Oireiliko herpeksesi raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanni"

Vieras
Ja jos oireili niin kuinka usein? Hoidettiinko sitä lääkkeillä?

Otitko estolääkityksen ennen synnytystä?

Itse aion syödä estolääkityksen. Vuosia poissa ollut herpes oireili parilla näpyllä alkuraskaudesta, ja nyt lähempänä 30 viikkoa oli kans pari pientä näppyä jotka tulkitsisin tuoksi vaivaksi vaikka lievänä oireet tosiaan ilmentyi.

Voi kertoa kokemuksia niin alapään herpeksestä kuin huuliherpeksestä. Kaverillani huuliherpes on ollut oireisena todella usein raskausaikana...Ja toki sekin on pelottavaa jos oireilee vielä synnytyksen jälkeen ja joutuu varomaan vauvan kanssa.

Sain huuliherpeksen raskauden aikana ilmeisesti ensitartunta, enkä ollut kantaja aiemmin. Nousi korkea kuume ja olin aivan tajuttoman kipeä 3 päivää, jonka jälkeen rakkuloita tuli huulet täyteen ja ympäri kasvoja n. 20 kpl alimmat kaulassa ja ylimmät silmäkulmassa. Sain viruslääkityksen ja rakkulat paranivat.

Toisen raskauden aikana sain sitten tuon saman vaivan silmään, lääkityksellä parani, mutta tuli vielä uudelleen ja sain estolääkityksen loppuraskauden ajaksi. Herpes silmässä on aivan järkyttävän kipeä ja vasta kolmas lääkäri antoi oikean diagnoosin, kun rakkuloita oli jo silmäluomellakin. En toivo kenellekään.

Raskaus muuttaa omaa vastustuskykyä sen verran, että silloin on alttiimpi tuollaisille jutuille:( Suosittelen kääntymään lääkärin puoleen ja ottamaan estolääkityksen. Eikö tuo alapään herpes voi olla vauvalle vaaraksi.

Huuliherpes tuli heti ekoilla viikoilla, edellisen kerran oli edellisen raskauden aikana 2vuotta sitten. Mutta käytin Zoviraxia ja se siitä. Sukupuoliherpes kyllä kuulostais vaarallisemmalta etenkin synnytyksen lähestyessä..

Mulla huuliherpes tulee melko harvoin, mutta molempien raskauksien ja imetyksen aikana on tullut useammin. Nyt tämän raskauden puolessa välissä sain huuliherpeksen riesaksi kaksi kertaa kuukauden sisällä. Voi sitä **tutuksen määrää. Koskaan ei ole tullut noin pian uudestaan. Ja mulla kun ei tule mitään pikkunäppylää vaan koko huuli paisuu ja turpoaa kuin naamassa roikkuisi iso paprika. Kivaa! En sitten tiedä altistaako raskaus tälle vaivalle jotenkin.

Tiedän kyllä kaikki herpeksen riskit jne. Onhan se vauvalle tarttuessaan vaarallinen, siksi näitä kyselenkin että miten muilla on oireillut. Ja tiedän tarkkaan lääkärien kommentit, no panic! :)

Raskaus tosiaan laskee vastustuskykyä ja siksi monella oireilee tiheään.

Olen aina pelännyt tuota silmään tarttumista. Voi kun siltä säästyisi.

Niinpä, se on tosi vaarallinen tarttuessaan vastasyntyneeseen....:/ Itse olen noita vältellyt katsomasta. Suomessa näitä tartuntoja on alle 10 vuodessa, gen.herpeksen kantajia 20% (suurinosa tietämättään) eli siihen nähden vähän. Kamalia vaan joka ikinen tapaus...:( Lääkäri lohdutti että nuo tartunnat ovat yleensä juuri pahimpia niillä joilla ei ole tietoa herpeksestään eikä välttämättä osata tarkkaillakaan ajoissa. Harvoin tarttuu silloin kun herpes on tiedossa ja sitä hoidetaan ennen synnytystä.

Pitää vaan toivoa omallekin kohdalle parasta. Yleinen virus kuitenkin, en onneksi ole ainut, vaikka häpeällisenä tämän koenkin. Asiaa peitellään ehkä liikaa vielä nykypäivänäkin yleisyyteen nähden. Ymmärtäähän sen. Niin monella se vaan oireettomana on.

Mulla on (kohta) takana kaksi raskautta, ja molemmissa herpes on oireillut ainakin jossain vaiheessa raskautta tosi pahasti. Ei siis mitenkään normaalia rajummin, mutta usein, jopa kahden viikon välein :(. Mulla muutenkin selvästi sidoksissa hormonien heittelyyn, koska normitilassa oireilee aina tietyssä vaiheessa kiertoa ja jos olen vaihtanut pillerimerkkiä tms. Ja vastustuskyky tietysti raskaana alenee kanssa.
Onneksi tartunta oli tiedossa jo ennen raskauksia, eli siitä ei ole vaaraa :). Esikoisen kanssa sain estolääkityksen, tämä toinen syntynee suunnitellulla sektiolla, eli lääkitys ei ole tarpeen. Jos nyt sattuisi niin huono tuuri, että päättää syntyä ennen sektioaikaa ja juuri silloin olisi oireileva herpes, niin se on sitten vaan se sektio kiireellisenä versiona. Tosin kun kyse ei ole ensimmäisestä oireilusta, pitäisi vauvallakin olla jo jotain vastustuskykyä tuota vastaan ja mullekin on sanottu, että jos näpyt on vähäisiä eivätkä ihan kriittisimmässä kohdassa, niin joskus vaan peittävät ne vaikka laastarilla tms.

SeInka: Kiitos kun kerroit tarinasi! :) Tosiaan vauva on saanut jo vasta-aineita niin ei tartu niin helposti. Tiedän työni kautta useamman äidin jolla herpes on oireillut juuri synnytyksen aikaan ja he synnyttivät normaalisti alakautta, saivat vaan suoneen lääkityksen ja sen jälkeen vauvaa tarkkailtiin hieman paremmin. Lääkärit valitsevat nykyään tosiaan sen alatiesynnytyksen sektion sijaan jos on kyse uusiutuvasta herpeksestä. Ensitartunta on sitten jo pahempi ja silloin leikataan.

^Juu, näin mäkin olen ymmärtänyt. Mulla vaan ehkä herkemmin menisi siihen sektioon kuitenkin, koska se oli jo alunperinkin suunniteltu (puoliksi pelko-, puoliksi ahtaat paikat -sektio). Mutta kiva kuulla, että jos nyt kävisi niin, että synnytys lähtee käyntiin itsestään ja näyttää menevän nopeasti ja hyvin niine itarvitse ainakaan herpeksen takia turhaan leikata :).
Itse asiassa viimeksi herpes oireili juuri pari päivää sitten, ja nyt sektioon aikaa 1,5 viikkoa eli melko epätodennäköist,ä että ehtisi tässä välissä uusia. Mutta koputan puuta.

Mulla tuli kerran huuleen herpes, juuri kun tein raskaustestiä. Sen jälkeen ei tullut koko raskausaikana. Ja itse asiassa tuolloin testin tekovaiheessa tuli 2kpl rakkuloita, mitä ei oo koskaan enne käynyt.