Hormonikierukasta:kuinka pian synn.jälk.voidaan laittaa??Kokemuksianne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omla

Vieras
Mulla on joskus aiemmin ollut hormoonikierukka,mutta aiemmat lapseni olivat silloin isompia.
Silloin se sopi minulle hyvin.

Nyt ajattelin synnytyksen jälkeen imetysajaksi laitattaa sen myös,onko teillä sopinyt tai ollut minkälaisia oireita kun olette imettäneet samaan aikaan kun ehkäisynä on hormonikierukka?

Jostain ketjusta luin että saattaa aiheuttaa ihan eri oireita kun on omatkin hormonit vielä sekaisin synnytyksestä,kuin jos keho olisi jo esim.vuoden saanut toipua siitä.

Kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen teille on voit se laittaa??Ohjeissa luki näköjään että 6-12 viikon kuluttua...
Ja onko jollain huonoa sanottavaa tms?

Kiitos!!

Imetän luultavasti......varmaan vuoden verran,mutta toki jatkan hormonikierukan pitämistä sen jälkeen niin kauan kuin se sopii,eli toivottavasti sen 5 vuotta.....
en jaksais enää kumien kaa alkaa sitä epävarmaa ja hankalaa peliä...

Oliskohan ollu ekan lapsen jälkeen siinä n. puoli vuotta syntymästä kun laitatin. Ei mulla ollu mitään erityistä sen takia. Ei ole ikinä tullu mitään ihme oireita kierukasta. Siinähän on kuiteskin esim pillereihin verrattuna niin vähän hormoonia, kun vaikuttaa paikallisesti siellä "itse alueella"

mulle tosiaan sopi se jo aiemmin,mietin vain vaikuttaako tuo imetys haitallisesti että jos sitten ilmestyykin huonoja oireita/vaikutuksia....

Tahtoisin sen tosiaan sitten mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen...
mietityttää kun oon jostain lukenut että jos laittaa liian pian synnytyksen jälkeen niin kohdun seinämät on ohuet ja kierukka vois esim.läpäistä sen ja siirtyä muualle..mut pitää varmaan tuon 6-12 viikkoa ootella mikä ohjeissa sanotaan niin sit jos turvallisin mielin vois laitattaa..
Sehän maksaa noin 160 euroa,niin sen vuoksi ois hyvä tietää muiden kokemuksia imetysajalta....jollei sitten sovikaan niin ikävä poistattaa ja maksu menee hukkaan..

mulla oli haittaa aiemmin niistä langoista jotka jäi roikkumaan kohdunkaulan ulkopuolelle emättimeen..niitä uudestaan lyhennettiinkin,mutta saako niitä lyhentää niin et menee kokonaan piiloon vai onko siinä kierukan katoamisriski kohdun uumeniin....
kellän kokemusta...

Kävin just viime viikolla gynellä ja se sanoi, että voidaan laittaa imettävälle, mutta uuden tiedon valossa se ei ole kaikkein suositeltavin vaihtoehto. On kuulemma vähän hankala asentaakin. Tarkkaan en muista mitä muuta huonoa siinä oli, kun en itse enää imetä.
Minipillereitä kuulemma mieluummin imetyksen ajaksi suositellaan. :)

mulla on sellasia kokemuksia että eka hormonihurmio laitettiin kun synnytyksestä oli n. 2.5v, sillon sopi tosi hyvin ,ei tullu mitä sivuvaikutuksia ja menkat jäi heti pois.. toinen laitettiin kun synnytyksestä oli 4kk ja tuli kaikenlaisia sivuvaikutuksia ja tiputtelua 6kk... :headwall: lääkärin kanssa puhuin niin sano että tokalla kerralla oli oma hormonitoiminta viel niin sekasin että siks tuli tollaset oireet vaikka ekalla kertaa sopi hyvin.. :|

Jälkitarkastuksessa lääkäri kattoo onko kohdun seinämät tarpeeksi vahvat. Mä sain estrogeeniemätinpuikkoja limakalvojen vahvistamiseksi n. kahden viikon ajan jälkitarkastuksen jälkeen ja sitten laitettiin hormonikierukka. Imetykseen ei ole ollut mitään vaikutusta, imetän edelleen, vauva nyt 8,5 kk.
Aiemmalla kerralla oli tiputteluvuotoa n. puoli vuotta hormonikierukan laiton jälkeen. Nyt oli ehkä pari viikkoa, eikä mitään muita oireita ole ollut.

Eli kannattaisiko imetyksen ajaksi ottaa sitten minipillerit ja sen jälkeen vasta hormonikierukka? Pitääkö silloin odottaa menkkoja ja mitä jo ne tulee, kun niitä huvittaa ilman mitään säännöllisyyttä, niin mitä sitten?

Mulle sanottiin jälkitarkistuksessa että ois voinu siellä laittaa ja ihan hyvin voi laittaa vaikka imettää, mutta kuulemma jotku lääkärit ei laita. Papa koe pitää olla otettu vähintään puoli vuotta sitten.
Kauan muuten menee papakokeen tuloksissa?

Yhteistyössä