Hoitovapaalta raskaaksi - tulojen määräytyminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Heips!

Ensimmäistä odottelen, nyt rv 23+4. Äitiysloma alkaa elokuussa ja työnantajani maksaa minulle palkkaa ekat 3 kk. Mietiskelen tässä kuitenkin jo asioita eteenpäin, kun toiveissa olisi toinenkin lapsi kohtuullisen pienellä ikäerolla.

Jos jäisin suoraan äitiyslomalta + vanhempainvapaalta hoitovapaalle ja tulisin uudelleen raskaaksi ollessani vielä hoitovapaalla, niin miten tämän mahdollisen kakkosen äitiyspäivärahat määräytyisivät?

Ilmeisesti lasketaan samojen tulojen perusteella kuin ykkönen, jos eka ei ole vielä täyttänyt kolmea vuotta. Mutta jotta näin olisi, onko välissä pitänyt ehtiä käydä myös töissä?

näin menee minun mielestäni: jos siis toisen tulokkaan la on ennenkuin edellinen täyttää 3v ja edellisen äitiysraha on laskettu työtuloista, niin saat saman äitiys- ja vanhempainrahan kuin edellisestä. Kuitenkaan palkkaa et saa äitiysvapaan 3 eka kuukaudelta, koska siinä on joku sääntö että pitää olla välissä töissä tietyn aikaa (määritellään työehtosopimuksessa muistaakseni).

Kiitos Unikonna.

Ymmärsinkö siis oikein, että se, olisinko töissä lasten saannin välillä vai en, vaikuttaisi ainoastaan siihen ensimmäiseen 3 kuukauteen, joilta saisin normaalisti palkan? Muutoin samojen tulojen perusteella samat avustukset?

Niin minä sen ymmärtäisin, koska Kelan nettisivuilla ei ole muita rajoitteita tuolle saman äitiys- ja vanhempainrahan maksulle "kaksi lasta kolmessa vuodessa" -kohdassa. Mutta pirauta Kelaan ja varmista asia, koska heidän nettisivujen ohjeistukset voi joskus olla vähän vajuja.

Tietäsikö joku miten vaikuttaa tuohon äitiysrahaan, jos hoitovapaalta jää välillä työttömäksi ja sitten taas äitiyslomalle? Eli edellyttääkö se, että saa sen saman summan kuin edellisestä sen, että jää hoitovapaalta äitiyslomalle?

Vaikeasti selitetty, mutta jos joku ymmärtäis pinttini ja osais vastata =)

Lakimuutos justiinsa tehtiin, eli hoitovapaalta kun jäät uudestaan, saat saman minkä viimeksikin. Miinus se työnantajan maksama palkka, alkaa Kelan rahoilla suoraan, niinkuin täällä tiedettiinkin. Ehtona tuo, että kotona yksi alle 3-vuotias.

Mä olen nyt hoitovapaalla (äitiysloma loppui toukokuussa) ja LA on lokakuussa. Mulle sanottiin että tämä uuden nyt syksyllä alkavan äitiysloman ajalta tuet voidaan laskea 2005 verotuksen mukaan (kun tuon edellisen oli 2004) koska mulla oli 2005 selvästi paremmat tulot kuin 2004.

Olipa sekavasti selitetty mut näin mulle sanottiin kelasta :/

Juu kannattaa laskettaa uudelleen, jos on ollut töissä että tulee paremman mukaan. Mä esim. teen vain 4 pv viikko eli olen osahoidonvapaalla niin mulla on ollut ennen esikoisen syntymää parempi palkka kuin nyt ja kun tyttö on alle 3v toisen laskettuna aikana saan sen saman kuin tytöstä + plus nämä korotukset siihen alkuun.

Päivärahan laskentatapoja on neljä.

1) päiväraha määräytyy viimeeksi vahvistetun verotuksen mukaan eli vuoden 2005 tulojen mukaan. Tämä on se yleisin.
2) päiväraha määräytyy edellisen puolen vuoden tulojen mukaan (jos nämä kahdella kerrottuna ja vähennysten jälkeen on 20 % suuremmat kuin vuoden 2005 tulot)
3) päiväraha määräytyy edellisen äitiyspäivärahan mukaan (jos siellä perusteena työtulot). Edellyttää tosiaan että on tuo alle 3 v perheessä. Sillä ei ole väliä onko välil työttömänä vai hoitovapaalla
4) päiväraha määräytyy edeltävän työttömyyskorvauksen mukaan ollen 86 % työttömyyskorvauksesta. Mut koska päiväraha maksetaan myös lauantailta niin kk-summa on suurinpiirtein sama

Kela suorittaa vertailun mikä on asiakkaalle edullisinta. Toki ne puolen vuoden tulot täytyy itte toimittaa.
Heffalumpilla on nähtävästi sellainen tilanne että olet saanut edellisen äitiyspäivärahan vuoden 2004 tulojen perusteella. Ja kelassa on vertailtu että koska sun 2005 vuoden verotustulot on paremmat niin päiväraha tulee niiden mukaan. Muutoinhan ei mitää vuoden 2004 tuloja voida enää täs vaihees käyttää.

