Hoitavatko pitkään imettäneet lapsen lähes yksin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hassu otsikko juu,mutten tiennyt miten olisin asian esittänyt....

eli olen huomannut että tuttavapiirissä äidit jotka ovat imettäneet/imettävät pitkään (yli 6kk ihan vuoden ikäiseen asti,ellei kauemmin) hoitavat lapsen lähes kokonaan yksin,siis eivät anna miehen tehdä juuri mitään.Vaihtavat vaipat,syöttävät soseet ym ym.Mies tuntuu jotenkin "ulkopuoliselta" tällaisessa perheessä...

...ja sitten on meitä,jotka olemme imettäneet vähän aikaa viikoista muutamaan kuukauteen (meillä annettiin myös lisämaitoa).Mies on osallistunut ja osallistuu tosi paljon lastenhoitoon,miehellä ja lapsilla on kiinteä suhde.Vaihtanut vaippoja oma-aloitteisesti...jne.

Tuli vaan mieleen,että omivatko äidit vauvan itselleen imetyksen takia? tai siis onko äidillä ja vauvalla kiinteämpi suhde imetyksen takia ja äiti ei halua antaa vastuuta isälle lainkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
:laugh: Voi hymy. Mies hoitaa ja pärjää siinä, missä minäki. Ei todellakaan oo ulkopuolinen. Imetys ei kyllä nyt liity tuohon asiaan millään tavalla.

Ok :) Tarkoitus ei ollut syytellä ketään,en siis toivo tästä imetyskeskustelua.
Mutta olen vaan huomannut omassa ystäpiirissä tällaisen kuvion.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
:laugh: Voi hymy. Mies hoitaa ja pärjää siinä, missä minäki. Ei todellakaan oo ulkopuolinen. Imetys ei kyllä nyt liity tuohon asiaan millään tavalla.

peesi, kaikkia kolmea imettänyt yli 2 vuotta. Töihin mennyt peruspalstamamman mukaan aivan liian aikaisin, ja mies osallistuu lasten hoitoon ihan siinä missä minäkin, ihan vauvaiästä asti. Imettämään ei toki pysty, mutta kaikkea muuta voi tehdä ja saakin tehdä.

No ääh..ei liity.Mä hoidan lapsia enemmän siks kun se on meitin työnjako,mies ei o kotona ja kun on niin on vielä maatalous ja elukat hoidettavana.En mä niitä mitenkään omi nuita muksuja,eikä isäntäkään omi polttopuiden hakkuuta ja peltotöitä: )

Mielenkiintoinen kysymys. Meillä oli juuri näin kuopuksen kanssa. Esikoisen jälkeen menin töihin äitiysloman jälkeen ja halusin sen vuoksi lopettaa imetyksen.
Toisen lapsen kanssa mietin, tai ennen toista lasta, mitä olen tehnyt väärin esikoisen kanssa, jne. ja yksi oli varhainen töihinpaluu, toinen se, että uskon, että lapsen itkuisuus johtui osaksi siitä, että en ollut hänelle aina läsnä, vaan hoidimme yhdessä. Eli päätin että minä hoidan vauvan, minä herään tunnin kahden välein sen ensimmäisen vuoden, koska minä hänet imetänkin. Miksi en antaisi miehen nukkua, koska hänen on mentävä töihin ja ei kuitenkaan imetä. Jostain syystä kaikki sujuikin paremmin, kun oli yksi ihminen, joka hoiti vauvan.

(kyllä miehellekin on työtä kotitöissä ja esikoisen hoidossa ja palkkatöissä ym, ei hän päässyt yhtään helpommalla vaikka ei osallistunut vauvanhoitoon.)

Mä imetin kumpaakin vuoden. En ole muuten koskaan kylvettänyt vauvaa. Mies on syöttänyt kiinteitä, vaihtanut vaippoja, leikkinyt, nukuttanut siinä missä minäkin. Mulla ei ole tapana omia yhteisiä lapsia vaan jakaa vastuuta.

