hoitovapaa ja uus äippäloma PAM palkanmaksu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uus raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uus raskaus

Vieras
heips

olen siis nyt äitiyslomalla ja alamme yrittään uutta lasta. olen kaupan alalla ja työnantaja maksoi mulle 3 kk palkan jäädessäni äippälomalle.

miten uuden raskauden kanssa, on ilmeisesti käytävä töissä saadakseen uudelleen 3 kk palkan? onko siinä mitään et kauanko pitää olla uudelleen työssä? entä jos on osan aikaa hoitovapaalla ja palaa töihin, niin maksavatko sitä 3 kk palkkaa?

mitä tämä rahallisesti tarkottaa? paljonko menetän jos en käy työssä välissä?

ei tarvi mennä välillä töihin,saat saman rahan jos kun esikoisesta jos hän ei kerkiä täyttään 3v....
soita vaikka huomenna pamiin ja kysäse tarkemmin jos tarvit tarkempia neuvoja :)

Muistelen että 6kk pitää käydä töissä edellisen hoitovapaan jäljiltä että saisi palkan. Metät siis 3kk:n palkan ja äippärahan erotuksen. Mulla oli jotain alle tonni, muistaakseni.

Mulla kävi noin, esikoisesta jäin äitiysvapaalle ja sain 3 kk palkkaa. Sit jäin suoraan äitiysloman jälkeen hoitovapaalle ja raskauduin esikoisen ollessa 8 kk. En menny töihin välillä, mutta silti sain sen 3 kk palkan uuden äitiysloman alusta.

siis työnantaja makso mulle 3 kk palkan.

tessis sanotaan et työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvoitetta uudelta äitiysvapaalta, jos työntekijä ei oo palannu työhön edelliseltä perhevapaalta. ei ilmeisesti oo mitään aikaa kauanko pitää olla työssä?? ku nyt jäin jo rv 28 paikkeilla saikulle, niin mietin vaan et onko minusta työhön uudessa raskaudessa ja ei huvittas viä lapsia hoitoon pienen ajan takia...

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
mua kiinnostaa että kumpien tulojen perusteella kela laskee sitten uuden äippärahan. Sen 6kk tulojen vai ekaa lasta edeltävien tulojen mukaan??

Mulle laskettiin ekaa lasta edeltävien tulojen mukaan ja siihen tuli joku indeksikorotus.

muakin rupes kiinnostamaan.. mä jään hoitovapaalta suoraan uudelle äitiyslomalle 2 kk päästä ja oon vaan olettanut et saisin sen palkan. vaikuttaakohan tohon yhtään se että tein hoitovapaalla noin 8-10 vuoroa kuukaudessa? siis jos on pitänyt palata edelliseltä perhevapaalta töihin.

mulla tuli äitispäiväraha päätös sen mukaan mitä se oli esikoisestakin( esikoinen on vauvan syntyessä 2v) mutta sitä oli siitä vielä korotettu n.100e/kk. olin kyllä positiivisesti yllättynyt :)

mulla tuli kakkoselle päätös äitiyspäivärahasta, maksetaan sama kuin ekasta koska alle 3v ikäeroa. soitin sitten kelalle että eikö voi maksaa viimeisen 6kk tulojen mukaan. palkanlaskijan piti toimittaa 6kk tulotiedot, ja äitiyspäivärahan sai nostettua jos tulot oli noussu 20prosenttia. muuten se sama joka maksettiin esikoisesta.

kannattaa soittaa sellaselle ihmiselle kelalle joka oikeasti tietää. ystävä ei saanu taas viimeisten tulojen mukaan ä-päivärahaa esikoisestaan koska oli ollut määräaikainen työsuhde eikä ollut työttömänä vaan opiskelijana. sai minimin. en muista tarkalleen miten meni mutta ihmeteltiin suuresti ettei saanu pvrahaa palkkatulojen mukaan vaikka oli tehny töitä. tulipa sekavaa. sorry.

Ainakin s-ketju maksaa sen 3kk vaikka ei kävisi välissä töissä. Ja Suomen lähikauppa maksoi vaikka äiti oli viimeksi ollut töissä 2vuotta aikaisemmin jolloin tuota ehtoa ei tessissä vielä edes ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mietin ihan samaa et voika olla mahdollista et pitäis olla töissä se 6kk? voisko joku joka tietää kertoa pliide?

Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä. Tällöin seuraavan lapsesi lasketun ajan tulee olla ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Samoin adoptiovanhemmat voivat saada päivärahan edellisen mukaan, jos adoptiolapsi otetaan hoitoon ennen kuin edellisen adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ainakaan tuossa pamin kaupan tessis oo mainintaa siitä 6 kk työssäolosta. siis tuossa kirjasessa

Ei kai ku se on vanha, uusia ei ole vielä tullutkaan, kato netistä ja se on 6kk töissä.

Ei tuossa mitään sellaista mainita http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/kaupan_ala/ siis että 6kk pitää olla välissä töissä.

Yhteistyössä