hoitajien palkkakuoppa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
Yritin vastata toiseen viestiketjuun...onnistumatta, joten päätin aloittaa uuden ketjun. Itse olen viimeisilläni raskaana ja seurannut mielenkiinnolla tätä tehyn touhua. Mielestäni on aivaan käsittämätöntä, että puhutaan hoitajien palkkakuopasta. Itse olen 70-luvun alussa syntynyt nainen. Hoitajat tienaavat 2000-3000 (PALKKATILASTO KUNTATYÖNANTAJAN SIVULLA) euroa kuukaudessa. Käsitykseni mukaan esim. lääkärien peruspalkat eivät ole huomattavasti tätä korkeampia. Lääkärit ovat kuitenkin tämän yhteiskunnan ns. kärkijoukkoa . Lääkikseen sisään päässeet ovat ainakin minun kokemuksieni mukaan niitä älykkäämpiä henkilöitä jo kouluajoilta asti. (sitä vastoin sairaanhoitajaksi hakeutuivat usein mieluummin ne heikommin koulussa pärjänneet) Lääkärit ovat opiskelleet erittäin vaativan tutkinnon ja ottavat viimekädessä kaiken vastuun hätätapauksissa. Sairaanhoitajille ei todellista vastuuta syystä tai toisesta anneta. Mitä tienaavat esim. terveyskeskuslääkärit, kunnalla ja valtiolla olevat hallintoviranomaiset, juristit yms. Ainakaan asiamiesten (ovat yleensä juristeja, ekonomeja, valtiotieteiden maistereita) palkat ovat alle 3500 euroa. Jos hoitajien palkat nousevat 3100 euroon, tulee mielestäni todellisen vastuun ja ammattitaitosen lääkärin tienata ainakin 3 kertaa tuo määrä ja kaikkihan me ymmärrämme, ettei yhteiskunnalla riitä rahat. Palkkaerot on hyväksyttävä. Koulutusta ja todellista vastuun kantamista on arvostettava. Jos keskiasteen koulutuksen saanut hoitaja tienaa 20 000 mummon markaa kuukaudessa...kuka haluaa enää lääkäriksi???? Kuka haluaa kantaa vastuuta? Hoitajat ovat saaneet hyvän palkkatarjouksen yli 12%.Mitä vaativat seuraavaksi lääkärit? Entä kun he irtisanoutuvat...sitten iskee todellinen paniikki!

Sinulla taitaa nyt olla väärä käsitys lääkärien palkoista. Tarkistapa sekin tuolta tilastoista. Kyllä lääkärien palkka on huomattavasti korkeampi kuin 3500 euroa/kk.

Ei näytä tilastojen mjukaan olevan palkat kuin 3000-4000 euroa (ylilääkäreillä enemmän,joita lienee prosentuaalisesti vähän)). Kandit saa jopa alle 3000. Että silleen. Tuttavani veli on lääkärinä itä-Suomessa ja peruspalkka on 2900 euroa/kk. Päivystyslisillä tietty saa lisää liksaa. Voit toki käydä tsekkaa nuo kuntatyönantajan tilastot!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eli olet lukenut tehtäväkohtaisia palkkoja. Siinä ei ole päivystyslisiä eikä myöskään toimenpidelisiä, jotka kartuttavat mukavasti palkkapussia. Kandi on vielä epäpätevä lääkäri ja sietää saadakin palkkaa alle 3000 euroa.

Lääkäriliiton tietojen mukaan lääkärien keskiansio säännöllisellä työajalla 4500-5500 euroa kk. Voit käydä tsekkaamassa
http://www.laakariliitto.fi/files/palkka_ja_ansiot2005.pdf

Huh, kyllä tuo nykyinen palkka kuullostaa kyllä ihan riittävältä. Ottakaa nyt huomioon, että harvan työ se oikeasti on mitään tosi löysää ja kevyttä! Ette te ole ainoita!!
Ja mitä se lääkärien palkka teille kuuluu? Ette te ole lääkäreitä, lähellekkään!!! Kanditkin on käyneet huomattavasti enemmän koulua kuin hoitsut, ettei vaan olis todella kadetta touhua..

