Hoitoapua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitykkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitykkä"

Vieras
Tässä kun lukee kirjoituksia, niin tuli mieleen, että saatteko lasten hoitoapua omilta vanhemmiltanne ja miten usein? Meillä esikoinen on 8v ja olen mieheni kanssa kerran (oikeasti vain kerran) 8v aikana ollut muutaman tunnin työpaikan joulujuhlissa. Siinä meidän parisuhdeaika. Äitini kuulemma kertoo ystävilleen miten mukava on viettää aikaa lastenlapsien kanssa. Kuulin tämän vanhempieni naapurilta. En kehdannut kertoa totuutta. Isäni on juuri jäänyt eläkkeelle, äitini on ollut kotiäitinä. Toki heillä on omat menonsa, eikä heidän kuulukkaan hoitaa lapsiamme. Mutta silti.... Mieheni vanhemmat puolestaan asuvat kaukana.

Kävin pari päivää sitten kotona ja ensimmäinen kysymys oli kun menin, että "mitä haluat tällä kertaa". Tuli tosi paha mieli. En ole koskaan pyytänyt heiltä apua, en rahaa (sen jälkeen kun kotoa olen pois muuttanut noin 13v sitten) enkä mitenkään muutenkaan heitä kuormittanut. Jäi ikävä olo ja äidin sanat vaan soivat päässäni.

Kyllä meidän mummi hoitaa lasta paljon. Aina kun tarvii. Asuvat 3km päässä. Kerran kk lapsi on siellä yökylässä jotta saamme tehdä kahdestaan jotain.

Mun mielestä isovanhempien kuuluu hoitaa lastenlapsiaan jos ovat terveitä, on itsekästä olla tarjoamatta apua.

Joo, hyvät isovanhemmat haluavat jo ihan itsensä vuoksi olla läheisiä lapsenlapsiinsa...mutta valitettavasti joukosta löytyy hyvin paljon niitä ketä ei kiinnosta. Omat appivanhemmat tällaisia...ei käy kylässä, eivät edes tunne lapsenlapsiaan...saati auta heidän kanssaan...IKINÄ!!!

Meillä ei edes ole isovanhempia, kaikki ovat jo kuolleet. Vanhin lapsistamme on 16v ja hän toisinaan hoitaa pari vuotiasta sisarustaan sen aikaa,että pääsee es. elokuviin jne.

Lastenhoitopalveluita voi aina ostaa. MLL:n kautta tai muualta, jos ei isovanhemmista ole hoitajiksi.
Palkattujen hoitajien varassa se on ainakin meillä ollu se kahdestaan jonnekin meneminen.

Itse en kehtaa pyytää vanhemmiltani apua eivätkä he apua koskaan tarjoa. Appivanhemmat asuu liian kaukana mutta tuskin sieltäkään apua sais. Toivon että itse voisin olla lastenhoitoavuksi joskus tulevaisuudessa omille lapsilleni.

Meillä isovanhemmat hoitavat mieluusti esikoista(tyttö) mutta eivät koskaan pyytele kahta nuorempaa(poikia) kylään tms,. tuntuu pahalta poikien puolesta kun tyttöä haetaan kauppareissuille ja yökylään mutta poikia ei edes pyydetä .Tytölle ostetaan kaikkea ja annetaan rahaa mutta pojille ei:(
Harmittaa niin kovin pikkusten puolesta. En tiedä sitten kokevatko isovanhemmat nuo pienemmät liian vaativina tai mitä..Pappakin aina kyselee tuleeko keskimmäinen sinne tai tänne mutta ei sitten koskaan hae eikä pyydä kun aika olisi.

Mun vanhemmat on alkoholisoituneita. Silti meillä on viimeisen 9 vuoden aikana ollut tarpeeksi kahdenkeskistä aikaa. Me on maksettu MLL lapsenvahdille, me on pyydetty ja saatu hoitoapua muilta sukulaisilta ja ystäviltä. Mun mielestä on aika outoa, että yksien isovanhempien takia ei ole "parisuhdeaikaa". Kyllä sitä muutenkin voi järjestää...