Minä täysimetin kakkosta 7kk ja imetys loppui 2v4kk ikäisenä ollessani rv17. Mies on aina hoitanut meillä lapsia ja osallistunut, myös kakkosen hoitoon vaikka imetinkin häntä. Esikoisen imetys menikin sitten enemmän metsään, joten silloin pystyi myös syöttämäänkin. Mutta en kokenut sitä mitenkään haittana, että vain minä hoidin syöttämiset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielenkiintoinen kysymys. Meillä oli juuri näin kuopuksen kanssa. Esikoisen jälkeen menin töihin äitiysloman jälkeen ja halusin sen vuoksi lopettaa imetyksen.
Toisen lapsen kanssa mietin, tai ennen toista lasta, mitä olen tehnyt väärin esikoisen kanssa, jne. ja yksi oli varhainen töihinpaluu, toinen se, että uskon, että lapsen itkuisuus johtui osaksi siitä, että en ollut hänelle aina läsnä, vaan hoidimme yhdessä. Eli päätin että minä hoidan vauvan, minä herään tunnin kahden välein sen ensimmäisen vuoden, koska minä hänet imetänkin. Miksi en antaisi miehen nukkua, koska hänen on mentävä töihin ja ei kuitenkaan imetä. Jostain syystä kaikki sujuikin paremmin, kun oli yksi ihminen, joka hoiti vauvan.

(kyllä miehellekin on työtä kotitöissä ja esikoisen hoidossa ja palkkatöissä ym, ei hän päässyt yhtään helpommalla vaikka ei osallistunut vauvanhoitoon.)

Minusta vain tuntui, että kun mies kantoi esikoista, esikoinen saattoi loppujen lopuksi itkeä sitä, että ei päässyt minun syliin yöllä. Ajattelin, että jos olen aina lapsen kanssa, opin hänet tuntemaan paremmin. Ja hän oli ja on erittäin tyytyväinen ja iloinen ja luottavainen ja reipas vauva ja lapsi.

Imetin puolitoista vuotta tyttöäni, noin 4kk ikään asti lapsen isä oli samaiset 24h kotosalla lapsen kanssa kuten minäkin, koska mies oli työttömänä. Aina on hoitanut lapsen kylvetyksen, olen vauvana kylvettänyt lapseni ainoastaan yhden kerran. Nykyäänkin hoitaa useimmiten lapsen hiustenpesun. Toki miehen oli hiukan helpompi poistua kotoa omille menoilleen tai harrastuksiinsa, hänen tissinsä kun ei räjähtänyt heti parin tunnin poissaolon jälkeen. Että itse olin enemmän poissa yhteisitä tai omista menoistani. Kun tyttöni täytti 1 vuotta niin menin takaisin opiskelemaan ja olin päivät koulussa ja anoppi hoiti tyttöä, opiskeluni loppuaikoina olin enimmäkseen kotosalla, mutta mies hoiti yhden päivän viikossa tyttöä kun kävin koulussa hoitamassa seminaareja ja tenttejä. Lisäksi mies on aina huolehtinut tytön harrastuksista, on opettanut luistelemaan, hiihtämään, uimaan ja pyöräilemään..

Ai niin, pitänee lisätä vielä, että miehestä oli suunnattoman paljon apua aluksi imetyksen opettelun aikana, imetimme siis porukalla yhdessä..

Meillä se vaan on ollut itsestäänselvää että mies on osallistunut vauvan hoitoon.Esikoista ja keskimmäistä imetin 3kk ja kuopusta vain 2 viikkoa olosuhteiden pakosta (sai erikoiskorviketta ja sitä suositeltiin).
Eli mulla ei ole kokemusta siitä,millainen äidin- ja lapsen välinen suhde on jos on imettänyt pitkään.

että äiti hoitaa paljon ENEMMÄN, luonnollisesti se vauva kun on mukana vaikka missä vaikka isommat lapset jäisikin kotiin isän kanssa. mutta kyllä meillä isä on vaippoja vaihdellut ja muuta tehnyt silti.

Toki äiti hoitaa enemmän jos mies on töissä,mutta tarkoitankin nyt sitä vapaa aikaa.Kun näissä ystäväperheissä mies ei osaa/saa olla lasten kanssa....äidit eivät halua tai uskalla antaa vastuuta miehilleen.Äidit ovat "omineet" lapset....hmmm,en osaa selittää paremmin.Ymmärsikö kukaan mun pointtia?? :) (siis juuri nämä pitkään imettäneet/imettävät)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä se vaan on ollut itsestäänselvää että mies on osallistunut vauvan hoitoon.Esikoista ja keskimmäistä imetin 3kk ja kuopusta vain 2 viikkoa olosuhteiden pakosta (sai erikoiskorviketta ja sitä suositeltiin).
Eli mulla ei ole kokemusta siitä,millainen äidin- ja lapsen välinen suhde on jos on imettänyt pitkään.

