Hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vai työttömyys...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun moraalini mukaan voi jäädä työttömäksi ja nauttia ansiosidonnaista, mutta vain siinä tapauksessa, että on sitten valmis vastaanottamaan työtä, kun sitä tarjotaan. Muutoin jäisin hoitovapaalle. Vaikka järjestelmä onkin tätä nykyä hieman nyrjähtänyt siinä mielessä, että työtön saa enemmän kuin kotonaan lapsia hoitava vanehempi, niin siltikin on mielestäni tukien väärinkäyttöä ja yhteiskunnallista keinottelua elää ansiosidonnaisella, vaikka ei ole aikomustakaan ottaa työtä vastaan. Järjestelmä nyt vain on tämä ja siihen on tyytyminen. Samalla voi miettiä, miten haluaa lapisaan kasvattaa ja millaista esimerkkiä heille antaa. Vielähän lapsi ei ymmärrä, mutta antaisiko esim. 16-vuotiaan nauttia opintotukea, jos tämä ei kävisi koulussa, vaan lintsaisi. En minä ainakaan haluaisi oman lapseni niin tekevän. Mutta luulenpa, että saa olla aika pitkään työtön ennenkuin sitä työtä tarjotaan ellei sitten ole joku erityinen ammatti.

Alkuperäinen kirjoittaja _________:
Voi vitsi, mulla täytyy kyllä olla sivistyksessä pahanlaatuinen aukko, koska olen aina luullut, että LIITON PÄIVÄRAHA on LIITON maksamaa, ja ettei siinä kulu teidän suurituloisten verorahat???
Moraalitonta tai ei, niin muutaman kuukauden työttömyys ei tätä maata vielä kaada. Ja jos kaataa, niin voi v, antaa mennä sitten vaan.

Olet ollut väärässä luulossa. Liitto ei maksa kuin osan ansisidonnaisesta päivärahasta, olisko vain noin 10-20 %. Loput menee meidän verorahoista.

Itse otan ainakin vastaan työtä jos sitä vaan tarjotaan, nyt saan liitosta nettona 450€/kk:ssa ja Kotihoidontukea Kelalta 540€/kk:ssa ja yhtään en häpeä sitä nostaa!!!!

Hmm... Tuskin se kansantalous siitä lähtee nousuun, jos ap työttömäksi jäännin sijaan jääkin hoitovapaalle. Hyvähän se on hyvätuloisen arvostella, että on moraalisesti väärin jäädä tahallaan työttömäksi. Kun tulot ovat pienet, jo pienikin ero parempaan suuntaan on todella ratkaiseva. Ei sillä työttömyyspäivärahallakaan mälläämään pääse.

On todella väärin myöskin se, että työttömille maksetaan isompaa etuutta kuin opiskelijoille. Sepä kannustaakin kouluttautumaan uudelle alalle, jos töitä ei löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä vaan löytyy!!:
Jos ei oo varaa olla kotona ni mene töihin!!

Se kun kävisikin ihan tuosta vaan!! Helpommin sanottu kuin tehty...

Niin paitsi, jos minimipalkkaisetkin työt kelpaa, niitähän löytyy kyllä. Voi v.... mitä kommentteja!!

Olen samaa mieltä siitä, että ansiosidonnaiset päivärahat ovat liian suuria verrattuina kotihoidon tukeen (joka on aivan naurettava), opintotukeen (varsinkin kun edelleen vallitsee aataminaikuinen tapa, että opiskelijan muita tuloja vahdataan, ja opintotuki lähtee, opintoviikoista huolimatta, jos opiskelija käy liikaa töissä) ja muihinkin tukiin.

Samoin ap mielestäni tekee aivan oikein ilmoittautuessaan työttämäksi työnhakijaksi, ellei työtä ole. Ja mikäs sen parempi tapa käyttää työttömän päiviä kuin oman lapsen hoito.

Mutta jos tarjotaan töitä, ne on otettava vastaan.

Hyvä teidän on moralisoida "hyvätuloisen moralisointia". Olen itsekin ollut opiskelija, muistan kun kesällä opintotukea ei voinut ottaa, ja palkka tuli kuun viimeisenä, ja mietittiin onko varaa ostaa jugurttia vai pärjätäänkö pelkällä maidolla. Esikoisen vaatteet saatiin sukulaisilta käytettyinä, tarvikkeet samoin. Joten kyllä mua ketuttaa se että mun selkänahasta jotkut sluibaa kotona.

