Hoitsut jotka teette yövuoroja, mitä teette hiljaisen vuoron aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lähihoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kyllä ihan rehellisesti nukun niiden rauhallisten yövuorojen aikana. Kellojen soittoon aina olen herännyt, mutta mihinkään paikkojen siivoamiseen tai papereiden yms. järjestelemiseen en todellakaan yöllä rupea. Keskussairaalassa sisätautiosastolla olen töissä ja töiden rytmi yöllä vaihtelee tosi paljon eli joskus ei koko yönä ehdi edes eväitä syödä ja joskus taas voi hyvin nukkua sen pari tuntia.

Itse en kyllä kovin helpolla menisi sellaiseen sairaalaan potilaaksi jonka siivouksen tekee hoitajat. Sairaalassa siivoojanakin olleena hoitsuna tiedän aika tarkaan, millä tavalla se siivous on hoidettava, ettei taudit leviä ympäriinsä.

Hoitajan koulutukseen harvemmin sisältyy oikeaoppisen siivouksen kurssi...

Oli muuten hyvä tuo vartija/myyjä -vertaus! :D

Itse en kyllä kovin helpolla menisi sellaiseen sairaalaan potilaaksi jonka siivouksen tekee hoitajat. Sairaalassa siivoojanakin olleena hoitsuna tiedän aika tarkaan, millä tavalla se siivous on hoidettava, ettei taudit leviä ympäriinsä.

Hoitajan koulutukseen harvemmin sisältyy oikeaoppisen siivouksen kurssi...

Oli muuten hyvä tuo vartija/myyjä -vertaus! :D

Siivoamisella ei tarkoitettu lattioiden luuttuamista tässä kohtaa.

Huomaa, et moni tässä ketjussa töistä viisasteleva ei ole hoitoalalla töissä :kieh: Ensinnäkään yöllä ei voi tehdä mitään meluisaa, kolisevaa, kitisevää mitään mistä lähtee ääntä isommin koska siellä ne POTILAAT NUKKUU. Toiseksi, ei voi aloittaa mitään isompaa projektia koska on YKSIN töissä, jätä siinä sitten suursiivous ja potilaskansion päivittäminen kesken kun tapahtuu jotaki ja oot siellä osastolla yksin. Ei siellä ihan oikeesti voi tehdä muuta kukin odotella, että jotaki tapahtuu tai sitten toivoa, ettei mitään isompaa hässäkkää tapahdu. Vanhusosastoilla mummot heräilee aamuyöstä ja niitä pitää vahtia vessaan jne. riippuu siitä missä on töissä.
Oon ollu töissä paikoissa joissa saa esimiehen luvalla nukkua jos on hilljaista jos ei haluu nukkua voi lukea kirjaa tai katsella leffaa tai olla facebookissa ja huom esimiehen luvalla.
Sitte on paikkoja esim. palvelukoteja joissa yökkö selvittelee pyykkiä yms. Riippuu paikasta. Tässä ketjussa vaan on älykääpiöitä trollaamassa kun eivät mitään mistään tiedä :) Ja tokihan se käy kateeksi, et saa palkkaa siitä että homma on vaan sitä valvonta hommaa jos ei mitään tapahdu.
No meillä taas potilaat on 2 oven takana (ei häiritse äänet) ja yövuorossa 4-7 hoitajaa. Aikaa vaan tosin harvoin jää mihinkään, mutta aina löytyy tekemistä, itse päivitän hoitosuunnitelmaa yövuorossa jos vain aikaa jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28612968:
Aika harvassa työpaikassa voi tehdä omia juttujaan yöaikana... Hoitajille taidetaankin tämän tiedon valossa maksaa ihan kelpo liksaa.

Just niin! Omia hommia yövuorossa? Eikös siellä olla töissä ja palkka saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28613784:
No meillä taas potilaat on 2 oven takana (ei häiritse äänet) ja yövuorossa 4-7 hoitajaa. Aikaa vaan tosin harvoin jää mihinkään, mutta aina löytyy tekemistä, itse päivitän hoitosuunnitelmaa yövuorossa jos vain aikaa jää.

