Hoitoala, henkilökuntapula josta johtuen ei ikinä tiedä koska pääsee töistä kotiin? Mitä sanoo tes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milja"

Vieras
Onko tilanne miten laillinen? Eikö työsehtosopimuksessa pitäisi sitten lukea, että työaikaa ei ole vaan kotiin pääsee mahdollisuuksien mukaan ja työn luonne pitäisi sitten nähdä palkassakin.
Tilanne on tälläisenä jatkuva ja todella stressaava. Palkka ei edes ala kakkosella ja silti vastuu näin kova kuntasektorilla. Kertokaa tietävät mitä voi tehdä? Voiko työnantaja tosiaan velvottaa tähän?
Johto sanoo, että työt on hoidettava ennen kotiin pääsyä, mutta hoidamme kymmenelle mitoitetut työt pääosin viiden henkilön voimin, osan viikosta neljän henkilön.
Ihan oikeesti, tilanne kuluttaa ja syö loppuun. Työsuojeluunko yhteys?

Kai teillä lukee työehdoissa ylitöistä joku maininta? Ja kauanko työnantaja ylitöitä teille maksaa? Eli kaikki omanvuoron ylimenevät tietenkin laitatte ylitöiksi? En kyllä tiedä miten hoitoalalla nuo menee, mutta äkkiseltään ajateltuna näin. Eihän se työn vaativuustasoa nosta jos työvuoro venyy vaan se lisää maksettavia työtunteja. Ja aivan varmasti stressaa, eihän sitä kauaa jaksa ylitöitä paukuttaa yhtenään, mutta mun mielestä on olemassa jonkinlainen laki siitä, paljonko ylitöitä saa teettää?

Vaihda työpaikkaa, jos työolot eivät miellytä. Myös hoitaja voi "äänestää jaloillaan". Työvoimapula on todellinen. Hankkiudu yksityiselle töihin ja neuvottele itsellesi lisää palkkaa. Nykyään on vara mistä valita!

Meillä oli vastaava tilanne pitkään, koskaan ei tiennyt koska pääsee kotiin ja mitään menoa ei viitsinyt/ voinut sopia työpäivän jälkeen kun oli nolo jatkuvasti perua ja esim. Liikuntatunneista meni kuitenkin maksu jos et perunut ajoissa. Keräsimme kaikkien ylityöt yhteenlistaan ja muutosta tuli, työmäärä suunniteltiin paremmin kun tilanne oli jatkunut noin 2 vuotta ( jos oikein muistan). Osastonhoitajalle kun valitimme tilanteesta hän vain totesi, että itseppä olette alanne valinneet ja syyllisti meitä huonoiksi hoitajiksi kun haluamme mielummin kotiin kun hoitaa potilaita. Hänen mielestään harrastukst, kampaaja yms. Tulisi hoitaa esim. Lomalla niin ei tarvitsisi kiirehtiä töistä kotiin. Toimitimme tuon ylityö listan ylemmälle taholle suoraan ja muutosta tuli vaikka kukaan ei meille koskaan tullut kertomaan, että asialle aijotaan jotain tehdä.

Ei ole niin helppo tuosta vaan vaihtaa työpaikkaa, olen siis kyllä hakenutkin muita töitä mutta vielä ei ole onnistunut. Ja vaikka hoitoalalla olenkin niin hieman erityisala (en halua tarkemmin sanoa ettei tunnisteta) mutta esim. vanhainkotityöstä minulle ei ollenkaan kokemsuta ole, eli vaikka siellä on työvoimapula niin en ole kokemattomuuteni vuoksi tullut niihin hakemiini paikkoihin valituksi. Opiskeluaikana olen työharjoittelussa ollut 5 viikkoa vanh.kodissa ja siitä on vuosia.

Mutta en tiedä voiko näitä kutsua oikeastaan edes ylitöiksi, kun työnantajalla on oletus että me vaan teemme pitkää päivää eli ei tosiaan tiedä milloin päivä loppuu. Olen vielä osittaisella hoitovapaalla jolloin ei ylitöitä edes saisi tulla!

