Hoitovapaalla muualle vkl töihin? Entä työnajantaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nicola
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nicola

Jäsen
09.06.2012
35
0
6
Hoitovapaalla saa ilmeisesti tehdä viikonlopputöitä ja yhä saa hoitorahan lapsista (kotihoidontuki, joka onkin tosi hurja...). Entä onko työnantajalla jotain sanottavaa asiaan jos työntekijä lähtee muualla tekemään viikonlopputöitä eikä palaa vakityöpaikkaan vielä? Kyllähän se viimeistään verokortissa näkyy työnantajalle.

Pitäisikö viikonlopputyöt kirjata "sivutuloiksi" vai ihan normaalisti verokorttiin? Koska palkka ei juokse nyt vakitöistä niin varmaan verotus menee normaalisti näistä vkl-töistä (?). Pohdin vaan ettei tuo muualla työnteko sodi mitään työsopimusehtoja vastaan. Kokemuksia?

Peiaatteessa omalle työnantajalle pitäisi ilmoittaa työnteosta toiselle. Joidenkin mielestä täytyy pyytää lupa, mutta esim. PAMin kanta on se, että työnantaja ei voi kieltää toisella työskentelyä ellei työntekijällä ole jotain erityistä, salassapidettävää tietoa omassa vakityössään (tämä esim. jos kaupan kassalla on vajaat tunnit ja haluaa tehdä lisätunteja muualla).

Jos omalla työnantajalla ei ole tarjolla sellaisia viikonlopputöitä, joita pystyisit hoitovapaalla tekemään, niin minä ainakin ottaisin hyvällä omalla tunnolla töitä muualta hoitovapaan ajaksi. Ja ihan päätuloverokortilla niitä voit tehdä, eihän sinun ole tarvinnut työnantajalle verokorttia tänä vuonna edes toimittaa jos olet ollut hoitovapaalla.

Kiitos Jellonainen :) Taidan katsella niitä viikonlopputöitä sitten. Ei 330e paljon rahapussia täytä.

Kyllä on niin p**** tuo kotihoidon tuki että pistää ihan suututtaan. Nimittäin ellei töitä löydy niin alle 1-v menee sitten päivähoitoon kun äiti palaa työelämään. Onko se tuon ikäisen paikka päiväkodissa tai pph:lla, kysyn vaan :(

Mä taas ajattelen vähän toisin. Se hoitoraha on TÄYSIN ilmaista rahaa, jonka saa tekemättä mitään. (toki hoitaa sitä omaa lasta ja kotia, mutta se nyt ei varsinaista työtä ole) ELI koska ei mene hoitomaksuja yms. niin kovin montaa satasta ei kk tarvi tehdä keikkaa että elää jo hyvin.

Vertaa jos on pienipalkkaisella alalla, painaa töitä sen 5pv/viikko, maksaa työmatkat ja hoitomaksu, 250e/kk niin käteen jää helposti vaan muutama satanen.

Eli itse ratkaisin ton niin, että tein keikkaa/kotityötä kun lapset oli alle 3v, elettiin itse asiassa aika hyvin ja lapsille sai silti tarjota kotona oloa ja hyväntuulinen, jaksavan äidin. Teki itsellekin hyvää tehdä välillä töitä, pysyi eritavalla ajantasalla, kun olis olis vaan vuosikausia kotona.

Tsemppiä!!

ja saa töitä tehdä hoitovapaalla ihan viikollakin, kyse on siitä ettei lapset tarvi kunnallista päivähoitopaikkaa. Voit tehdä vaikka täyttäpäivää ja saada hoitorahaa, ellei lapsest ole hoidossa. Äippärahalla, sai muitaaksnei tehdä sunnuntait ilman että vaikutta korvaukseen.

On kyllä hyvin paljon alasta kiinni saako tehdä töitä toiselle työnantajalle. Esim. mun edellisessä työpaikassa olisi pitänyt lisätyöhönkin hakea lupa.

Eli pelätään, että kilpailija voi hyödyntää sitä tietotaitoa, jota työntekijöillä on.

Jos haluaa hoitaa lastaan kotona pidempään kuin äitiys- ja vanhempainrahakauden, niin silloin ne kotona olo rahat täytyy säästää etukäteen :) Näin mä olen asian järkeillyt. Se tuki on olemattoman pieni, koska ei sillä ole tarkoitus ketään elättää.

Yhteistyössä