Hoitovapaa ja työpaikan vaihto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne on tämä: jään hoitovapaalle joulukuun alussa ja alan samalla tekemään töitä iltaisin ja viikonloppuisin (n.2-3vuoroa/vko) jolloin isä hoitaa lasta kotona. Eli olen edelleen päivisin kotona, eikä lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa.
Olen kuitenkin hakemassa uutta työpaikkaa (muuton vuoksi), niin vaikuttaako työpaikan vaihto jotenkin hoitovapaaseeni? Eli kertoisin uudelle työnantajalleni että hoidan kotona päivisin lasta ja voin tehdä vain viikonloppuja ja iltavuoroja.
Entä vaikuttaakohan työnteko jotenkin kotihoidontukeeni tai sen verotukseen?

Mitä jos en tiedä kauan olen hoitovapaalla? Tässä hakemuksessa kun pitää tietää mille ajalle haetaan. Se riippuu mun kohdalla siitä milloin pääsen haluamaani kouluun sisään..

Siis sen verran tiedän, että hakemasi hoitovapaa on sinua sitova suhteessa nykyiseen työnantajaasi. En sitten tiedä, kaipa kuitenkin voit irtisanoutua sinä aikana. Uuden työpaikan suhteen tilanne on se, ettei hoitovapaa "siirry" toiseen työpaikkaan. Näin ollen siellä sovit sitten uuden työnantajan kanssa miten teet. KELAa ei suoranaisesti kiinnosta miten järjestät hoitovapaasi, sen kannalta ainut merkitsevä asia on se, että hoidat lapsen kotona. Siinä sivussa voit tehdä työtä miten lystäät, mutta ilmoitusvelvollinen olet. Veroasiasta en ole varma, kysy.

Hoitovapaa -käsite liittyy vain sun ja työnantajan väliseen sopimukseen ja kotihoidontuki suhun ja KELAan.

Et sinä silloin ole millään hoitovapaalla, jos kerran töihin olet menossa, vaikka tekisitkin vain iltoja ja viikonloppuja. Sanot työnantajalle ettet voi tehdä muunlaisia vuoroja ja työnantaja joko hyväksyy tai sitten ei hyväksy. Kotihoidontukeen ei töidenteko vaikuta mitenkään, vaan sitä saa jos lapsi ole kuodin ulkopuolella päivähoidossa.

[QUOTE="vieras";22317802]Mitä jos en tiedä kauan olen hoitovapaalla? Tässä hakemuksessa kun pitää tietää mille ajalle haetaan. Se riippuu mun kohdalla siitä milloin pääsen haluamaani kouluun sisään..[/QUOTE]

Jos kyse KELAn paperista, voi jättää avoimeksi loppuajankohdan. KELA katkaisee sen automaattisesti viimeistään kun lapsi on sen 3 vee. Jos teet hakemuksen netissä eikä suostu lähettämään ilman päätöspäivämäärää, laita siihen vaikka se lapsen 3-vuotissynttäri. Sitä voi muuttaa myöhemmin.

Jos kyse työnantajalle tehtävästä hakemuksesta, mieti tarkkaan... Voit hakea max 2 pätkää hoitovapaata samalta työnantajalta (en tiedä onko vielä voimassa että työnantaja voi halutessaan myöntää kolmekin tai neljä mutta sen ei ole pakko suostua kun kahteen). Ja muista, että hakemasi hoitovapaa on sua sitova työnantajaa kohtaan. En tiedä onko esim. opiskelemaan pääsy pätevä syy sen katkaisemiseen. Toisaalta, eihän sillä ole juurikaan kai merkitystä työnantajalle mistä syystä et ole töissä.

Vastasikohan nää sun kysymykseen :)

Joo kiitos, selkeni hieman :) laitan siihen loppupäivämäärään arvion vain, kyse on siis KELAn hakemuksesta.. Voihan sitä sitten hakea lisää jos haluankin jäädä pidemmäksi aikaa, eikö vain?

Ilmoitetaanko tulot aina bruttona? Lasketaanko lapsilisä tuloihin? Pitääkö tuo työjuttu (että alan tekemään pari työvuoroa/vko) laittaa kohtaan "Omissa tuloissani mahdollisesti tapahtuvat muutokset seuraavan 12 kuukauden aikana" ??

Kelan lappuihin laittaisin siihen saakka kun lapsi täyttää 3v ja jos menet ennemmin töihin niin ilmotat sitten sen että menen sillon ja sillon töihin, tarvi monia hakemuksia tehdä.

Ota myös huomioon se, että jos sinulla on nykyiseen työpaikkaasi vakituinen työsuhde (siis siihen josta jäät hoitovapaalle), niin tämä työnantaja voi kieltää sinua tekemästä töitä toiselle työnantajalle. Ts. sinun täytyy päättää työsuhde alkuperäiseen työnantajaasi (jos se niin vaatii) ennen kuin otat uuden työn vastaan. Työnantajalla ei ole lakisääteistä velvollisuutta myöntää hoitovapaata, jos vanhempi vapaata hyväksi käyttäen tekee töitä toiselle työnantajalle. Meillä työnantajan kanta on ainakin selvä: jos jää kiinni toisaalla työskenetelystä niin on joko irtisanottava itsensä tai palattava takaisin alkuperäiseen työhön (hoitovapaa perutaan). Lieventäviä asianhaaroja (esim. muutto toiselle paikkakunnalle) ei hyväksytä.

Kotihoidontuen perusosan maksamiseen työskentely ei vaikuta. Tukihan maksetaan siitä, että lapsi ei ole KUNNALLISESSA perhepäivähoidossa. Lapsi voi olla vaikka yksityisellä hoidossa, ja KELA maksaa silti. Tällöin tuki on tosin hieman eri nimellä. Lapsi voi olla hoidossa myös esim. isovanhemmalla, jolloin KELA maksaa tuen suoraan isovanhemmalle. Kotihoidontuki on siis korvaus siitä, että lakisääteistä oikeutta kunnalliseen perhepäivähoitoon ei käytetä.

Yhteistyössä