Mulla sama juttu. Joskus käy niin, että seuraavaan vuoroon ei tulekaan tekijää ja ei voi muuta kun itse tehdä pari vuoroa putkeen. Tilanne on ahdistava, koska oon pienen lapsen yksinhuoltaja ja pitäis päästä lasta hakemaan hoidostakin jne.

Mäkin oon ns. erikoisalalla ja täällä ollaan yksin vuorossa. On ihan hirveää jos varsinkin viikonloppuna on iltavuorossa, ja yökkö ilmoittaakin iltayhdeksältä sairastuneensa tms.

[QUOTE="höh";27915658]silloin kun työaika loppuu. Se on esimiehen tehtävä hoitaa sijainen paikalle.[/QUOTE]

Minä en voi lähteä. Jos esimiestä ei saa kiinni, ja kun sijaisia EI OLE. Joutuisin vastuuseen ja varmaan menis ammattinimike jos vaan lähtisin.

[QUOTE="vieras";27915780]Just noin. Esim. pitkittynyt leikkaus sairaalassa pitää lopettaa kesken ja jättää potilas siihen avattuna, kun työaika on loppu. Jatketaan huomenna leikkausta patologin toimesta.[/QUOTE]

Mun työssä ei sentään tollaista tilannetta ole, ei ole kenenkään hengestä tms. kyse. Mutta siltikin jos joka päivä leikkaukset olisi ajoitettu niin ettei työaika niiden hoitamiseen riitä, niin varmasti leikkaussalissakin alettaisi nurista.
Itse en siis leikkauksia tee eli ei ollut kyse kohdallani sellaisesta. Mutta tässäkin näkee tämän ajatusmaailmaan, että hoitoalalla vaan pitää joustaa, paskalla palkalla mutta eikun joustoa vaan... uskomatonta.

[QUOTE="höh";27915658]silloin kun työaika loppuu. Se on esimiehen tehtävä hoitaa sijainen paikalle.[/QUOTE]

Hoitoalalla noin ei voi tehdä. Esim. Jos meillä sairaanhoitaja sairastuu etkä saa sijaista tilalle, niin pakkohan sinun on jäädä seuraavaan vuoroon. Ei ole muuta mahdollisuutta. Viikonloppuisin et välttämättä osastonhoitajaa kiinni saa.

[QUOTE="Milja";27916006]Mun työssä ei sentään tollaista tilannetta ole, ei ole kenenkään hengestä tms. kyse. Mutta siltikin jos joka päivä leikkaukset olisi ajoitettu niin ettei työaika niiden hoitamiseen riitä, niin varmasti leikkaussalissakin alettaisi nurista.
Itse en siis leikkauksia tee eli ei ollut kyse kohdallani sellaisesta. Mutta tässäkin näkee tämän ajatusmaailmaan, että hoitoalalla vaan pitää joustaa, paskalla palkalla mutta eikun joustoa vaan... uskomatonta.[/QUOTE]

Eipä se aivan noin ole. Muillakin aloilla tulee samanlaisia tilanteita. Jos huonon kelin vuoksi bussi on myöhässä, niin luuletko bussikuskin jättävän bussin ja matkustajat tielle, kun työaika sattuikin loppumaan. On vain tehtäviä, joissa on tällaisissa tilanteissa vastuu ihmisistä.

Tietysti kyse on esimiesten tehtävästä mitoittaa henkilöstö oikein, mutta on paljon paikkoja, joissa ei voida pitää esim. kahta yökköä vain siksi, että varaudutaan jonkun sairastumiseen. Silloin joudutaan myös palkka puolittamaan, jos on tuplamiehitys vain varmuuden vuoksi.

Oikeasti tämä on ammatinvalintakysymys. ja tätä yhteiskuntaa ei ole vuosikymmenien aikana suunniteltu, eikä rakennettu nykymaailmaa varten, jossa kohta kaikki ovat yksinhuoltajia ja eronneita.

