Hopeapensas vai sireeni rivitalon takapihalle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa

Vieras
Takapiha ei ole kovin iso ja siellä on kaksi kukkapenkkiä.
Sain hopeapajun ja sireenin taimia,mutta nyt en tiedä kumpi kannattaisi istuttaa...Mitä mieltä olette???

Alkuperäinen kirjoittaja Auttakaa:
Sain hopeapajun ja sireenin taimia,mutta nyt en tiedä kumpi kannattaisi istuttaa...Mitä mieltä olette???
Varmaan riippuu muista kasveista. Hankala näkemättä neuvoa. Mutta, ei nyt saivarrella, mutta se on syreeni. Sireeni on paloauton katolla.
=)

Kai se hopeapajuki kaunis on mutta ite en ainakaan suostu pajua istuttamaan ku niitä on aina tottunu pitämään vain riesana ja rikkakasvina.
Ja syreenihän kukkii kauniisti joten äänestän syreeniä!
Samaa mieltä olen kans että molempia ei kannata pieneen pihaan laittaa.

Minä jouduin kaatamaan syreenin pois omalta pihalta kun iskee kauhia migreenikohtaus kukkien hajusta ja meitin 1v7kk ikäinen astmaatikko pihisee syreenien lähellä. Naapureilla on toi viheliäinen syreeni myös mutta ei auta muu kuin kärsiä ja antaa astmaatikolle lääkitystä useammin.

..Rivarissa asutaan mekin.

Eli en kyllä syreeniä istuttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Minä jouduin kaatamaan syreenin pois omalta pihalta kun iskee kauhia migreenikohtaus kukkien hajusta ja meitin 1v7kk ikäinen astmaatikko pihisee syreenien lähellä. Naapureilla on toi viheliäinen syreeni myös mutta ei auta muu kuin kärsiä ja antaa astmaatikolle lääkitystä useammin.

Ääks, ihanko tosi tulee oireita... :( Meillä ukolla astma. Enpä taida minäkään syreenistä sitte haaveilla...

Alkuperäinen kirjoittaja Candybar:

Ääks, ihanko tosi tulee oireita... :( Meillä ukolla astma. Enpä taida minäkään syreenistä sitte haaveilla...

Meillä astmanen saa oireet syreenin lähellä. Tiedä sitten tuleeko kaikille astmaatikoille kohtausta...

Niin,meillä on syreenit jokaisen takapihalla,paitsi meidän..
Oliskohan tuo hopeapensas mistään kotoisin?Senhän pystyy leikkaamaan pallomaiseksi..Mutta onkohan siinä joku tuoksu,ainakin keltaiset kukat on..

Syreenissä on kyllä niin voimakas tuoksu, että ehkä se ei ole rivitalon pihalle paras mahdollinen. Ja taitaa olla myös aika hidaskasvuinen, että kovin nopeasti sitä ei saa ihan puuksi asti.

Hopeapaju kasvaa tosi isoksi, mut ei oo kyllä millänsäkää varmaan jos sitä leikkelee. Ja syreenissä on sit toi tuoksu vai pitäiskö ihan sanoo haju. Syreeni on kyl kauniimpi, mun mielestä.

Eli en kyllä syreeniä istuttaisi.

meinasin itse ehdottaa myös sitä pajua... On naapureidenkin kannalta turvallisempi vaihtoehto. Ja mitäs sitten jos joskus lähdette siitä rivarista ja seuraavat asukit sattuukin olemaan astmaatikkoja? Kamala heillekin ensimmäisenä ruveta kaivelemaan syreenipuskia pois... :(

Syreeni aiheuttaa monille astmaatikoille ja allergiaa omaaville kukkiessaan oireita, joten sanoisin hopeapaju. Sen hopea pajun voi keväällä leikata suretta ja muotoilla mielen mukaan. Eli joka vuosi leikkaa hiukan sieltä täältä ja kasvaessaan löytää oman muotonsa.

Voi että kun tietäisin kumman laittaisin..hmm..Mulla on jo monttu valmiina orapihlaja aidan läheisyydessä,kun en keskelle pihaa halua sitä tukkimaan..
googletin tuosta hopeapensaasta ja jossain keskustelupalstalla sanottiin että se haisee pahalle ja leviää helposti.

Hopeapajun korkeus 8-16m.Ehkä liian iso rivarin pihaan.Ja se lahoaa herkästi,että se siitä turvallisuudesta.

Itse laittaisin syreenin.On pensasmainen ja siksi hyvä näkösuoja.

Minä istuttaisin lumipallopensaan vai mikä heisi nyt onkaan...en tiedä sen oikeaa nimeä, mutta se on kaunis. Terijoensalavasta tykkään myös. :)
Mutta siis noista syreenistä ja pajusta laittaisin syreenin.

Mikä on hopeapensas? Aika moni kirjoitti hopeapajusta, mutta eiks noi oo ihan eri asia? Noh, anyway mä laittaisin ne syreenit. Hyvin hoidettuna se on tuuhee ja kaunis pensas. Meillä se on aitana.

hopeapensas on pienilehtisempi ja siinä on keltainen kukka.
Ehkäpä laitan syreenin,kun muillakin on sellainen...olisi ainakin samantyylisesti.Pelottaa tuo hopeapensas jos siitä tulee hurjan iso..

Syreeni mun mielestä. Paju on paju ja kasvaa nopeasti isoksi, sen leikkaamisessa on iso työ joka kevä/syksy. Lisäksi se kasvaessaan roskaa jatkuvasti. Syreeni taas kasvaa hillitymmin ja on kauniimpi. Meillä on pihassa terijoen salavaa, joka on hopeapajun sukulaispuu, ja syreeniä, niin ehdottomasti oman kokemukseni perusteella suosittelen ihan jotain muuta kuin pajua.

Nyt on sekoitettu hopeapaju ja hopeapensas keskenään.
Paju on siis suureksi kasvava puu, mutta hopeapensas kasvaa korkeintaan noin metrin mittaiseksi. Kukkii kesäkuussa vaatimattoman näköisin keltaisin kukin, joissa voimakas tuoksu. (Olen astmaatikko, en saa oireita, mutta tuoksuherkkyys on yksilöllistä) Ei tarvitse hoitona muuta, kuin juuriversojen poisnyppimistä. Käytetään sekä aidanteena että yksittäispensaana. On hyvin kaunis, hopeanhohtoiset lehdet molemmilta puolilta.

• Tykkää
Reactions: rops
Eikös tuo hopeapensaan kukat tuoksu aika voimakkaalle myös? Naapurim pihalla vaan on hopealehtisiä pajuja, joissa keltaiset kukat ja ohikävellessä haju on minusta jopa ällöttävä.

Valitsit niin tai näin, niin eihän ne koko kesää kuki...Itse laittaisin molempia, koska minun puutarhurin taidoilla varmasti saisin puut kuolemaan ensimmäisen vuoden aikana. Jänikset söisi, kuivuisivat tai jotain. Parempi siis aina istuttaa reilusti kaikkea.

Sain hopeapajun ja sireenin
Silloin kun asuin rivitalossa, niin naapuritalon katolla oli sireeni.
Se piti aika kovaa ääntä aina maanantaisin kun häylytysmerkkiä testattiin.
En kyllä mielelläni ottaisi takapihalle sireeniä.

Hopeapaju tai syreeni taas voisivat olla aika kivat. Hopeapaju roskaa kyllä melkoisesti syksyisin, eikä nuo pajukasvit muutenkaan suosikkejani ole.

Yhteistyössä