Riippuu paikasta kuten jo sanoinki :) olen tehnyt keikkaa monissa erilaisissa paikoissa ja joissaki saattaa olla, että yksi hoitaja vastaa yöllä useasta kerroksesta, toisissa on useampi hoitaja/osasto. Myös se et mitä osastolla on sovittu tehtäväksi vaihtelee sekä se miten hyvin on äänieristetty tai ovien takana esim. pesukoneet sun muut, et voiko niitä käyttää...
Erittäin paljon paikasta riippuu, toisissa paikoissa saa luvan kanssa nukkuakki toisissa on enemmän töitä yöllä tehtäväksi toississa on vaan se valvontavastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28612968:
Aika harvassa työpaikassa voi tehdä omia juttujaan yöaikana... Hoitajille taidetaankin tämän tiedon valossa maksaa ihan kelpo liksaa.

Kuinkas paljon vähentäisit hoitajien palkasta? Yöllä -50%?

Miltä näyttää? :xmas:

Tällä hetkellä teen yöhoitajien lomituksia eri osastoille, niin en juurikaan tee ylimääräisiä. Kun en siis voi tehdä paperitöitä, mulla ei ole omia asukkaita, en voi järjestellä kaappeja uusiksi tms.

Silloin kun on ollut oma osasto niin olen esimerkiksi päivittänyt osaston ohjekansiota, järjestellyt varastoja, mitä milloinkin. Ei sitä ylimääräistä aikaa yleensä ihan hirveästi edes ole. Vanhainkodilla valvon.

Riippuu vireystilasta. Jos jaksan, teen omia erityistöitäni, jos en, otan torkkuja (tähän on esimiehen lupa ja jopa suositus - torkut yövuoron aikana parantavat jaksamista ja vähentävät virheitä ja vähentävät yötyön aiheuttamaa sairastumisriskiä), tätä toki ei saa tehdä kaikki tai molemmat yököt yhtäaikaa, vaan yhden on oltava hereillä.
Tosin aika harvoin nukkumaan ehtii, yleensä yövuorot ovat sellaisia, että hyvä kun ehtii syödä ja kahvit hörpätä.
Meillä myös on lääkeasiat minimoitu yövuoroissa juuri niissä olevan (ja haiproilla osoitetun) virheriskin vuoksi.
T. sh keskussairaalasta, kirurgiselta vuodeosastolta.

Sorry nyt mut, aina kun hoitsujen työstä annetaan minkäänlaista kritiikkiä niin se synnyttää kauheen mekkalan siitä kuinka raskasta/aliarvostettua/huonopalkkaista jne. hoitajien työ on.
Tällänen fiilis on jääny, ko on hoitohenkilökuntaa koskevia ketjuja lukenu. Itse olen sosiaalialalla ja on raskas työ ja huono liksa, mut en mä jaksa olla joka asiasta raivoomasssa. Ja kyllä munki työtä todellakin arvostellaan.

[QUOTE="Lila";28618596]Sorry nyt mut, aina kun hoitsujen työstä annetaan minkäänlaista kritiikkiä niin se synnyttää kauheen mekkalan siitä kuinka raskasta/aliarvostettua/huonopalkkaista jne. hoitajien työ on.
Tällänen fiilis on jääny, ko on hoitohenkilökuntaa koskevia ketjuja lukenu. Itse olen sosiaalialalla ja on raskas työ ja huono liksa, mut en mä jaksa olla joka asiasta raivoomasssa. Ja kyllä munki työtä todellakin arvostellaan.[/QUOTE]

:) Tosiasioiden kertominen ei mielestäni ole sama kuin asiasta valittaminen. Tosiasia kuitenkin on (valitettavasti) että yövuoroihin halukkaita ei liikaa hoitoalalla ole, siihen varmasti on syynsä.

:) Tosiasioiden kertominen ei mielestäni ole sama kuin asiasta valittaminen. Tosiasia kuitenkin on (valitettavasti) että yövuoroihin halukkaita ei liikaa hoitoalalla ole, siihen varmasti on syynsä.

Niin. Tottakai uskon, että on aihetta valittamiseen, en minä sillä. Tulee vaan semmonen fiilis, että kukaan hoitaja ei pidä työstään ja on suurinpiirtein aseella uhaten pakotettu kyseiseen työhön =). Aina on hoitajien tekstit niin negatiivis-sävytteisiä.

Samantyylisiä juttuja kuin ap. Lueskellut, tehnyt käsitöitä, surffaillut netissä, katsellut tv:tä/elokuvia, askarrellut mm joulukortteja sekä kuvakortteja yms materiaalia lapsilleni. Noita luonnollisesti siinä vaiheessa kun varsinaiset työt on tehty ja jää sitä ylimääräistä, hiljaista aikaa.

