa siepata eniten tässä eksäsi uusi, muutoin häntä ei naikkoseksi nimiteltäisi.

olen naimisissa oleva hoitaja

[QUOTE="vieras";24655371]ei vaan kymmenien perheiden tarina päiväkodeissa ja pph.[/QUOTE]
Suomessa on tuhansia eroperheitä, puhut siis noin promillesta tapauksia otoksena kokonaismäärästä. Se, että muutamia tapauksia on, ei tee suurimmasta osasta vastuuttomia hunsvotteja.

En tainnut osata muotoilla kysymystäni kovin hyvin:(

Otan esimerkin, joka on kuvitteellinen. Arvelen, että tälläinen tapaus voisi olla ihan tottakin.
Minä olen äiti, jolla on pieniä lapsia edellisestä liitosta. Lapset asuvat luonani. Nykyisellä miehelläni on edellisestä liitosta pieniä lapsia, jotka asuvat pääsääntöisesti äitinsä luona. Mieheni lapset ovat meillä säännöllisesti joka toinen viikonloppu. Lisäksi pidempiä aikoja lomilla ja joskus muulloinkin.
Minä hoidan lapsiani kotona. Mieheni lasten äiti (siis mieheni entinen puoliso) käy töissä. Myös mieheni käy töissä.

Muistutan tuosta ylläolevasta, alkuperäisestä kysymyksestä :)
Miten SINÄ toimisit äitipuolena tässä tapauksessa?

Ei ole kokemusta uusperheestä. Mutta siis jos tilanne olisi tuo että äiti olisi lähivanhempi ja lapset isällään viikonloppuja ja lomia, niin normiarjessa olisivat tavallisesti päivähoidossa äitinsä ollessa töissä. Viikonloppuja ja muina tapaamisaikoina voisin hoitaa jos miehellä olisi silloin täitä tai muita pakollisia menoja. Myös jos äidille tulisi satunnaisesti ongelmia lasten hoidon kanssa ja tarvisi tällöin jotain hoitajaa niin voisin tulla vastaan. Mutta siis perhepäivähoitajaksi en rupeaisi.

Yhteistyössä