hoitolapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettivä

Vieras
Kaverin lapset ovat hoidossa meillä 5 päivää.

Toinen lapsista (6 v. ) pissii meidän sohvaan. Ei tule sitten sanomaan kun on vahinko tapahtunut vaan asia selviää vasta noin 4 tunnin päästä. Ihmeteltiin moneen kertaan mikä haisee, eikä silloinkaan sanonut mitään.

Olen nyt pessyt sohvan ja haisee edelleen. Onko vinkkejä, millä haju lähtee pois? Tuossa ajassahan se on kerinnyt imeytymään sinne "täytteeseen". Kangassohva ja levitettävä kulmadivaani kyseessä. Ei nyt mikään uus sohva, vajaa kuus vuotta vanha, mutta tykkään ja on toimiva.

Onko kohtuullista vaatia osaa uuden sohvan hinnasta, mikäli haju ei lähde pois? Vahinkoja sattuu ja itepähän otin lapset hoitoon ilman korvausta..Mutta aattelin tehdä ystävänpalveluksen..Tosin en uskonut, että sohva saattaisi mennä pilalle.

Asiallisia vastauksia, kiitos! :) Ei nyt millään jaksais mitään riidanhaluisia vastauksia...

Kellään kommenttia? Vai onko tämä nyt niin itsestään selvä asia, että lasten mamma korvaa osan uuden sohvan hinnasta mikäli siihen päädytään? Itse ainakin olisi siihen suostuva, mikäli mun lapsille sattuis vastaava tilanne. :)

kannattaa ainakin kertoa, että tälläinen on tapahtunut. Eikä hajua kotikonstein saa pois. Kysy ystävältäsi, että mitä asialle voisi tehdä, sillä kyseessähän on Teille rakas soffa ;)

Itseasiassa mun mielestä on itsestään selvyys ettei lapsen äiti ole mitenkään korvausvelvollinen.

Vahinkoja sattuu. Toki ikävää ettei 6v osaa/uskalla kertoa. Eikö sohvasta saa tyynynpäällistä irti jotta sen voisi pestä.

Sinä olit lapsista tuolloin vastuussa, joten on minusta ilmiselvää, ettet voi vaatia korvauksia. kertoa voit ja jos perhe on antelias ja varoissaan ehkä tarjoutuvat itse maksamaan jotain. velvollisuutta ei ole.

Ehkä seuraavan kerran vahdit lapsia niin, että huomaat jos joku pissii sohvaan...

Juu, ei ole irotettava päällinen tuossa istuinosassa...Olen kerran aiemmin pessyt sohvan vesi-pesurilla, mutta nyt olen hoitovapaalla niin en saa sitä lainaan työpaikalta..

Ja kyllä se vähän menee niin, että sohva on rakas! Kun tuntuu olevan kovin vaikeaa löytää sellaista mikä sopii kivasti talon henkeen..Huoh...En taida ottaa vähään aikaa mitään lapsia hoitoon...
Juu, kyllä mä kerron ystävälle mitä tapahtui. Edellisellä kerralla sen koirat teki tuhoa, ja lupas korvata, mutta ei oo vielä näkynyt..Ite vaan olen tunnollinen ja otan tasan tarkkaan vastuun lapsieni tekemisistä. Ja elukoideni. ;)

Ei minustakaan velvollinen korvaaja. Toki kertoisin äidille että näin on käynyt ja jos omani tekisi saman niin haluaisin korvata, tollanen vahinko ei kuitenkaan ole aivan pieni ja helppo korjata.

Olen perhepäivähoitaja. Jos hoitolapsi tekisi noin niin en minä korvausta saisi. Minunhan tehtävä on valvoa, ettei moista tilannetta kävisi (esim. kehottamalla lapset vessaan aika ajoin vaikka ikä olisi mikä).

Alkuperäinen kirjoittaja milda:
Sinä olit lapsista tuolloin vastuussa, joten on minusta ilmiselvää, ettet voi vaatia korvauksia. kertoa voit ja jos perhe on antelias ja varoissaan ehkä tarjoutuvat itse maksamaan jotain. velvollisuutta ei ole.

Ehkä seuraavan kerran vahdit lapsia niin, että huomaat jos joku pissii sohvaan...

Tuota, oletatko, että pidän kädestä kiinni 6 vuotiasta koko tämän 5 päivän ajan? Mulla on itsellä kolme lasta kotona. Lapset katselivat piirrettyä eli olivat valvonnan alaisena.

Ja pyysin, ettei mitään ilkeitä kommentteja! Taitaa olla vastaajalla lukemisen ymmärtämisessä hieman vikaa... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Olen perhepäivähoitaja. Jos hoitolapsi tekisi noin niin en minä korvausta saisi. Minunhan tehtävä on valvoa, ettei moista tilannetta kävisi (esim. kehottamalla lapset vessaan aika ajoin vaikka ikä olisi mikä).

Mä en ole perhepäivähoitaja ja tiedän ettet saisikaan mitään korvauksia. Olen sanonut että käy vessassa ja "vahtinut" että siellä käydään. Mutta en kai nyt sinne pytyn viereen mene kyttään, että mitäs sinne tuli? Meillä ei ole omat lapset pissineet tuossa vaiheessa housuihinsa.. ;) Ehkä toisilla sitten tämä on normaalia tuonne armeijaikään saakka...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuota, oletatko, että pidän kädestä kiinni 6 vuotiasta koko tämän 5 päivän ajan? Mulla on itsellä kolme lasta kotona. Lapset katselivat piirrettyä eli olivat valvonnan alaisena.