Noissa paikoissa missä olen valvonut on joitain asioita siirretty päivästä yövuorolaisille, mm lääkekaappien tarkastuksia, joitain lääkkeiden jakamisia ja lääketilausten tekemistä. Joitain asioita kokeiltiin siirtää päivästä yöhön mutta kun todettiin ettei toimi niin hyvin siirrettiin takaisin. Tärkeintä tuossa on valvoa ja olla tarvittaessa asukkaiden käytössä, ei se että yrittää koko yön keksiä itselleen töitä. Yleensä he jotka ovat juosseet yöt pääkseen kaappeja järjestelemässä ja jotain epämääräistä siivoamassa ovat pian todenneetkin ettei yötyö sovi heille.

[QUOTE="Lila";28618670]Niin. Tottakai uskon, että on aihetta valittamiseen, en minä sillä. Tulee vaan semmonen fiilis, että kukaan hoitaja ei pidä työstään ja on suurinpiirtein aseella uhaten pakotettu kyseiseen työhön =). Aina on hoitajien tekstit niin negatiivis-sävytteisiä.[/QUOTE]

Esimerkiksi tästä ketjusta luen vähemmän hoitajien negatiivisuutta työstään kuin negatiivisuutta ulkopuolelta hoitajan/hoitajien työtä kohtaan. Ulkopuolelta tulevaa negatiivisuutta vähennetään sillä että kerrotaan työstä rehellisesti.

P.s. Mielelläni otan vinkkejä vastaan mitä teen aamu- ja iltavuoroissa kun aloitan työt pienessä yksikössä jossa hoitotyötä ei riitä kokopäiväksi ja yksiköstä ei oikein voi lähteä ulkopuolelle. Työvuorossa ole yksin. Siivoustyötä riitää ehkä muutamaksi tunniksi viikossa.

Meillä pienessä ryhmäkodissa on siivouslista, mutta siivousta ei loputtomiin riitä. Mä teen elintarvikkeiden omavalvontaa, ylimääräistä siivousta esim roskapönttöjen pesua jne., perehdyn asiakaspapereihin entistä tarkemmin, päivittelen perehdytyskansiota, mutta silti ei aina tekemistä riitä. Luen sitten ja selailen nettiä. Joskus on kiva leipoakin.

Mä teen töitä lastensuojelulaitoksessa, yö-aikaan pese pyykkiä, järjestelen paikkoja, siivoilen vessoja, laitan aamupalat valmiiksi ja teen kirjallisia töitä. Mutta ei siinä kauaa mene ja kun kamalaa melua ei voi pitää yleenä loppuyön katselen leffoja ja surffailen.
Joskus yöt rauhattomia ja koskaan ei voi tietää millainen yö tulee.
Mutta tosiaan, yövuorot on melkoisen kuluttavia vuoroja ihan elimistöllekkin eli vaikka en juokse kieli vyön alla koko työvuoroa niin kyllä ne yölisät ihan ansaittuja on.

[QUOTE="vieras";28612955]Aivan samaa mieltä. Yöhoitajat harvoin hyödyntävät aikaansa muihin töihin. Yöllä olisi usein aikaa tehdä paljon sellaisia asioita mitä päivävuorot eivät ehdi. Siivota ja järjestellä paikkoja esimerkiksi.[/QUOTE]

No potilashuoneisiin en mene kollastamaan ja kaappeja täyttämään, se on varma se.
Tiskikoneen tyhjennän ja täytän.
Liinavaatevarasto on yleensä hyvässä järjestyksessä, jos liinavaatekärryt ovat kovin tyhjät aamun kiertoja ajatellen, täytän.
Puhdistan kännykät ja näppikset.

JA
Luen tai neulon samalla kun valvon. Mutta kun potilaskutsu soi, siirtyy kirja tai neulomus sivuun.
Saatan jopa opiskella jotain uutta tai hankkia lisätietoa ihan työhön liittyen siinä koneen äärellä, päivävuoroissa tähän ei yleensä ole liiemmälti aikaa.

10 tuntia on pitkä aika jos tapahtumia ei kovin ole. Toki sitä rytmittävät kolme kiertoa hoitotöineen ja aamuvuoron joidenkin töiden esivalmistelu.
Riippuu täysin potilaskannasta ja sen kunnosta, kuinka paljon jää aikaa 'täysin tyhjästä maksettavalla palkalla' istahtaa persiilleen ja tarttua sukankutimeen.

Yhtä lailla aamu- tai iltavuorossa tehdään jotain valmistelevaa ja ylimääräistä työtä jos aikaa on.

Yhteistyössä