home-asunnossa asuminen+raskaus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ViVa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ViVa

Aktiivinen jäsen
20.10.2007
1 506
0
36
Eli mahtaakohan kellään olla tietoa että onko vauvalle miten vaarallista,kun ollaan nyt yli 2kk asuttu uudessa asunnossa,ja home-epäilyä ollut ja huoltomiestä pyydelty useamman kerran katsomaan (ilman tulosta..)
Niin nyt sitten kävin itse repimään noita pesuhuoneen seinien muovimattoja,niin homettahan siellä on ja paljon!!!
Nyt sitten pelottaa että uskaltaako tuolla kämpässä enää ollakkaan, ja että mitä on tuo asuminen jo vauvalle tehnyt? (rv 29 nyt)
Minulla myös 2,5v jolla ollut yö-yskää lähes kokoajan kun tuossa asuttu..
Kyllä nyt ärsyttää ja kovasti kun kukaan ei sitä pyynnöistä huolimatta tullut katsomaan..
ja pelottaa myös. Minulla usein päätä särkee ym niin heti mietityttää että johtuuko tuosta sitten..
Onko kellään kokemusta tälläisestä? Mitä teen tai mihin soitan? (ei mitään tietoa kuka osais neuvoa..)
Kiitos jos jollain jotain ideoita!!

eli tänään nyt lupasi joku huoltomies tulla..mutta jos ei kuulu tai jos vähättelee tätä hommaa niin huomenna sitten soitan tuonne terveystarkastajalle!
Itseäni myös nyt tuon löydön jälkeen epäilyttää edes kotona olla.. :x

En tiedä, mitä home aiheuttaa vauvalle, mutta eihän tuo terveellistä ole kenellekään! Itse olen kärvistellyt sisäilmaongelmien kanssa työpaikalla ja nähnyt siellä liian monta vaarallista esimerkkiä, mihin home tai muut sisäilmaongelmat voivat viedä... Eli äkkiä vaan tutkimukset päälle, korjausrempat tai muuttoo puhtaaseen kotiin!!!

tosi on, lopun ikää voi olla niin allerginen homeelle että edes puutarhassa myllääminen ei onnistu ilman hengityssuojia. tutulla naisella kävi näin kun asui hometalossa ja altistui pahasti. nyt hän on niin allerginen homeelle ettei pysty ikinä edes huonekasveja ottamaan kotiinsa.

että ei kannata leikkiä näillä homeasioilla.

eli huoltomies ja isännöitsijä kävivät viime viikon lopulla. eilen sitten isännöitsijälle soitin ja sanoi vaan että on ilmoitellut sinne mistä rempan tulevat tekemään.. eli ei mitään tietoa koska!!
Ja häneltä taas kun kyselin että miten terveellistä meidän on muka tässä olla niin tokaisi vaan että "hän ei oo lääkäri.." Ja tuonne terveystarkastajallekkin soitin. hänen tietty vaikea sanoa näkemättä,mutta sanoi että eihän se nyt hyväkään ole.. ja varsinkin rempan aikaan pitäs koko ph eristää ja "paineistaa".. ja veikkaampa vahvasti että nuo eivät sellasia tee. Mutta aika neuvoton olo,en tiedä mihin tässä enää ottais yhteyttä.. kai sitten sinne mistä rempan tulevat tekee käytävä seuraavaksi soittelemaan. Viime yönä 2,5v taas heräs yskimään.. ja koskaan ei päivällä yski. Niin eikös tu astman oire? :ashamed:
Mutta kiitoksia kaikille vastanneille!

Viva rv 29+1

Onko teillä oma vai vuokra-asunto? Jos vuokra-asunto niin vuokranantajaan yhteyttä välittömästi, jos taas oma niin teillä on varmaan joku asuntoyhtiön hallitus tm. jonka puheenjohtajaan yhteyttä. Samaten jatkat sitä terveystarkastajan pommittamista, samaten sitä huoltoyhtiötä - kun joka päivä soitat ja nalkutat niin eiköhän ala tapahtua. Samaten käyt nyt tk:ssa lapsen kanssa ja vaadit päästä tutkimuksiin! Niin se vain on että yleensä on oltava tosi jämynä oman edun vuoksi tällaisissa asioissa, ja ruvettava vaan hankalaksi...

tuli semmonen mieleen että jos ja kun viet lapsen lääkäriin vaadi että otetaan verikokeet joista näkee onko altistusta homeelle, mun muistikuvan mukaan tämmönen verikoe on mahdollista ottaa. muuten saitkin jo hyviä ohjeita. ja tosiaan jos ei oma asunto kyseessä niin varmaan viisainta olis alkaa pian etsimään uutta. ja sit jo oma niin taloyhtiön kautta mahdollisimman nopeaa remppa ja kuivatus käyntiin. osakkeissa talon rakenteet, putket yms kuuluu yhtiölle joten suoraa teille ei siitä tule kustannuksia, tosin yhtiövastikkeitten muodossa tietenkin mutta.....

