Hoitovapaalla äitiyslomalle jääminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelijä

Vieras
Olen nyt hoitovapaalla ja tarkoitus oli mennä ensi syksynä töihin. Mutta nyt näyttääkin siltä että meille tulee keväällä vauva, vähän yllätys-sellainen, mutta erittäin tervetullut.

Nyt mietityttää että menetänkö jotain etuuksia tms kun jään hoitovapaalla äitiyslomalle? Siis työpaikan etuuksia. Olen hoitoalalla ja saisin kolmen kuukauden palkallisen ä-loman kun jäisin töistä äitiyslomalle. Mutta nyt sitä ei varmaankaan saa vai miten. Tällä hetkellä hoitovapaa on sovittu vuoden loppuun, mutta tarkoitus on mennä työpaikalle sitä jatkamaan. Miten kannattaa tehdä? Raskaus niin alussa etten sitä vielä halua kertoa. Joten täytyy sopia hoitovapaa ensi syksyyn kuten oli tarkoitus ja sitten parin kuukauden päästä ilmoittaa että hei, tulenkin töihin vasta vuonna 2010...

Vähän sekavaa juttua. Mutta nyt olo on vähän hämmentynyt. Kun piti tuo kolmas lapsi "hankkia" vasta parin vuoden päästä.

Jos olet sopinut olevasi hoitovapaalla, et saa palkallista äitiyslomaa. Ennen oli erlaisia käytäntöjä, mutta nyt tuli meillekin kirjalliset ohjeet. Tästäkin syystä moni hakee vapaata kahdessa osassa. Voithan hakea vapaata suunnilleen äitiysloman alkuun ja pitää sitten lomapäivät ja jäädä äitiyslomalle.

Mä ainakin sain sen 3 kk palkan vaikka olin hoitovapaalla. Riippuu kait mitä siinä TESsissä sanotaan. Onneksi tänä päivänä ei putoa sille minimipäivärahalle vaan saa ne rahat sen edellisen muksun mukaan, jos siis se ei ole ehtinyt täyttää sitä 3 v.

Ei sunkannata hoitovapaata pidemmäksi aikaa ilmottaa kuin tulet olemaan niin ei tule sitten ongelmia eli vuodenvaihteessa ilmotat siihen saakka kun jäät äippävapaalle laskuri on kelan sivuilla.

Mulla on vakituinen työpaikka.Eli jos teen kuten Leija sanoi niin tulisiko sitten palkallinen ä-loma? Ilkeäähän se olisi vähän työnantajaa kohtaan, mutta... Kaikki ylimääräinen raha otetaan vastaan.
Edith75:llä erilainen kokemus. Nämä ei ole varmaan ihan helppoja juttuja. Ja työpaikoillakin erilaisia käytäntöjä varmaan.

Eihän tässä muuten mitään mutta lupasin mennä ens viikolla työpaikalle sopimaan hoitovapaan jatkamisesta. Ja plussan tein tänään! Eli niin tuore juttu, enkä vielä haluaisi siellä kertoa tästä raskaudesta. Kaks kuukautta aikasemmin täytyy hoitovapaan jatkumisesta sopia, eli periaatteessa lokakuun lopussa. Jos viivytänkin sen hoitovapaan sopimuksen allekirjoittamista, niin sitten voisinkin jo vaikka kertoa raskaudesta. Ja nuorin lapsi on alle 3v.
Kiitos kaikille näistä viesteistä ja vinkeistä.

Heips! Hoitovapaatahan voi lain mukaan anoa 2 jaksossa ja useammassakin jos työnantajalle se sopii, muistaakseni menee näin. Minä kävisin nyt tekemässä vaikka puoleksi vuodeksi hoitovapaaa-anomuksen ja katsoisin tuon jälkeen uudelleen.

Joo kahdessa jaksossa voi anoa, mutta mulla on nyt menossa ensimmäinen jakso vuoden loppuun. Ja työpaikalle ehdin jo sanoa että jatkan hoitovapaata ensi syksyyn. Tämä vauva tosiaan kun on vähän yllätys. Niin sitten ne ihmettelisi siellä kuitenkin jos anonkin hoitovapaata vaan maaliskuulle. Menipäs vaikeaksi. Täytyy vähän ottaa asioista selvää.

Joo, aivan. Mun kans piti mennä vuosi sitten syksyllä töihin.... mutta ilmoitin etten viitsi tulla puoleksitoista kuukaudeksin töihin ja hain noille viikoille sitten sen hoitovapaan ja sitten alkoi äippäloma. Ota eka selville miten se sun äippävapaa alkaisi ja työnantajallehan tuosta perheenlisäyksestä ei kannata vielä kertoa.

Tuskin sitä työnantajaa ihan kauheen kovasti kiinnostaa, ooyko hoitovapaalla vai äitiyslomalla. Kelahan kuitenki työnantajalle korvaa suurimman osan siitä sun äitiyspäivärahasta. (Siis jos saat palkan niiltä kolmelta kuukaudelta. )

Yhteistyössä