Hoitovapaalla olevat äidit vs. töissäkäyvät äidit: lastenhoitaminen kotona ja "lomailu", miten jaksaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ihmetyttää hoitovapaalla ollessani, että mitä nää töissäkäyvät äidit oikein valittaa, kuinka on raskasta nyt ku pitää lapsia hoitaa 4 viikkoa putkeen.

Onko se kotona oleminen siis sittenkin raskaampaa, kuin käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella ja hoidattaa muksut päiväkodissa?!

Lapset saattaa kaivata enemmän aikuisen läsnäoloa, jos normaalisti ovat hoidossa samanikäisten ympäröimänä, vaativat enemmän toimintaa, kun kotona olevat ovat tottuneet jne. Ja joo, työvuoden jälkeen aikuinen kaipaa lepoa ja rauhaa, ymmärrän toki, että välillä hermoja repii. Olen siis itse kotona, mutta ymmärrän asian oikein hyvin.

Siinä monesti täytyy se koti hoitaa sun ansiotöiden lisäksi. Käyttää lapset virikkeissä harrastukset, uinti, kirjasto, siivous, ruuat, pyykit. Kun oot kotona päivät sulla on se päivä aikaa tehdä kaikki ja töiden jälkeen ehkä muutama tunti.

Riippuu varmaan kovasti siitä millainen tukiverkosto on. Jos saa välillä lapsivapaata, niin kummassa tahansa vaihtoehdossa jaksaa paremmin.

Mutta jos on se tilanne ettei ikinä ole oikeasti vapaalla vaan aina joko töissä tai hoitamassa lapsiaan niin varmasti siihen väsyy helpommin.

Kokemuksesta minä voin sanoa, että työssäkäyminen on helpompaa, jos katsotaan lasten hoitoa. Ehkä ne valittavat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan olleet hoitovapaalla eivätkä osaa pyörittää sitä arkea lasten kanssa. Minun mielestä loma ei tarkoita sitä, että kokoajan on virikkeitä virikkeiden perään.

Alkuperäinen kirjoittaja qwen:
Siinä monesti täytyy se koti hoitaa sun ansiotöiden lisäksi. Käyttää lapset virikkeissä harrastukset, uinti, kirjasto, siivous, ruuat, pyykit. Kun oot kotona päivät sulla on se päivä aikaa tehdä kaikki ja töiden jälkeen ehkä muutama tunti.

Eli sun mielestä kotona olo on helpompaa? Mitä noi monet mammat valittaa, kuinka raskast tämä kotona olo on? Toisessa ketjussa siis. Ihmettelen.

Eiköhän se ole jokaisen henkilökohtaisesta tuntemuksesta kiinni, kumpi on raskaampaa. Toiset viihtyy kotona vuositolkulla, joka taas mulle olisi kauhistus. Miksi pitää aina alkaa vääntää samasta asiasta, yleensä se on vielä kotonaoleva äiti, joka haluaa, että kaikki sanoisivat kuinka raskasta kotiäitiys on. Miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kokemuksesta minä voin sanoa, että työssäkäyminen on helpompaa, jos katsotaan lasten hoitoa. Ehkä ne valittavat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan olleet hoitovapaalla eivätkä osaa pyörittää sitä arkea lasten kanssa. Minun mielestä loma ei tarkoita sitä, että kokoajan on virikkeitä virikkeiden perään.

Ehkä sit näin.

Tämä kotimamma käy töissä viikonloppuisin, "lepäämässä" jotta jaksaa pyörittää arkea aamusta iltaan. Mies töissä aamusta myöhään iltaan... tulee aikaisintaan 18.30 kotiin kun on pitkä työmatka. Töissä minusta on helpompaa vaikka olenkin hoitoalalla... vaippojen vaihtoa yms. mutta vähemmän töitä kuin kotona... kotoa työt ei koskaan lopu =)

oon töissäkäyvänä aina nauttinut lomista, mut en tiä onko sillä merkitystä että nautin työstäni ja teen sitä vajaalla työajalla eli lapsekin vajaata aikaa hoidossa. Ollaan kaikki lomilla vielä energisiä kun vuosi ei väsytä ja osataan nauttia rennosti.

Jotain kavereita kun olen seurannut niin niillä tehdään pitkiä työ ja hoitopäiviä ja lomallle on hirveät odotukset kun siitä täytyy ottaa kaikki irti. Sitten kuitenkin loman alkaessa kaikki on ihan loppuunväsneitä ja kiukuttelee kun hommat ei mene niin ku on suunniteltu ja kohta äiti jo odottaa että pääsis takasin töihin lepäämään.

Mun lähipiirssä useampikin kotiäiti valittaa raskasta heinäkuuta ja raskaita kesälomia, jopa useampi kuin työssäkäyvistä äideistä. Syynä jo ihan se, että kaikki kerhot on kiinni ja lapset ei saa ikäistään seuraa ja ovat levottomampia ja kaipaavat enemmän äitiä seuraksi. Lisäksi juuri noden kerhojen kiinniolon takai, myös äideillä on vähemmän hengähdyshetkiä ja äiti seuraa ja siksi ihan oikeastikin Heinäkuu on rankka kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli sun mielestä kotona olo on helpompaa? Mitä noi monet mammat valittaa, kuinka raskast tämä kotona olo on? Toisessa ketjussa siis. Ihmettelen.

