Hoitovapaalta äitiyslomalle (Onko hajuakaan?)

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Elikäs kun tuli 2007 se muutos noissa äitiysrahojen maksamisissa..Eli mites se nyt meneekään, jos jääpi 2006 syntyneeltä lapselta hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle, niin tuleeko 2006 saatujen äitiysrahojen mukaan raha vaiko lasketaanko ne uusiksi 2007 mallin mukaan.. Vai miten noi menee?

Elikkäs mulla meni näin: Poika syntyi kesäkuussa -05 ja sitten tulin uudestaan raskaaksi. Kerkesin olla hoitovapaalla n. puoli vuotta, ennen kuin jäin taas uudestaan äippälomalle. Nyt maksetaan siis 2004 tulojen mukaan äippärahaa, eli niinkuin esikostakin. Siihen tulee vaan lisäksi yleiskorotus eli nyt on vähän parempi kuin viimeksi.

Mä taas mietin et ku mä olen hoitovapaalla ja lapsi on syntynyt 2004.Ja toinen lapsi syntyy tammikuussa niin mun kantsii jäädä äippälomalle jo tämän vuoden puolella niin mun äitiysraha tulee olemaan 2005 tulojen mukaan jotka ovat paljon isommat kuin 2006 jolloin olen ollut pelkällä kotihoidontuella.Siis eikös tämä mene näin?

Saat sen rahan sinulle "edullisimman" vaihtoehdon mukaan. Eli jos edellisen lapsen syntymästä on se alle 3 vuotta niin voi saada sen saman mitä sillon sai (indeksikorotuksella + nythän se raha on ensimmäisiltä ...ööö... x-päiviltä suurempi kuin sillon, eli tulee prosentuaalinen korotus)
Mutta jos tulojen mukaan saisi enemmän, niin sillon lasketaan sen mukaan.

Eli siis omalla kohdalla esim. poika syntyi 08/05, jollon tienasin enemmän kun mitä nyt viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan, joten nyt saan siis samaa rahaa kuin viimeksi.

Heili Karjalasta: Siis kyllähän se korotusuudistus 30 eka arkipäivän osalta koskee kaikkia niitä, jotka aloittavat äitiysvapaan vuonna 2007.

hoitovapaalla: Etkö sä jokatapauksessa jäisi äitiysvapaalle joulukuussa 2007, jos lapsella on la tammikuussa? Tällöin sinun äitiys- ja vanhempainraha lasketaan 2005 vuoden verotuksessa vahvistettujen tulojen perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Saat sen rahan sinulle "edullisimman" vaihtoehdon mukaan. Eli jos edellisen lapsen syntymästä on se alle 3 vuotta niin voi saada sen saman mitä sillon sai (indeksikorotuksella + nythän se raha on ensimmäisiltä ...ööö... x-päiviltä suurempi kuin sillon, eli tulee prosentuaalinen korotus)
Mutta jos tulojen mukaan saisi enemmän, niin sillon lasketaan sen mukaan.

Tuohon semmoinen kommentti, että se edellisestä lapsesta maksettu äitiysraha on pitänyt olla työtulojen perusteella laskettua, jotta sen saman saa myös toisesta lapsesta. Muuten kyllä menee noin.

Yhteistyössä