• Tykkää
Reactions: Eedla
Me saadaan mun vanhemmilta apua kutakuinkin aina kun on tarvis. Olisivat joskus olleet valmit perumaan jonkun teatterireissunkin meidän takia. Ja nyt kun me tarvitaan ensi viikolla vähän jelppiä päiväkotiin viemisissä ja mun töihin viemisessä, isä tulee aamulla 6.30 hakemaan ja kuskaa. Parhaimmassa tapauksessa tyttö on ollut siellä yökylässä pari tuntia kysymisen jälkeen, kun on tullut ex tempore menoa. Mutta me ei käytetä heidän avuliaisuuttaan hyväksi. Apua pyydetään kun tarvitaan, mutta ei pompotella heitä eikä raahata lasta joka viikonloppu mummilaan. Ja vastaavasti mä olen sitten valmis auttamaan siellä, jos tarvitaan.

[QUOTE="äitykkä";26636500]Tässä kun lukee kirjoituksia, niin tuli mieleen, että saatteko lasten hoitoapua omilta vanhemmiltanne ja miten usein? Meillä esikoinen on 8v ja olen mieheni kanssa kerran (oikeasti vain kerran) 8v aikana ollut muutaman tunnin työpaikan joulujuhlissa. Siinä meidän parisuhdeaika. Äitini kuulemma kertoo ystävilleen miten mukava on viettää aikaa lastenlapsien kanssa. Kuulin tämän vanhempieni naapurilta. En kehdannut kertoa totuutta. Isäni on juuri jäänyt eläkkeelle, äitini on ollut kotiäitinä. Toki heillä on omat menonsa, eikä heidän kuulukkaan hoitaa lapsiamme. Mutta silti.... Mieheni vanhemmat puolestaan asuvat kaukana.

Kävin pari päivää sitten kotona ja ensimmäinen kysymys oli kun menin, että "mitä haluat tällä kertaa". Tuli tosi paha mieli. En ole koskaan pyytänyt heiltä apua, en rahaa (sen jälkeen kun kotoa olen pois muuttanut noin 13v sitten) enkä mitenkään muutenkaan heitä kuormittanut. Jäi ikävä olo ja äidin sanat vaan soivat päässäni.[/QUOTE]

Minä hoidan jokaista lapsenlastani vähintään yhden yön viikossa ja osaa toki päivittäinkin, koska emme halua laittaa pieniä kunnalliseen päivähoitoon.
Eli kukaan pienistä ei ole mennyt "varsinaiseen hoitoon" ennen eskari-ikää.

Kavahdan vanhempiesi ajatusmaailmaa.... ja vähän säälinkin.
Menettäessään elävän kosketuksen lapsenlapsiinsa menettävät lopulta eniten itse?

:(

Mun äitini valitettavasti ei kykene hoitamaan enää lapsia, meidän lapset eivät siis ole olleet siellä koskaan hoidossa. Toisessa mummolassa olivat aika paljonkin välillä, eivät kyllä enää. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26636703:
Mun äitini valitettavasti ei kykene hoitamaan enää lapsia, meidän lapset eivät siis ole olleet siellä koskaan hoidossa. Toisessa mummolassa olivat aika paljonkin välillä, eivät kyllä enää. :(

Fysiikka asettaa joskus rajoitukset joille ei tahdollakaan mitään voi.
Ikävä kaikille osapuolille, mutta "elämää" silti...

[QUOTE="...";26636688]Mun vanhemmat on alkoholisoituneita. Silti meillä on viimeisen 9 vuoden aikana ollut tarpeeksi kahdenkeskistä aikaa. Me on maksettu MLL lapsenvahdille, me on pyydetty ja saatu hoitoapua muilta sukulaisilta ja ystäviltä. Mun mielestä on aika outoa, että yksien isovanhempien takia ei ole "parisuhdeaikaa". Kyllä sitä muutenkin voi järjestää...[/QUOTE]

Tässä varmaan oli ajatuksena, että haluttaisiin apua omilta vanhemmilta. Onhan lasten kannalta paljon parempi olla isovanhempien kanssa (jos ovat kunnollisia) kuin täysin vieraan henkilön. Yritän itse olla apuna omille lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;26636623:
Joo, hyvät isovanhemmat haluavat jo ihan itsensä vuoksi olla läheisiä lapsenlapsiinsa...mutta valitettavasti joukosta löytyy hyvin paljon niitä ketä ei kiinnosta. Omat appivanhemmat tällaisia...ei käy kylässä, eivät edes tunne lapsenlapsiaan...saati auta heidän kanssaan...IKINÄ!!!
Mulla oli läheiset välit molempiin isovanhempiini, vaikken koskaan ollut isän puolen mummolassa ilman vanhempiani. Eli kyllä ne läheiset välit syntyvät isovanhempien ja lastenlasten välille silloinkin, kun vanhemmat ovat mukana.