Ja hei... kannattaa mennä tehyn nuorassa kuin pässi teuraaksi, kannattaisi seurata tätä touhua vähän syvemmältäkin.. Kuinkas paljon tehy sai lisää jäseniä tämän "näytelmän" esitykseen?!! Ja kummasti ilmestynyt "haamukirjoittajia" noihin jotka ovat allekirjoittaneet irtisanomisensa (aamulehti yleisönosasto). Suosittelen myös lukemaan muita lehtiä kuin seuraa, tms, kaivelkaas vaikka taloussanomat.

Ahneella on kurja loppu.

Onhan moni muukin ammatti raskasta ja huonosti palkattua. Tuttavani joka opiskeli kätilöksi haluaa tehdä pelkkiä yövuoroja tk:n vuode-osastolla syystä että saa katsella videoita ja jututtaa työkaveria. Ikävä kyllä vastaavalla moraalin omaaville työntekijöille ei riitä sympatiat. Ja tiedän niitä jotka repivät kaiken selkänahastaan että saisivat jotakuinkin työnsä tehtyä. Eli olisikohan paikallaan töiden uudelleen organisonti, kuin että kaikille sama korotus?

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo!!!:
Huh, kyllä tuo nykyinen palkka kuullostaa kyllä ihan riittävältä. Ottakaa nyt huomioon, että harvan työ se oikeasti on mitään tosi löysää ja kevyttä! Ette te ole ainoita!!
Ja mitä se lääkärien palkka teille kuuluu? Ette te ole lääkäreitä, lähellekkään!!! Kanditkin on käyneet huomattavasti enemmän koulua kuin hoitsut, ettei vaan olis todella kadetta touhua..

Ja hei... kannattaa mennä tehyn nuorassa kuin pässi teuraaksi, kannattaisi seurata tätä touhua vähän syvemmältäkin.. Kuinkas paljon tehy sai lisää jäseniä tämän "näytelmän" esitykseen?!! Ja kummasti ilmestynyt "haamukirjoittajia" noihin jotka ovat allekirjoittaneet irtisanomisensa (aamulehti yleisönosasto). Suosittelen myös lukemaan muita lehtiä kuin seuraa, tms, kaivelkaas vaikka taloussanomat.

Ahneella on kurja loppu.

Hieman epäselvä oli kirjoituksesi. Kenen nykyinen palkka kuulostaa riittävältä? Ja jos joku laittaa tänne virheellistä tietoa lääkärien palkkauksesta, niin kyllä sen korjata saa. Itse en ole väittänyt mikään lääkäri olevanikaan ja suon heille palkkansa. Omaani haluan hinata sille tasolle, että voin elää normaalia, tavallista elämää. Kandin koulutus on noin 4-5 vuotta, hoitajan peruskoulutus 3,5. Itse olen käynyt vielä vuoden kestävän lisäkoulutuksen = 4,5 vuotta ja olen tällä hetkellä erikoistumiskoulutuksessa, joka kestää 3 vuotta. Siitä palkka ei nouse senttiäkään. Olen vankasti tehyn jäsen ja jos ylempi taho on näin päättänyt, niin irtisanoudun minäkin.

...niin ja sama tilanne sosiaali-alalla. 3,5v koulua (AMK) ja lähtöpalkaksi 1600 euroa. Ja työ on mitä on, eli välillä jopa pelottavaaa. Ei kuulu varsinaisesti asiaan, mutta olen ajatellut, että jos te tehyläiset saatte palkkaanne ylös, niin ehkä meidänkin alalla on vielä toivoa inhimillisistä palkoista. Mutta näillä näkymin ammatti vaihtoon ja hukkaan meni koulut.

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo!!!:

Niin kenen palkka on riittävä ja ketä sen määrittelee?? Mitä vittua täällä kenellekkään kuuluu sairaanhoitajien palkat? Monet täällä kirjoittelevat eivät ole varmasti sairaanhoitajiakaan... ETTE LÄHELLÄKÄÄN! Niin kuin en minäkään...

nooh, olavi, olavi, äläs ny tuolla lailla pillastu... eiköhän ketjun aiheena hoitajien palkkakuoppa joten voisi jopa kuvitella että silloin täällä puhutaan hoitajien palkoista... ;)

