homejuusto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja homeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

homeliini

Vieras
Olen 24 vkolla raskaana. Söin tänään himoissani homejuustoo raksissa. Ei ollu ees kuumennettu vaan tuoretta. Se oli kuulemma Arlan. Nyt koen hirveen huonoo omaa tuntoo ku sitä söin eikä olis saanu. Mut kai se nyt on todella harvinaista ja huonoo säkää että siitä listerian saisi? Vai kuinka yleistä sellanen on. Älkää nyt vaan sanoko että omaa tyhmyyttä mitäs söit. Oletteko te muut syöneet ja onko tullu mitään? Mistä tiedän että olen saanut tartunnan? Kiitos!

No jos nyt suoraan sanotaan, niin kyllä joku Rax on just sellainen paikka, missä en kuumentamatonta homejuustoa suuhuni laittaisi. Että jos jostain homejuustosta pitää listeria tässä maassa saada, niin se on just tuollaisen paikan tarjonnasta. Siinähän se lilluu pitkin päivää, vaikkakin kylmäaltaassa.. Työntekijöillä on kiire, usein täydennyskipat seisoo keittiössä lämpimässä "matkalla" täydennykseksi. Alipalkatut opiskelijat eivät ole kauhean motivoituneita huolehtimaan hygieniasta...
Mutta kyllä se todella huonoa tuuria on, että saa listerian raskaana ollessa. Mieti, tunnetko ketään, kenellä olisi listeria ollut.. Tai edes kuullut tutun tutusta, jolla olisi ollut kyseinen tauti.

KTL sanoo listeriasta: Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

Jos näin pienellä valinnalla voit olla turvallisin mielin, ja tietoisena siitä, että et ole ainakaan omilla toimillasi aiheuttanut lapsellesi hengenvaaraa, niin VALITSE HYVÄ IHMINEN OIKEIN. Itämisaika voi olla pitkäkin, joten valitettavasti joudut nyt pähkäilemään tätä asiaa pidempäänkin.

Joo, sekin on tärkeä pointti, mutta listeria myös tuhoutuu korkeammassa lämpötilassa kuin +72, eli kuumennuskin on toinen pointti. Jos ei tiedä, että onko juusto valmistettu pastöroimattomasta maidosta, niin silloin ainakin pitää tietää, että se on käynyt yli 72 asteen kuumuudessa.

Minä ainakin olen syönyt ihan normaalisti sinihomejuustoa koko raskausajan enkä ole mitään oireita saanut. En ymmärrä tuollaista hysterisointia alkuunkaan. Autokin voi ajaa päällesi milloin vaan jos et linnoittaudu neljän seinän sisälle 9 kk:ksi ja se on paljon todennäköisempää kun Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa listerian saaminen homejuustosta!

Mä huomaan olevani monessa asiassa hysteerinen tän raskauden kanssa ja ylireagoin ihme asioista, mutta listeriaa en osaa pelätä. Listeria on todella harvinaista Suomessa. Tunnetteko tai edes tiedättekö yhtäkään ihmistä jolla olisi listeria ollut raskausaikana? Itse en ole tiedä yhtäkään. Sen sijaan tiedän monia muita yleisempiä vaikeita juttuja kuten raskausdiabetes, hepatogestoosi, napanuoraan kuristumisia, hapenpuutteita synnytyksessä jne.

Aurajuustoa ja homejuustoa olen syönyt hyvällä omallatunnolla koko raskauden, niin pitsan päällä, pastoissa kuin raakanakin. Raakana tosin yritän syödä vain Auraa eli pastöroitua, mutta se ei aina onnistu. Järkeä silti käytän, eli salaatit ja porkkanat pesen tietysti tarkasti mullasta etc.

Suomen 5miljoonasta ihmisestä vuosittain listeriaan sairastuu n. 50, josta 70-80% on vanhuksia. Eli en jaksaisi ruveta hysterisoimaan jostain listeriasta. Paljon todennäköisempi on keskenmeno tai kohtukuolema ihan jostain muusta syystä, jos siis prosentteja haluaa tuijottaa. Liikenteesssä kuolee vuosittain satoja ihmisiä ja luulen, että niiden joukossa on raskaanaolevia huomattavasti enemmän kuin listeriaan sairastuvien. Eli jos valinnoista puhutaan ja riskien minimoinnista, niin suosittelen jättämään autoilun raskausajaksi ja suosimaan julkisia kulkuneivoja sekä apostolinkyytiä.

