Homoparien adoptio-oikeudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapsen Oikeus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä meidän tuppukylässä ei ilmeisesti olla sitten suvaitsemattomia, sillä tätä supisuomalaista tummaihoisen lapsen äitiä ei ole sen kummemmin ihmetelty. Varmaan siksi, että tuppukylässä kaikki tiesivät asiasta jo suunnilleen ennen kuin minä ja lapseni edes tapasimme. :)

Itse asiaan en jaksa ottaa kantaa sen kummemmin, mutta annan muutaman ajatuksen tähän lisää. Yksinhuoltajat eivät tietääkseni saa adoptoida suomalaisia lapsia. Ulkomailta kyllä, mutta vaikea tie on sekin. Voisi sanoa, että nyt aloittaville lähes mahdoton. Mikään suomalaisten järjestöjen kohdemaista taas ei hyväksy homopareja adoptiovanhemmiksi - tai no, Etelä-Afrikka kyllä, mutta vaan kotimaan adoptioissa. Joten tästä asiasta on aika turha keskustella. Ainoa järkevä keskustelunaihe on se, päästetäänkö homoparit jonottamaan kotimaasta adoptioon vapautuvia lapsia.

Lisäksi voi miettiä sitäkin, että jos jokin ulkomainen kohdemaa alkaisi hyväksyä lasten luovuttamisen homopareille, onko lapsilla jo liikaa erilaisuuden taakkaa? Miten paljon sitä voi sälyttää pienen, lapsuudessaan valmiiksi traumatsioituneen lapsen niskaan? Olla ulkonäöltään erilainen, todennäköisesti jotenkin sairas (terveitä ei kovin paljon ulkomaan adoptioihin enää vapaudu ) ja vielä asua erilaisessa perheessä. Ei ole helppoa se...

Ja korostan vielä, että en ota nyt kantaa suuntaan enkä toiseen, kunhan heitän ajatuksia ilmoille.

Alkuperäinen kirjoittaja salli mun nauraa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minmin:
Onko lapselle parempi elää ilman vanhempia kuin että lapsella olisi kaksi samaa sukupuolta olevaa vanhempaa? Kun lapsen oikeudesta ja lapsen parhaasta puhutaan niin nuohan ovat ne vaihtoehdot.

Vaihtoehtoina on myös se heteropari, vai loppuvatko he maailmasta jossain vaiheessa? ;)

Toinen kysymys onkin sitten, kuka päättää ja millä oikeudella, kenestä lapsesta tulee heteroperheen lapsi ja kenestä homoperheen?

Vaihtoehtona heteropari?
Ai et nakattais ne homoseksuaalit helvettiin,ku tilalle voi pukata heteron.Voi pyhä perse ja sen kymmeen syylää.

Eiköhän nuo ole sinne matkalla muutenkin. Kyllä pitäisin heteroparia parempnana vaihtoehtona adoptiovanhemmiksi kuin homoparia.

Alkuperäinen kirjoittaja jessus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Peesailen myös Jonttua ja aloittajaa tässä asiassa. On lapselle riittävän rankka kokemus joutua adoptoiduksi, niin miksi siihen pitäisi vielä lisätä ongelmia sillä että vanhemmat ovatkin samaa sukupuolta.

Mikä ongelma se oikein on?

No kyllähän se on ongelma. En mitenkään jaksa uskoa että suomalainen yhteiskunta olisi niin suvaitsevaista, vaikka näin tietysti haluat uskoa, etteikö auttamatta sellainen lapsi, jolla on samaa sukupuolta olevat vanhemmat jossain vaiheessa elämää siitä kärsisi.

Ja vaikka suvaitsevaisuutta olisikin tarpeeksi, onko se lapsen kehitykselle tarpeeksi että toinen vanhemmista puuttuu?

Puuttuu?
Häneltä puuttuu pillu,ei muuta.

Kyllä puuttuu. Äidit ja isät ovat erilaisia, heillä on omat roolinsa ja molempia heistä tarvitaan kuitenkin. Mies ei voi olla nainen, äiti. Eikä nainen voi olla mies, isä.