Eikö se terveystarkastaja aikonut tulla käymään? Homeasioissa kaikenlainen viivyttely ja asioiden vähättely on hyvin tyypillistä. Teinä muuttaisin pois samantien, maksoi mitä maksoi. Voi tulla loppuelämäksi homeallergia ja astma. Minä tein töitä 7 vuotta homeisissa tiloissa, enkä sinä aikana tullut edes raskaaksi. Työkaveri sai 7 keskenmenoa.

anuu,kiitoksia,tuo onkin hyvä idea että tollasen kokeen pyytäis! Mulla on neuvola itselläni kohta niin meinasin sieltä nyt ekana kysellä mitä kautta tuo hoituis..
Ja juu,vuokralla asutaan,kaupungin talossa.
Niin ja terveystarkastajan vaihtoehto oli että voin tehdä hälle jonkun ilmotuksen,jonka perusteella sit laittavat kyselyn isännöitsijälle,johon isännöitsijällä 2vkoa aikaa vastata ja vasta SITTEN tulisivat tarkastamaan yms.. että tosi hitaita kaikki vaihtoehdot!!
Että kai sitten nyt rupean tuota remontti-yhtiötä pommittamaan,yllätys että sieltä ei ole mitään kuulunut.
Ja Miina,aika kamala mitä teille tuo home aiheuttanut.. :(

Meillä oli vastaava tilanne muutama vuosi sitten!! Asunnossa oli ummehtunut haju ja ilma ei kiertänyt ollenkaan!!! Soitin suoraan t.tarkastjalle joka pyyti meidän huolto firman ja isännöitsijän katsomaan hänen kanssaan asuntoa!!! Ja sitten antoi käskyjä mitä piti tehdä jne. Ja asunnossa ei ollut kosteutta...Ilman laatu piti saada paremmaksi!! Epäilimme sen vuoksi että olisi mutta onneksi ei ollut!!!

Mutta siis jos olisin sinä niin soittaisin tälle t.tarkastajalle ja sanoisin että olen raskaana ja on lapsi joka oirehtii öisin tästä homeesta!! Sanot että hänen on tultava paikalle heti asunnon edustajien kanssa!!! Ja muutenkin yleensä en sanoisi että aina niin nuo kaupungin asunnot hoidetaan miten sattuu :kieh:
Soite v.antajalle ja selitä tilanne ettehän te lapsiperheenä voi olla ilman kylpyhuonette!! Jos pahasti hometta voi mennä jopa 3kk ennenkuin homma selvä!!! Vaadit teille toisen asunnon ja HETI!!! Lapset altistuu tosi nopeasti Homeella ja siihen tulee lisäksi kaikki muutkin allergiat!!!

Niin ja tuli mieleen että onko asuntoa katsottu muualta? Voihan olla että makuuhuoneessakin on kosteutta / hometta jos lapsi oirehtii öisin yskimällä???

Toivotan voimia ja kehotan muuttamaan pois!
Odottelen mielenkiinnolla teidän jatkosta!!
Ja tosissaan HOME on todella vaarallista!!!!

:hug: :hug: :hug:

ViVa saanko kysyä mistä päin ootte? meillä on ihan sama juttu,epäillään et on hometta kylppärissä,mut isännöistijä ei tee asialle mitään :headwall: mä oon soittanu sille viime vuoden toukokuusta asti,mut mitään ei oo vieläkään tapahtunu!!! |O Alkuviikosta sitten soitin kunnalle ja pyysin kosteusmittaaja,ne nyt laittaa isännöitsijälle viel postia tosta asiasta,mut voi mennä 6kuukautta ennen kun tulevat :/