[QUOTE="vieras";27916078]Eipä se aivan noin ole. Muillakin aloilla tulee samanlaisia tilanteita. Jos huonon kelin vuoksi bussi on myöhässä, niin luuletko bussikuskin jättävän bussin ja matkustajat tielle, kun työaika sattuikin loppumaan. On vain tehtäviä, joissa on tällaisissa tilanteissa vastuu ihmisistä.

Tietysti kyse on esimiesten tehtävästä mitoittaa henkilöstö oikein, mutta on paljon paikkoja, joissa ei voida pitää esim. kahta yökköä vain siksi, että varaudutaan jonkun sairastumiseen. Silloin joudutaan myös palkka puolittamaan, jos on tuplamiehitys vain varmuuden vuoksi.

Oikeasti tämä on ammatinvalintakysymys. ja tätä yhteiskuntaa ei ole vuosikymmenien aikana suunniteltu, eikä rakennettu nykymaailmaa varten, jossa kohta kaikki ovat yksinhuoltajia ja eronneita.[/QUOTE]

Mä en ole yksinhuoltaja enkä eronnut. Iso huokaus ajatusmaailmallesi.
TIedätkö, että mä en nurissut yht''n kun tämä oli ajoittaista, tottakai joka paikassa ja joka elämäntilanteessa ja joka elämänsektorilla voi tulla yllärräviä tilanteita, jotka muuttavat suunnitelmat. Jos joskus tulisi päivystyspotilas yllättäen niin toki sitä jokainen hoitaja jää hoitamaan, tietysti ja tottakai. Kertaanko vielä: TOTTAKAI.
Mutta joka päivä, aina ja koko ajan. Jatkuva henkilökuntapula ja työt jotka on mitoitettu isommalle määrälle työnteijöitä. Niin että ammatinvalinta kysymys ja turha valittaja olen.

Hassua että lääkärit ei kyllä jousta, mutta hoitajathan on niitä kutsumuslalla olevia... ja pyh, sanon minä.

[QUOTE="Milja";27916151]Mä en ole yksinhuoltaja enkä eronnut. Iso huokaus ajatusmaailmallesi.
TIedätkö, että mä en nurissut yht''n kun tämä oli ajoittaista, tottakai joka paikassa ja joka elämäntilanteessa ja joka elämänsektorilla voi tulla yllärräviä tilanteita, jotka muuttavat suunnitelmat. Jos joskus tulisi päivystyspotilas yllättäen niin toki sitä jokainen hoitaja jää hoitamaan, tietysti ja tottakai. Kertaanko vielä: TOTTAKAI.
Mutta joka päivä, aina ja koko ajan. Jatkuva henkilökuntapula ja työt jotka on mitoitettu isommalle määrälle työnteijöitä. Niin että ammatinvalinta kysymys ja turha valittaja olen.

Hassua että lääkärit ei kyllä jousta, mutta hoitajathan on niitä kutsumuslalla olevia... ja pyh, sanon minä.[/QUOTE]

En minä tiedä ajatusmaailmasta, mitä tarkoitat. Onkohan nyt valituksesi aivan perusteltua. En usko, että kaikenmaailman ohjeistuksen ja julkisuuden jälkeen missään on työt mitoitettu väärin tai jatkuva henkilökuntapula sen enempää kuin tässä yhteiskunnassa valitettavasti on. Enkä usko myöskään siihen, että näin on jatkuvasti, joka päivä aina ja koko ajan. Saattaako olla omassa työmotivaatioissasi tai ripeydessäsi toivomisen varaa. Eikä myöskään voi verrata hoitajien ja lääkäreiden asemaa. Työ- ja päivystysjärjestelyt ovat täysin erilaisia. Lääkäreitä ei tarvita koko ajan joka paikassa, mutta hoitaja täytyy olla paikalla.

Yhteistyössä