hoitajien palkkakuoppa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aleksina82:
Tulipa vaan mieleen ...

Valittavat kuukausi palkasta kuika surkea se on .. On paljon muita ammatteja jotka saavat pienempää palkkaa kuukausittain , eikä heillä ole edes mahdollisuutta saada lisätienestejä iltalisistä jne.

Niin kuin tässä nyt on parin viikonaikana nähty .. ala toisen jälkeen lakossa.
Mitäs sitten kun esim . poliisit jäävät lakkoon ? Ihmiset jotka TODELLAKIN ovat palkkakuopassa!

Jep, tuota surkeutta ollaan valiteltu työn raskaudella, vapaa-ajan vähyydellä ja vastuudella.
No, esimerkiksi laitoshuoltajilla (kuten myös monilla muillakin) on fyysisesti raskas työ, vuorotyöt monessa paikassa ja vastuuta. Koulutus on kylläkin lyhyempi kuin sairaanhoitajilla, mutta myös laitoshuoltajilla on (yllätys, yllätys!) perheet ja onnettoman pieni palkka. Onko hekin orjia? Täytyyhän heidänkin elää tuolla palkalla!
Vastuu osaamisesta on suuri, miettikääs hoitsut (ja muutkin) jos joku (esim. entinen sairaanhoitaja) käy siivoamassa leikkaussalin ilman ammatillista osaamista, ennen vaikkapa pientä polven tähystystä. Johan tulee pitkä sairaala reissu kun joku pienen pieni bakteeri pääsee kasvaa tuohon haavaan. Pahimmassa tapauksessa pääset MRSA;n kantajaksi. Sairaala-infektiot ja muut tartuntataudit pääsisivät leviämään joka osastolta joka potilaan luokse. Entäs eristyshuoneista huolehtiminen?? Joku onneton jolla on vastustuskyky nollassa? Yksi virhe siivoamisessa, niin henki on kyseessä.

Näitä listoja riittää, kuten edellinen mainitsi poliisit. Opettajat. Jne.

Suoraa vastausta kaipaan, kuten varmasti moni muukin: Minkä takia ei luvattu palkankorotus kelvannut, vaan pitää ruveta leikkimään sivullisten, viattomien hengillä???????????????

ex-hoitsu minulla on ainakin kätilön lisäksi ollut synnytyksessä mukana sairaanhoitaja jos on ollut jotain tarvetta apuun, kätilö ei ole koskaan ollut yksin... Lääkäri tulee harvassa tilanteessa mukaan tosin ensimmäisessä minulla oli lääkärikin mukana sivussa... Ja minulle on aivan sama kuka siinä sen vauvan ulos ottaa... Pääasia on että lapsi saadaan elossa ulos... Kyllä minä luulen että se lähihoitajakin tekee homman paremmin kun esim lapsen isä... Ja kun kokemusta ei ole niin on siinä ainakin tarkkaavaisempi ja huolellisempi...

Ja sit otan kantaa myös tuohon lääkkeen jako asiaan... Missä vaiheessa sinä olet puhunut iv- tai narkoosilääkkeistä ennen kuin joku otti kantaa tekstiisi???? Sinä kaivoit ne esille kun sinun sanaasi vastaan käännyttiin... Sinä puhuit yleisesti että lähihoitaja ei saa jakaa lääkkeitä ja minusta se käsitti asian niin että ei mitään lääkkeitä saa jakaa... Jatkammeko vielä pilkun viilamista????

Mulle on aivan sama mitä lähihoitaja saa tehdä ja mitä ei, nyt on kyse sairaanhoitajista jotka leikkii ihmishengillä... Ja minun mielipide on se että ken irtisanoutuu ei ole oikeutettu saamaan samaa paikkaa takaisin samoine etuineen... Palkka alkaisi lähtöpalkasta ilman ikä tms lisiä, kesälomat pois niin kuin uudellakin ym ym ym... Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja näin pitäisi käydä nytkin...

Valtiota on turha lähtee syyttelemään, Tehyläisille on tehty hyvä tarjous josta he itse kieltäytyivät...

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut odottaja.:
Mulle on aivan sama mitä lähihoitaja saa tehdä ja mitä ei, nyt on kyse sairaanhoitajista jotka leikkii ihmishengillä... Ja minun mielipide on se että ken irtisanoutuu ei ole oikeutettu saamaan samaa paikkaa takaisin samoine etuineen... Palkka alkaisi lähtöpalkasta ilman ikä tms lisiä, kesälomat pois niin kuin uudellakin ym ym ym... Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja näin pitäisi käydä nytkin...

Valtiota on turha lähtee syyttelemään, Tehyläisille on tehty hyvä tarjous josta he itse kieltäytyivät...

JUURI NÄIN!!!

hoitsut todellakin uskoo että pääsee vielä vanhana työntekijänä takaisin...? tehy vie teitä kuin pässiä narussa, tulee kusiset oltavat kun tehyn lupaamaa 60 euroa ei enään makseta, siitä sitten kortistoon ja sitten vasta tiedätte mitä on olla helvetin huonotuloinen.

Minusta molempien tämän kiistan osapuolien pitäisi tulla vastaan, antaa hieman periksi. Minua ei enää huolestuta tuleva synnytykseni. Jotenkin sitä vaan luotan, että apua löytyy. Katsotaan nyt ihan rauhassa mitä tuleman pitää ja tapahtuuko ylipäänsä mitään sen suurempia irtisanoutumisia.

