Hoitovapaa ja vuosilomat-kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Jälleen kysymys näistä hoitovapaista yms. :) Soitin Kelalle ja kysyin näistä asioista sieltä, mutta ei ne oikein tienneet sielläkään, miten asiat menee. Ihmeellistä. :whistle:

Eli: vanhempainvapaani päättyy pe 11.7.2008.

Lapsen isä pitää isäkuukauden (vähintään 12 + 1-12pv). Hän jää pitämään isäkuukautta 13pv hoitovapaani lopusta ja pitää sen lisäksi suoraan perään 11pv (siksi 13+11, kun vahingossa laskimme päivät aluksi väärin ja mies ehti jo ilmoittaa päivät työnantajalleen).

Näin ollen mies jää isäkuukaudelle ajaksi pe 27.6.-to 24.7.08, jonka jälkeen minä jatkan hoitovapaalla pe 25.7.08 alkaen.

Minulla on työpaikaltani täysi kesäloma 24 pv. En saanut Kelalta vastausta siihen, että pitääkö minun pitää lomapäivät samaan aikaan, kun mieheni pitää isäkuukautta? Tai onko sillä yleensäkään mitään merkitystä, milloin pidän lomani? Vähentääkö Kela hoitovapaarahoja, jos pidän lomani hoitovapaapäivien aikaan? Entä jos pidän hoitovapaan isäkuukauden aikaan, mutta rahat siitä tulevat, kun olen jo hoitovapaalla - vähentääkö Kela sitten hoitovapaarahoistani jotain?

Entä jos aloitankin kesälomani pitämisen vaikka vasta ma 30.6., jolloin isä on ehtinyt jo olla pari päivää isäkuukaudella? Voinko olla nuo pari päivää kotona olematta hoitovapaalla, töissä, lomalla tms.?

Paljon kysymyksiä, mutta kun soitin Kelalle, virkailija ei oikeasti osannut selvittää tätä asiaa yhtään. Väitti mm., että työnantaja saa päättää, monessa osassa voin pitää hoitovapaani. Yritin kysyä, että onko se kaksi osaa kuitenkin lakisääteinen, niin ei hän tiennyt sitäkään (eikös se kuitenkin ole kaikilla ainakin tämä kaksi osaa?).

:headwall: :headwall: :headwall:

KELAa kiinostaa vaan se, miten asia heidän osaltaan menee. KELA maksaa vaan jompaa kumpaa: vanhempainrahaa tai kotihoidontukea. Näitä molempia ei voi saada samaan aikaan yhdestä lapsesta. JOS teillä on kaksi lasta, sitten en tiedä. Siis kait saat toisesta vanhempainrahaa ja toisesta kotihoidontuke, jos toinen ei ole kunnallisessa hoidossa..

Työnantaja: Töihin pitää ilmottaa, millon on töissä ja millon ei. Hoitovapaan voi jakaa kahteen osaan ts. voit pitää hoitovapaata kahdessa eri pätkässä tai yhteen pötköön sen mitä pidät ELLEI työnantaja muuhun suostu (pätkiä voi olla siis enemmänkin, jos näin sovitaan). Voit siis ns.palata töihin kun miehesi jää isäkuukaudelle ja olla silloin töistä lomalla. Näin ollen ilmoitat töihin palaavasi töihin isäkuukauden ajaksi ja pitäväsi silloin lomaa ja jääväsi tämän jälkeen hoitovapaalle. Voit vielä myöhemmin jatkaa halutessasi hoitovapaata vaikka kävisit välillä taas töissä (kahdessa osassa kun voi pitää). Ei ole meritystä, milloin pidät lomasi mutta kun olet töistä lomalla, olet työnantajasi mukaan töissä.

Kotihoidontukea voivat saada kaikki alle 3-vuotiaan vanhemmat (kumpi vaan mutta vaan yksi raha tulee per lapsi ja sisaruksista joku pienempi summa???) kunhan lapsi ei ole missään kunnallisesa hoidossa. Siis voit olla töissäkin kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Jos vaikka mummi hoitaa tms.

Meillä on vain yksi lapsi ja itse olen aikeissa jäädä hoitamaan lasta kotiin.

Eli siis väännetään vielä rautalangasta: työnantajan mukaan olen töissä, kun pidän lomani. Jos siis pidän lomani, kun mies pitää isäkuukauden (täsmälleen samat päivät), niin en silloin ole käyttänyt vielä yhtään hoitovapaajaksoani, eikös näin? Ja sitten lomapäivien jälkeen voin jäädä hoitovapaalle, jonka voin pitää sitten minimissään siinä kahdessa erässä?

Entäs, kun minulla jää tämän kesäloman lisäksi lomapäiviä pitämättä 13,5 pv, joista 6 olisi talvilomapäiviä ja loput kesän-09 kesälomaa, niin sitten, jos pidän nämä pois, niin katkaiseeko se taas hoitovapaani?