Jos hoitsut saa 3100 euroa, tulee koulutetuille,ammattitaitoisille ja vastuun kantaville fiksuille lääkäreille maksaa ainakin 12 000 euroa. Se on vähintään kohtuullista. itse olen havainnut eri tilanteissa, ettei hoitajat ole oikeastaan mistään vastuussa. Kyllä se on lääkäri joka kantaa vastuun kaikesta! eli lääkärit vaan lakkoon, jos tehyläiset saa korotuksensa....kannatan sitä lakkoa kaikesta sydämestäni! Ja huomatkaa siis lääkäreiden peruspalkat kuntapuolella....ne eivät todellakaan ole päätähuimaavia (saahan hoitajatkin eri lisiä)......

tilastoissa katsotaan aina keskimääräisiä päiväpalkkoja,totuushan on että nämä hoitsut tekevät paljon ilta-ja yövuoroja ja palkka ihan naurettavan suuri. kyllä muutkin opiskelee,esim.puheterapeutit 5vuotta ja palkka 1500e/kk. sitä on turha mitata mikä työ on tärkeämpää lääkärin vai metallimiehen. ei se lääkärikään lääkäri ole ilman metallimiehen tekemiä välineitä.
vaihtakoot hoitsut alaa jos ei miellytä,ei kyllä kovinkaan raskasta,oma äitini on hoitsu ja nauraa palkkakuopalle!

Puheterapeutin palkka ei todellakaan ole 1500 e/kk. Olen puheterapeutin rouva ja mieheni palkka on kunnallisella puolella 2700 e/kk. Tuo palkka ei voi pitää paikkaansa missään päin Suomea.

Kyllä sivistysvaltiossa on koulutusta ja vastuuta arvostettava. Miten muuten tätä voidaan tehdä kuin palkkaeroilla. Metallimies on palkkansa ansainnut, mutta kyllä totuus on, että jos koulutusta ei arvosteta ja palkkaeroja hyväksytä, menee yhteiskunta ihan sekaisin......

ovat saaneet jo tosi hyvän korotus ehdotuksen mutta eivät voi tyytyä siihen eikö hoitajalla tule ihan mieletön palkka kyllähän lisät maksetaan tuntien mukaan.hylätkää vaan sairaat rahanhimossanne!

mun mielestä joku 30e korotus kuukaudessa on lähinnä vittuilua ku ammatin arvostamista... johonku 100e/kk voisin jo tyytyä joksku ajaks... eli siis mielestäni vaatimukset on hieman liian korkeella, mutta ei nyt herranjestas kukaan sairaanhoitaja tyydy johonki "ota kymppi ja oo hiljaa" tyyliin...
ja s.hoitajan kk palkka on about 1800 ja perushoitajan 1600... siitä ku viedään verot niin hieman päälle tonni jää kätee.. yritäpä niillä sitten maksaa vuokrat, laskut ja elättää vielä perhe... :P opiskelujen jälkeen vielä pystyisikin, mutta seuraavat 20-30 vuotta työelämässä tolla palkalla, niin ei kyllä voi kiittää... ja kun työ on vielä mitä on, paskaa niskaa vaan :P

Alkuperäinen kirjoittaja shoitsu:
Eli olet lukenut tehtäväkohtaisia palkkoja. Siinä ei ole päivystyslisiä eikä myöskään toimenpidelisiä, jotka kartuttavat mukavasti palkkapussia. Kandi on vielä epäpätevä lääkäri ja sietää saadakin palkkaa alle 3000 euroa.

Eli lääkäreiden palkkoja voidaan kyllä tarkastella lisien kanssa, mutta auta armias jos hoitajien palkkoja katsotaan samalla lailla...

mä en oo ainakaa verrannu..tosin en s.hoitaja olekaan, eikä koskaan tuukaan, muutoin ois voinu jos palkkaa sais enempi, mut näin järjellä ajateltuna ei oo järkeä lukea 3.5vuotta ja sit tehä työtä mistä ei saa paljoakaan enempää mitä nyt...
mut kyl se on kumma kun ihmishenget ei rahallisesti oo minkään arvosia ja sit taas jotku tietokonekorjaukset tyyliin on niin arvokkaita että.. enkä nyt tarkoita pelkkää tietokonejuttuja, vaan siis ylipäätänsä missä ollaan koneiden kanssa tekemisissä, niin siitä tienaa..

