"homeongelma" vai mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Ongelmallinen tilanne.
Muutimme kesäkuun alussa uuteen asuntoon. Ilmastointi oli pois päältä, huoneilma seisonut, veikkaukseni mukaan n. puoli vuotta. Kun sisään muutettiin, niin kämppä haisi maakellarille. Ilmastointi laitettiin päälle, haju katosi kaikista muista huoneista, paitsi yhdestä makuuhuoneesta ja vaatehuoneesta, jotka ovat vierekkäin. Haju tarttuu vaatteisiin, mutta jotenkin satunnaisesti. Ei siis kaikkiin vaatteisiin, vaan osaan pelkästään, joka on myös hieman kumma.
Talonmies kävi ja puhui jotain ilman huonosta kiertämisestä, että kun ilmastointi on päällä, niin se vetää korvausilmaa rakenteista, jolloinka tuo haju pääsee leviämään. Pintarakenteet ovat ehjiä, ei mitään merkkejä kosteusvaurioista. Olen pitänyt ikkunaa auki, ja ilmastointia normaalilla, niin se haju leijuu tuolla lattianrajassa edelleen makuuhuoneessa, sieltä se ei lähde millään, tämä on päätyasunto, niin se haju on siellä päätyseinän tietämillä.
Täällä on käynyt porukkaa, mutta kukaan ei oikein kunnolla haista, minä vain. Toisaalta, toisilla on ollut allergiasta nenät tukossa ja osa tupakoi, niin eivät kuulemma haista kunnolla. Nyt mietin itsekseni, että olenko minä se ongelma, jolla vain on liian hyvä hajuaisti. Koska olen kuullut, että maakellarin hajua ei ole missään rakenteissa, ilman sienikasvustoa ja toisaalta, joku myös mainitsee, että ei pidä tuo paikkaansa.
Talon omistaja tarjosi vaihtoehtona muuttoa, jos hänellä on joku kiinteistö vapaana, mutta pelkään jo sitäkin vaihtoehtoa, koska pelkään muuttaa ja mahdollisesti taas pettyä, kun näitä asuntopettymyksiä on ollut jo useita viime vuosina.

meillä kans makuuhuoneessa lattian rajassa maakellarin hajua joka tarttuu esim päiväpeittoon jos sen sinne nurkkaan yöksi viskaan.. ollaan asuttu noin 2vuotta tässä ja isännöitsijä on käynyt mittaamassa kosteusmittarilla ja ei ole kosteutta mutta hajua se ei poista sen mittailu.
vuokraemännälle olen myös soittanut mutta ei se paljoo reagoi..
meillä on nuhaa koko ajan,päänsärkyä aamuisin, kurkunpääntulehduksia, yskää..

et hometta voi olla ilman tämänhetkistä kosteuttakin..

http://www.hengitysliitto.fi/Home/Kymmenenkysytyintakysymysta/Merkitseekohomeentaimaakellarinhajuainaterveyshaittaa/

Me tosiaan ollaan asuttu tässä vain vähän päälle vko ja aina tuon hajun haistaa tuolla.
Olen kuitenkin heikolla itsetunnolla varustettu yksilö, joten mietin vain kokoajan, kun mulle toitotetaan, että se ja se mahdollisuus on, ettei siellä välttämättä hometta ole. Niin olen sitten aivan sekaisin. Ja lisäksi se, että muut eivät edes selvästi haista tuota hajua. Olen alkanut epäilemään jo, että haiseeko tuo edes maakellarille.
Tämän talon omistaja, kyllä meinasi, että teettää tarkempia mittauksia, siis seiniin reikiä poraamalla, mutta sanoi, että sillon kyllä meidän pitää muuttaa pois, kun ei korjaus onnistu asukkaan ollessa siellä.
Pelkään tosiaan paljon sitä, että taas mentäis ojasta, allikkoon muuttamalla.

Mitä nyt netistä etsii tietoa, niin kyllä tuo maakellarin haju pitää tutkia. Inhottaa vain se, että kokoajan kyseenalaistetaan, että olet mahdollisesti väärässä.

Homeongelman nähneenä voin sen pidemmittä puheitta sanoa, että vuokra-asunnosta, jossa on on home-epäily, kannattaa välittömästi ja viiveettä poistua lopullisesti. Omistusasunnon ollessa kyseessä, kannattaa välittömästi ottaa konsultaatio esim. Asumisterveysliitosta ja täysin orjallisesti seurata hyvin kirjattuja toimenpideohjeita. Pitäkää päiväkirjaa kaikesta ja poistukaa asunnosta. Täydellisesti toteutettu remontti auttaa, mutta ei välttämättä jo sairastunutta.

Yhteistyössä