Hopean puhdistus / Kalevala lapsi-koru

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaiken maailman mietteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaiken maailman mietteitä

Vieras
Pari kysymystä olisi.

Onko hopean puhdistus turvallista kotikonstein tai saako aineita ihan tavan marketeista? Toimivatko? Vai olisiko paras viedä liikkeeseen puhdistuksee? Vai tekevätkö he edes sitä ja mitä maksaa?

Sitten onko Kalevalan lapsi-hela jotenkin muuttunut vuosien saatossa? Tältä palstalta ostin helan kesällä ja nyt jouluna sain ihan liikkeestä ostetun helan. Erilaisia ovat :( Täältä ostetussa helassa on minusta kk "leima" kuten varmasti aidossakin mut muoto pikkasen eri kun oikein tarkkaan katsoo. isoin ero varsinkin niissä kohdissa mihin voi upottaa sen kiven. Yhyy onko mua nyt huijattu feikki-korulla :(

mulla on kaksi vuotta sitten ostettu hela ja toinen ostettiin pari viikkoa sitten ja täysin samanlaisia ovat, että tuossa ajassa eivät ainakaan ole muuttuneet. itse olen tuota puhdistusta myös pähkäillyt ja meinasin netistä tilata jotakin hopeanpuhdistusainetta ja sillä varovasti putsata.

Eikös kalevalakorut ole käsintehtyjä ja siksi niissä on tietysti hieman erojakin. Käy kysymässä koruliikkeestä. En puhdistaisi itse kalevalakorua vaan veisin puhdistettavaksi kultasepälle. Muut hopeakorut puhdistan joko hopeanpuhdistuspyyhkeellä tai hammastahnalla.

laita astiaan haaleaa vettä ja pohjalle alumiinifoliota. sekaan hieman tavallista ruokasuolaa. heitä hopeakorut sekaan hetkeksi( 5-10 minuuttia).... ja nosta puhtaat korut pois :D

muoks ja on hellävarainen konsti verrattuna hankaavien aineitten käyttöön

Alkuperäinen kirjoittaja Sinimarja:
laita astiaan haaleaa vettä ja pohjalle alumiinifoliota. sekaan hieman tavallista ruokasuolaa. heitä hopeakorut sekaan hetkeksi( 5-10 minuuttia).... ja nosta puhtaat korut pois :D

Itseasiassa kokeilin jo tätä eikä kyl puhdistunut. Hela on siis todella tummunut :( erottuu selvästi kun vieressä uusi hela...
Täytyy ens viikolla käydä liikkeestä kyselee aitoutta ja puhdistuksen hintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinimarja:

Peesi!! Puhdistaa tosi hyvin!! =)

Ehdottomasti ei kannata käyttää hammastahnaa. Joko hopeanpuhdistusliina tai hopeanpuhdistusaine, ettei hankaa pilalle.

Elektrolyysillä saa myös puhdasta, aina se ei kuitenkaan tuolla alumiinipaperi-suolavesi menetelmällä jaksa toimia, kun pahasti hapettunut hopea.

Mulla on kalevalan äiti-lapsi helakoruja vuosilta 2003, 2005 ja 2008. 2007 valmistustapaa ja pinnoitetta on muutettu niin ettei se tummu ihan samalla tavalla kuin ennen. Itselläni kaksi ekaa korua muuttui tosi tummiksi eikä niitä saatu liikkeessäkään enää puhtaiksi ja ero tuohon viimeisimpänä ostettuun helaan oli selvä. Lähetin ne Kalevala-korulle ja he puhdistivat ja pinnoittivat helat uudelleen maksua vastaan. taisi jotain alle 40e maksaa. Nyt ovat kaikki samanlaisia.

2003 ostetussa helassa on pieni ero, siinä ei ole sellaisia selvempiä koloja lisätimanteille. Sekin muutos on tullut helaan siis tuossa välissä. Tämäkin kerrottiin kalevala korulta minulle. ELi alunperin niihin heloihin ei voinut istuttaa lisääkiviä, nykyään voi. Joten ehkä sinullakin ap tuo ero on juuri tuo.

^Joo uudessa on selvästi koholla kolme reikää joissa yhdessä on siis kivi. Tässä tummassa ei ole selviä syviä koloja. Voi jospa se on vaan niin "vanha" et siks eroaa hivenen.
Onko sinulla tässä vanhimmassa ne ulkoreunat hivenen eri paksuiset kun katsot sivusta sinne tynnyrin sisälle? Mulla on jos oikein tarkasti katsoo/mittailee...
Kerkesin jo säikähtää et feikin ostin. kun sais vielä putsattua ees vähän...

Tämä on jo tosi vanha ketju, mutta vastaan minäkin.

Omanikin ovat tummuneet vuosien kätön jälkeen. Ja kyllä... on minullakin kaksi erilaista helaa, vaik Kalevalaa kummatkin. Tämä ensimmäinen on vuodelta 2003 ja toinen vuodelta 2006.

Pitänee viedä kultasepän liikkeeseen puhdistukseen.

Yhteistyössä