Kiitos kaikille vastanneille ja Sintturalle vielä kysymys:

Katsotaanko tuosta vuoden 2005 (tai viimeksi vahvistetun verotuksen) tuloista vain työtulot vai myös esim. liitolta saadut päivärahat? Itse olin tuolloin 7kk töissä + sain lomat rahana, kun en ehtinyt pitää vapaita pois. Loppuvuoden olin liiton päivärahoilla.

Entä missä vaiheessa siirrytään käyttämään vuoden 2006 vahvistettua verotusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Kiitos kaikille vastanneille ja Sintturalle vielä kysymys:

Katsotaanko tuosta vuoden 2005 (tai viimeksi vahvistetun verotuksen) tuloista vain työtulot vai myös esim. liitolta saadut päivärahat? Itse olin tuolloin 7kk töissä + sain lomat rahana, kun en ehtinyt pitää vapaita pois. Loppuvuoden olin liiton päivärahoilla.

Entä missä vaiheessa siirrytään käyttämään vuoden 2006 vahvistettua verotusta?

Vastaanpa, vaikka sen olekkaan sinttura...
Siis tuloiksi katsotaan sinun vuoden 2005 vahvistetun verotuksen mukainen työtulo.
Vuoden 2006 tuloja käytetään vuonna 2008 alkavissa äitiysrahoissa.

Tiedot muokattu oikeaksi, kiitos Sinttura.

Kyse on nimenomaa TYÖTULOISTA elikkäs ei liiton päivärahoja siihen mukaan lasketa.

Jälkimmäisessä kysymyksessä Unikonna oli oikeassa. Jos äitiysloma alkaa vuoden 2008 puolella, käytetään vuoden 2006 verotustietoja. Vuoden 2006 verotus vahvistetaan vasta tämän vuoden lopulla, siksi noi tulotiedot raahaa niin paljon jälkikäteen

Kiitoksia Unikonna ja Sinttura. Juuri tuota mietin, että miten nuo liiton päivärahat vaikuttavat. Hieno homma, jos niitä ei lasketa, eli silloin nykyiset tuloni ovat suuremmat. Vai jaetaanko vuoden 2005 tulot vain niille kuukausille, joilta olen niitä saanut vai koko vuodelle?

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Kiitoksia Unikonna ja Sinttura. Juuri tuota mietin, että miten nuo liiton päivärahat vaikuttavat. Hieno homma, jos niitä ei lasketa, eli silloin nykyiset tuloni ovat suuremmat. Vai jaetaanko vuoden 2005 tulot vain niille kuukausille, joilta olen niitä saanut vai koko vuodelle?

Koko vuodelle

Tiedättekö, miten tulot määräytyvät, jos olen nyt hoitovapaalla (meillä yksi lapsi, 1,5v), lähtisin syksyllä opiskelemaan, ja jäisin uudestaan hoitovapaalle ennen kuin tyttö täyttää kolme (siis jos tulisin raskaaksi sitä ennen). Saisinko silti samaa äitiysrahaa kuin viimeksi, vai laskettaisiinko se sitten opintorahan mukaan? Viimeksi äitiyspäivärahani laskettiin työtulojeni mukaan ja oli siis korkeampi, kuin mitä jos laskettaisiin opintotuen mukaan..
Vähän sekava selitys, toivottavasti joku ymmärsi :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Mami84:
Tiedättekö, miten tulot määräytyvät, jos olen nyt hoitovapaalla (meillä yksi lapsi, 1,5v), lähtisin syksyllä opiskelemaan, ja jäisin uudestaan hoitovapaalle ennen kuin tyttö täyttää kolme (siis jos tulisin raskaaksi sitä ennen). Saisinko silti samaa äitiysrahaa kuin viimeksi, vai laskettaisiinko se sitten opintorahan mukaan? Viimeksi äitiyspäivärahani laskettiin työtulojeni mukaan ja oli siis korkeampi, kuin mitä jos laskettaisiin opintotuen mukaan..

Siis tarkoitat kai että jäisit äitiyslomalle? Jos sulla alkaa se uusi äitiysloma ennenkuin kuopus täyttää 3 niin äitiysraha tulis edellisen äitiysrahan suuruisena jos se on tosiaa työtuloihin perustunut.

Opintotuki kannattaa sitte ehdottomasti lakkauttaa. Jos sitä nostat niin vetää äitiyspäivärahan minimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinttura:

Siis tarkoitat kai että jäisit äitiyslomalle? Jos sulla alkaa se uusi äitiysloma ennenkuin kuopus täyttää 3 niin äitiysraha tulis edellisen äitiysrahan suuruisena jos se on tosiaa työtuloihin perustunut.

Opintotuki kannattaa sitte ehdottomasti lakkauttaa. Jos sitä nostat niin vetää äitiyspäivärahan minimiin.

Tähän semmoinen korjaus, että saman vanhempainpäivärahan saa, jos edellinen lapsi ei ole täyttänyt 3 vuotta ennen seuraavan lapsen laskettua aikaa ja että edellinen vanhempainpäiväraha on työtuloihin perustunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Unikonna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinttura:

Tähän semmoinen korjaus, että saman vanhempainpäivärahan saa, jos edellinen lapsi ei ole täyttänyt 3 vuotta ennen seuraavan lapsen laskettua aikaa ja että edellinen vanhempainpäiväraha on työtuloihin perustunut.

joo hyvä ku korjasit. mä kiireessä ton kirjoitin ja laitoin ne "noin" kun en jaksanu lähteä tarkistaa :)

Yhteistyössä