hoitovapaan hakeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mari

Vieras
Voisitteko neuvoa miten menetellä. Olen jäämässä hoitovapaalle joulukuun alusta, mutta en tiedä kuinka kauaksi aikaa. Pitääkö siihen hakemukseen laittaa aina joku päivämäärä vai voiko paluukohdan jättää avoimeksi?
Ja jos pitää laittaa päivämäärä niin jos haluan sitä kuitenkin jatkaa, katsotaanko se sitten niin, että olen pitänyt hoitovapaan kahdessa jaksossa?

Tiedosta kiitollinen!

Kotihoidontukea siis haet?
En muista miten siinä oli päättymispäivä, mutta eikö ole sama jos laitat sen siihen päivään kun lapsi 3v täyttää ja automaattisesti loppuu, ainakaan ei tarvitse muistaa tiettyä laitettua päivämäärää erikseen. Kun sen saa katkaistua ihan vaan ilmoittamalla kelaan jos palaakin töihin ennen 3v-päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
En muista miten siinä oli päättymispäivä, mutta eikö ole sama jos laitat sen siihen päivään kun lapsi 3v täyttää ja automaattisesti loppuu, ainakaan ei tarvitse muistaa tiettyä laitettua päivämäärää erikseen. Kun sen saa katkaistua ihan vaan ilmoittamalla kelaan jos palaakin töihin ennen 3v-päivää.

Ei voi tuosta vaan palata ennen kuin ilmoitettu aika loppuu. Riippuu tietenkin työnatajasta, mutta jos on sijainen palkattu, niin ei välttämättä voi palata tuosta vaan töihin.

mä oon laittanu hoitovapaan kestämään siihen asti kunnes lapsi on täyttäny 3 vuotta koska mulla oli siihen aikaan sellainen työpaikka jonne saatoin mennä siitä huolimatta myös aiemmin kunhan ilmoitin töihin tuloni 2kk ennen.Eli vaikka ilmoitin olevani hoitovapaalla 3 vuoteen asti niin mulla oli mahdollisuus halutessani palata töihin 2kk varoajalla.En sitte tiedä että jos töissä sellainen ei oo mahdollista.mutta joka tapaukses kyllä sun siihen joku päivämäärä täytyy laittaa eli sun täytyy miettiä mihin asti haluat olla kotona.Jos vaikka laitat siihen asti ku lapsi on 2v niin jos haluatkin vielä jatkaa hoitovapaata 3 vuoteen asti niinse onnistuu kun ilmoitat asiasta työnantajalle 2kk ennenkuin tulee tuo 2v täyteen.

Jos haluaa kesken hoitovapaan palata töihin, voi olla ettei palveluksia tarvita että oikeutettu olet menemään vasta sinä päivänä kun olet ilmoittanut tulevasi. Ei tarvi keskenkaiken työnantajan ottaa töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei voi tuosta vaan palata ennen kuin ilmoitettu aika loppuu. Riippuu tietenkin työnatajasta, mutta jos on sijainen palkattu, niin ei välttämättä voi palata tuosta vaan töihin.

No ei tietenkään "ihan noin vain", mutta ei aina tarvitse tietää hoitovapaalle jäädessään tarkkaa töihinpaluupäivää, lähes kaikki työnantajat jättää auki paluupäivän, sovittavaksi, kunhan tietää pari kk aikaisemmin milloin palaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

suurimmassa osassa paikoista ei varmaan voikkaan palata,munkaan nykyisessä työpaikassa ei voisi palata ennenku ilmoitettu aika on loppunu.Mut sillon ku olin hoitovapaalla niin senaikainen työpaikka oli sellainen jossa se oli mahdollista (kysyin pomolta ku pohdiskelin kauanko olen vapaalla).Siellä mun tilalle ei palkattu ketään sijaista,johtui kai siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hansupirre:
Ei tarvitse kuulemma ilmoittaa päättymispäivää. Jätä tyhjäksi vaan! Näin mua ohjeitettiin.
Ilmoitat sitten vaan 2kk ennen työnantajalle ja kelalle et palaat töihin.

No motes sijaisen palkkaaminen silloin menee? Tehdäänkö sijaiselle sitten vain 2kk pätkissä sopimus?

Tässä on nyt kaksi toisistaan poikkeavaa tapaa. Otetaan ensin se mihin sinulla on oikeus - ja mitä työnantaja silloin voi myös edellyttää. ELI LAKIIN JA TESSEIHIN PERUSTUVA.

Ilmoitat hoitovapaasta vähintään 2 kk ennen sille jäämistä ja kerrot päivämäärän jolloin PALAAT TÖIHIN, se voi siis olla kaikkea siitä lähtökohdasta siihen ikään kun lapsi täyttää kolme vuotta. Sinulla EI OLE OIKEUTTA ( kuin pakottavissa tapauksissa; lähiomaisen kuolema, avioero tms.) palata töihin ennen tuota päivämäärää.

Voit kuitenkin ilmoittaa ensin jääväsi esim. puoleksi vuodeksi ja sitten katsoa tilannetta uudelleen ja jatkaa hoitovapaata niin halutessasi.

Sitten on se toinen tapa joka riippuu täysin työnantajasta, eli se vapaamuotoinen josta täällä toiset puhuvat. Jos työnantaja joustaa, niin sittenhän tuo on helppoa. Mutta jos ei jousta, niin hoitovapaa on erittäin määrämuotoinen juttu.

Yhteistyössä