Hoitopaikkaan tutustuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sintti.

Vieras
Pitäisi käydä tutustumassa pariin hoitopaikkavaihtoehtoon, päiväkotiin ja ryhmikseen. Miten olette käyneet tutustumassa? Etukäteen pitää tietty sopia (vai voisikohan kurkata samalla kun hakee päiväkodilta hakulomakkeen?), mutta oletteko käyneet lapsen kanssa "kokeilemassa" vai ihan itseksenne tarkkailemassa? Mikä on yleinen käytäntö asiassa? (veikkaan, että jos soittaa ja kysyy, niin sanovat, että ihan saa tehdä niin kuin itse haluaa, siksi kysyn täältä)

Jotenkin tuntuu vähän nololta mennä "tirkistelemään", ja aikakin alkaa olla kortilla (heräsin tähän aika myöhään, nyt on viikko aikaa jättää hakemus ja ollaan reissun päälle vielä tämä loppuviikko), mutta vaikealta tuntuu tehdä päätös tutustumatta. Hassua on, että kun aiemmin soittelin päiväkodin johtajalle ja kyselin paljonkin kaikkea, täti ei yhtään ehdottanut, että tutustumaan saa tulla (silloin en tajunnut sitä kysyä). Vähän senkin takia sellainen olo, että eivät ehkä halua sinne tutustujia. Ymmärrän sinänsä, kyllä minuakin tökkisi, jos jatkuvasti ravaisi vieraita ihmisiä tarkkailemassa työntekoani... tämä siitä huolimatta, että mielestäni teen työni huolella ja hyvin.

Mutta siis pointti oli, että miten käytännössä toteutitte päivähoitopaikkaan tutustumisen?

Mene vain tutustumaan ja ota lapsi mukaan. Saat hyvän tuntuman siitä, istuuko paikka omallesi, kun hän on mukana. Päiväkodeissa käy usein vieraita tutustumassa, harjoittelijoita ja joka päivähän vanhemmat poikkeavat tuomaan ja viemään lapsiaan. Ei se mitään tirkistelyä ole, päiväkodin henkilökunta on aivan tottuneita vieraisiin ja avoimuus on tärkeä osa päivähoitokulttuuria.

Ilman muuta hyökkäät paikkaan lapsen kanssa! Ja useampana päivänäkin kannattaa käydä. Leikkimässä, syömässä, ja jos saisi vielä uuteen paikkaan nukahtamaankin, niin mikäpä parempaa.

Minä olin niin röyhkeä, että olin varmaan neljänä tai viitenä päivänä tutustumassa, ja näimmekin silloin kaikki hoitajat (ottivat vähintään tyttöä syliin ja kävivät "mutkia" pois äidin luota), ruokailimme omia pilttejä, nukutin vaunuun ja pinnikseen. Oli ERITTÄIN hyvä kokemus lapselle, ja ehkä enemmän minulle, luotin että kaikki alkaa sujua hyvin kun paikka ja ihmiset olivat vähän tutumpia. Ja tosi hyvin on mennytkin, ei onneksi yhtään itkuaamua hoitoon jäädessä.

Tyttö oli n. 10kk 2vkoa vanha kun hoito alkoi ja jo 6 kka takana päin. Hoitopaikka on 12 paikkainen ryhmis. Sellainen tuntuma tutustumisesta jäi, että hoitajatkin tutustuivat mielellään lapseen "etukäteen" ja kyselivät nukkumis, syömis yms rituaaleista, eräs sanoikin että aina jollain tavalla "vähän jännittää" miten uuden lapsen kanssa alkaa sujua.

Meilläkin ollaan piakkoin aloittelemassa päiväkoti. Tyttö täytti tänään vuoden.

Kävimme viimeviikolla tutustumassa kerran noin pari tuntia. Äiti ja lapsi ja isäkin oli mukana. Meillä tosin paikka vaihtoehtopja ei ole. Tutustumista sotkee nyt hiihtolomat hiukan, mutta menemme taas ensi viikolla aamupäiväksi yhdessä tutustelemaan. Varsinaisesti tyttö aloittaa viikolla 11. Silloinkin ajattelin viedä parina ensimmäisenä kertana vain aamupäiväksi. Haen puolilta päivin kotiin. Kokonaisuudessaankin tyttö on vain 10 kuukaudessa, joten pehmeä aloitus on helppo. Toisaalta on varmaan hyvä käydä tutustelemassa tiheästi alussa, jotta lapsi ei ehdi välisää unohtaa päiväkodin käytäntöjä. Siinä mielessä meidän hidas alku voi olla huono.

