Homeelle altistuminen - oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja homesohva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

homesohva

Vieras
Hei te kellä on kokemusta homeelle altistumisesta! Kuinka kauan yleensä kestää, että oireilu alkaa? Varmasti aika henkilökohtaista...

Mua on viime aikoina väsyttäny paljon, 10h unet ei riitä. Välillä taas on päinvastoin vaikeeta saada unta. Mulla on myös ollu ihan kipee olo ja vähän kuumetta, mut ei kunnon flunssaa kuitenkaan. Nenä on tukkonen ja kutisee ja silmät vuotaa ja välillä kirveltää. Päätäkin välillä särkee, vaikkei mulla yleensä niin tee. Yleisesti ottaen on siis heikko olo jatkuvasti. Menkatkin on kadonnu. (kp n.60-65 - viis negatiivista raskaustestiä tehty :D)

Sain siis syyskuun puolessa välissä sohvan, joka on ollut ehkä 15 vuotta noin 100 vuotiaassa talossa, joten eikö ole aika todennäköistä, että se on homeessa? Sei kyllä haise ihmeemmin. Siis ihan normaalille vanhalle sohvalle. Nää oireet on alkanu noin 3-4 viikkoa sitten, joten kait se suurinpiirtein täsmää tuohon sohvan tulemiseen. Meneehän siihen altistumiseenkin hetki kaiketi? Mainittakoot nyt vielä, että olin 2,5 päivää pois kotoa vanhemmilla kylässä ja olo parani heti, mutta kun palasin kotiin, ni nyt taas väsyttää koko ajan!

En oikein eees tiedä miks kirjottelin, ku kyllähän tää varmaa aika varmaa on :D Kait mä vaan haluan saada jotain hyväksyntää mun teorialle! Sohvan ajattelin huomenna roudata parvekkeelle ja kattoa jos olo paranee.

Millaisia oireita muilla on ollu homeen kanssa eläessä?

Se että sohva on lähtöisin 100-vuotiaasta talosta ei tosiaankaan tarkoita että siinä on hometta :)
100 vuotta vanhat talot on tehty sellaisin menetelmin, että ne ei homehdu kuin ainoastaan väärin remontoituina ja mahdollisesti jälkirakennettujen kosteiden tilojen vuoksi. Muuten talot on terveempiä kuin nykyisillä rakennusmääräyksillä tehdyt talot.
Mutta voihan sohvassa olla hometta, jos sinne on joskus kaatunut jotain ja jäänyt muhimaan..

Oireesi kyllä viittaavat siihen että altistusta voisi olla, kuumeinen olo, hengitystietulehdukset ja aikuisten korvatulehdukset voi olla oireena. Menkkojen puuttuminen ei kyllä siihen kuulu :D Menkkojen puuttuminenkin voi aiheuttaa sulle sairasta oloa, suosittelen lääkärillä käyntiä että poissulkevat mahdolliset tulehdukset..
Meillä homeoireilu alkoi 2kk sisällä poskiontelo- ja korvatulehduksin, kuumeella ja päänsäryllä mutta ongelma olikin rakenteissa.

Aloita vaikka menemällä yökylään ja katso onko aamulla parempi olla kuin kotosalla. Ja varaa se lääkäri :)

Muoks: olitkin maininnut olleesi jo yötä poissa. Joten seuraavaksi ehkä kannattaa heivata se sohva tosiaan sinne partsille :) jos ei olo helpota niin sitten vika voi olla asunnossasi.

Viimeksi muokattu:
Jostain keskustelupalstalta olin lukevinani, että joillain on mennyt kierto sekaisin homeesta johtuen. Jokainenhan tietysti voi nettiin kirjotella mitä sylki suuhun tuo. :D

Täsmennystä siis, että sohva ei ole suinkaan lähtöisin talosta, vaan sen on ollut muualla ennenkuin on tuotu kyseiseen taloon. Talo on ollut vähässä asumiskäytössä ja sitä ei ole liiemmin kunnostettu. Voipi olla, että siellä ei ole hometta tai sitten on :D

Mä juu yritän jollain piilolihaksilla ton kaks metrisen, miljoona kilosen sohvan jotenkin raahata tohon partsille :D Tosiaan olo oli heti parempi, kun olin porukoilla, joten eiköhän se tosta sohvasta johdu! Tää talo on 1990 rakennettu, että kohtalaisen uusi ja hyväkuntonen, mutta eipä kait se mitään kerro. Voi kait se home asustaa missä vaan :)

Aloitin uudessa työpaikassa syyskuussa 2010. Joulukuusta 2010 lähtien jatkuvia korvatulehduksia, keuhkoputkentulehduksia, päänsärkyä töissä ja astman yhtäkkinen paheneminen. Kesäkuussa sairastuin keuhkokuumeeseen ja siitä lähtien ollut poskiontelot tulehtuneet. Siis niin ettei ole ollnekaan parantunut tässä puolen vuoden aikana, vaikka on ab kuureja vedetty ku karkkia ja punktioitu lähes 20 kertaa.

Yhteistyössä