Meneekö oikein, jos teen siis näin:
- mies pitää isäkuukauden pe 27.6.-to 24.7.08 ja minä olen saman ajan kesälomalla töistäni
- ilmoitan työnantajalle ja kelalle, että jään hoitovapaalla pe 25.7.08 alkaen ja olen hoitovapaalla esim. heinäkuun-09 loppuun

Minulla jäisi siis tämän jälkeen vielä toinen mahdollinen hoitovapaajakso (jos työnantaja ei suostu useampaan). Ja kun minulla on työpaikaltani vielä se 13,5pv lomaa, niin eihän työnantaja voi velvoittaa minua pitämään lomapäiviä jo ilmoittamani hoitovapaan aikana? Eli siis ennen elokuun-09 alkua?

Jos olet vuosilomalla, niin silloin se on työssäoloaikaa, eli kyllähän se silloin maalaisjärjellä ajateltuna katkaisee hoitovapaan.

Työnantaja voi myös maksaa halutessaan lomat pois, riippuen työpaikasta. Ainakin meidän työpaikalla tehdään niin. Eli kun tämän kesän kesälomakausi päättyy, niin sen ulkopuolelle menevät lomapäivät maksetaan pois. Meillä myös mies pitää isäkuukauden ja minä olen sen ajan vuosilomalla ja jatkan sitten siitä hoitovapaalle.

työnantajan mukaan olen töissä, kun pidän lomani. Jos siis pidän lomani, kun mies pitää isäkuukauden (täsmälleen samat päivät), niin en silloin ole käyttänyt vielä yhtään hoitovapaajaksoani, eikös näin? Ja sitten lomapäivien jälkeen voin jäädä hoitovapaalle

Aivan niin. Silloin kun olet lomalla, saat palkan työnantajaltasi, joten olet töissä. Sen jälkeen voit jäädä halutessasi hoitovapaalle. Eli jos pidät 13,5pv lomia myöhemmin, olet taas "töissä" ja se katkaisee hoitovapaan. Toki voithan pitää 13,5pv:n loman suoraan isäkuukauden aikaisen lomasi jatkoksi, jos haluat (jos sovit asiasta työnantajan kanssa), silloinhan lomista ei tule katkosta hoitovapaaseen. Siitä on ainakin se etu, että saat palkkaa pidemmältä ajalta, se kun on ainakin yleensä suurempi kuin kotihoidontuki :)

Siitä, että voiko työnantaja velvoittaa pitämään lomia (tai maksaa niitä rahana) en osaa sanoa.

Kelan Asiakaspalvelusta: Kaksi kertaa olen soittanut sinne ja ekalla kerralla sain väärää tietoa (sanottiin että vapaamuotoinen ilm. käy, mutta ei käynyt), toisella kerralla oli erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Netin kautta en kysy enää ikinä mitään... Kaksi kertaa olen kysynyt ja kummallakin kerralla läheskään kaikkiin kysymyksiini ei ole vastattu, lisäksi sävy on ollut suorastaan töykeä. Tosi selkeitä nää Kelan asiat, mäkin oon kysellyt vaan näistä vanhempainvapaasta, isäkuukaudesta ja hoitovapaasta ja näin monta yht.ottoa :whistle:

*muoks* hippula olikin ehtiny ekaks. Arvelinkin, että se menee niin, että lomat voi maksaa pois. Meillä mies pitää isäkuukauden siirrettynä. Eli olen eka hoiovapaalla n 1,5kk, sitten isäkuukauden ajan lomalla ja jatkan vielä hoitovapaalla sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Meillä on vain yksi lapsi ja itse olen aikeissa jäädä hoitamaan lasta kotiin.

Eli siis väännetään vielä rautalangasta: työnantajan mukaan olen töissä, kun pidän lomani. Jos siis pidän lomani, kun mies pitää isäkuukauden (täsmälleen samat päivät), niin en silloin ole käyttänyt vielä yhtään hoitovapaajaksoani, eikös näin? Ja sitten lomapäivien jälkeen voin jäädä hoitovapaalle, jonka voin pitää sitten minimissään siinä kahdessa erässä?
Kela ei ota mitään kantaa hoitovapaa-asioihin, koska se on työnantajan termi "olla hoitovapaalla". Hoitovapaa-asioista voit sopia vain työnantajasi kanssa. Kela maksaa tukea siitä, ettei lapsesi ole kunnallisessa hoidossa, ei siitä että olet "hoitovapaalla".
Itse asiaan: työnantajasi voi määrätä vuosiloman ajankohdan. Jos heille sopii, että jäät vanhempainvapaalta vuosilomalle ja siitä jatkat hoitovapaalle, niin mikäs siinä. Saat "vanhoista lomista" lomarahat ja loma-ajan palkan. Hoitovapaajaksoja voi pitää ainakin sen kaksi kpl. Useammankin voi pitää, jos työnantaja siihen suostuu. HUOM! Sinun pitää ilmoittaa 2kk ennen vanhempainvapaan loppumista työnantajalle mitä teet.