Kaksi miestäkin on erilaisia.
Miestä ja naista tarvitaan lapsen alulle saamiseen,siinä se sitten onki.
Ei lapsen syntymä tee naisesta äitiä ja miehestä isää,vanhemmaksi kasvetaan.
Vain nimityksiä nuo äiti ja isä sanat.

Nainen ei voi olla mies,oikein.Mies ei voi olla nainen,oikein.
Heistä molemmsita on vanhemmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja salli mun nauraa:
Alkuperäinen kirjoittaja minmin:
Onko lapselle parempi elää ilman vanhempia kuin että lapsella olisi kaksi samaa sukupuolta olevaa vanhempaa? Kun lapsen oikeudesta ja lapsen parhaasta puhutaan niin nuohan ovat ne vaihtoehdot.

Vaihtoehtoina on myös se heteropari, vai loppuvatko he maailmasta jossain vaiheessa? ;)

Toinen kysymys onkin sitten, kuka päättää ja millä oikeudella, kenestä lapsesta tulee heteroperheen lapsi ja kenestä homoperheen?

Vaihtoehtona heteropari?
Ai et nakattais ne homoseksuaalit helvettiin,ku tilalle voi pukata heteron.Voi pyhä perse ja sen kymmeen syylää.

Eiköhän nuo ole sinne matkalla muutenkin. Kyllä pitäisin heteroparia parempnana vaihtoehtona adoptiovanhemmiksi kuin homoparia.

Niin jonku lessun uskomuksen mukaan.
En tykkää et joku muu kuvittelee voivansa päättää mihinkä me muut ollaan matkalla ku aika jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Peesailen myös Jonttua ja aloittajaa tässä asiassa. On lapselle riittävän rankka kokemus joutua adoptoiduksi, niin miksi siihen pitäisi vielä lisätä ongelmia sillä että vanhemmat ovatkin samaa sukupuolta.

Mikä ongelma se oikein on?

No kyllähän se on ongelma. En mitenkään jaksa uskoa että suomalainen yhteiskunta olisi niin suvaitsevaista, vaikka näin tietysti haluat uskoa, etteikö auttamatta sellainen lapsi, jolla on samaa sukupuolta olevat vanhemmat jossain vaiheessa elämää siitä kärsisi.

Ja vaikka suvaitsevaisuutta olisikin tarpeeksi, onko se lapsen kehitykselle tarpeeksi että toinen vanhemmista puuttuu?

Puuttuu?
Häneltä puuttuu pillu,ei muuta.

Kyllä puuttuu. Äidit ja isät ovat erilaisia, heillä on omat roolinsa ja molempia heistä tarvitaan kuitenkin. Mies ei voi olla nainen, äiti. Eikä nainen voi olla mies, isä.

Kaksi miestäkin on erilaisia.
Miestä ja naista tarvitaan lapsen alulle saamiseen,siinä se sitten onki.

Ei lapsen syntymä tee naisesta äitiä ja miehestä isää,vanhemmaksi kasvetaan.
Vain nimityksiä nuo äiti ja isä sanat.

Nainen ei voi olla mies,oikein.Mies ei voi olla nainen,oikein.
Heistä molemmsita on vanhemmiksi.

Hmmm. no, ottamatta varsinaisesti kantaa itse keskustelun alkuperäiseen aiheeseen, mä kyllä ymmärrän ap:n poitnin tässä ihan täysin.

Kyllä naisessa ja miehessä on ihan perustavanlaatuisia eroja muitakin, kuin ulkoiset ja fyysiset. Luonne, olemus, ajatusmaailma... Ja olen siinä samaa mieltä, että äidin roolia sellaisena, kuin luonto on sen tarkoittanut, ei voi ottaa muu kuin nainen. Ja minun mielipiteeni on, että roolimalli on tultava perheen sisältä; ei riitä, että perheestä puuttuvan sukupuolen malli tulee jostain ulkopuolelta, sosiaalisesta verkostosta, ellei sitten suunnilleen asuta saman katon alla. Näin ollen en myöskään oikein ymmärrä, miksi yksinäinen nainen voi adoptoida.

Kiitos Laura, että osasit selittää sukupuolten erot paljon paremmin kuin minä, juuri tuota tarkoitin! Vaikka adoptioäiti ei voi korvata biologista äitiä (ei voi imettää esim.) niin naisen rooli on silti hyvin tärkeää, samoin miehen.