Mekin käytiin tutustumassa, luulen että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Käytiin kahdessa päiväkodissa ja kolmella yksityisellä pph:lla ennen kuin laitoimme edes hakemusta menemään. Tämän kierroksen jälkeen toinen päiväkodeista tuntui ehdottomasti parhaalta paikalta, laitetiin se ykköseksi ja saatiin paikka. Siellä olin kolmena päivänä tutustumassa sitten ennen aloitusta.

Henkilökunta ymmärtää että se on vain lapsen paras ja auttaa heitäkin sitten hoitamaan lasta paremmin lapsen tarpeiden ja vanhempien toiveiden mukaan. Ainakin meidän päiväkodissa korostetaankin tätä päiväkodin ja kodin yhteistyötä ja tiedonkulkua.

Älä siis huoli. Soitat vain sanot että haluaisitte tulla joku päivä ja ehdotat päiviä tai kyselet onko niille joku ajankohta parempi. Meille ainakin sanoivat, että tulee yhdeksän aikaan aamulla, niin pahin aamuhärdelli on ohi kun kaikki ovat saapuneet paikalle.

Tutustumassa puhutaan, mitä lapsi jo osaa itse ja missä tarvitsee apua. Tädit kyllä osaavat kyselläkin olennaisimmat :) Ihan tavallisia asioita: Miten paljon nukkuu, nukahtaako hyvin, osaako syödä itse, mistä ruuista erityisesti tykkää, onko ruokia joita ei syö tai esim allergioita, käyttääkö vaippaa jne.

Päiväkotitäti myös kertoo miten päivät etenevät ja mitä pitää tuoda mukanaan päiväkotiin kun aloittaa.

Meillä ainakin sopeutuminen meni tosi hyvin kun lapsi huomasi, ettei paikassa ole mitään "ihmeellistä". Äitikin siellä leikki ja yhdessä käytiin leluja ja tiloja läpi..

Meillä oli viime vuonna samanlainen tilanne kuin ap:lla, eli heräsimme hoitopaikan hakemiseen reilu viikkoa ennen kuin hakemukset tuli olla sisällä jos mieli paikan saada silloin kun tarvitsimme. Ehdimme kuitenkin käydä tutustumassa kolmeen päiväkotiin ennen kuin laitoimme paperit menemään. Ja päiväkotien henkilökunta kyllä meitä rohkaisi siihen, että käymme tutustumassa etukäteen useampaan paikkaan, jotta näemme mikä meidän lapsellemme sopisi parhaiten. Vanhempien tutustuminen oli tervetullutta ja tavallinen käytäntö, ei ollenkaan mitään tirkistelyn tuntua. Ja meille useampaan paikkaan tutustuminen tosiaan oli hyvä juttu, kummasti vaan sitä aisti erilaisen fiiliksen eri paikoissa, ja päiväkotien arkirutiineissa oli myös eriävyyksiä, samoin kuin ryhmäkoossa. Eli rohkeastio vaan soittamaan ja sopimaan tutustumisaikaa, kyllä nopeassakin aikataulussa ehtii ja itsellä on sitten parempi mieli kun ei lapselleen valitse hoitopaikkaa "sokkona".

Me haettiin myös lapselle hoitopaikkaa lähimmästä päiväkodista. Soitin ensin ja kysyin voitasko tulla tutustumaan. Päiväkodin johtaja sanoi että ensin täytyy hakea hoitopaikkaa ja jos poika hyväksytään sinne niin sitten vasta voi tulla tutustuman.. Luulin että tämä on se normaali käytäntö ja pidin itseäni ihan hölmönä kun olisin halunnut tutustua tarhaan ennen kuin haemme sinne..

Voiko jo puolivuotiaan kanssa mennä tutustumaan vaikka poika onkin tarkoitus laittaa päivähoitoon vasta 1v3kk iässä? Haluaisin laittaa hakemuksen hyvissä ajoin, jotta on paremmat mahdollisuudet päästä haluamaansa päiväkotiin. (Ellei nyt sitten käy niin kuin yllä oleva kirjoitti :(( )

Yhteistyössä