Home ei tosiaan ole ainoa, mikä aiheuttaa ongelmia. Omalla työpaikalla on selvitelty, mistä kaikkien oireet voivat johtua, kun eivät ole esim. mulla niitä tyypillisimpiä homeen aiheuttamia. Terveystarkastaja sanoi, et homeen lisäksi mm. lattian rakenteet (siellä klinkkeri/laattalattia) ja liimat, ilmansaasteet, raadon, muut maalit tai jos säilytetään kemikaaleja samoissa tiloissa voivat aiheuttaa oireita. Ihan perus pölykin voi aiheuttaa, ja helpoin tapa lievittää oireita onkin tehostaa omaa siivousta, pestä kaikki verhoja ja huonekaluja myöten (täähän on edessä viimeistään sit, kun jos/kun hometta löytyy ja muuttaa hometilasta pois, muuten homeitiöt tulee mukana ja sama ruljanssi alkaa alusta)

Mut tosiaan tutkimuksiin olis kyllä päästävä, sillä pahimmassa tapauksessa voi mennä samaan, kuin mun yhdellä työkaverilla, jolla nousee HETI hometilassa 40 asteen kuume, kestää monta päivää, ja tämä rajoittaa esim. hänen ostoksilla käyntiään! Kun kyllä sitä hometta sun muuta on vähän kaikkialla... Itelläni nousee kuume n. puolen tunnin päästä, oon aika hyvä homekoira nykyään... onneks mulla helpottaa samantien, kun pääsen puhtaaseen ilmaan, ei oo vielä päässyt oireet yhtä pahoiks...

Terveyskeskuksista pitäis löytyy oppaita hyvään sisäilmaan ja tosiaan, pitäishän sen isännöitsijän tai terveystarkastajan jo tulla tutkii asiaa!

Ja sit noita mun oireita oli mm. huimaus, pyörrytys, jano, limakalvojen kuivuminen, päänsärky, toistuvat flunssat (1-2 kertaa/kk, normaalisti 1-2x/vuosi), "humalainen olo", keskittymiskyvyn puute, ihottuma keuhkojen alueella, kipu hengityselimistössä, lopulta alkoi sit kuume nousta... viikonloppuisin ja lomilla oireet helpottuivat, mut jos altistuminen pitkittyy, ei lyhyet lomat enää auta viemään oireita pois... työterveyslääkäriltä sain kiellon työskennellä siinä tilassa ja vähän sen jälkeen muutettiinkin uusiin, puhtaisiin tiloihin...

Pysy ihmeessä tiukkana ja vaadi korjaustoimenpiteitä välittömästi! Olen nimittäin jostain lukenut, että jotkut homeitiöt saattavat aiheuttaa odottavan äidin pitkäkestoisessa altistuksessa jopa sikiövaurioita tai keskemenoa :/

Meillä oli kosteusvaurio -01-02 välisenä aikana ja silloin odotin viidettä poikaani. Itseäni huimasi ja pyörrytti koko ajan, mutta laitoin sen raskauden piikiin, kun kukaan muu ei potenut oireita. Poika syntyi helmikuussa -02 ja parin viikon jälkeen alkoi jatkuva korvatulehduskierre ja 8kk todettiin liimakorva.

Siinä vaiheessa olin itsekkin herännyt ja sanoin miehelle että repii eteisen paneelit auki, koska haistoin siellä ummehtuneen hajun. Paneelien alla oli hometta aika lailla. Terveystarkastaja tuli paikalle ja mittasi monesta paikkaa. Kävi ilmi että, yläkerran astiapesukoneesta lähtevä putki oli haurastunut ja vuotanut pitemmän aikaa ja valunnut seinustaa pitkin alakertaan aiheuttaen vesivahingon. Alakerran lattian alla oli sadankahdenkymmenen neliön kosteusvaurio ja eteisen seinä oli homeessa!

Meillä kotivakuutus korvasi sijaisasunnon ja tämän kosteusvaurion! Poika sai putket korviinsa ja kolmen kuukauden evakossa olon jälkeen muutimme takaisin. Sen jälkeen pojalla ei ole ollut yhtäkään korvatulehdusta, eikä minkään näköisiä vaurioita hänelle ole syntynyt.