Fysiikka asettaa joskus rajoitukset joille ei tahdollakaan mitään voi.
Ikävä kaikille osapuolille, mutta "elämää" silti...

Ehdotinkin kaksoselle, että vaihdetaan osia: äiti tulee välillä meille hoitoon, niin saapi kaksonenkin huoletta lähteä vaikka reissuun. :) Tosin äiti on vähän hankala, ei jaksaisi olla kyläilemässä kovin kauaa.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="mä";26636673]Meillä isovanhemmat hoitavat mieluusti esikoista(tyttö) mutta eivät koskaan pyytele kahta nuorempaa(poikia) kylään tms,. tuntuu pahalta poikien puolesta kun tyttöä haetaan kauppareissuille ja yökylään mutta poikia ei edes pyydetä .Tytölle ostetaan kaikkea ja annetaan rahaa mutta pojille ei:(
Harmittaa niin kovin pikkusten puolesta. En tiedä sitten kokevatko isovanhemmat nuo pienemmät liian vaativina tai mitä..Pappakin aina kyselee tuleeko keskimmäinen sinne tai tänne mutta ei sitten koskaan hae eikä pyydä kun aika olisi.[/QUOTE]

Meillä samanlainen tilanne. Esikkoa kuskataan ja halutaan kyläilemään, mutta ei sitten kahta nuorempaa. Näin on ollut koko ajan. Isovanhemmat myös osoittavat meidän siellä ollessa, että esikko on numero yksi. Poikaa halataan, otetaan syliin jne., mutta nämä kaksi nuorempaa kokevat kylmemmän tyylin.

Milloin teillä on isovanhemmat alkaneet pyytää lasta hoitoon? Meillä on 1v. tyttö, on ollut muutamia kertoja isovanhempien hoidossa max 4 tuntia. Parisuhdeaikaa ei ole meillä vielä ollut. Toiset isovanhemmat on kyselleet lasta yöksi ja syksyksi on sovittukin yksi yömeno meillä. En tiedä kyllä, voiko lapsi vielä mennä yökylään, sen verran on ollut eroahdistusta viime aikoina.

En ole ikinä voinut pyytää hoitoapua! Äitini kuoli seitsemän vuotta aiemmin, kun ainokaisemme syntyi. Isäni
muutti Espanjaan, sisarukseni olivat kiinni töissään. Meidän lastamme ei ikinä hoitanut kukaan ulkopuolinen!

Saamme apua oikeastaan aina, kun on tarvis.

Ja isovanhemmat on lasten kanssa ihan "ilman syytäkin". Esimerkiksi tänään äitini vei isommat ipanat (8 v ja 6 v) uimarannalle, jotta minä pääsin rauhassa vauvan & ystäväni kanssa kävelylle :)

[QUOTE="Neiti";26636912]Milloin teillä on isovanhemmat alkaneet pyytää lasta hoitoon? Meillä on 1v. tyttö, on ollut muutamia kertoja isovanhempien hoidossa max 4 tuntia. Parisuhdeaikaa ei ole meillä vielä ollut. Toiset isovanhemmat on kyselleet lasta yöksi ja syksyksi on sovittukin yksi yömeno meillä. En tiedä kyllä, voiko lapsi vielä mennä yökylään, sen verran on ollut eroahdistusta viime aikoina.[/QUOTE]

Eivät ole pyytäneet koskaan. Ovat tehneet selväksi, että vanhemmat hoitavat lapset. Tätä viestiketjus lukiessa huomaan, että en ole ainoa joka kärsii isovanhempien itsekkyydestä.

[QUOTE="minä";26636987]Halaappa äitiäsi ja kerro miten ihanaa on kun saa apua. Minä en saa.[/QUOTE]
Olen kyllä kertonut, miten kiitollinen olen :)

Erityisen ihanaa on se, että hän (ja isäni) kysyvät, saavatko lainata lapsia ja lähteä heidän kanssaan mökille, veneilemään, tms :). Siis tekevät sen omasta aloitteestaan. Ja uskon sen olevan suurensuuri rikkaus sekä heille itselleen että lapsille.