Sen verran tiedän omasta kokemuksestani, että jos synnytykseen laitetaan täysin osaamaton henkilö (on hän sitten sairaanhoitaja tai lähihoitaja) niin se voi olla tälle hoitajalle kamala kokemus eikä hän välttämättä koe olevansa kovikaan suureksi avuksi. Enkä usko, että ketään osaamatonta laitettaisikaan niin suureen vastuuseen.

Eikö propral ja Oxynorm ole narkoosi lääkkeitä?
Näitä lääkkeitä meillä hyväkuntoiset asiakkaat jakaa itse itselleen =)

Ja oletko kuullut, että yksityisessä palvelutalossa käytetään iv-lääkitystä?
Yksityisellä puolella sairaanhoitajan kk palkka jää alle 2000e
Kunnallisella se korotuksen jälkeen olisi 3100e.
Onko iv ja narkoottiset lääkkeet tuon 1100e "hintaisia" kuukaudessa?

Yksityisellä ollaan tyytyväisiä, ei lähdetä lakkoilemaan... kertoo paljon.

im lihakseen pistettävä lääkeaine, kuten cohemin
sc ihon alle, kuten insuliini
iv laskimoon (sairaalassa tipat suoneen)

Vielä tuosta sairaalatyöstä ja vanhustyöstä.

Sairaalassahan on paljon asiakkaita/potilaita, jotka ovat peruskunnoltaan hyvässä kunnossa. Esim. kirran osastolla kun olin leikkauksessa, ei kenenkään huonekaverini persettä tarvinnut pyyhkiä, saatikka oksennuksia siivota tai syöttää. Kukaan ei tarvinnut apuja öiseen aikaan.
Kyllä siellä suuri osa on ihan omatoimisia potilaita. Keskimäärin asiakas on osastolla esim. 3pv ja tilalle tulee uusi asiakas.

Ja ne huonokuntoisetkin käy toimenpiteessä sairaalassa, josta ne kotiutetaan jatkohoitopaikkaan.. eikö ne jatkohoitopaikassa siis enemmän hoida niitä huonokuntoisia?

Kun me yksityisellä puolella nostelemme esim. ALS-potilasta ja hoidamme häntä valtaosan vuodesta.. ei työmme muka olekaan niin raskasta ja vastuullista.
Kun ALS-potilas käy sairaalassa vuorokauden, sen hoitaminen on rankkaa ja vastuullista ja siksi palkan on oltava yli 1000e parempi kuin täällä yksityisellä puolella sairaanhoitajalla.
Meillä kuitenkin valtaosa asiakkaista on dementoituneita tai muuten vuodepotilaita, työ fyysisesti raskaampaa.

Yliopistollisissa sairaaloissa on paljon poliklinikoita, joihin huonokuntoinen asiakas tulee saattajan kanssa käymään vain tutkimuksessa... saattaja avustaa potilasta siirtymisissä ja huolehtii mm. vessakäynnit. On paljon poliklinikoita, joissa potilaat/asiakkaat ovat suhteellisen nuoria ja omatoimisia.

Ja työn vastuullisuudesta. Eikö hoitaja ole aina vastuussa työstään, niin yksityisellä kuin kunnallisella puolella? Niin lähihoitaja, kuin sairaanhoitaja?
En minä voi hoitovirhettä vierittää sairaanhoitajan syyksi, jos sellaisen sattuisin tekemään. Ihan itse minä olen vastuussa huonokuntoisten vanhusten hoitamisesta, niinkuin kaikkien asiakkaiden hoitamisesta.

Miten se vastuu sitten muka on suurempi siellä julkisen puolen sairaanhoitajilla?

Aika harvinaisita taitaa olla, että kaikilla saman koulutuksen omaavilla on täysin sama liksa. Omalla alallani olen kuullut jonkun tekevän töitä alle 10€/h kuin itse saan n. 21€/h. Aika suuri ero mielestäni. Kaikille ei riitä se mitä muut saa. Itse en selviäisi sinun palkallasi 1700€/kk. Paska liksa, mutta ei se työsikään hienoa ole.

Jos et kirjoittanut tätä, PYYDÄN ANTEEKSI. Kiireessä luin pätkän, ja sain sen kuvan, että sinä sairaanhoitajana morkkasit perushoitajia. Pitäisi syventyä keskusteluihin tarkemmin. Parannan tapani.

Jos hoitsut saa 3100 euroa, tulee koulutetuille,ammattitaitoisille ja vastuun kantaville fiksuille lääkäreille maksaa ainakin 12 000 euroa. Se on vähintään kohtuullista. itse olen havainnut eri tilanteissa, ettei hoitajat ole oikeastaan mistään vastuussa. Kyllä se on lääkäri joka kantaa vastuun kaikesta! eli lääkärit vaan lakkoon, jos tehyläiset saa korotuksensa....kannatan sitä lakkoa kaikesta sydämestäni! Ja huomatkaa siis lääkäreiden peruspalkat kuntapuolella....ne eivät todellakaan ole päätähuimaavia (saahan hoitajatkin eri lisiä)......

Nykyään kun lääkäreille maksetaan toimenpiteistä erillis korvaus vielä tavlalisen kuukausi ja tuntipalkan päälle rupeaa se lääkärin kuukausipotti hipomaan sellaista 20000-30000 euroa joten kyllä sille hoitajalle olisi oikein suotavaa saada vähän enemmän sitä rahaa.

Viimeksi muokattu: