Hoitsut! tai muutkin fyys.työtä tekevät. Koska s-lomalle raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en oikein ymmärrä tota sun otsikkoa...? Raskaus ei ole sairaus ja sairaslomalle ei ole mitenkään pakko jäädä!
Jos olo on sellainen et on pakko, niin sithän sä jäät sitten kun susta tuntuu siltä, et silloin mitä tää palsta sanoo!!

fyysinen työ ei ole syy keskenmenoon, ei edes istukan irtoamiseen, joka minulla oli. syyt ovat kyllä ihan muualla kuin työssä, perussairaudessa tai esim toksemiassa kuten minulla. jos kroppa kertoo, ettei fyysinen työ sovi (kipuilee, supistelee, oksettaa, verenpaineet nousee jne), on parasta kuunnella kehoaan ja levätä. työn keventäminen ei aina onnistu.

omat raskauteni olisin voinut hyvinkin olla vaikka istumatyössä, mutta raskasta hoitotyötä en pystynyt tekemään. normaalisti olen kuitenkin saanut liikkua, lenkkeillä ja uida, sekä tehdä koti- ja pihatyöt. kotona ollessa voin pitää taukoja, töissä en.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ystäväni sai keskenmenon fyysisessä työssä RV 17. Tietysti olisi voinut kyllä mennä kesken muustakin syystä, en tiedä. Mutta mieluummin sekä lapsen että äidin jaksamisen kannalta sairaslomaa heti, kun olo vähänkin siltä tuntuu.

Enpä usko että tämä on se syy keskenmenoon.. Minä olen kolme lasta saanut fyysisesti raskaan työn aikana ja ainoan keskenmenon koulun penkkiä kuluttaessa (opiskellessa).

Juurihan totesin ettei välttämättä ole syy, osaatko lukea? totesin myös, että parempi jäädä saikulle jos olo on huono/ongelmia terveyden kanssa raskausaikana.

Sama hlö josta äsken puhuin sai keskenmenon myös RV 6, töissä silloinkin.

Mikäköhän se on, että suomalaiset kivenkovaan aina puolustaa että kyllä raskaana oleva jaksaa vaikka mitä. Kun kaikki ei jaksa eikä se ole mitään laiskottelun halua, tms.

Ja ihmiset aina unohtaa että kaikki on erilaisia/kaikki raskaudet on erilaisia...
[/quote]

Mutta sinä vihjasit että ehkä syynä oli raskas työ keskenmenoon. Ja minä vain totesin että se ei ole syy.

Jäät sitten, kun et jaksa enää töissä tai vastaavasti olet työvuoron jälkeen niin väsynyt tms. ettei kotona jaksa enää mitään muuta kuin maata. Eihän silloinkaan tarvi lopullisesti jäädä vaan, jos olo paranee, niin menet hetken hengähdyksen jälkeen takaisin. Itse olin ekassa selän takia viikolta 16 ensin kesälomalla ja sen jälkeen s.lomalla. Joskus viikoilla 28-32 pystyinkin olemaan töissä, mutta sitten alkoi jo väsymys ja vatsa oli ahtaissa tiloissa tiellä ja jäin kuukautta ennen äippälomaa lopullisesti saikulle. Toisessa raskaudessa selkävaivoja ei aluksi ollut ja töitäkin on vain muutama vuoro viikossa, joten paremmin olen pärjännyt.

Aloituksessasi haiskahtaa vaan tuo pohdinta etukäteen, ihan kuin päättäisit etukäteen milloin jäät. Voi lääkärikin hiukan ihmetellä, jos sanot, että tässä kesken kesälomaa on nyt sellainen tunne, ettet jaksa enää päivääkään töissä eli ainakin kannattaisi käydä kokeilemassa. Jäät, jos et jaksa, mutta olotila voi yllättäen muuttua jopa parempaan eli turha sitä on etukäteen miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ystäväni sai keskenmenon fyysisessä työssä RV 17. Tietysti olisi voinut kyllä mennä kesken muustakin syystä, en tiedä. Mutta mieluummin sekä lapsen että äidin jaksamisen kannalta sairaslomaa heti, kun olo vähänkin siltä tuntuu.

Enpä usko että tämä on se syy keskenmenoon.. Minä olen kolme lasta saanut fyysisesti raskaan työn aikana ja ainoan keskenmenon koulun penkkiä kuluttaessa (opiskellessa).

Juurihan totesin ettei välttämättä ole syy, osaatko lukea? totesin myös, että parempi jäädä saikulle jos olo on huono/ongelmia terveyden kanssa raskausaikana.

Mikäköhän se on, että suomalaiset kivenkovaan aina puolustaa että kyllä raskaana oleva jaksaa vaikka mitä. Kun kaikki ei jaksa eikä se ole mitään laiskottelun halua, tms.

Ja ihmiset aina unohtaa että kaikki on erilaisia/kaikki raskaudet on erilaisia...

Mutta sinä vihjasit että ehkä syynä oli raskas työ keskenmenoon. Ja minä vain totesin että se ei ole syy.[/quote]

Ihan suoraan sanottuna sinä et voi sitä varmasti tietää. Niinkuin en minä eikä kukaan muukaan täällä. aina voi olla jtn mieltä mutta varmasti ei tiedä KUKAAN.

raskaus ei ole sairaus, mutta voi joskus tuoda tullessaan sellaisia vaivoja, ettei normaali työnteko enää onnistu, näin minulle tuumattiin neuvolassa. Jos yhtään tuntuu siltä, ettei töissä jaksa, suosittelen juttelemaan asiasta neuvolan lääkärin kanssa, kuitenkin sinun ja lapsesi hyvinvoinnista kyse. Miksi polttaa itsensä loppuun fyysisesti ja henkisesti jo ennen äitiysloman alkua?

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Mutta sinä vihjasit että ehkä syynä oli raskas työ keskenmenoon. Ja minä vain totesin että se ei ole syy.

Ihan suoraan sanottuna sinä et voi sitä varmasti tietää. Niinkuin en minä eikä kukaan muukaan täällä. aina voi olla jtn mieltä mutta varmasti ei tiedä KUKAAN.[/quote]

Joo ei varmaan lääketiedekään eikä lääkärit jotka noin sanovat. Ikävää että olet i hminen joka uskoo heiltä vain tietyt asiat vaikka kuitenkin heihin usein joudut turvautumaan.

Oon miettiny, että jäisin saikulle noin kuukautta ennen äitiysloman alkua.. Hoitsu olen, ei kyllä hirveemmin tartte nostella mummoja, mutta nyt (rv 24) tuntuu, ettei aina meinaa jaksaa seistä ja juosta pitkin käytäviä 8 tuntia päivässä.. Jalat aikas kipeet työvuorojen jälkeen..

Alkuperäinen kirjoittaja sininsydan:
Oon miettiny, että jäisin saikulle noin kuukautta ennen äitiysloman alkua.. Hoitsu olen, ei kyllä hirveemmin tartte nostella mummoja, mutta nyt (rv 24) tuntuu, ettei aina meinaa jaksaa seistä ja juosta pitkin käytäviä 8 tuntia päivässä.. Jalat aikas kipeet työvuorojen jälkeen..

Niin ja mielummin jään varmuudeksi saikulle, ennen ku tulee mitään ongelmia.. Haluan nauttia tästä (ensimmäisestä ) raskaudesta täysin rinnoin..

Niin ja mielummin jään varmuudeksi saikulle, ennen ku tulee mitään ongelmia.. Haluan nauttia tästä (ensimmäisestä) raskaudesta täysin rinnoin..

Mä en oikein käsitä. ja olla jopa siellä töissä vielä loppu vaiheessakin. Sairauslomalla voi ihan oikeasti olla sen parikin viikkoa ja se on joskus ihan suositeltavaakin, ei siis tarvi erikseen päättää, että nyt jos jää, niin on sitten loppun asti.

Alkuperäinen kirjoittaja jeiu:

Niin ja mielummin jään varmuudeksi saikulle, ennen ku tulee mitään ongelmia.. Haluan nauttia tästä (ensimmäisestä) raskaudesta täysin rinnoin..

Mä en oikein käsitä. Miksi et jää nyt saikulle vähäksi aikaa, jos tarvetta on? Olisit paremmassa kunnossa pidempään ja ehkä jaksaisit olla jopa siellä töissä vielä loppu vaiheessakin. Sairauslomalla voi ihan oikeasti olla sen parikin viikkoa ja se on joskus ihan suositeltavaakin, ei siis tarvi erikseen päättää, että nyt jos jää, niin on sitten loppun asti.
Jäi näköjään lause pois välistä...

En käsitä näitä jotka itse miettii millon ois hyvä jäädä saikulle ja mikä pätkä olis hyvä. Kyllä minulle on sen lääkäri suositellut siinä vaiheessa kun en enää voi olla töissä ongelmien takia.

Yhteistyössä