Olen samaa mieltä monien kanssa siitä, että tämä systeemi tökkii, ja pahasti. Silti olen sitä mieltä, että on moraalitonta nostaa työttömyysrahaa hoitorahan sijaan. Paljon on tämän maan asioissa korjattavaa, mutta tuollaisilla toimilla ei ainakaan saada edistystä aikaiseksi. Niinkuin joku jo vertasi; annatteko lapsenne nostaa opintotukea, vaikka hän ei opiskelisikaan? Jos on sitä mieltä, että oman alan palkka on liian pieni, ei muuta kuin opiskelemaan muuta. Jos taas ei löydy oman alan töitä (jonka palkan "hyväsyisitte"), pitäisi kyllä mielestäni nöyrtyä ja ottaa vastaan se, mitä tarjotaan. Itse olen toiminut juuri näin, ja kyllä, minunkin lapseni olivat silloin pieniä ja mieheni ei tienannut kummoisia summia. Ottakaa ihmiset itseänne niskasta kiinni! Mitä olisivatkaan esim. isovanhempanne sanoneet puuhistanne, jos tietäisivät? Heidän nuoruudessaan moinen ei olisi edes ollut mahdollista, ja vaikka olisikin, tuskin kovinkaan moni olisi moiseen alentunut. Joku roti täytyy olla! Nyt alkaa näköjään mennä herne nenään, todella kiva elättää perheitänne käymällä itse töissä ja maksamalla veroja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hankkikaa parempi koulutus! Mitäs siinä valitatte jos olette lähteneet opiskelemaan esim lähihoitajiksi tms. Tärkeätä työtä tekevät , mutta kyllähän sen nyt jokainen tietää,että ei sillä palkalla elä!( en ymmärrä miksi ihmiset kouluttautuvat hoitsuiksi, jos ei olisi työntekijöitä, olisi palkkoja PAKKO nostaa, jotta työ houkuttaisi). Se nyt vaan erittäin helppo tie saada jonkunmoinen koulutus...parempaakin tarjolla, jos viitseliäisyyttä löytyisi! Ja opiskelkaa opintotuen avulla,eikä keplottelemalla työttömänä...Säälittävää porukkaa!!!!

Nyt kyllä meni asian vierestä ja pahasti! Eihän tässä koulutuksesta kukaan ole puhunut mitään vaan työttömyydestä. Ja toiseksi tuskin kaikki ihmiset nyt lähihoitajia ovat.. En minä ainakaan vaan ihan oikeasti korkeakoulut käynyt ihminen. Eikä hoitoalalla ole ikinä liikaa työntekijöitä. (toivottavasti olet myös itse tätä mieltä kun sairastut ja vanhenet)!!! Mutta sitten taas asiaan: Jos kerran ei ole työpaikkaa äitiysloman jälkeen niin miksi ei kertakaikkiaan voi jäädä työttömäksi ja katsoa saako niitä töitä vai ei????????? On täällä kummaa porukkaa.....

Alkuperäinen kirjoittaja ...ttuuntunut:
Hankkikaa parempi koulutus! Mitäs siinä valitatte jos olette lähteneet opiskelemaan esim lähihoitajiksi tms. Tärkeätä työtä tekevät , mutta kyllähän sen nyt jokainen tietää,että ei sillä palkalla elä!( en ymmärrä miksi ihmiset kouluttautuvat hoitsuiksi, jos ei olisi työntekijöitä, olisi palkkoja PAKKO nostaa, jotta työ houkuttaisi). Se nyt vaan erittäin helppo tie saada jonkunmoinen koulutus...parempaakin tarjolla, jos viitseliäisyyttä löytyisi! Ja opiskelkaa opintotuen avulla,eikä keplottelemalla työttömänä...Säälittävää porukkaa!!!!

Tosiaanko olet sitä mieltä, että ongelman ydin on siinä että ihmiset kouluttautuvat lähihoitajiksi kun se on niin helppoa? Luulisi sinun kaltaisesi "ahkeran" ihmisen tajuavan, että on hyvä jos joku vielä viitsii niin raskasta työtä tehdä pienellä palkalla ja hoitaa sinunkin lapsiasi ja vanhoja vanhempiasi sillä aikaa kun itse pröystäilet kovapalkkaisessa huippuduunissasi. Olishan se kiva jos me kaikki oltais toimitusjohtajia, mutta siinä tapauksessa voisi kyllä bisnekset kärsiä, jos sinunkin olisi otettava lapsesi ja dementoituneet vanhuksesi mukaan liikelounaille, kun ei olisi sitä matalapalkkaista lähihoitajaa jolle voit sysätä kaiken vastuun!

Siis saako kotihoidontukea vaikka siirtyisi ansiosidonnaiselle päivärahalle? Hitsit, mähän tienaisin sitten ihan sikana jos rupeaisin myös keinottelemaan, mutta siihen ei tarvetta. Hyvin pärjäämme sen 3 vuotta jonka lapsi kotihoidossa on pienemmälläkin rahalla vaikka suurta lainaa maksammekin.

Itse en ainakaan keinottele ollessani TYÖTTÖMÄNÄ TYÖNHAKIJANA ansiosidonnaisella saaden kotihoidontuen kuntalisää samanaikaisesti. Töihin lähden heti, kun työpaikka löytyy!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kettulainen:
Siis saako kotihoidontukea vaikka siirtyisi ansiosidonnaiselle päivärahalle? Hitsit, mähän tienaisin sitten ihan sikana jos rupeaisin myös keinottelemaan, mutta siihen ei tarvetta. Hyvin pärjäämme sen 3 vuotta jonka lapsi kotihoidossa on pienemmälläkin rahalla vaikka suurta lainaa maksammekin.

