Hoidettiinko uusiutuvaa gen.herpestäsi raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kova huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kova huoli

Vieras
Tarkoitan siis lääkehoitoa alku/keskiraskaudesta uusiutuvalle herpekselle(estolääk syön loppuraskaudessa)?

Minulle on sanottu että riski on pieni jos oireilee raskausaikana, ettei siitä tarvitse huolestua, MUTTA nyt luin jostain lääkärijutusta, että herpestä hoidettaisiin lääkkeillä raskausaikana että minimoidaan riski siirtyä sikiölle (vaikka riski onkin pieni, yleensä riski sikiölle vasta synnytyksessä)

Ihan kamala huoli jo itse herpeksestä ja nyt tajusin että se oireili alkuraskaudesta + vähän myöhemmin enkä tajunnut edes kysyä lääkitystä, kun joskus sanottiin ettei tarv siitä murehtia.

Mulle sanottiin, että herpeksestä ei ole sikiölle mitään haittaa, ellei oireile raskauden aikana ensimmäistä kertaa. Lääkkeitä ei suositella ellei ole ihan pakko, ts, ei kestä oireita.

Itselläni oireet kestää vain 2-4 päivää eivätkä ole pahoja, siis tunnen asian vain jos satun pyyhkimään vessassa käydessä siitä kohden tai istun jotenkin oudosti. Pari näppylää ilmestyy yleensä vain. Näiden takia en ole ajatellutkaan lääkitystä, koska en kärsi oireista. Nyt kuitenkin pelkään että vauva on saanut jo mahassa tartunnan kun sitä virusmäärää ei ole lääkkeillä pienennetty.

Mahassa saatuja sikiötartuntoja on 5% tapauksista, joita on n.10 kpl vuodessa, eli yksi sikiö kahdessa vuodessa keskimäärin ja SILTI pelkään että osuu kohdalleni...:(

Kiitos SQuawe vastauksesta, se jo helpottaa että jollakin muullakin on tämä riesa..!

SeInka: Kiitos vastauksesta! Ja tosiaan riski on tosi pieni, myös synnytys hoidetaan iv-lääkkein täällä alakautta VAIKKA olisi oireita. Jos siis kyse uusiutuvasta vaivasta. Luulen myös että nuo raskausaikana tapahtuneet ovat johtuneet rajusta ensi tartunnasta, jolloin rakkulat tosiaan leviävät yleensä "joka paikkaan".

Tutkin asiaa enemmänkin esikoisen raskausaikana (joten enää en muista lähteitä), mutta nimenomaan luin, että tartuntariski on ainoastaan silloin, kun herpes oireilee ensimmäisen kerran, muuten kehossa on tarpeeksi vasta-aineita suojaamaan sikiötä. Ja tosiaan alatiesynnytys ei mikään este vaan sitten vaan estolääkitys eikä riskiä ole.

Mulla nienomaan oireilee raskausaikana, johtunee hormoneista. Muuten ei ole ollut mitään ikuisuuksiin, mutta jossain vaiheessa raskautta saattoi tulla rakkulaa parin viikon välein :headwall:. Parissa päivässä onneksi aina helpottaa.

Minulla ei oireillut esikoista odottaessa mutta nyt jo sen pari kertaa...:(

Minäkin olen tutkinut kaikenmaailman lähteet, mutta ikävä kyllä se riski on olemassa synnytyksen yhteydessä (joskus jopa vaikkei olisi oireita sillä hetkellä). Vaikkakin vain 1-5 % riski, joissakin lähteissä 1-3%. Ja raskaudenaikana tuo miniriski.

Saako Inka kysyä, söitkö estolääkityksen loppuraskaudesta? Miten sairaalassa suhtauduttiin asiaa, tarkastivatko paikkoja tms? Entäs se anturi joka laitettiin vauvan päähän sydänääniä varten, kiinnitettiinkö sitä synnytyksessä kun olit oireillut kuitenkin raskausaikana?

Mulle tuli järkytykseksi herpes ensimmäisen kerran raskausaikana. Kaksi viikkoa istukkabiopsian jälkeen. Epäilen, että stressi puhkaisi sen (kun jouduin odottamaan vauvan suuren niskaturvotuksen takia istukkabiopsian tuloksia sen pari viikkoa). Huojennus oli suuri, kun postissa tuli tieto, että vauvalla oli terveet kromosomit! Mutta saman tien alkoi herpesoireet, ja olin että mitä ihmettä tää nyt on. Se meni niin pahaksi, että levisi kohdun suulle saakka ja olin tosi kipeä. Jouduin sairaalaan suonensisäiseen antibioottitiputukseen, meni kolmet eri antibiootit.

Raskauden aikana herpes uusi vähän väliä, ja aloitin aina silloin lääkityksen, koska pelkäsin sen menevän tosi pahaksi. Se iski myös heti synnytyksen jälkeen, oli joulunpyhät eikä lääkäri enää loppuraskauden estolääkityksen jälkeen ollut uusinut reseptiä. Onneksi sain sen päivystävältä lääkäriltä puhelimitse apteekkiin, joka päivysti myös pyhäpäivinä....aika rumbaa...kaksi ekaa vuotta sairastin sitä aktiivisena lukemattomia kertoja vuodessa, sen jälkeen harventunut oireilu ja muutenkin lievempänä.

Vauva selvisi, Luojan kiitos terveenä...

Itselleni on täysi mysteeri, mistä tartunnan sain :(

Kerroin tuon kokemukseni ekasta pahasta genitaaliherpesinfektiosta raskauden ajalta siksi, että noinkin myönteisesti voi käydä, että lopputuloksena on terve vauva äidin rajuista infektioista ja lääkityksestä huolimatta :)