Hoitajat tartuttaa tahallaan lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin olen kuullut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sikainfluenssan aikaan meidän ryhmiksessä kaksi hoitotätiä oli ihan tahallaan influenssassa töissä, ja onnistuivat tartuttamaan koko 12 lapsen ryhmän. Pääsivät sitten vähemmällä, kun kukaan ei ollut hoidossa.

Sikainfluenssan aikaan meidän ryhmiksessä kaksi hoitotätiä oli ihan tahallaan influenssassa töissä, ja onnistuivat tartuttamaan koko 12 lapsen ryhmän. Pääsivät sitten vähemmällä, kun kukaan ei ollut hoidossa.

Saa aikamoinen olla että jaksaa kuumeisena ihan piruuttaan töihin mennä..
Vai olisiko kyse siitä että kun ei ole kuumetta ja tauti alkaa helpottamaan ei saa enää sairaslomaa? Kai sitä nyt mielummin on itse sairaana ollessan kotona jos saa olla, mutta jos ei saa sairaslomaa niin ei sinne voi jäädä vaikka kuinka tartuttaisi vielä

onneksi ei kaikkissa.
Meillä vanhassa pk:ssa aina kun olen tuonut talvella lapsia aamulla hoitoon, ikkunat oli auki ja huone kylmä, hoittajalla paksumpi paita päällä, mutta lapsi ei saanut pitää sisällä collegea. Syksylläkin on ollut se että lapsilla oli lyhyt hihainen paita ja sukkahousut ulkoasun alla vaikka ulkona ei ollut kun n. 3-7 astetta. Jokunen kertaa huomautin asiasta, mutta sain itse p..kat niskaan. Kun kerran kävin pk:n johtajan puheilla niin sain vain uhkauksia ja huutoa.
Onneksi lapset pääsivät parempaan pk:hon kun muutettiin.

kyllä tämä varmaan voi ihan totta ollakin. helppohan niiden on siellä touhuta kun ei vanhemmat ole näkemässä. ainakin meillä kiertää kaikki maholiset pöpöt mitä vaan on tarjolla. joskus on hoidossa ollut 15 lapsesta vain 5 ja hoitajat sen kun myhäilee kun lasta aamulla vie. :(

Meillä pojan esim märkiä vaatteita ei vaihdeta kuiviin. Eivätkö muka huomaa että sisävaatteet märät vai yrittääkö sairastuttaa. Sitten aina marmatetaa "vähän poika tossa yski kovaa" ja kotona ei yski yhtään. Justjust.

Tää nyt on vaan laikkarin näkökulmasta, mutta kyllä "mun" päiväkodeissa tautiaikaan panostetaan hyvään käsihygieniaan ja pintoja putsataan ahkerasti. Käsipyyhkeitä ei ole käytössä, paperiin kuivataan kädet.

Kyllä se tautien leviäminen on aika pitkälti vanhempien Kontolla. Puolikuntoisia lapsia tuodaan hoitoon vaikka oikea paikka olisi kotona.

Olen töissä lastentarhassa. En ole nähnyt enkä kuullut moista tapahtuvan.

Jos joku oikein haastava lapsi on kipeänä, niin ollaan iloisia siitä että päivä on huomattavasti helpompi, ei siitä että kyseinen lapsi on sairas.

Meillä nimenomaan pestään käsiä saippualla monta kertaa päivässä ja koitetaan välttää pöpöjen leviämistä.

[QUOTE="vieras";29174578]Olen ollut päiväkodissa töissä ja meillä kyllä hoitajat olivat iloisia,kun joku lapsi sairastui.
Mitä useampi sairaana,sen parempi.
Totesivat usein että "jess!" jos lukivat että joku lapsi sairaana.
Ja ihan siis siksi että heille vähemmän hommaa.[/QUOTE]

Olisikohan joku väärällä alalla töissä, jos noin ajattelee?

[QUOTE="vieras";29174578]Olen ollut päiväkodissa töissä ja meillä kyllä hoitajat olivat iloisia,kun joku lapsi sairastui.
Mitä useampi sairaana,sen parempi.
Totesivat usein että "jess!" jos lukivat että joku lapsi sairaana.
Ja ihan siis siksi että heille vähemmän hommaa.[/QUOTE]

no joo, terve ruumis ei töitä kaipaa ja niin pois päin ja normaalia iloita jos on saakelin raskas työ ja sitä on jonain päivänä vähemmän, mutta ei tuokaan todista että he tahallisesti tartuttaisivat vaikka iloisia olisivatkin kun pentuja vähemmän, nin opettajatkin iloisia jos joku riekkuja ei ole paikalla, tottakai.

ihmejuttu tuo lidl, siis onko varmaa että pentu ei tönäissyt sitä? ja ei olisi ilmeisesti lidlin pitänyt myöntää mitään, nyt vaatii jostain kivusta ja särystä korvauksia vaiikka mitään pysyvää ei tullut. ei suomessa saa kyllä isommankaan ruumiinvamman tuottamisesta mtiään, jos teet jollekin pysyvän aivovamman hakkaamalla niin et maksa kuin satasia tai tonneja.

tossa nyt ei tapahtunut mitään ja oli vahinko.