Ei varmaankaan yhtään sen kummoisempi pitkällä tähtäimellä tarkasteltaessa.. Läheisyyteen kun vaikuttaa moni muukin asia, esim, äidin ja lapsenkin luonteenpiirteet, muut olosuhteet jne. Itse olen maailman laiskin lapsenhoitaja kaikissa asioissa, imetyskin siksi sopi mulle, ei tarvinnut ruoka-aikoja ja ruokaa miettiä, sen kun vaan tissiä suuhun. Samoin köllöttelimme perhepedissä mielellään kaikki, ei olla kukaan mitään innokkaita nousemaan keskellä yötä sängystä pois. Toisaalta taasen en harrastanut mitään kestovaippoja ja soseet oli ihan purkkiruokaa ihan justiinsa siitä samasta syystä, että olen perin juuri laiska äiti. Ja laiska äiti kyllä antaa miehen osallistua, koska silloin sille voi nakittaa hommia..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hassu otsikko juu,mutten tiennyt miten olisin asian esittänyt....

eli olen huomannut että tuttavapiirissä äidit jotka ovat imettäneet/imettävät pitkään (yli 6kk ihan vuoden ikäiseen asti,ellei kauemmin) hoitavat lapsen lähes kokonaan yksin,siis eivät anna miehen tehdä juuri mitään.Vaihtavat vaipat,syöttävät soseet ym ym.Mies tuntuu jotenkin "ulkopuoliselta" tällaisessa perheessä...

...ja sitten on meitä,jotka olemme imettäneet vähän aikaa viikoista muutamaan kuukauteen (meillä annettiin myös lisämaitoa).Mies on osallistunut ja osallistuu tosi paljon lastenhoitoon,miehellä ja lapsilla on kiinteä suhde.Vaihtanut vaippoja oma-aloitteisesti...jne.

Tuli vaan mieleen,että omivatko äidit vauvan itselleen imetyksen takia? tai siis onko äidillä ja vauvalla kiinteämpi suhde imetyksen takia ja äiti ei halua antaa vastuuta isälle lainkaan?

minä imetin miltei 1,5 vuotta ja mies hoitaa lasta siinä missä minäkin..ainoastaan imetys ei häneltä onnistunut, kaikki muu kylläkin =) en ymmärrä niitä naisia, jotka sulkevat isän pois lapsen hoidosta ja sitten marisevat kun joutuvat tekemään kaiken itse. sitä saa mitä tilaa.

ei ainakaan meillä noin. Nuorinta imetin vähän yli vuoden ja siis ihan oikeasti i m e t i n koska ei saanut ollenkaan korviketta ja oli lehmänmaitoallergikko. imettäminen oli ainoa asia jota pelkästään minä meillä tein, mies vaihtoi vaippaa, syötti soseita yms. Ja mies meillä melkein sataprosenttisesti hoiti kylvetyksen ja kynnenleikkuun.
ja hoitovastuuta jäi aika lailla miehelle edelleen sen jälkeen kun menin töihin ja tietyssä vaiheessa lähdin aamulla ennen kuin muu perhe edes heräili. Eli mies huolehti lasten vaatteet päälle ja aamupalan ennen kuin hoitaja tuli kotiin. hallitsi nuo aamutoimet jopa paremmin kuin minä tai lapset tottui siihen systeemiin mikä vallitsi viisi aamua viikossa ja joskus viikonloppuna sitten kakkoselta kuulikin että isi tekee jonkun asian aamulla toisin.

??? Mä täysimetin puoli vuotta, imetys jatkuu yhä. Kun vanhempainvapaa päättyy, vuorottelemme työvuorot (mulla vain 3pv/vko) niin että mies hoitaa lapsen, jotta lapsi saa olla kotona. Vaipat vaihtaa ja soseet syöttää. Tosi paljon alusta asti pitänyt ja hoitanut vauvaa, sekä sillon kun ollaan molemmat kotosalla, kuin myös jos mulla jotain menoa mihin en voi ottaa vauvaa mukaan

Mä imetin 2 vuotta.
No sit herä tietty kysymys, mikä on lapsen hoitoa, mutta kyllä tyttö paljon isänsä kanssa liikkui vaikka imetin. Ekat moottoripyöräreissut tyttö teki isin kanssa 1,5 vuotiaana jne.
Vauva oli imetyksen loppuessa ollu jo useita kertoja yökylässäkin -omasta halustaan mammalla ja mummilla, joten mä en näe yhteyttä pitkän imetyksen ja sen välillä, että äiti hoitaa vauvan yksin.

Mä imetin esikoista 2-vuotiaaksi asti, ja kyllä hoitoon saivat osallistua niin mies kuin isovanhemmatkin.

Kakkonen on nyt 1 v 2 kk, ja imetän edelleen. Hänen yöhoitonsa on ollut jo yli puolen vuoden ajan mieheni harteilla, ja yökylässäkin (mummolla) tyttö on ollut jo pariin kertaan.

Uusimmat

Yhteistyössä