Vaatikaa pikaista korjausta ja sijaisasumisen järjestämistä!

kirjotin äsken pitkän jutun mutta katosi.. |O
Siis täällä tilanne nyt se että remppa alkoi maanantaina. Mutta remppa-ukko nyt sitten ilmoittikin että se ei hometta ollutkaan!! (hyvä kun vilkaisi edes..) Ja siis 100% varmasti oli,muutkin sen näkivät kuin minä ja kuviakin otin "todistusaineistoksi".
Sain sitten eilen kuulla tältä ukolta olevani vaan hysteerinen,käskyn muuttaa äkkiä pois jos on jotain valittamista ja väittipä vielä että olen muuttaessa allekirjoittanut paperin että hyväksyn kämpän siinä kunnossa kuin se on! Että mun pitäis vaan olla kiitollinen kun tekevät koko rempan,ei kuulemma tarviaisi vvo:n maksaa edes. Niin,ja törkeä olin kun menin repimään ne seinät,heillä ei olis ollut aikaa niitä korjata!! (eli siis olisivat antaneet niiden olla!)
Ajattelinnyt että otan yhteyttä vv:lla johonkinja vaadin nähdä sen paperin,ja epäilempä että tuollainen ei olis laillinen edes! (enkä sellaista muista allekirjoittaneenikaan..) Ja valituksen teen tuost remontti-ukosta,ei ollut mun mielestä asiallista puhetta tuo..
Niin,ja siis toinen remontti-mies (joka sitä remppaa tekee) myönsi että kyllä se hometta oli..
Eli ihan ovet auki siellä nyt remontoidaan (ei tietoakaan terveystarkastajan puhumista eristämisestä ja paineistamisesta!) joten emmepä nyt sitten kotona olekkaan.
Enpä olis ikinä arvannut mihin taisteluun sitä joutuu tuosta asiasta!!

Mutta kiitoksia kaikille neuvoista ja kommenteista! :)

Huhhuh, mitä toimintaa remppamieheltä!!! Pysy vaan lujana, ja vaadi kunnolliset korjausrempat! Lisäks sulle kuuluis alennetun hintainen vuokra rempan ajalta... tän sain ite tietää vasta kun meidän vuokrakämppä oli jo rempattu ja ei enää voinu hakee korvauksia... kuivatuksiin (jos tarvii, en tiedä, miten pahasti on hometta) voi mennä aikaa viikkotolkulla ja ne koneet pitää "ihan kivaa" ääntä. Meillä huus kylppärissä yötäpäivää kuukauden - 5 viikkoa. Sähkölaskun sentään maksoi vuokranantaja...

Me asutaan aika vanhassa (oisko joskus 50-luvulla rakennetussa) omakotitalossa, joka on kaupungin vuokrakämppä. Ollaan nyt pari vuotta tässä asuttu ja viime aikoina oon alkanut epäileen, että oisko hometta kun semmoinen ummettunut haju ja kattokin vuotaa rankkasateella. Eli tippuu ihan sisälle vesi sateella, että pitää laittaa ämpäriä vuotokohdan alle. Nyt meille onneks tehdään kattoremppaa, eli laitetaan ihan uus kunnon katto!

Pyydettiin kaupungilta joku tarkistamaan, että onko vuodoista tullut mitää homevaurioita tai muuta, mutta eipä oikein oo paljoo tapahtunut. Aion nyt pysyy kovana ja laittaa ne tarkistamaan vaikka väkisin!

Sitten meille sanottiin, että jos jotain hometta löytyy, varmaan menee koko tää talo purkuun. Eli vähän niiku vinkattiin, että joko asutte siinä tai sitten etsitte uuden asunnon. :o

Voiks vuokranantaja (tässä tapauksessa kaupunki) tehdä tosiaan noin, jos jotain vaurioita löytyy? Tää talo on meille just NIIIIN sopiva, eikä mielellään tästä lähdettäis, mutta jos niin käy, että hometta löytyy, eikä vuokranantaja suostu sitä muuten korjaamaan kuin purkamalla koko talon, niin aika surku :o

ok,kiitoksia hemuli,pitääpä heti kysellä tuosta korvauksesta. Kun mekin nyt pois kotoa ollaan kun epäilyttää tosi paljon toi että ovet auki sielä touhutaan,kaikki myrkyt vaan leijuu ympäri asuntoa. Ja en pientä lasta ja mahassa olevaa vauvaa halua altistaa tollasille.