Joo kylläpä tälle linjalle lähden..

- hoidossa lapsilla on enemmän virikkeitä ja kavereita -> lomalla roikkuvat vanhemmassa kiinni
- lapset tarvitsevat rutiineja ja loma katkaisee arjen -> lapset käyttäytyvät eri tavalla (kotona aina olevilla "loma" on melkein kuin arkea)
- työssäkäynti on monelle raskaampaa kuin kotona olo, joten työssäkäyvät tarvitsisivat "totaalisemman" levon kuin kotona olevat ( = makaa viikko rannalla/ metsämökissä)

Ehkä päiväkodissa olevat lapset on tottuneet siihen, että on koko ajan leikkiseuraa, ohjattua toimintaa, laulua, askartelua, touhua ja vilskettä. Kotona sitten tylsistyvät nopeasti ja mankuvat äidiltä tekemistä, kiukuttelevat ym.?

Vai valittaa ne työssäkäyvät äidit...itse ainakin (ja kollegat myös) on odotettu lomalta nimenomaan sitä että saa kerrankin olla lasten kanssa kunnolla ja hassutella mielin määrin. Se vasta parasta lomaa on!

Työssä käyvillä äideillä ongelmat lomien aikana johtuvat siitä, että heidän perheeseensä ei ole syntynyt rutiineja ja tottumusta yhdessä oloon. Ja niin kuin tuossa jo mainitaankin, lapset ehkä ovat tottuneet liikaa ohjattuun elämään hoidossa.

Lapset viettävät paljon aikaa erillään toisistaan eivätkä osaa toimia omien sisarusten kanssa niin kuin pitäisi, ja vanhemmatkaan eivät opi tuntemaan lapsiaan niin täydellisesti, että pärjäisivät.

Meillä ollaan surullisia puolin ja toisin kun elämä muuttuu siten, että en enää ole koko kesää lasten kanssa 24/7. Meillä lapset ovat koko elämänsä nauttineet toistensa seurasta ja myös minun läsnäolostani kaikkina kesäkuukausina ja muulloinkin.

olen ollut kotiäitinä jo 8 vuotta ja mielestäni kouluajat ovat raskaimmat. Lomalla, nukutaan myöhään ja lapset leikkivät kavereiden kanssa, tuskin näenkään heitä, muutenkuin ruokapöydässä. Kouluaikana pitää herätä varahin, koulumatka lasten kanssa, hakeminen koulusta, läksyt ja ruuat ja koulupäivinä ei katsota tv ollenkaan, joten olen sitten heidän kanssaan koko illan. No kouluaikana kaikki ovat koulussa ja saan omaa aikaa muutaman tunnin. Hyvää molemmissa puolissa, mutta siltikin tykkään kesälomista!

Kotona oleminen on toisaalta niin paljon raskaampaa kuin töissä käyminen. Minä ainakin jaksan toisaalta paremmin kun käyn töissä, toisaalta taas kun on vaan kotona niin on aikaa olla vaan. Mitään ei tarvitse tehdä kellon mukaan jne. Käyn nyt mielelläni töissä mutta odotan kyllä jo joulukuuta kun saan jäädä vaan kotiin :heart:

No lukematta ketjua tarkemmin sanoisin, että riippuu aika paljon sekä töistä että lapsista. Jos on kevyt sisäsiisti työ, mukavat työkaverit ja viihtyy tosi hyvin, ja kotona tosi haastavat lapset, niin aika varmasti se kotona olo on rankempaa ainakin henkisesti ja usein fyysisestikin. Tätä ollaan paljon miehen kanssa puhuttu, kun se aina harmittelee kun mä saan jäädä aamulla kotiin. Oon aina sanonut, että sun pitäisi olla lapsen kanssa muutama päivä putkeen, niin et ehkä enää pitäisi tätä ihan niin lapsen leikkinä :) Ja nyt myös alkaa olla jo töihin vähän ikävä, vaikka sekin on omalla tavallaan rankkaa, niin siellä saa kuitenkin juoda sen kahvikupposen rauhassa ja saa välillä keskustella aikuisten ihmisten kanssa jne. Mutta var,asti myös luonnekysymys tääkin: jotku viihtyy siellä kotona omien lasten kanssa vaikka 24/7 eivätkö muuta kaipaa, jotkut taas tulevat hulluksi jos eivät saa välillä omaa aikaa.

Kotiäiti tekee myös päivällä töitä joita tehdään päiväkodissa. Jos nyt ei aivan yleistetä, mutta kotiäiti laittaa ruokaa useammin, sotkua tulee enemmän pitkin päivää, virikkeitä pitää keksiä myös päivällä kun usein ei ole järjestettyjä harrastuksia.

Missä se mies on? Meillä mies kyllä tekee kans kotitöitä... Eikä meillä niin sotkusta ikinä ole että se siivoominen niin ylivoimasta olis

Yhteistyössä