Entäs, kun minulla jää tämän kesäloman lisäksi lomapäiviä pitämättä 13,5 pv, joista 6 olisi talvilomapäiviä ja loput kesän-09 kesälomaa, niin sitten, jos pidän nämä pois, niin katkaiseeko se taas hoitovapaani?
Jos olet ensi vuonna palaamassa töihin, niin säästä ihmeessä ensi vuodeksi noita lomia. Hoitovapaahan ei kartuta lomia, joten saisit hoitovapaan perään vielä nuo lomapäivät eli elokuussa -09 tai sitten myöhemmin esim. keväällä -10. Ja koska osa lomista (kesän -09 lomat) on ansaittu vanhempainvapaalla 1.4.08-24.7.08??? niin et niitä voi pitää vasta kuin 1.4.09 jälkeen, käsittääkseni

Meneekö oikein, jos teen siis näin:
- mies pitää isäkuukauden pe 27.6.-to 24.7.08 ja minä olen saman ajan kesälomalla töistäni
- ilmoitan työnantajalle ja kelalle, että jään hoitovapaalla pe 25.7.08 alkaen ja olen hoitovapaalla esim. heinäkuun-09 loppuun

Minulla jäisi siis tämän jälkeen vielä toinen mahdollinen hoitovapaajakso (jos työnantaja ei suostu useampaan). Ja kun minulla on työpaikaltani vielä se 13,5pv lomaa, niin eihän työnantaja voi velvoittaa minua pitämään lomapäiviä jo ilmoittamani hoitovapaan aikana? Eli siis ennen elokuun-09 alkua?
Jos olet hoitovapaalla niin silloin työnantaja ei voi pakottaa sinua vuosilomalle.

Moi,

Noin se on ihan ok. Oleellista kelarahojen kannalta on, ettet palaa töihin oman vanhempainlomasi aikana (siis töihin = vuosilomalle), koska silloin saamasi vanhempainraha tippuu minimiin. Kotihoidon tukeen palkka ei vaikuta, paitsi kertyvien vuositulojen osalta, jotka vaikuttavat hoitolisään. Vuosilomat kannattaa siis pitää hoitovapaan aikana kuten suunnittelitkin. En ole varma pitääkö töihin menosta edes ilmoittaa Kelaan, jos et saa tuota ansiosidonnaista hoitolisää. Kelaahan kiinnostaa hoitovapaan alettua vain se, ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa. Hoitovapaalla saa tehdä töitä ja nostaa palkkaa, jos lapsi on esim sukulaisen hoivissa tai teet ilta/viikonlopputöitä tms.

Kannattanee tosiaan olla vuosilomalla tuon isäkuukauden aikana, jolloin sinulla on tuloja koko ajan. Jos haluat pitää lomia pois muulloin, sinun pitää sopia työantajan kanssa järjestelyistä, että olet töissä töitä tekemässä, palkattomalla vapaalla tms. Isäkuukauden voi myös siirtää n max 5 kk eteenpäin.

Lomien siirtämisoikeudet riippuvat ihan työnantajasta. Etsi käsiisi työehtosopimus ja katso mitä siellä sanotaan. Lähinnä siirtämisasia sinulla koskee 08 talvilomapäiviä. Huomaa, että jos pidät ne 08-lomakaudella (siis alkuvuodesta 09), saatat saada niihin talvilomapidennyksen (jos pidentäminen on ylipäänsä tapana), mutta jos siirrät ne seuraavalle kaudelle, pidennys poistuu. Olettaisin näin, tämä täytyy tarkistaa sopimuksestasi. Voi olla, että on ihan ok siirtää kaikki kertyneet lomat siihen päivään, kun palaat "lopullisesti" töihin, siis hoitovapaan loppuun. Yleensä kaikki lomat on kuitenkin pidettävä heti töihin palattua tai mahdollisesti ne täytyy nostaa rahana. Jotkut työnantajat suosivat lomien pitämistä vanhempainloman jälkeen, joillekin on ok siirtää lomat hoitovapaan loppuun (siis jopa 3 v eteenpäin).

Huomaa että jos palaat töihin osa-aikaiseksi ja siirrät lomia myöhemmäksi (mikäli tämä siis on edes mahdollista), loma-ajan palkka määräytyy lomaa välittömästi edeltävän työsopimuksen mukaan, ei lomien ansainta-ajan sopimuksen mukaan. Siis jos teet esim 1/2 työaikaa ja sinulla on vanhoja lomia 2 vk pitämättä, ne oikeuttavat 2 vk pituiseen poissaoloon työpaikalta, jolta ajalta maksetaan 1 vk palkka (siis ~1/4 täydestä vanhasta kuukausipalkastasi). Jos pidät lomat heti töihin palattuasi pois, ne kuitataan vanhan sopimuksen mukaan, siis saat 2 vk poissaolo-ajasta 2 vk palkan...

Palkanlaskija osaa kertoa, miten lomat voi pitää ja voiko niitä siirtää esim. seuraavaksi kesäksi tai ottaa rahana. Tietysti esimiehen kanssakin on sovittava, että osaavat järjestää loma-ajaksi tarpeeksi työntekijöitä (eli eivät laske sen varaan, että sinä olet kesällä töissä).

Yhteistyössä