Hoitovapaa vs. ansiosidonnainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
Olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja tulen todennäköisesti saamaan potkut (firma lopettaa, tuotannolliset ja taloudelliset syyt). Olen ajatellut olla vielä kotona lapsen kanssa (nyt 1,5v) elokuuhun asti (niin olen töihin ilmoittanut).

Mietinkin pitäisikö ilmoittautua työkkäriin ansiosidonnaista varten vai olla vaan hoitovapaalla? Kuinka hanakasti työkkäri usuttaa töihin yms... onko kellaan kokemusta asiasta? yms mielipiteitä...

toki ymmärrän että jos hoidan lastani olen hoitovapaalla ja työtöntyönhakija ansiosidonnaisella, mutta saisi enemmän rahaa... miten lapsen hoitopaikka jos vaikka joutuisin töihin mennä...

Jäin ykkösen ja kakkosen välissä työttömäksi. Silloin ei työkkäri ahdistellu, koska äitiyslomien väli oli niin lyhyt. Eli samalla kun ilmottauduin työkkäriin, ilmoitin jo milloin seuraava loma alkaa.

Kakkosen äippäloman jälkeen sain olla kotona, kunnes lapsi oli 1v 4kk. Silloin löytyi työkkärin kautta työpaikka, josta ei ollut varaa kieltäytyä. Soittelivat siis töistä ihan kotiin perään ja pyysivät haastatteluun!
Hoitopaikkajonossa olimme olleet jo äippäloman loppumisesta asti, mutta hoitopaikka saatiin vasta 2 vkoa töitten alkamisen jälkeen. Työnantaja olisi joustanut aloituksen kanssa, mutta onneksi sisko tuli apuun ja hoiti lapsia aluksi. Toki siinä äippäloman loppumisen ja työn löytymisen välissä jouduin pari kertaa käymään työkkärissä "työnhakusuunnitteluistunnoissa".
Saman tekisin uudelleen, jos samaan tilanteeseen joutuisin. Onhan esim. ansiosidonnaisen aikana kertyvä eläke ihan toista luokkaa, kuin hoitovapaalla. Ja ajattelin niinkin, että voihan sen hoitovapaan aloittaa siinä vaiheessakin, jos ei pysty enää työttömyyttä "venyttämään".
Mulla sattui hyvä tuuri, kun melkein vahingossa löytyi kiva työpaikka.
Työttömyydessä on siis sekin hyvä puoli, että joku yrittää etsiä sulle työpaikkaa. Jos sellaisen löytyminen on edes jonkinlainen haave.

Jos ilmottaudut työttömäksi sun täytyy sitten mennä haastatteluihin joihin saat toimistolta työhön osoituksen j atöihin jos valitsevat sut.Eli jos olet oikeasti menossa töihin -ilmottaudu työttömäksi.Mutta jos syy vain taloudellinen...

kiitos vastauksista, tämä selventää asioita, olin tosiaan ajatellut olla kotona elokuuhun koska silloin meillä olisi päiväkotipaikka mieleisestä pk:sta.
työnteko kiinnostaa mutta lapsen vieminen pk ei vielä kun on tälläinen hitaasti lämpeävä lapsi. täytyy miettiä asioita!

Yhteistyössä