Täällä on nyt useamman kerran esiintynyt tuo "roolimallien" puuttuminen sekä se, että ei riitä perheen ulkopuolinen roolimalli. Toisinsanoen tyrmäätte täysin totaaliyh-äidin lapset jotenkin... kelvottomina (?)? Niitäkin kun taitaa olla melko paljon. Lähipiirissäni muutamassa perheessä lasten lähin miespuolinen henkilö taitaa olla eno, jota lapset näkevät max 1 vuodessa. Käsittääkseni ihan sama asia siis?

Taitaa olla turha vedota tällaisessa aiheessa kiusaamiseen, roolimalleihin ym. Kuitenkin löytyy kumoava tai TÄYSIN verrattavissa oleva seikka heteroperheistä. En uskalla nyt ottaa kantaa siihen, onko vastustajien syynä fobia, avarakatseettomuus vai jotain ihan muuta :)

Alkuperäinen kirjoittaja SS-Polt:
Täällä on nyt useamman kerran esiintynyt tuo "roolimallien" puuttuminen sekä se, että ei riitä perheen ulkopuolinen roolimalli. Toisinsanoen tyrmäätte täysin totaaliyh-äidin lapset jotenkin... kelvottomina (?)? Niitäkin kun taitaa olla melko paljon. Lähipiirissäni muutamassa perheessä lasten lähin miespuolinen henkilö taitaa olla eno, jota lapset näkevät max 1 vuodessa. Käsittääkseni ihan sama asia siis?

Taitaa olla turha vedota tällaisessa aiheessa kiusaamiseen, roolimalleihin ym. Kuitenkin löytyy kumoava tai TÄYSIN verrattavissa oleva seikka heteroperheistä. En uskalla nyt ottaa kantaa siihen, onko vastustajien syynä fobia, avarakatseettomuus vai jotain ihan muuta :)

Sinä et selkeestikään ymmärrä mitä ajan takaa. Kyse on lähtökohdista, eli siitä millaiseen tilanteesen lapsi asetetaan. Ei täällä ketään teilata huonompana, olet käsittänyt väärin =)

Kiitos Laura, että osasit selittää sukupuolten erot paljon paremmin kuin minä, juuri tuota tarkoitin! Vaikka adoptioäiti ei voi korvata biologista äitiä (ei voi imettää esim.) niin naisen rooli on silti hyvin tärkeää, samoin miehen.

Olen minäkin sitä mieltä, että sukupuolissa on ihan biologiasta johtuvia eroja. Ihan pienet vauvat soisin naisten hoitoon mieluiten. Adoptioäitihän voi muuten myös imettää... Silti näitä rooleja löytyy ja tulee löytyäkin myös sen oman kodin seinien ulkopuolelta.

Hieman OT mutta osittain asiaan liittyvä - mun mielestä suomen sijaisvanhemmuuskätäntöjä pitäis muuttaa. Mun mielestä jos pieni lapsi huostaanotetaan ja vanhemmat ovat kelvottomia vanhempia niin lapsi pitäisi sijoittaa pysyvästi uuteen perheeseen. Uusien vanhempien pitäisi saada adoptoida tämä lapsi. Lapsella voisi säilyä tapaamisoikeus biovanhempiinsa, mutta huoltajuus olisi uudella perheellä eikä lasta voitaisi ottaa siitä perheestä enää pois. Tuossa sijaisvanhemmuusasiassa on mielestäni ajateltu biovanhempien oikeuksia paljon enemmän kun lapsen parasta.

Ja JOS näin olisi, niin Suomessa useampi lapsi saisi kodin laitoksen sijasta. Nykyään perhesijoittaminen tuntuu niin... Ammatilta. Ihmiset hoitavat sijoitettuja lapsia työkseen, eivät kuin omiaan. Jos näitä käytäntöjä ja lakeja muutettaisiin, niin saattaisi homopareillekin löytyä juuri heidän kotiinsa sopivia lapsia ja toistepäin - useampi lapsi saisi kodin laitoksen sijasta.

Yhteistyössä