Ihan mukavia perusteluja kaikilla aurajuuston ja homejuuston ystävillä,
mutta jos kerran tämä ohjeistus on Suomen terveydenhuollon suositus,
niin MIKSI ei noudattaisi sitä??
Eikö olisi aika pahuksen kurjaa, jos se listeria nyt kuitenkin osuisi juuri omalle kohdalle, ja näin pienellä valinnalla olisi voinut estää taudin???
Miksi ottaa riskiä, vaikkakin näin pientä? Ei tässä mitään hysteriaa tarvita,
vain yksinkertainen valinta välttää niitä ruoka-aineita, joita on kehoitettu välttämään.
Miettikää nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Hygieenikko:
Ihan mukavia perusteluja kaikilla aurajuuston ja homejuuston ystävillä,
mutta jos kerran tämä ohjeistus on Suomen terveydenhuollon suositus,
niin MIKSI ei noudattaisi sitä??
Eikö olisi aika pahuksen kurjaa, jos se listeria nyt kuitenkin osuisi juuri omalle kohdalle, ja näin pienellä valinnalla olisi voinut estää taudin???
Miksi ottaa riskiä, vaikkakin näin pientä? Ei tässä mitään hysteriaa tarvita,
vain yksinkertainen valinta välttää niitä ruoka-aineita, joita on kehoitettu välttämään.
Miettikää nyt.

No kuka tässä hysterisoi?!?!? Aurajuusto ON pastöroitua, joten sitä voi ihan vapaasti syödä. Jos siis luulee syövänsä Auraa, jonka nimellä monesti myydään tavallista homejuustoa, ja sitten saa tietää syövänsä ei-pastöroitua, niin turha siitä on paniikkiin mennä.

Hyvä kysymys tuo yksi: Tunnetko ketään ikinä raskaana olevaa jolla olisi listeria ollut??? Tiedätkö ketään, jonka soikiö olisi listeriasta vaurioitunut? Sen sijaan tiedätkö muista syistä kohtiuun kuolleita vauvoja, tai synnytyksessä vammautuneita vauvoja?

Hei!

Neuvolan ohjeissa ei Kielletä homejuustojen yms. syömistä, vaan sanotaan että niiden syömistä tulee Välttää. Riski sairastua listerioosiin tuntuu häviävän pieneltä, mutta sairastuminen olisi vakava paikka, sekä äidille että lapselle. Sen vuoksi siitä varoitellaan. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa ja elää sen mukaisesti, vai?

Sellaista vielä, että raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään tartunnan suhteen, koska vastustuskyky on madaltunut. Listerioosiin sairastuminen on siis todennäköisempää kuin terveellä aikuisella.

Itse en ole homejuustoa syönyt raskausaikana muuten kuin uunin kautta mm. pizzan päällä. Muita tuorejuustoja olen kyllä syönyt "raakanakin" mutta olen tarkistanut aina, että ne on pastoröidusta maidosta tehtyjä. Esikoista odotan ja huomaan, että mitä pitemmälle raskaus etenee, vkoja 31 tällä hetkellä kasassa, sitä rennommaksi tulen noiden suositusten kanssa. Onhan niissä riskinsä joo, mutta niin on tosiaan pelkästään siinäkin, että voi jäädä auton alle tai ajaa kolarin. Niin kuin joku tuolla aikaisemmin kirjoitti. Ja kotiinsakin on moni kuollut. Ne tosiaankin ovat vain suosituksia ja luotan omaan terveeseen järkeen näissä asioissa. Alussa tosin minäkin olin ihan sikatarkka joka suupalasta. Mutta jokainen tyylillään.

...listeria on erittäin harvinaista. Itse en ole juustoja välttänyt. Suomessa elintarvikehygienia kuitenkin on hyvin korkea. Toki suosituksia on hyvä miettiä ja pitää ne mielessä mutta itse olen ainakin syönyt aika mielihalujen mukaan ja voin oikein hyvin ja terveesti. joitakin ruoka-aineita on tullut vältettyä vaiston ohjaamana, vaikkei niitä löydy kiellettyjen listalta, näitä ovat jotkut metsäsienet, osittain soija sekä tee (kahvia en juonut aiemminkaan).

Alkuperäinen kirjoittaja Ros´:
Mä huomaan olevani monessa asiassa hysteerinen tän raskauden kanssa ja ylireagoin ihme asioista, mutta listeriaa en osaa pelätä. Listeria on todella harvinaista Suomessa. Tunnetteko tai edes tiedättekö yhtäkään ihmistä jolla olisi listeria ollut raskausaikana? Itse en ole tiedä yhtäkään. Sen sijaan tiedän monia muita yleisempiä vaikeita juttuja kuten raskausdiabetes, hepatogestoosi, napanuoraan kuristumisia, hapenpuutteita synnytyksessä jne.