Ja Melluli,aikaepäilyttävältä kuullostaa kyllä tollanen,että vettä tulee katosta läpi! Pakostihan sitä jää myös sit sinne "matkalle" ja ei varmaan paljon vaadi että homehtuu. En yllä tosta osaa sanoa että onko heillä sit oikeus se purkaa jos jotain löytyy..
Meillä myös siis kaupungin taloja ja kun tuota just remppa-mieheltä kyselin et miten tervellistä siinä homepölyssä olla ja kuka korvaa jos lapsella tulis astma tuon takia,niin siihen sain vastaukseksi vaan että "jos tollasia epäilet niin kannattaa vaan äkkiä muuttaa pois.." Ei noista ota selvää. Ja niin kovin se ukko ärsyttää että valituksen hänestä vähintään teen!
Muuta en kai enää voi.. kun seinät jo pois revitty niin eihän siitä enää kukaan voi mitään sanoa.

Mikäli edes epäilette että kodissanne on hometta, muuttakaa heti pois, vaikka kaverin olkkarin nurkkaan, vanhemmille, mökille IHAN MIHIN VAAN jotta pääsette altistuksesta eroon. Sitten soitto terveystarkastajalle, taloyhtiölle, ja jos on vuoikrakämppä niin vuokranantajalle. Prosessi kestää kuitenkin viikkoja, pahimmillaan kuukausia ennenkuin mitään korjaustoimenpiteitä tapahtuu, joten tärkeintä on päästä altistuksesta heti pois. Mikäli talo on oma (tai muutenkin jos on varaa) kannattaa myös käyttää homekoiraa. Homekoiratutkimus on kolmensadan luokkaa, mutta siinä saa ainakin puolueettoman mielipiteen koko rahan edestä. Koiran nenä ei valehtele. Lisäksi koira merkkaa homevaurion paikan selvästi niin ettei tarvitse purkaa koko taloa löytääkseen homevaurion kohdan,
Meillä korjattausvaiheessa olevassa omakotitalossa löytyi homevaurio, olimme asuneet 4kk huoneessa jossa vaurio on. Epäilimme pitkään että se on vaan rakennuspöly joka yskittää kun toisissa huoneissa oli remppa vielä kesken. Nyt alkoi selvä homeenhaju lämmityskauden alettua. Yskää, päänsärkyä ja räkätautia ilman kuumetta koko syksyn sekä minulla että 2,5-vuotiaalla. Mies kärsii väsymyksestä ja lihassäryistä. Itselläni pelkään onko tila puhkeamassa astmaksi; en pysty juoksemaan, saan hengenahdistuskohtauksia pienestäkin rasituksesta, öisin kurkkukipu, koko ajan punaiset silmät. Olemme lapsen kanssa muuttaneet vanhempieni luo toistaiseksi, ja muutos terveydentilassa oli huomattava. Jo parin päivän kuluttua kurkkukipu hävisi, nenä lakkasi vuotamasta, lapsi sai nukuttua taas öisin kun yskä ei vaivannut. Itse pihisen vieläkin keuhkoista, mutta toivon että aika auttaa tähän. Tänään tosin kävin taas talossa hakemassa vaatteita pesuun niin nyt on taas ärsytystä keuhkoputkissa. Tuntuu ettei saa hengitettyä normaalisti. Ja olen ollut aina perusterve, ei mitään allergioita, astmaa tms. Home on todella vaarallinen, koska altistus vaikuttaa terveyteen jo lyhyellä ajalla (kuukausissa minulla) ja vaikutukset voivat olla pysyviä, sanoi lääkäri. Minulla on myös ystävä, joka sairastui työpaikkansa huonosta sisäilmasta eikä nykyään voi mennä mihin tahansa koska jos rakennuksessa on vähänkin hometta, hän saa pahat astmaoireet, Tämä on vaikeuttanut mm. työpaikan saamista, ihan jo siksikin että homeitiöitä on luonnostaan joka puolella ilmassa, saatika jos rakennukse3ssa on huono ilmanvaihto tai edes pientä kosteusvauriota jossain. Homealtistus voi pilata monta asiaa elämässä, joten siksi olisi tärkeää päästä pois hometiloista HETI kun epäily homevauriosta tulee.
tsemppiä kaikille homeongelmien kanssa painiville! Yrittäkää keinolla tai toisella heti päästä home-epäilytiloista pois! Ja muistakaa pestä kaikki vaatteet ja tekstiilit mitä otatte tiloista mukaanne, sekä pyyhkiä tai pestä kaikki muutkin esineet mitä sieltä kannatte pois. Homeitiöt jäävät pintoihin kiinni, erityisesti tekstiileihin.

Yhteistyössä