Joo, saa mutta kotihoidontuen määrä vähennetään ansiosidonnaisesta liiton työttömyyspäivärahasta joten se ei nosta tuloja.

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Alkuperäinen kirjoittaja _________:
Voi vitsi, mulla täytyy kyllä olla sivistyksessä pahanlaatuinen aukko, koska olen aina luullut, että LIITON PÄIVÄRAHA on LIITON maksamaa, ja ettei siinä kulu teidän suurituloisten verorahat???
Moraalitonta tai ei, niin muutaman kuukauden työttömyys ei tätä maata vielä kaada. Ja jos kaataa, niin voi v, antaa mennä sitten vaan.

Olet ollut väärässä luulossa. Liitto ei maksa kuin osan ansisidonnaisesta päivärahasta, olisko vain noin 10-20 %. Loput menee meidän verorahoista.

Ansiosidonnaisesta päivärahasta maksaa valtio peruspäivärahan osuuden, liitto ei maksa mitään vaan työttömyyskassan jäsenmaksuista menee 5 % ja loput maksaa työttömyysvakuutus rahasto. Eli jokainen meistä on varmaan huomannut tilinauhassaan että maksamme myös työttömyysvakuutusmaksua omasta palkasta noin 1,5 % muistaakseni. Työnantaja maksaa myös työttömyysvakuutusmaksuja ko. rahastolle.

Mielestäni ei ole väärin hakea ansiosidonnaista päivärahaa jos on myös valmis työllistymään. Pitää myös muistaa, että ansiopäivärahaa maksetaan heille jotka ovat VAKUUTTANEET itsensä työttömyyden varalta, eli kyseessä on ns.vakutusmaksu. Jos järjestelmä on sellainen, että se mahdollistaa tämän maksun niin miksi sitä ei voisi hakea ? Jos saat kotihoidontukea samanaikaisesti se tosiaan vähennetään täysimääräisesti ansiopäivärahasta.

Itse ainakin ajattelin hakea muutamalle kuukaudelle ansiopäivärahaa, koska työllistyn vasta vuodenvaihteessa ja hoitaa lastani kotona. Otan kyllä vastaan työtä näille muutamalle kuukaudelle jos sitä tarjotaan, vaikka se onkin epätodennäköistä.

Minulla on 10 vuotta koulutuksena pelkkä lukio ja päivääkään en ole ollut työttömänä. Töitä löytyy takuulla, jos vaan ei ala nirsoilemaan, koko ajanhan voi etsiä parempaa. Vuoden verran nyt tekee ihan mitä vaan, se on sen verran lyhyt aika. Siinä ajassa voi saada paremmankin pestin, kun työkokemus lisääntyy koko ajan.. On olemassa monenlaisia työttömiä ihmisiä, mutta ne jotka eivät yksinkertaisesti viitsi tehdä mitään, ärsyttävät minua suunnattomasti.
Eikös hoitovapaalla voisi tehdä töitä esim viikonloppuisin. Työkkärin sivuilla aika monessa kaupungissa mm siwa ja valintatalo etsivät sunnuntaikassoja. Jos on sunnuntaisin 7h töissä, niin se tekee kuitenkin melkein 500€/kk kotihoidontuen lisäksi. Sitten kun tosissaan haluaa löytää mieluisen työpaikan, niin hakemuksessasi kaupankassa näyttää todella paljon paremmalta, kuin se että on ollut työttömänä. Itse kun rekrytoin ihmisiä, niin arvostan paljon sitä, ettei tilanteen niin vaatiessa karsasta mitään työtä. Se jos jokin kertoo epäitsekkyydestä.

Okei se oli huono esimerkki, en itse asu siellä. Tarkoitin vaan, että on sellaisia pikkupaikkakuntia jumalan selän takana, ettei töitä löydy ja lähimmälle seuraavalle paikkakunnalle on sitten jo paljon matkaa. Ja kaikilla paikkakunnilla kun ei tuo linja-autoliikenne ole niin kauhean vilkasta. Tyyliin 2 vuoroa suuntaansa. Vaikea sovitella työaikoja.
En ole ketku työtön, mutta ymmärrän, miksi joskus on vaan helpompi jäädä kotiin.

Minä painoin kesän hulluna töitä. Mummit ja papat, sekä mieheni pitivät kesälomansa eri kuukausina ja hoitivat tyttöämme. Jos heillä oli menoa, palkkasin 15-vuotiaan serkkutyttöni hoitamaan niiksi päiviksi, palkan hänelle pystyin maksamaan kotihoidon tuesta. Pyrin olemaan viikonloput töissä ja viikolla olin sitten päivän tai kaksi vapaalla, jolloin hoitoapua ei tarvittu joka päivä, kun mies on viikonloput vapaalla. Nyt on siis säästössä sen verran rahaa, että voin taas olla kotona muutaman kuukauden pelkällä kotihoidontuella ja joulun alla menen taas viikoksi pariksi töihin. Mies pitää silloin viikon talvilomaa ja viikon on pekkasilla. Lisäksi joulun aikaan tulee veronpalautukset, joten pystyn varmaan olemaan melkein koko keväänkin kotona..

Yhteistyössä