Kyllä aika mones paikas joutuu hoitajat muualle töihin jos omas yksikös ei oo tarpeeksi lapsia hoidos. Eli miks ihmees kukaa tekis noin koska ei se töitä mitenkää poista.

Ja mä haluaisin tietää kuka saa töistä saikkua sen takia kun lapsi on RÄKÄINEN? Ei meillä olis ainakaan saanut. En anna koululaisten jäädä kotiin pelkästään nuhan takia.
Mä olen aina ihmetelly sitä kun joku kauhistelee jos on nähnyt jonkun oli nuhaisena töissä. Jos jokainen joka nuhassa on sais saikkua niin vähiin kävis työtekijät joka yrityksessä.

No mutta niillähän on vaan diili lääkärikeskusten kanssa.

Sinne tartettaan lisää asiakkaita ja äkkiäkös päiväkodin tätit niitä järjestää.

Leikitäänkös kuulkaas tänään streptokokkihippaa tai vesirokkoviestiä:xmas:

No mutta niillähän on vaan diili lääkärikeskusten kanssa.

Sinne tartettaan lisää asiakkaita ja äkkiäkös päiväkodin tätit niitä järjestää.

Leikitäänkös kuulkaas tänään streptokokkihippaa tai vesirokkoviestiä:xmas:

Kyllä niitä meidän lasten hoitotätejä mahtoi harmittaa kun eivät saaneet heitä osallistumaan noihin leikkeihin, kun olivat vain muutaman kerran 4 vuoden aikana pois sairauden takia. Tai sitten niitä ei huolittu niihin leikkeihin kun niitä ei kuljetettu yksityisillä... http://kaksplus.fi/images/icons/icon12.png

[QUOTE="juupeli";29177535]Ja mä haluaisin tietää kuka saa töistä saikkua sen takia kun lapsi on RÄKÄINEN? Ei meillä olis ainakaan saanut. En anna koululaisten jäädä kotiin pelkästään nuhan takia.
Mä olen aina ihmetelly sitä kun joku kauhistelee jos on nähnyt jonkun oli nuhaisena töissä. Jos jokainen joka nuhassa on sais saikkua niin vähiin kävis työtekijät joka yrityksessä.[/QUOTE]

Niinpä niin.... pieni nuha ja selvä RÄKÄISYYS on ihan eri asioita. Jos on oikeasti räkäinen, siihen liittyy lähes aina myös yskäisyys ja väsymys. Ja just tänhän takia ne taudit leviää, kun se räkäinen petteri, jolla roikkuu keltavihreä mato kaikenaikaa pitkin poskea tuodaan hoitoon tartuttamaan kaikki muut.

Lisäksi taudit leviää ihan eri tavalla pienten lasten keskuudessa, kuin taas esim. aikuisten kesken työpaikalla. Aikuinen osaa niistää rään paperiin/ yskäistä paperiin, käyttää käsidesiä tämän jälkeen tai pestä kädet. Ainakin pitäisi osata.

Mutta mitä tekee Maija 3v; yskäisee niin että räät lentää poskelle ja basillit ympäri huonetta ja kaverin naamaan, sitten pyyhkii kädellä ne räät sormien väliin ja siittä paitaan, sit se ottaa käteensä sen lelun siitä lattialta joka hetken päästä onkin Ossi 1v:n kädessä, joka imeskelee jatkuvasti omia sormiaan ja kaikkia leluja mitä käsiinsä saa.

Niin ja miten saa saikkua, ihan niin että menet lääkäriin ja sanot että lapsi on kipeä eikä se ole hoitokuntoinen. Kuume ei ole mikään sairauden ainut mittari, pidä lapsesi puolia. Näin mä olen tehnyt omien kanssa, ja selvästi räkäistä ja puolikuntoista lasta ei ole hoitoon tarvinnut viedä. Eikai sitä saikkea saa, jos sitä ei hae, tai sinne menee asenteella että "pikkunuha vaan vaivaa mutta kaippa tää tästä....".

Ja ennenkuin joku alkaa mussuttamaan, niin toistan, en puhu "pienestä nuhasta".

Ihmisillä on hyvin erilaiset hygieniakäsikset. Tässä kotiäitinäkin on huomannut, että osa pesee lastensa kädet, kun tulee sisälle/kylään tai aloittaa ruokailun, osa taas ei. Osa pesee kädet niistettyään jonkun nenän, osa ei jne jne. Samalla tavalla hoitajissa on sellaisia rennompia ja osa tarkempia. Itse olen aika neuroottinen ja siksi huomaan, jos joku ei vaikka pese käsiä. Mieheni taas ei sellaista huomaa, koska ei ole itse ollenkaan niin vainoharhainen kuin minä :-) Mutta ikimaailmassa en kyllä usko, että tahalleen kukaan ketään tartuttaa! Tai siis voihan sellainen sairas yksilö olla joskus eksynyt jonnekin, mutta sellaista ei kyllä saa yleistää muihin.

Ja kuten moni jo sanoi, hoitajat/opettajat voivat olla helpottuneita siitä, että päivä on helpompi, kun joku on sairas, mutta se ei todellakaan tarkoita, että iloitaan siitä sairaudesta.

Yhteistyössä