No minustakin on kyllä mennyt vähän liiallisuuksiin tämä homma. Ja mistä se on keksitty, että 12,5% olisi 30e? Ja tuota lääkäreihin vertaamista en ymmärrä alkuunkaan. Toki ovat korotukset ansainneet, mutta aika käsittämätöntä vaatia vielä tuplia jo luvatun päälle. Eikä se kiire ja työn raskaus sillä helpota vaan päin vastoin - mitä arvelette kuntien tekevän kun ei ole varaa maksaa tuota 12,5% korotustakaan? Palkkaavan lisää väkeä? :D Tuskin.

Jos lähtöpalkka on n. 1800 e ja siihen ikälisät ja vuorolisät päälle... Ei minusta mikään palkkakuoppa lähtöjäänkään. Nimimerkillä tienaa huomattavasti vähemmän samantasoisella koulutuksella ja tulee toimeen paremmin kuin hyvin. Eikä it-alalla oleva miehenikään tienaa sen enempää.

Itse olen lääkärinä yliopistollisessa keskussairaalassa ja olen tehnyt valmistumiseni jälkeen töitä n.6 vuotta. Peruspalkkani on ollut n. 2960eur ( ei uutta korotusta mukana), muita lisiä ei tule kuin päivystyksistä ja ne ovat pois vapaa-ajasta ja meillä ainakin todella rankkoja. Tulevaisuudessa kylläkin palkka nousee, kun etenee uralla tai aloittaa yksityisvastaanoton päivätöiden lisäksi.

Joku kirjoitti, että hoitajille olisi muka tarjottu toistaiseksi vain 30 €kk. - ei pidä paikkaansa. Palkankorotustarjous, jonka hylkäsivät, olisi ollut n. 200-350 € lisää kuukaudessa tehtävästä riippuen. Tuo 30 € oli satojen eurojen arvoisesta korotuksesta valtion osuus, ihan ylimääräinen extrakorotus varsinaisen palkankorotuksen lisäksi. Ellei joku ole vielä ymmärtänyt, hoitajien työnantajahan on kunnat, valtio ei ole niille työnantaja (eikä palkka-asioiden neuvotteluosapuoli) sen enempää kuin esimerkiksi kukkakauppiaillekaan.

Henk. koht. olen maisteri ja ollut ministeriössä töissä ylitarkastajana erittäin vaativissa työtehtävissä, ja korkein bruttopalkkani, mitä koskaan olen saanut eläessäni, on ollut 2500 €kk. Eli eivät hoitajat missään palkkakuopassa näyttäisi olevan, päinvastoin 2500 on suomalaisten keskimääräinen palkka. On myös harhaanjohtavaa verrata palkkoja ulkomaihin, siellähän kaikilla on lähes joka ammatissa korkeampi palkkataso kuin Suomessa.

On todella ärsyttävää lukea hoitajien kommentteja, että elleivät saa 24% palkankorotusta, vaihtavat ammattia siivoojiksi. Ihan vapaasti vaan, mutta tuskinpa siivoojan työ ainakaan mukavampaa tai kevyempää on, ja heillähän on matalampi palkkakin. Kyllä työn sisältö on myös palkitsevaa, jos ihminen on niin onnellinen, että saa työskennellä omalla, koulutustaan vastaavalla alalla, jonka on itse valinnut. Moni akateeminenkin joutuu tekemään koulutusta vastaamatonta hanttihommaa, ja ottaisi mielellään vastaan oman alansa töitä.

Sekin on vääristelyä Tehyltä, että väittävät palkankorotusten varmistavan sen, että hoitoalalla riittää tulevaisuudessa työvoimaa. Päin vastoin mitä kalliimmaksi työvoima tulee, sitä vähemmän varaa kunnilla on palkata sitä. Joka tapauksessa on jo selvää, että terveydenhuoltosektorilta tullaan hoitajien työtaistelun vuoksi ottamaan löysät pois viimeiseen tippaan asti ja karsimaan työvoima minimiin. Kiire, henkilöstöpula ja huonot työolot tulevat lisääntymään hoitoalalla radikaalisti Tehyn toimien vuoksi.