Ja pyysin, ettei mitään ilkeitä kommentteja! Taitaa olla vastaajalla lukemisen ymmärtämisessä hieman vikaa... ;)

Olen mildan kanssa samoilla linjoilla, Ja ap -onko kommentti mielestäsi ilkeä, jos se eroaa omasta mielipiteestäsi?

no eikö omat lapsesi tulleet kertomaan? meillä ainakin tullaan kertomaan jos jotain ihmeellistä tapahtuu. kokeileppas ostaa kaupasta sitä oikein sohvan pesuun tarkoitettua pesu ainetta? ja luulis ettei ihmisen pissa niin kauheasti haise ettei sitä pois saisi... ja etkö muka saisi lainattua/vuokrattua sitä imuria työpaikaltasi vaikka olet hoitovapaalla? ihme työpaikka jos et saa...

Ehkei sinun lapsesi olekaan housuihinsa pissineet tuon ikäisenä, mutta lapset ovat erilaisia kehitykseltään. En sano että tuo on normaalia, mutta näin asia kuitenkin on. Ja joillakin tuo kuivaksi opettelu vie yllättävän kauan aikaa. Ja toisilla eka luokkalaisillakin voi käydä vahinkoja.

mildan kommentista saa sen käsityksen, että lasta täytyy pitää kiinni kädestä koko viiden päivän ajan. Väitän, että vahdin keskimääräistä paremmin lapsia... ;) Teenkö mä sit kotityöt yöllä jos pidän viittä lasta kädestä kiinni tuon hereillä oloajan? Unohdetaan koko aloitukseni, selvitän perheen kanssa tämän asian...Luulin vain, ettei tämä ole ainutlaatuinen tapahtuma! ;) ;)

Tuo ei ollut ilkeilyä vaan ihan totuus. Taisit kuvitella, että kaikki vastaajat kirjoittavat, että nyt kaverilta rahaa kinuamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja milli:

Vähän samoilla linjoilla, ei muisteta käydä wc:ssä, huomion vei videoiden katselu....

Mielestäni kohtuullinen summa olisi tuosta uuden sohvan hinnasta ollut 50 euroa. Etenkin kun lapset siis ovat viisi päivää täyshoidossa ilman korvausta ja omani eivät vastaavaa hoitoa tarvitse. Mikäli olisin ollut palkattu hoitaja niin en olisi asiaa edes ihmetellyt! Ja lapset pitivät taukoa tuossa katselussa...Ja me ihmettelimme hajua, mutta luulin lasten kenkien haisevat hevosen lannalta. Itse en telkkaria katsele, enkä tuolla kyseisessä huoneessa siis ramppaa. meillä on iso talo ja erittäin monta huonetta. Mutta todellakin anteeksi aloitukseni! Pahoittelen, että pilasin nyt mildan päivän! Hyvää päivän jatkoa tälle kaikessa oikeassa olevalle mildalle. :) :)

Mielestäni kohtuullinen summa olisi tuosta uuden sohvan hinnasta ollut 50 euroa. Etenkin kun lapset siis ovat viisi päivää täyshoidossa ilman korvausta ja omani eivät vastaavaa hoitoa tarvitse. Mikäli olisin ollut palkattu hoitaja niin en olisi asiaa edes ihmetellyt! Ja lapset pitivät taukoa tuossa katselussa...Ja me ihmettelimme hajua, mutta luulin lasten kenkien haisevat hevosen lannalta. Itse en telkkaria katsele, enkä tuolla kyseisessä huoneessa siis ramppaa. meillä on iso talo ja erittäin monta huonetta. Mutta todellakin anteeksi aloitukseni! Pahoittelen, että pilasin nyt mildan päivän! Hyvää päivän jatkoa tälle kaikessa oikeassa olevalle mildalle. :) :)

No mutta avaat sitten suun ja sanot sille lapsen äidille , että haluat korvauksen. Mitään velvollisuutta hänellä ei ole maksaa, ilmeisesti sulla ei ole ainakaan rahasta tiukkaa jos otat kolme lasta täysihoitoon ilmaiseksi.

Lapsille voi sattua vahinkoja kuten myös aikuisillekin. Itsellänikin on joskus pahassa yskässä ollessa sattunut pääsemään lirahdus housuun, mutta onneksi olen ollut silloin kotona. Lapsillekin vahinkoja voi sattua, vaikka normaalisti mitään ongelmaa ei olisikaan ja wc-taidot ovat hallinnassa.

Ehkä lapsi vierastaa/tuntee olonsa turvattomaksi luonasi eikä uskaltanut mennä tai pyytää päästä vessaan.
Häpeä tai pelko suuttumisestasi esti kertomasta pissaamisesta housuun...
Ethän moittinut lasta kovin sanoin tapahtuneesta?
Itselleni välittyi viesteistäsi sellainen kuva ettet arvosta tai pidä erityisesti ystäväsi lapsista/eläimistä.
Miksi sitten otit heidät hoitoon??

Kummallista. Tuli minullekin kuva että lapset vähän arvostelun alla.

Omat lapsenikin oppivat kuiviksi , vaipoista pois kokonaan 2vuotiaana, mutta silti toinen lapsista pissasi housuun eka eskaripäivänään. Uusi paikka, uusi tilanne, paljon uusia ihmisiä...
ehkä hoitajat eivät huomanneethiljaista ja kilttiä lasta, ja jäi jotenkin pois vessatus tilanteesta? mistä sen tietää. Uuden alku varmasti opettajillekin rankka?

Minusta on päivänselvää että mitään korvausvelvollisuutta ei ole. Oma nahkasohva on kärsinyt kaverin koirankynsistä eikä tullut mieleenkään alkaa pyytää korvausta. minkä vahingoille voi. Tosin voit kertoa asian ja kysyä voivatko he korvata mutta mitään velvollisuutta ei ole.

Miksi lupauduit hoitamaan noin pitkän ajan lapsia, jos itselläsi kolme?

Yhteistyössä