Aurajuustoa ja homejuustoa olen syönyt hyvällä omallatunnolla koko raskauden, niin pitsan päällä, pastoissa kuin raakanakin. Raakana tosin yritän syödä vain Auraa eli pastöroitua, mutta se ei aina onnistu. Järkeä silti käytän, eli salaatit ja porkkanat pesen tietysti tarkasti mullasta etc.

No juu mutta vitsihän on siinä että se home ei ole pästäroitua ja siitä nimenomaan sen listerian voi saada!! Suomessa hysterioidaan kaikesta, sisko itävallassa odottaessaan sai neuvon että syö kaikkea mikä vaan alas menee, ja nimenomaan hehkutettiin yrttiteen yms. puolesta, mitkä suomessa "kielletyllälistalla". Tutuntuttu kyllä joutui synnyttämään rv 35+ kuolleen vauvan saatuaan listerian vakuumipakatusta kylmäsavulohesta, mitä oli vahingossa syönyt voileipäkakussa YO-juhlissa.

Ihan hämärää porukkaa. Teidän on vaan pakko väenvängällä väittää vastaan ja olla eri mieltä.

Buranaa kuitenkin kaikki välttää, eikö? Tottakai, vaikka kohtuullisella käytöllä ei ole todistettu olevan sikiölle haittaa.
Ei syödä liioin maksaruokia, eihän? Vaikka tämäkin suositus elää vuosittain.

Miksi siitä saa kauheat pauhut päällensä ja syytökset hysterian levittämisestä, jos noudattaa neuvolan suositusta ja on samaa mieltä kansanterveyslaitoksen kanssa??

Kristus sentään. Mulla ei vaan mene kaaliin, että jos voi välttää pienenpienenkin riskin saada listeria, ehkäistä sikiövauriot, pienentää keskenmenoriskiä,
niin MIKSI ei söisi suositusten mukaisesti sitä lyhyttä raskausaikaa??? Riski se on pienikin riski.

Jonkun kohdalle se listeria kuitenkin osuu, vaikka se onkin harvinaista. Omalle kohdalle osui jo kolmas veriryhmävasta-aineraskaus, vaikka niitäkin on vain muutama kymmenen 60 000 odottajasta vuosittain. Ehkä hölmöä vertailla näitä kahta (veriongelmiin vaikuttavat geenit), mutta puhutaan kuitenkin samoista luvuista.

Itse elän sen mukaan että vältän sitä mitä voin omilla valinnoillani, olematta hysteerinen. Jos joku ajaa päälle autoillessani, sille en voi mitään (olettaen että olen täysin syytön osapuoli), mutta jos omaa hölmöyttäni aiheuttaisin jotain lapselleni, en antaisi ikinä anteeksi itselleni.

Alkuperäiselle siis viestini on, että varmasti otit opiksesi. Tuskin mitään on tapahtunut, joten älä menetä yöuniasi, mutta olehan varovaisempi jatkossa! :-)

Ymmärrän molempien osapuolten, eli puolesta ja vastaan mielipiteet, mutta minuun ne eivät vaikuta millään tavalla. Jokainen saa olla mitä mieltä tahansa asioista. Itse olin ulkomailla 3vkoa takaperin ja söin siellä medium-pihviä, koska siellä kaikki pihvit kypsennettiin mediumiksi, enkä vaan aina muistanut sanoa, että kypsäksi, kiitos. Minusta se oli paljon suurempi riski, kun syödä Suomessa Aura-juustoa, mutta en silti ala itseäni sen vuoksi piiskaamaan, tehty mikä tehty, pakkohan se on jotain syödä. Itse en ole syönyt koko raskauden aikana mitään homejuustoja enkä kenenkään muun pesemiä kasviksia, kuten en myöskään graavilohta tai maksaa. Kyseinen "uhraus" on aika pieni, kun vertaa siihen, että saa terveen lapsen. Kyllä minullekin tulee hetkiä, jolloin tekisi mieli Aura-juustoa tai graavilohta, mutta itsehillintä on hyvä ominaisuus ihmisessä. Toisaalta, jos päättäisin syödä Aura-juustoa, niin viimeinen paikka missä sen tekisin, on Rax, koska ystäväni oli siellä muinoin töissä ja kertoi kuinka esim. lattialle pudonnut juutoraaste korjattiin nätisti takaisin tarjoiluastiaan keittiön puolella, vaan kuuleehan sitä kaikenlaista... Ei kuitenkaan kannata yöuniaan menettää yhden pienen lipsahduksen takia, tehty mikä tehty, ja aika kertoo mitkä on seuraukset. Enemmän syyttäisin itseäni, jos putoaisin ratsastaessa hevosen selästä ja menettäisin lapsen (tosin en edes harrasta ratsastusta).

Yhteistyössä